Bicykel bude primárne využívaný na denné dochádzanie do práce – cca 8–9km tam a nazad. V podstate rovina, mesto.
Z času na čas ( 4–5× za rok) by som rád túto vec využil v horách, nejaké tie menej náročné horské cyklochodníky. takže tu by som asi mestský bicykel celkom vylúčil. Som pomerne vysoký (187cm) a štíhly ( 77kg) starší pán, sily ubúdajú, preto takéto rozhodnutie.
Rozpočet nemám pevne stanovený, no rád by som sa zmestil do 2300, pri zažmúrení oka 2500€. Tento rozpočet nemienim za žiadnych okolností prekročiť !!! Ako to už býva zvykom, ak dám 2500, dám aj 2800 či 3000. V tom mám jasno. Bývam v AT, preto pozerám iba AT a DE e-shopy.
Zatiaľ mám vo výbere toto.
https://www.radon-bikes.de/e-bike/mountainbike/jealous-hybrid/jealous-hybrid-500/
Je to už cca cenový strop
Ešte rada ohľadom veľkosti. Podľa tabuliek som presne na veľkosti 20. Keďže je väčšina ponúkaných rozmerov 19 či 21 , som na vážkach
Ďakujem za každú radu
...
PS: fakt už neriešme odpor elektromotora, už som i ja zistil že je to sprostosť
Tiež si myslím, že tie motory majú viac menej podobný odpor. Ale rozhodne to nebude zanedbateľná hodnota. Riešiť to nemusíš, pokiaľ nechceš jazdiť viac ako 27 km/h na nečipnutom bicykli, alebo nechceš ten ebajk používať ako bicykel, ako drvivá väčšina majiteľov e-MTB.
Najväčší odpor robí rýchlosť. To som zistil, keď som zrušil obmedzovač rýchlosti. Aj keď sa to možno nezdá, valivý odpor tvorí iba 11% a z toho tlak pneumatík iba cca. 20 - 30%, takže 2 - 3% z celkového odporu. Ale cítiť to samozrejme je.
Edit:
Zabudol som uviesť zdroje:
https://bikerumor.com/2016/05/27/how-much-rolling-resistance-do-fat-bike-tires-really-generate/
https://ridefar.info/bike/cycling-speed/resistance-types/
Priorita
1x12...
625 baterka...
Cx4
Kiox
Shimano brzdy 4 piestiky
Odpruzena sedlovka koli chrbtici....
Presne tieto priority som mal aj ja a ešte zdvihy min. 140 mm, a nie radenie SRAM SX, akurát som skončil pri inej značke.
Ale farbu som už neriešil
Presne ako ti Palo7 napísal, úplny ideal : KTM CHACANA 291 a poriešiť polepy.
Podľa toho som aj vyberal ebajk, niečo lacnejšie do dvoch litrov čo by spĺňalo moje základne požiadavky, nekvalitný asfalt a lesné cesty.
Čo sa týka pohonnej jednotky Altara ma bafang M500 je to paráda tichý výkonný 750W 95Nm, mali odpor na rovine a baterka 630Wh čo vydrží viac než ja, to prekonalo moje očakávania.
Rám aj keď je o cca 2kg ťažší ako ma niektorá konkurencia, ale rám je fakt robustný a pevný. Na ebajku sa nejaké kilečko nerieši, dole kopcom a na rovine to neprekáža a hore kopcom pomáha motor.
Ale čo sa týka ostatných komponentov, tak to už je bieda.
Brzdy SHIMANO MT200 myslel som si, že na hydraulike sa nedá nič pokaziť fyzikálne zákony sú stále rovnaké, no mýlil som sa. Po stlačení bŕzd nejak bicykel nezaznamenal čo mi na odvahe dole kopcom nepridalo a treba poriadne na ne zatlačiť aby sa dostavil aký taký brzdný účinok, napadlo ma že tie brzdne doštičky asi sú s dreva lebo tomu odpovedal ich brzdný účinok, už dávno som s kopca nešlapal kolo bicykla
Druha vec je ozubený prevodník 1x9 myslel som že tu sa tiež nedá čo pokaziť, no mýlil som sa, medzera na 7 koliesku je menšia ako reťaz a reťaz sa škriabe o vedľajšie koliečka s patričným zvukovým efektom, ostatne kolečka fungujú bez problémov, keď sa vyhnem prevodu 7 tak sa da na ňom ísť.
Prehadzovačka avilion, jej úloha je prehodiť reťaz s jedného kolečka na druhé, tu sa tiež nedá čo pokaziť, no zase som sa mýlil, slabo napína reťaz, ktorá sa pri jazde po poľnej ceste otriasa-uvolňuje a reťaz mi padá s predného kolečka, za 40km mi padla 3x, sranda spočíva v tom že medzera medzi rámom a predným ozubeným kolesom je presne na desatinu milimetra taká, aby sa tam ta reťaz krásne zašprajcovala, proste o milimeter keby ta medzera bola menšia reťaz by tam nevliezla, a o milimeter väčšia tak pohodlne by sa vytiahla, proste dokonale *****. Pri každom padnuti reťaze mi trvalo cca 15 minút kým som ju vyslobodil a znova nasadil. Asi si začnem sebou nosiť naradie na demontaž predneho ozubeného kolesa bude to rýchlejšie a ľahšie. Tak že aj prehadzovačka sa da dodrbať slabým napínaním reťaze...
Vidlica je vzduchová a myslel som si že jediná jej nevýhoda je o 200g vyššia hmotnosť, prdlajz! Pri jazde po poľnej ceste vydáva kovove razi, ako keby mi niekto oceľovou tyčou po nej mlátil, to tiež na dobrom pocite s jazdy neprida, ale nastavená je štandardne.
Za ďalšie pedále, keď su s kovu myslel som si že tu sa už fakt neda čo pokaziť, no zase som sa mýlil, pri jazde poľnou cestou mi pedále držali topánky ako keby som stal na ľade, pri menšom hupaku moje nohy menili pozíciu cca nejaký cm, nič prijemne pre chlapa, lebo vieme čo sa stane ked pri jazde zo sedla sa nám zošmykne noha s pedálu, no proste nič prijemné, buď to vymením pedále za rapavejšie, alebo si vezmem na jazdu pre istotu suspenzor ...
Teraz prejdem na elektroniku
Radiaca jednotka 860, keď mi predajca zahlásil už pri kúpe, že tam mam novšiu radiacu jednotku už som mal tušaka, že to nedopadne dobre. Prvý jej nedostatok je, že rýchlosť podpory bájku je do 23,5km/h potom sa vypína motor, aj keď ma písane 25km/h, to by až taký problém nebol, ale asistencia pri tlačení do kopca, výrobca udáva 6km/h v skutočnosti je 0,2km/h
Celkovo ten ebajk nie je zly, motor a baterka sú fajn, keď sa na ňom vymení zopár komponentov ako: brzdové doštičky, pedále, ozubený prevodník, prehadzovačka, vidlica, radiaca jednotka. Potom to bude celkom fajn ebajk
PS: Ani som netušil čo všetko môže zle fungovať na bicykli a to som zatiaľ na ňom prešiel 40km zatiaľ ho mam doma len 5 dni zatiaľ to vyzerá, že v servise si ho chlapci užijú viac
Ináč ja mám na Haibike SDURO Trekking 5.0 brzdy MT400 a brzdia tak, že až po vyše 300 km som zistil, že mám prehodené páčky oproti starému bajku
Všetky nízke rady bŕzd brzdia asi ako klasické véčka, možno aj menej. Akurát to vyzerá cool, keď máš kotúče. Mne to ale tak vyhovuje. Na trekkingovom bicykli nepotrebujem kúsavé brzdy.
Brzdy ako ty, 180/160 kotuce. Pri mojej vahe jazda z kopca ciste kamikadze ?. Vymenil som za kvalitnejsie kotuce 203/180 + platnicky.
Prehadzovacka Deore ta je v pohode, pekne radi akurat tiez pri jazde dole kopcom na rozbitejsom terene padala retaz.
Prevod 1x9 v predu prevodnik 38, chcelo by to aspon 1x10.
Vidla klasika pruzina, sedlo na prd, furt bolela rit ?.
Ale motor je v pohode a aj baterka 522Wh mi celkom drzala.
Ale za cenu 1600€ som ani viac necakal.
Jedine co ma stvalo tak vidla a rychloupinak v predu. Raz sa mi povolil, stastie ze som akurat bafkal ? a vsimol si to vcas, inak nevie, neviem.
Proste cena nepusti.
Ten motor bafang sa neda programovat nejak cez komp a kabel ako bafang bbs02?
Brzdne doštičky mam vyhliadnuté 12€ dve sady, rozmýšľal som nad grafen doštičkami, ale tie už stoja 20€ par... Pedále Force FREE Alu silver za 7€ jazdím na nich 5 rokov a ich výstupky pekne držia topánku za tu cenu spokojnosť. Na tie zadne ozubene kolečka sa mrknem či ta medzera sa nedá zväčšiť o 0,1-0,2mm, alebo kúpim užšiu reťaz za 13€.
S padajúcou reťazou to bude väčší problém, alebo novy napinak, alebo nejaké voditko za 6€.
Tlmič rozoberiem a pohľadám toho škriatka so železnou palicou čo mi po nej bije počas jazdy
Radiaca jednotka 860 bude najväčší problém ... jej výmena za funkčnú bude stať 150€ dúfam že výrobca to nejak porieši...
Osobne som nečakal žiadny zázrak od toho ebike, ale také smetie komponenty som fakt nečakal ala tesco bicykel za 100€
Potřebuješ brzdy min. SH500 a k tomu kotouče min. Rt66/68. Všechno níže nefunguje dobře. A tohle je jen základ. Taky kazeta a další tvoje úpravy a budeš v tom 300euro a furt to bude jen funkční základ (snad).
Problém ozubených kolies prevodníka bol, že na siedmom koliečku v zube bol zásek-hrbolček na ktorom nadskakovala reťaz, po jej zbrúsení na hladko problém odstránený, prekontroloval som aj predne ozubene kolečko a takých to zubov som tam našiel 4 môže biť že kvôli nim mi reťaz padala.
Trošku som sa pohral aj s vidlicou keď sa počasie zlepši skúsim otestovať či ešte klepe.
Najväčší problém vidím vo výpomoci do kopca. Ak je na stojane bez akejkoľvek záťaže, tak tam na 9 kolečku dokáže ísť tých 6km. Len že pri 5-10% stúpaní zaťaž elektromotora stupne na 100W a proste zastaví a vypne. Dosť na p.r.d. Pri najľahšom prevode dokáže zvládnuť aj 20% stúpanie, ale pri rýchlosti 0,2km/h, a tam kde potrebujem výpomoc pri tlačení do kopca 40%+ stúpanie, tam proste sa nehne, lebo tých 100W 25kg bike nemá šancu pohnúť. Jediná šanca by bola keby tých 100W na výpomoc sa softwarovo zvýšilo na 300W aspoň.
Proste ten Bafang to ma totálne zle nastavene.
Čo som pozeral youtube či shimano alebo bosh krásne aj s batohom to ťahali do kopca na walk assiste. Ten Bafang neťahá vôbec, len neviem či je to v zlej radiacej jednotke, alebo celkový problém.