VERÍM tomu ze to bude prospesne a motivujuce pre vsetkych a hlavne zacinajucich bajkerov
Scenar a rezia...... Život
Po uraze kolena som musel zacat s rehabilitaciami. Chodil som na turistiku, kilometre nachodene so psom ani nepocitam. Bavilo ma to, ale okruh 10km okolo dediny som mal prechodeny, tak co dalej? Zobral som bratovi bajk a tam sa to zacalo.
Bratov bicykel som doslova zjazdil za jednu sezonu, este som s nim jazdil na jar dalsiu sezonu, ale cez leto som makal kazdy den aby som si mohol kupit na jesen novy. Na moje 18. Narodeniny som si vybral krasneho ghosta. Nasi mi na narodeniny dolozili tolko, co som si nasetril a tak som zrazu sedel na vyssej verzii toho, co som si vybral. A uz som z neho nezosadol.
Potom bolo obdobie, keď som behal z párty na párty, chlastal s kamarátmi, fajčil a mal na saláme všetok pohyb...
Zlom prišiel keď som sa zoznámil s mojou vtedy frajerkou, teraz manželkou, ktorá mi dala ultimátum - buď cigarety alebo ona. Voľba bola jasná a tak, keď som už prestal, chcelo to nejaký šport. Bike bola prvá voľba, chodieval som na ňom za ňou (bývala na dedine, ja v meste), do práce a auto som nechával doma. Ušetril som kopec peňazí, zdravie sa mi zlepšilo a nakoniec som sa ešte aj oženil
Medzitým som objavil MTbiker, čo bola chyba, lebo dovtedy som nepoznal žiadne, enduro, trail, AM/EN, gramárenie, tubeless, jednoprevodníky, že rohy patria len na rovné riadítka, elasťáky na cestu...
Ale nie...ďakujem každému kto pomohol, poradil. Sám som sem niekoľko krát prispel aj článkom, fotkami, ale aj sprostými komentármi na témy mimo cyklistiku, anonymne sa hádal o zbytočnostiach.
Pochopil som však jednu vec:
Je jedno, aký máš bike, výbavu na ňom, či jazdíš SPD, alebo flat pedále, či enduro, light DH alebo hard XC...pokiaľ nemáš z bicyklovania radosť, nepomôžu ti žiadne komponenty, či iný bike. Ty sám si ten hlavný komponent, motor celého systému. A ako platí aj pri autách, ak je na prd motor, dizajn auta je druhoradý...
Edit: Aby ste mi verili, pripájam aj články, ktoré som tu publikoval....
https://www.mtbiker.sk/clanky/7849/reportaz-kanansky-bicigel-2015-moje-prve-preteky-ale-urcite-nie-posledne.html
https://www.mtbiker.sk/clanky/9156/chopit-sa-moznosti-alebo-ako-som-bicykloval-v-nemecku-pocas-sluzobky.html
Na tej esperii som zlomil 3 vidlice (najlepšia bola nejaká RST) a jazdil som od rána do večera, ale skôr to bolo len také vozenie sa po meste a skúšanie hlúposti v skateparku. Cez víkendy sme chodili s kámošmi aj mimo mesta do lesov na "zjazdy". Potom sa stala nepríjemná udalosť, spadla mi reťaz, zasekla sa a vytrhol som celú prehadzovačku spolu so závitom. To som mal nejakých 17-18 rokov, bike som predal na súčiastky a od vtedy som bol bez biku asi 3-4 roky. Začal som chodiť na výšku, a na chvíľu som na bicyklovanie zabudol, aj keď veľkú časť na tom zohrávalo to, že som nemal peniaze na nový bike a čo som zarobil na brigádach nestačilo, keďže som pomáhal naším financovať svoje štúdium na VS. Ale aby som nevyzeral ako chudáčik, prvý rok na výške sa niesol v znamení párty, pitia, zábavy atď. Neskôr ma to prešlo a začal som chodiť do posilky, prestal som fajčiť a bolo to hneď lepšie. Nakoniec v 4 ročníku sa mi podarilo získať full time prácu popri škole a začal som si šetriť každý mesiac na nový bike plus nejakú výbavu.
Cenová hranica sa stále posúvala a z nejakých 300 eur som skončil na 700 a zobral som CTM Caliber 1.0 2015, lebo som si povedal, že neviem ako veľmi ma to bude baviť a že takéto HTcko by mi malo stačiť. Omyl. Prvé výjazdy boli krátke, kondička žiadna, technika celkom v pohode ... potom som objavil traily, začal chodiť na brigády a zistil, že objavovať okolie na biku je paráda a jazdil som stále viac a viac, dlhšie trasy, viac výškových, viac trailov a spoznával som nových ľudí. Prvý rok (presnejšie 8 mesiacov) to bolo len nejakých 900km, ďalší rok už 2000km, potom som CTM posunul kolegovi, ktorého som mojimi častými rečami, fotkami a videami prilákal k bikovaniu.
Prešiel som na FULL (YT Jeffsy) + stará rachotina na dochádzanie do prace, tento rok zatiaľ cca 2000 km a 46000 výškových, čisto po lesoch a 700km dochádzanie do prace. Milujem to a na ďalší rok mam už naplánovaných 10+ tras cez rôzne časti a pohoria na Slovensku, chcem navštíviť Lechnicu, traily pri Starej Ľubovni (Vlčia stopa), Rychlebske stezky, Mine trails pri Rožňave a rozmýšľam ako mojej polovičke vysvetlím že potrebujem ďalší bike
Najťažšie je skĺbiť bikovanie s prácou, rodinou, priateľmi, počasím a inými povinnosťami, ale keď sa chce všetko sa dá. Je to pre mňa relax, oddych, zábava a zároveň je to prospešné pre moje zdravie.
Začal som asi troj či štvorročný no spomínam si, že som bicyklovanie akosi nemusel, veľmi mi to nešlo
Takto prešlo pár rokov, až som si povedal, že chcem horský. Za našetrené peniaze som si v miestnom obchode vybral čiernu Piranhu. Za 4000Sk to nebola žiadna sláva - nejaká najnižšia rada Shimano, pomerne slabé hliníkové ráfy, prevody 3x6 a samozrejme mi bol veľký, no mal som horský a bol som šťastný
Prišla stredná škola a bývanie na internáte, na bicykel ostával čas len cez víkend a prázdniny, prišli aj iné koníčky, do ktorých som investoval svoje financie. Takto prešla stredná a bicykel už dosluhoval. Výšku som po čase zanechal, keď sa naskytla práca. Začalo obdobie, kedy som býval znovu doma a tak ma opäť ťahalo na bicykel, no starý už bol v dezolátnom stave. Popri tom všetkom som od malička hrával futbal a práve v tomto období po nástupe do práce som mal pár úrazov kolena, po ktorých som futbal musel obmedziť.
Povedal som si, že najskôr kúpim lacnejší bicykel a uvidím, či budem mať čas a chytí ma to ako kedysi. Vzal som CTM Terrano 3.0 2014, po zľave tuším 350€. Prvý rok som ale najazdil málo, akosi nebol čas a ešte stále som sa pokúšal hrať futbal, aj keď to už bolo trápenie. V decembri, tesne pred Mikulášom, som si v hale po hlúpom faule od kamaráta vyvrtol nepekne členok. Po mesiaci som už vedel chodiť a potreboval som sa rozhýbať, tak som začal bicyklovať.
Najprv som jazdil sám, potom sa pridal mladý chalan z dediny, ktorého to chytilo. Doteraz jazdíme väčšinou spolu. Vedel som, že pri bicyklovaní chcem ostať a tak som uvažoval nad kúpou niečoho lepšieho. Dospel som k záveru, že si skúsim vyskladať vlastný. Tak sa niesla zima 2016/2017 v znamení výberu a nákupu komponentov a samozrejme ich skladania do celku
Vo februári sa zrodil môj terajší bicykel, ktorý mám aj tu v profile. Počas roka vstúpila do môjho života druhá osoba a veľmi ma teší, že aj ju chytilo bicyklovanie a od leta jazdíme často spolu po okolí. Ona na mojom staršom CTM-ku ktoré som trochu upravil aby sa jej jazdilo pohodlnejšie.
AdMich to dobre vystihol v predposlednom odstavci: všetko je v hlave a srdci. Bicyklovanie má prinášať radosť a zábavu. Veľakrát sa pristihnem ako sa usmievam, keď sa predo mnou zjaví nejaký pekný pohľad - západ slnka nad pšeničným poľom, jesenný les... alebo keď si užijem dobrý zjazd. Vtedy človek musí cítiť tú radosť kdesi vnútri.
A ja som ju cítil aj na starej Piranhi aj na terajšom NS-ku.
uplne vazne to zacalo ked som dostal na vianoce horsky bicykel - ocelovy admiral s pevnou vidlou - a prihlasil sa do cykloturistickeho klubu v centre volneho casu. to sa pisal rok 1999. zo zaciatku to bolo ako na hojdacke - raz turistika, potom bike. v klube bola skvela partia chalanov, naucil som sa tam jazdit (dovtedy som nechapal na co je predna brzda na bicykli), co to si opravit na biku sam, ale hlavne pobehat siroke okolie. raz za rok sme chodili na viacdnovku (3-8dni) po slovensku na tazko - nosice, tasky, spacak, stan, varic ... zacal som jazdit dlhsie trasy. nikdy som ale nemal sutazne ambicie. ta turistika vo mne ostala od dectva, akurat na biku bola zabavnejsia. neskor sa zacala partia rozpadat, v klube pribudali mladsie rocniky. nasiel som si priatelku a postupne sa rocny najazd a kondicka zhorsovala. babu som na bike nedostal, zato ju bavila turistika a vylety, tak som sa venoval jej. dokonca si pamatam ze som s bikom chcel jeden rok skoncit uplne (zeny kazia charakter). potom prisiel rozchod a navrat k bicyklu. dostal som sa naspat do formy a drzi ma to doteraz. zistil som ze sa da jazdit v akomkolvek pocasi, teplotach, rocnom obdobi a aj po tme. navyse ma znova lakaju viac dnove vylety.
co sa tyka bicyklov - prvy som dostal spomenuty admiral a to bol aj posledny bicykel - potom sa uz len menili kompomenty az som sa dostal na cislo 4. z letnych brigat sla drviva vacsina na bicykel. cislo 3 som postupne skladal 3 roky a vydrzal som na nom jazdit s malymi obmenami 12 rokov. nelutujem ani jedneho € co som do toho dal. potom prisla generacna obmena - hlavne zmena velkosti kolies, tapered krk sposobil ze som kupil druhy cely horsky bike v mojom zivote (chyba). ukoncil som projekt 1-4 (zatial
pre mna bol bajk od detstva hlavne dopravny prostriedok .... kazde decko u nas na dedine malo nejaky bajk.... prvy na ktory si spominam bol "10x zdedeny" Pionier..... potom asi v 6-7 rocniku zasa Pionier ale uz modernejsi, metaliza, predna brzda..... ale inak taky isty jak ten 20 rocny
za vysvedcenie v 8. triede uz som dostal Favorit a bol som king aj ked to nebol celkom bajk podla mojho gusta napriek tomu ze som ho chcel mat (vtedy sa k Favoritu dalo dostat len pod rukou a oj pochadzal z TT, dnesny obchod CKD lebo nasi poznali veduceho) .... potom je s bajkom cierna diera.... medzitym samozrejme futbal, zjazdove lyzovanie a taka vsehochut..... v 25-ke prisli najprv hobby a potom zavodne motokary.... jazdil som tunnigovu HONDU 390 (cca 27PS) ale to bralo vela casu a financii tak som to nechal aj ked ma to obcas laka..... dalsi sport bol tenis ale nato treba dvoch a to sa nie vzdy dalo..... no a kedze u nas aktivne bajkuje 30 - 35 ludi (co nieje zrovna malo na dedinu s 2000 dusami) a bajkovali aj moji susedia, jeden z naj kamosov....... tak som si povedal ze to skusim ale kedze som nevedel ako to dopadne, nechcel som hned utratit majland a volba padla na AL HT Ghost za cca 800 e ... a ukazallo sa ze je to dobra volba lebo ma to chytilo....zaciatky boli masaker kondicne ale postupne sa to zlepsilo a dokazal som namotat celu partiu kamosov, vsetci pokupili bajky a zrazu sme chodili na vyjazdy po MK aj 6-ti - 8-mi ....
to vydrzalo asi rok a ostal som sam.... stale som nemal kondicku do castovskeho A-cka (BTC Casta) ale to mi nevadilo a bajkoval som sam.... uzival som si to ale nieco tomu chybalo.... blizila sa 40-tka a zacal som spekulovat nad novym bajkom, vtedy som objavil aj MTBiker a to ze je Fero v garazi je zasluha rad ktore som tu dostal.... po asi dvoch mesiacoch dosla super ponuka na FELT a s velikanskou zlavou sa mi ho mesiac pred narodeninami podarilo zaparkovat doma
no a posledny prirastok je ziletka.... predsa len vozit sa sam mi nie vzdy pasovalo lebo som clovek druzny tak som sa rozhodol ze tu ziletku skusim..... pozical som si od brata stary Leader Fox a dal so susedom par vyjazdov.... celkom sa mi ta zmena a rychlost a lahkost zapacila a preto ma dnes Fero mladsieho brata Ferka
viem ze tu mnohi ziletku neberu ale ja za seba poviem ze to nieje zle..... pokial ma clovek moznost sa vozit po cestach kde nieje velka premavka, je to fajn..... mne tiez ziletka pomohla zdvihnut kadenciu hodne hore a tiez je ziletka super na rozjazdenie noh po zime..... v lete ju az tolko nepouzivam a priorita je pre mna AM
a buducnost?..... asi HT tu chyba v tej garazi
dufam ze nase spojenectvo s bajkom bude trvat dlho a vsetkym bajkerom zelam vela stastnych km a super zazitkov s bajkom
Behali sme za frajerkami po snehu po lese. Ako siel vek tak sa bike (konecne) zacal uzivat na to naco bol zhotoveny. Kondicka, znizovanie vahy lesne pojazdy. Prisla vsak stredna skola a bike zapadol prachom, ani neviem ci ho este niekde mam. Zacal som hrat hru konkretne cs 1,6 a to ma pohltilo na 7 rokov.
Ked sa na vahe ukazalo cislo 100 trebalo s tym nieco robit, bike to vsak nebol. Ako pubertiak sa zacalo chodit do posilky a nejake kila zisli. Az casom som si vravel ze pozrem po nejakom biku na "urovni", kupil som author dexter 2013 vo vypredaji za 570 eur. No za 4 roky som sa ledva prehupol cez 2000km. Niet sa comu divit kedze som jazdil jednu trasu 3x do tyzdna ktora mala 13km, bral som to ako nudny nuteny pohyb. Az maj 2017 mi napadlo skusit ine trasy, dlhsie roznorodejsie.
Doslova ma to pohltilo tak ze som v juni zacal pozerat full bike, dlho som sa neubranil a siel som okukat nejake fully s 0 vedomostami. Cenovy strop bol 1300 eur a tam spadal kellys tyke 30 ale kamos mi radil prihodit par stovak a pozriet giant, tak sa aj stalo podla vyzoru som kupil trance4 za 1790eur ( bola to svojim sposobom chyba) lebo keby som mal aspon take vedomosti ako teraz dohodim par stovak mam trance 2 na fox a slx vybave. Nevadi ako som sa pustil do lesa vedel som ze som zamilovany, zacala sa kupa komponentov, oblecenia, dresov. Vyjazdy sa predlzovali casto mierne pod 100 km az po dvoch mesiacoch prisla bolest kolena ktora ma drzi do teraz. Od juna do oktobra som najazdil 1800 km a od augusta s bolestami. Momentalne nejazdim a dufam ze sa dam zdravotne dokopy.
Ako tak citam az take kratke to nieje, za interpunkciu sorry pisem na telefone
Potom nastúpili školské časy a červený Pionier a neskôr skladačka Folder. Na BMX/RMX neboli známosti, tak sa zobralo z obchodu, čo bolo. To vždy bolo iba také detské vozenie sa okolo bytovky.
Prvý skutočný bicykel bol oceľový Favorit 2x3 z druhej ruky. To už bolo po revolúcii, bol som na strednej škole a na brigádach cez prázdniny a na jeseň zberom šípok som si naňho zarobil. Počas strednej školy som sa ale hlavne venoval atletike (šprinty na 100m s časmi na úrovni 11,2s) a bicykel bol iba ako doplnok. Ale už začínali poriadne cestné výjazdy na úrovni 100+ km (Poprad, Prešov, Domaša, Štrbské Pleso) – to boli krásne časy, takmer prázdne cesty, hlavne cez víkendy, váha do 62kg/176cm ... Žiaľ raz, keď som sa vrátil z internátu, už na vysokej škole, bicykel nebol
Po návrate z vojenčiny som hneď začal šetriť na bajk ... bol to Scott Yecora môj prvý horský bicykel. Predná vidla bola pružinová so zdvihom neuveriteľných 50mm. Jazdil som po práci kedy sa dalo.
Prišla frajerka (teraz už manželka), nemala nič proti bicyklovaniu, občas išla so mnou na krátke rovinaté výjazdy. No keď prišli deti, druhé zamestnanie na bicykel nebol čas ... za 10 rokov som pribral zo 62 na 105kg.
No a teraz mám bajky, ktoré sú v profile. Zatiaľ som sa dostal na normálnejšiu „ľudskú“ váhu. Začal si evidovať výjazdy, fotiť si krajinu, zaujímavosti a hlavne sa kochať prírodou ... občas to
Plány do budúcna ... asi Predať Kubíka 2... prikúpiť k fullu žiletku a vrátiť sa aj na cestu, aj na viacdňové výlety so spacákom.
Bicyklovanie a celkovo šport ma baví ... všetko robím rekreačne pre seba a svoje zdravie ... občas sa môžeme stretnúť aj na nejakých maratónoch, ale to beriem iba ako spoznanie nových trás a ľudí ...
skoro ako životopis
Potom sme časom od rodičov dostali poľskú napodobeninu BMX, ten moc nevydržal, asi po roku sme ho zlomili za hlavou. Našťastie bol oceľový, tak zváračka to vždy na chvíľu poriešila. Neskôr keď bratranec dostal jeden z prvých MTB, tak sme po ňom zdedili klasický BMX. Oba prinášali kopec radosti, jazdenie po schodoch, menšie skoky atď. Ale aj klasické problémy s vybitými klinmi kľúk, vydraté závity pedálov atď, ale nič, čo by zváračka neporiešila
Neskôr, asi v 6 triede som od otca za vysvedčenie dostal cesťák (favorit/eska rám ohodený Shimanom Exage). Začali prvé dlhšie výjazdy s kamošmi, občas využívaný aj ako cyklokroska s terennými galuskami. Jazdil som ho aj počas strednej školy s rovnako postihnutým spolužiakom. Terén vtedy pre mňa nadlho upadol do zabudnutia aj keď brat jeden z tých pevných MTB mal. Favorit mám rozobratý v garáži doteraz a čaká na znovu oživenie. Asi sa vráti ocovi aspoň na výjazdy na pivo
Potom prišla výška, chľastačky a chytilo ma jazdenie na motorkách. S tým som vydržal asi 7 rokov a boli to pekné roky. Časom som zistil, že ak chcem aspoň trochu stíhať s chalanmi tak bude treba popracovať na kondičke. Poradil som sa s kiri-m a kúpil prvé HT. Medzitým sa rozpadla motopartia (práca v zahraničí, deti, zdravotné problémy), na motorke som jazdil do 10 mth ročne a zistil, že na MTB ma baví čím ďalej ťažší terén. Takže HT aj motorka šli preč, za peniaze som kúpil Giant Reign. To už bolo úplne iné jazdenie, začali dlhšie výjazdy po horách, jazdenie ťažších terénov a začalo sa mi to páčiť ešte viac. Časom prišla dobrá ponuka na Yeti rám z USA, karbón som vždy chcel skúsiť, peniaze vtedy neboli problém tak som kúpil a odslúžill si už štvrtú sezónu a stále prináša kopec radosti.
Pred rokom a pol mi kamoš ponúkol svoj starší cesťák, chvíľu som uvažoval či ma to bude ešte baviť, požičal si ho na pár dní a už ho ani nevracal, len mu rovno zaniesol prachy. Znovu ma chytila aj cesta, skúsil som si nejaké 100+ km výlety a zistil, že to bude super doplnok k MTB.
Zatiaľ ma baví taká všehochuť jazdenia a dúfam, že aj naďalej bude. Strihnem si endurko, bike park, pár krát do roka nejaký maratón, dlhšie hrebeňové výlety aj cestu.
Môj prvý bicykel, ktorý si pamätám - červený pionier. Ukradli mi ho spred potravín.
Potom si matne spomínam na niečo brutálne ťažké, modré, ukrajinské. Prvý Favorit som mal 2x6 čo bolo super, lebo všetci naokolo mali Liberty 2x3. Bol strieborný. Najprv sa z toho samozrejme pozhadzovali blatníky a všetko nepotrebné a potom sa to odstrojilo a dalo prestriekať na čierno. A na to som nahodil krikľavo ružovú omotávku. Najväčší frajer v meste
A potom prišla frajerka/exmanželka a deti a všetok šport išiel do úzadia. K bajku som sa vrátil v roku 2011 kedy som si kúpil CTM (v profile) a chytilo ma to fest. Začali aj prvé preteky, v roku 2013 pribudol do stajne karbónový fullik Trek (v profile a aktuálne na predaj
Tiež skoro ako životopis
Ked som nastupil na strednu v roku 2002, tak v tom case si kupil stryko prvy poriadny bike Meridu Matts Speed a ukazal mi casopis Velo, vsetko to ale specatila az prva jazda na jeho biku s odpruzenou vidlicou, RST Aerosa. Vtedy som zacal slintat nad Shimanom XTR a kotucovymi brzdami Hayes. V jednom cisle ma zaskocil aj prvy pohlad na Lefty, ako to moze fungovat, je to hnusne a kto za to moze dat tolke peniaze
Prisla vysoka skola a casu na bike bolo menej, ale za to som sa dostal viac do terenu v okoli LM. Maratony si ale vybrali dan na chudinke RSTcke, ktora stracala tlak a za vyjazd som musel aj 2-3x dofukovat aby ako tak fungovala
Prisli frajerky a na bike som sice nezanevrel, ale uz nehral prve husle. Po par omyloch som spoznal uz svoju sucastnu manzelku, a kedze studovala v tom case v TT a ja som dostal vypoved v praci, prislo rozhodnutie skusit stastie v BA, to bol rok 2011. Cakal som, ze tu sa budem vozit tak po cyklo chodnikoch v meste a po hradzi,lsi ale na moje mile prekvapenie od kedy som v BA tolko terenu som doma nikdy nepojazdil
Keby som zalovil v pamati, tak by som tu toho este napisal mraky, ale kto by to potom cital
V 90-tych rokoch zacali do obchodov prudit horske bicykle. Hned ma zaujali a tusil som ze to je to prave pre mna. Lenze som este chodil do skoly a penez nebolo
Myslim ze v tom case som uz aj sledoval nejaku cyklo tlac, ale neviem to presne. Kazdopadne, po pociatocnej euforii som zistil, ze neviem zhola nic o tom co-ako na biku funguje. Kupil som par knih a studoval. Popritom som sledoval Peloton, Cykloservis, Velo (to snad od prveho cisla), Eurosport (SP DH), freeride na Extreme TV a tak pod. Spominam si napr. ako som v niekdajsom Priore zbadal v predaji nemecky Bike a americky Mountain Bike Action
Postupom casu som zacal snivat o tom, ze si novy bike poskladam sam. Bolo to dlhe cakanie. V roku 2004, po navrate zo sezonnej brigady v UK, som svoj sen konecne uskutocnil. Vysledkom sice nebol ziadny nadupany bike, ale bol to moj vytvor. A na to som bol strasne hrdy
Odvtedy uz pretieklo vo Vahu hodne vody. Z povodneho mojho "vysnivaneho" ostal uz iba ram, ktory sedlam doteraz. Keby som mal ist do niecoho "noveho", tak by som urcite skoncil pri nejakom ocelaciku z 90-tych rokov ako sa poznam
posledný komentár: 5. 7. 2023 o 16:53
posledný komentár: 12. 4. 2019 o 21:04