niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
Opäť použijem príklad Tesly ktorá by mohla s cenou kludne nižšie proteže ma skoro dvojnásobné marže ako je priemer trhu, ale prečo by to robila ked ma vypredanú výrobu na rok dopredu. Račej výberu viac a reinvestuju to do ďalšej kapacity.
-Priemerná cena batérie elektrického vozidla (EV) klesla za posledných 10 rokov o 80 %.
-Priemerná cena EV v USA však za rovnaké obdobie vzrástla o viac ako 80 %.
-Je to preto, že výrobcovia vyvíjajú luxusné modely EV predtým, ako expandujú na lacnejšie vozidlá pre masový trh – čo je typický prístup pre novú technológiou.
-Nedostatok polovodičov a odstávky tovární počas pandémie tiež zvýšili cenu všetkých áut.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/863254-mozeme-si-dovolit-viac-ako-cesi-za-bohatou
https://plus7dni.pluska.sk/domov/ficove-slova-ludom-opat-zdvihli-tlak-cim-nahneval-slovakov
https://www.eea.europa.eu/ims/new-registrations-of-electric-vehicles
lacne auta skoncili, a elektromobil lacny v dohladnej dobe ani nebude..
ale teda ak by bola dotacia ktora by mi dorovnala cenu ja bych ev bral.. na 90% jazd by uplne vyhovoval.. ale kym spalovak ma vyjde 20 a elektro 30 nema to vyznam ani navratnost
Tak prečo pripomínať, že Slovensko kupuje málo elektromobilov? Slováci si radšej kúpia spaľovacie auto za 15 000 € než elektromobil za 30 000 €. A pozerajú tiež na stav nabíjacej infraštruktúry, nechcú byť na nabíjačke prinajlepšom 30 min. ale natankovať za 10 min. Nechcú riskovať, že im skokovo zdražie nabíjanie ako teraz u Innogy v Česku. Stále je tu riziko životnosti batérie, možnosti vymeniť iba poruchový modul. Mnohí čakajú až budú technológie dostatočne dlho overené alebo ponúknu ešte lepšie parametry.
ked prejdu vsetky automobilky na elektra komu ich bude tesla predavat?
Aktuálne má presne opačný problém, uvažujú že uzavrú objednávky pretože už teraz je čakacia doba rok.
na cybertruck ktory este ani nevyrabaju maju 1,5mil objednávok
https://insideevs.com/news/549919/tesla-80-billion-cybertruck-reservations/
takze s tym velkym znizovanim marze to nebude take jednoduche tiez.. v tomto modeli je veeeelmi vela ALE, AK a KEBY..
lebo? majú prijmi nie len z hardwaru ako klasické automobilky ale aj softwaru.
Posledné 2 roky tie marže pravidelne skor zvyšuju, pretože aj ked viac ako zvdojnasobuju produkciu stale nestíhajú vyrabat.
lacne auta skoncili, a elektromobil lacny v dohladnej dobe ani nebude..
nie nebude, ale bude lacnejší v porovnaní so spalovakmi v rovnakej triede
furt ta tesla.. a ze tesla auta su stratove (resp teraz bol prvy raz plus tusim) a do zisku ich preklapa az predaj povoleniek si pocul?
a kedy to asi bolo? v 2018 odvtedy profit raketovo rastie aj napriek veľkým výdavkami.
Sledujem dosť podrobne finančné výkazy nie len Tesly a poviem ti že čo sa ekonomiky týka tak neexistuje firma ktorá by mala čo i len podobné čísla - produkcia/marže/výdaje. Je to niečo ako apple v najlepších časoch za Jobsa.
Zaflatované operatívne náklady x rast tržieb chytajúci exponcialu.
Tak prečo pripomínať, že Slovensko kupuje málo elektromobilov?
Na Slovensku bráni momentálne v raste iba vstupná cena, nič iné v tom nehľadaj. Všetky ostatne obavy sú irelevantné, v zahraničí to funguje neexistuje dôvod (okrem ceny) aby sme boli výnimka.
Slováci si radšej kúpia spaľovacie auto za 15 000 € než elektromobil za 30 000 €.
už som to písal vyššie, dočasná situácia kým sa zrovnajú ceny
A pozerajú tiež na stav nabíjacej infraštruktúry,
nabíjacia infraštruktúra rastie spolu s počtom EV, jednoducho väčšinu budujú operátori ktorý z toho profitujú.
nechcú byť na nabíjačke prinajlepšom 30 min. ale natankovať za 10 min.
Prinajlepšom už je to pod 20min a zabúdaš na fakt že väčšina Slovenska že v dome kde si môže spokojne nabíjať a nemusí chodiť tankovať/nabíjať vôbec. Ta filozofia za tým je že sa auto dobíja vtedy kde stojí (čo je 98% času). Doma, v robote, počas nakupovania.. nemusíš na nič čakať. Rychlonabijačky sú primárne určené pre dlhšie jazdy.
Nechcú riskovať, že im skokovo zdražie nabíjanie ako teraz u Innogy v Česku.
ale riskovať drahý benzín/naftu nie je problém že? Cena elektriny je súčasťou ceny pohonných hmôt takže vždy na tom bude elektrika lepšie. A navyše si ju vieš vyrobiť na záhrade.
Stále je tu riziko životnosti batérie, možnosti vymeniť iba poruchový modul. Mnohí čakajú až budú technológie dostatočne dlho overené alebo ponúknu ešte lepšie parametry.
Na baterie je 7r záruka, na YT sú stovky 8r+ starých Tesiel ktoré maju degradáciu max 20% väčšinou 9-15% na to mame pomerne detailné štatistky. Navyše napr Tesla updatami niekoľko krát zvyšovala dojazd.. takže ta degradacia dokonca zmazavala. A to boli batérie vyvinuté 10r dozadu na vtedy dostupných technológiách.
A čo riziká spaľovacích motor, prevodoviek a roznych ***** ktoré EV nemaju. Maju ovela menej súčiastok a dobre postavený elektromotor je prakticky nesmrteľny.
ICE vehicle contains 2,000+ moving parts ty*****lly, whereas the drivetrain in an EV contains around 20.
Nemožeš byť dalej od pravdy. Tesla je aktualne profitabilnejšia s EVčkami ako klasický výrobcovia áut so spalovakmi.
$3.3 billion profit in the first quarter of 2022, company logged $679 million in emission credit sales.
Tesla's operating income of $3.60B in Q1 2022 was slightly higher than Toyota's ($3.56B), the largest automaker in the world by vehicle volume.
Toyota sold ~2,759,000 vehicles in Q1 vs Tesla who sold 310,048.
Tento článok neviem dočítať do konca.
https://fontech.startitup.sk/rozhovor-prestavat-benzinky-na-nabijacie-stanice-je-nezmysel-pre-budovanie-na-slovensku-mame-lepsie-miesta/
1. Cena je vždy najdôležitejšia a nedobehnú to ani nižšie prevádzkové náklady u elektromobilov.
2. Ceny batérií klesali, ale stále sú vysoko. Teraz dokonca rastú, pretože rastú ceny fosílnych palív, ktoré sú potrebné pri spracovaní. A nezachránia to ani obnoviteľné zdroje. Pozrite sa na cenu elektriny v Nemecku. Vyrobia ročne 50 % obnoviteľnej elektriny a majú ju najdrahšiu v Európe.
3. Nech profitujú. To je dobre. V mestách je však nabíjacia infraštruktúra stále nedostatočná. Na tých pár % elektromobilov zatiaľ stačí.
4. 50 % Slovákov žije v bytovom dome. Koľko z nich má možnosť nabíjať u domu alebo v práci? Koľko z nich má len 1 auto s ktorým cestujú aj na dlhšie trasy a nechcú sa obmedzovať pri dlhších cestách, keď teraz prejdú na jedno natankovanie 800-1000 km? Dnes majú skoro 100 % istotu, že ak prídu na čerpaciu stanicu, tak tam do 10 min. natankujú. Pri elektromobile to tak nemusí byť. Môže byť obsadený alebo nefungovať. To sa stáva a mnohých to odrádza.
5. To som zvedavý na tú návratnosť pri priemernom slovenskom nájazde a vlastnej fotovoltaike. Návratnosť môže byť tak 10 rokov.
6. Stále porovnávate Tesly, ktorých je na Slovensku pár stoviek. To nie je technológia pre státisíce Slovákov. Tých zaujímajú, čo si kúpia zajtra, nie o pár rokov. Až sa bude dať kúpiť elektromobil za cenu blížiacu sa porovnateľnému spaľovaciemu autu, až nebudú rásť ceny elektriny, ceny fotovoltaiky a budú vidieť, že známemu funguje elektromobil spoľahlivo, tak si ho kúpia.
Nahodou to auto je na vzhľad ako nové aj keď má trošku viac najazdené. U fabii je cena nižšia pri nižšom počte km.
https://auto.bazos.sk/inzerat/137428226/ford-fucus.php
Asi nejak danovo zataži pouzitie elektrickej energie...Dokážeme jej dost vyrobit nejak čistým sposobom bez použitia ruZkého plynu?
Nadherne. Este si zabudol napisat, ze na nich jazdili babicky iba v nedelu do kostola.
Ad to neustale omielanie nabijania na sidlisku. Ak je tam parkovacie miesto, moze tam byt aj nabijacka. Inteligentna, s nizkym odberom. Nebude nabijat za 5 minut, lebo to je nezmysel. Ale pokojne tam moze byt, tak ako moze byt v kazdej garazi. A dalej tam moze byt "battery swap" cerpacka, kam prides autom, nechas tam vybitu baterku a odides o par minut na druhej nabitej. Robi to tak Nio v Cine, moze to tak robit aj Fero v Petrzke. Samozrejme ak povie ze sa to neda, tak sa hold neda
mozes mi prosim ozrejmit ktorym/ako som z nasledujuceho vyvolal flame?:
1) uvedenim linku na clanok s nalinkovanym reportom ktory dost mozne obsahuje velku cast info/info smerom k adresovaniu Tvojich otvorenych otazok voci zivotnosti a vydrzi
2) nedostatocnou "slusnostou" voci jeho bozstvu (jezustvu)? pouzitim podrypavajuceho spojenia "mozes sa cinit" (a prejst si to a zreferovat nam ci je to relevantne?)
3) nedostatocnym explicitnym zdoraznenim ze asi som ozaj nemal cas prechadzat 100+ stranovu report ked som sa este stale zrejme ani nedostal k nahliadnutiu do predoslej spomenutej studie?
niecim inym? trebars mojim "podakovanim" cloveku co ti (aj tebe) povedal ze preco siris svoje pochybnosti ktore ti boli vyvratene?
ale ok, nemam problem (v tejto teme) ignorovat tvoje "concerns" ohladom elektro-mobility, resp. netagovat ta. Tagoval som ta kvoli tomu ze som si myslel ze mas zaujem sa nieco dozvediet a pripadne podelit sa o dozvedene info.
A btw, ked uz chces hovorit o tom ze niekto vyvolava flame - pardon, nebudem uz pocitat kolko krat sa spominalo "neutiahnutie siete" a podobne vecicky na tych 6 stranach od mojho prispevku, ale ani 1 z nich sa ani len nepokusil o orientacne vyvratenie cisiel ktore som na danu temu radovo odhadol na strane 3 a 4...
- prechod na elektromobily je nezvratny - zmierte sa s tym, ja som sa s tym uz zmieril
- spalovaci motor je spinava, komplikovana a zaostala technologia s mizernou ucinnostou. Ani z potravin nevyhadzujete 2/3 len tak bezdovodne, tak preco energiu ano?
- dojazd problem nebude. Trochu patram v pamati, kto to spominal, ale tusim nejaky manazer PSA, ze za par rokov budu schopni dodavat auta s dojazdom 5000 kilometrov (nie vsetky, ale asi na objednavku za extra priplatok)
- vacsina sukromnych aut neprejde za den viac ako cca 30 km, takze ich bude stacit dobit raz za dva tyzdne cez noc, alebo castejsie a kratsie
- stare baterie sa budu vykupovat, tu nevidim problem
- nabijanie bude problem hlavne na sidliskach, ale verim, ze s rozmachom elektroaut si ziadne firma v obore nenecha ujst biznis v podobe budovania nabijacich stanic, ked bude dopyt
- jediny problem (ale riesitelny, hoc dlho a nakladne) vidim v "kapacite" eletrickej sustavy, ktora ma svoje limity a bude ju treba celu prebudovat
- cena elektriny bude otazna, vlady samozrejme budu kompenzovat ubytok penazi z dani za fosilne paliva. Nerobme si iluzie, ze ceny za dobijanie nepojdu hore, vratane kadejakych priplatkov za pripojenie na stojan a podobnych kreativnych veci. S elektroautom lacnejsie jazdit nebudeme. Ale domaca fotovoltaika by to mala aspon ciastocne vyriesit
- auta budu jazdit coraz viac autonomne a budu "napichnute" na internet. Proste budemem sledovani na kazdom kroku. Moze sa nam to pacit, alebo nemusi, no smartfony nosime vsade a to je este horsie
- okrem ceny auta sa bude platit aj za "features", cize softwarove povolenie vyssieho vykonu, alebo jazdu samotnu, pripadne cohokolvek na co si spomeniete, ze sa da na dialku obmedzit a vytrieskat z toho peniaze - cize vlastne vsetky funkcie auta (vynimkou budu zakladne funkcie a veci ohladom bezpecnosti - zakladom bude auto s "oholenymi" funkciami)
- viac ludi zisti, ze auto vlastne ani nepotrebuju a budu vyuzivat autopozicovne (dnes mylne nazvane "zdielanie"). Mimochodom spocitajte si, kolk vas stoja fixne naklady na auto, t.j. ak ho nepouzivate, vratane amortizacie. Mna okolo 100 Euro / mesiac
- cena spalovacich aut a elektro sa vyrovna v priebehu par rokov. Elektro pojdu dole vdaka masovesjsiemu rozsireniu a spalovaky hore kvoli emisnym poplatkom