vážne by si mali chodci uvedomiť že vodič auta ich nemusí vidieť a dať si aspoň reflexnú pásku...dnes idem autom potme v daždi,oproti auto ktoré mi svietilo do očí,zrazu predo mnou človek prechádzajúci cez cestu poza to auto...ísť rýchlejšie asi ho naberiem...
To skor EK nariadi instalovanie termo kamier do aut ako by sa chodci naucili pouzivat reflexne pasky.
wawrikobávam sa, že idem do témy, ktorá presahuje zameranie a formu tohto fóra, pretože si vyžaduje long read v oblasti fyziky, psychológie, urbanizmu, politiky, ekonomiky atď ... a to sa tu nenosí. Preto to risknem a vyslovím iba dve skratky:
Skratka 1:
Spomaľovanie vodiča dizajnom ulice nie je hlúposť, ale jediná cesta ako spomaliť vodiča tam, kde ho potrebujem spomaliť. Značky ani výchova nepomáhajú. Existuje ešte jedna cesta a tá práve prichádza - technické spomalenie áut priamo ich softvérom, ale to je ešte nadlho, zatiaľ čo dizajn ulíc sa dá meniť rýchlo.
A prečo spomalovať? Mýliš sa v tom, že nie je rozdiel, či ideš rýchlejšie, ako treba. Jednak nižšia rýchlosť znamená menej nehôd. A jednak - sú to plné gúgle - je už dávno zistené a stovkykrát preukázané v najrozličnejších podmienkach, že aj nepatrný nárast rýchlosti v prípade nehody signifikantne zvyšuje jej následky. V zásade sa môžeš v rôznych variantoch dočítať, že ak zrazíš chodca rýchlosť 30km/h, tak jeho šanca prežiť je 90%, pri 50 km/h je to 50% (ale často sa uvádza ešte menšie percento), ale pri 60 km/h je to už iba 10% (mimochodom, aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa pred pár desaťročiami znížila maximálka v obci zo 60 na 50 km/h). To platí pre závažnosť následkov nehôd vo všeobecnosti - teda menšie rýchlosti znamenajú menej mŕtvych, menej zranených a menšie materiálne škody.
K tomu ešte environmentálne dopady, ale vôbec nemám ambíciu, že by ich niekto na tomto fóre akceptoval.
Skratka 2:
To, čo píšeš, teda upozorňovanie vodičov na neuralgické miesta a ich spomaľovanie značkami, je presne to, čo už dnes škodí. Pretože časom sa celá spoločnosť naučila, že nejaké problémové miesto je iba tam, kde je to označené a na tam, kde nie je, tam si netreba dávať taký pozor. To jednak nefunguje samé so sebe, pretože auto je smrtiacim predmetom vždy, keď sa hýbe a neexistuje miesto, kde by počas jazdy nebolo smrtiacim predmetom. Iste, na menej problémových miestach je menej nehôd, ale stále sú tam nehody a tie majú svoje dôsledky.
No a jednak nie je v silách správcov komunikácií, aby označovali a udržiavali značenie všetkých problémových miest. A už vôbec nie na Slovensku, tu správcovia ciest a polícia nevedia ani len identifikovať všetky problémové úseky, nieto ich ešte označovať, ale to je už iná téma.
Nejdem to ďalej rozpisovať, bolo by o čom, ale podstatu som napísal.
opat jarohove drísty ... to ze ma chodec pro 30km nizsiu pravdepodobnost umrtia pri zrazke oproti 50km/h, NEZNAMENA, ze bude pri 30km/h mensi pocet mrtvych chodcov ...
lebo pri znizeni z 50 na 30 može byt tych nehod daleko viac, kedze chodci stratia ostrazitost, ohladuplnost a dodrziavanie zakona, vidiac ze auta sa vlečú ...
skratka je mimo reality ocakavat, ze zmena nejakej podmienky nebude mat vplyv na ostatne podmienky a spravanie ucastnikov ...
Jaroh na to ide tou logikou ala západ. Chodia chodci na červenú a majú to na háku? Spomaľme autá, aby menej umierali. Umrelo na cestách 32 chodcov? OOO katastrofa, robme niečo s autami, lebo oni zabíjajú chodcov. Čo na tom, že z tých 32 úmrtí chodcov, chodci môžu za 27 a umreli po vlastnej chybe. Už aj teraz pri ten pani čo umrela na Staromestskej, keby tam bola 30tka, asi neumrie. Musí sa tam dať prechod pre chodcov. Najlepšie s retardérom. Za posledné 3 týždne viem o 12 nehodách v noci cyklistov a chodcov mimo obce. Nikto našťastie neumrel čo majú spoločné? Všetci bez výnimky tmavé oblečenie, cyklisti žiadne svetlá, cyklisti + chodci žiadne reflexné prvky, chodci zakaždým na zlej strane cesty. Čo treba spraviť, aby teda boli cyklisti a chodci bezpečnejší? Spravíme akciu zameranú na vozidlá a dodržiavanie predpisov u vodičov vozidiel a pikoška z Nemecka, kde sa šušká, že v noci (medzi západom a východom slnka) by mala byť obmedzená rýchlosť na okreskách na 50km/h a chcú to pretlačiť do celej EU, aby ochránili chodcov a cyklistov. To čo je za logiku? U kamoša v meste majú školu, ktorá je na hlavnom ťahu cez mesto. Tabuľa školská zóna a dali tam značku že 20km/h, aby ochránili deti. Viete ako to vyzerá? Ani jeden chodec sa nepozrie, či môže ísť cez cestu, prechod pre chodcov je len na okresu. Autá predsa majú jazdiť 20km/h, tak nech sa starajú. Lenže tá tabuľa je tam celoročne. V trápnej krajine zvanej Veľká Británia, som sa tam bol pozrieť na víkend, podobná obec. Tiež tam majú obmedzenie pri škole na 15mph (cca 20 km/h), Ale čo je zaujímavé, platí len v čase vyučovania medzi 7-9 ráno a 12-15 po obede, inak je tam normálne 30mph (ekvivalent 50km/h). Je to taká tá otáčacia plechová tabuľa, Takže ani nemusíte vedieť, či deti majú, či nemajú školu, keď treba, tak sa tam otočí. Podľa logiky miestnych úradníkov, keď deti sedia v škole, alebo nemajú školu, nie je potrebné tam mať obmedzenú rýchlosť. Normálne tam niekto zapol mozog. Do roboty chodím okolo 2 škôlok a 1 základky. Je tam cesta, svetelná križovatka s prechodmi, aj prechody bez semaforov. 3/5 rodičov sa ani len nepozrú, či môžu ísť cez cestu, červená-nečervená idem, čumia do mobilu v jednej ruke, v druhej ťahajú dieťa. Prechod tam je pre srandu králikov. Dokonca je tam plot, aby deti rovno na cestu nevybehli a rodičia ho s deťmi preliezajú. Ale problémom je, že šoféri ich chcú zakaždým zraziť. Kurňa, prečo asi. Alebo iná pikoška zo Slovenska, neviem, či to prešlo, či nie, hovorilo sa, že retardér by po novom nemal byť označovaný, dokonca sa má robiť štýlom aby bol neviditeľný, lebo potom že vraj neplní funkciu a ľudia medzi retardérmi lietajú. Takže neviditeľný retarér, ľudia že vraj budú jazdiť pomalšie, lebo nebudú vedieť kde je retardér a chodci budú viac v bezpečí. Dokonca retardér má byť tak, aby sa dalo cez prejsť pohodlne max 20km/h a majú byť osádzané aj na cestách, kde je 50tka. Takže realita by vyzerala tak, že namiesto toho, by človek vedel, že tam je retardér a tam reálne spomalil, kde treba, ľudia budú na ceste hľadať retardéry (domáci sa to za chvíľu naučia, cudzí budú hľadať) a prestanú sledovať okolie, lebo si nebudú chcieť rozbiť auto. A logicky, ak nesledujem okolie, tak ma skôr prekvapí samovrah chodec. Alebo pikoška od kamoša z mesta, na sídlisku im spravili jednosmerky s tým, že tam vyznačili parkovacie miesta. Teda je tam cca šírka 3,5m. Samozrejme je moderné nacpať tam cyklistov do protismeru. Ako tam má potom šofér nechať 1m odstup? Nemá šancu. Ale miestny cyklofanatici sú úplne happy, že konečne to prešlo. A ich návrh riešenia, ako to riešiť? Ak pôjde cyklista oproti, tak auto musí zastaviť, aby protiidúci cyklista prešiel. Ale zase musí zastať tam, aby ho mohol obehnúť/predbehnúť či ako to nazvať cyklista v smere jednosmerky po pravej strane. To aby mal človek zázračné auto ako autobus z Harry Potter a väzeň z Azkabanu, ktorý sa vedel sploštiť. A podobných riešení sú desiatky, čo navrhujú.
Pozri, nechcem sa o tom hádať, stojím si za tým, čo som napísal. 2Mega turistov dvihnú v priemere populáciu o cca 40K, stále neexistuje žiadny medzinárodný tranzit, ten tovar sa predsa neprevezie cez Island a na druhom konci nenaloží do ďalšej "loďky". Priemysel je neporovnateľne menší.
Island je proste veľmi špecifický prípad, ktorý má množstvo jedinečných specifík (možno vrátane nadproporčne rušnej diaľnice k letisku:)), preto mi prišlo vtipné, že ho používaš ako argument. Ale nemyslel som to v zlom.
Ak vám z nejakého dôvodu dobre fungujú nadchody a podchody, dobré pre vás. Ale v BA, ani inde v Európe sa to neosvedčilo, ľudia proste radšej prechádzajú úrovňovo bez schodov, rámp, či výťahov.
Otazka je, co s tym... Namalovanie prechodu na Staromestskej by podla mna sposobilo zapchy az po most, pripadne by upchalo komplet Stefanikovu z druhej strany, ale ktovie, experti by mozno nasli ok riesenie. Navyse ten podchod nie je tak dlhy, zeby sposoboval vyrazne predlzenie chodze (i ked vynimou su invalidi/menej mobilne osoby). Legitimna otazka je tiez, ci toto robit kvoli par ludom, co maju oslabeny pud sebazachovy
Poriadna štatistika neexistuje, keďže polícia to dlhodobo nerieši. Ale prosím postav sa na križovatky, koľko chodcov, cyklistov a áut prejde na červenú? Koľko cyklistov jazdí za zníženej viditeľnosti bez svetiel a reflexných prvkov? Koľko chodcov mimo obce chodí za tmy po zlej strane a bez reflexných prvkov? Koľko cyklistov si chodí do jednosmerky v protismere? Koľko cyklistov ignoruje STOPku, či má na háku Daj prednosť v jazde, o nejakej prednosti zprava ani nehovorím. Jazda v protismere? Majú to vysoko na háku u polície. 2x do roka spravia akciu na cyklistov a koniec. Ako chodec, či cyklista by som sa nebál ísť priamo okolo policajnej hliadky na červenú, lebo je 99,99% šanca, že ma bude ignorovať. Ako šofér vozidla by som mal hneď za sebou majáčiky.
Možno niekto nájde viac. https://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=poznate-zakladne-pravidla-bicyklovania-1 kde sa píše: V roku 2017 policajti odhalili 3716 priestupkov, ktorých sa dopustili cyklisti. Pod vplyvom alkoholu odhalili 1902 cyklistov, z nich bolo 755 pod vplyvom alkoholu do jedného promile a 1147 nad jedno promile. Aj toto je viac menej výsledok 2 akcií na Slovensku v tom roku + ak bol cyklista účastník nehody. Za rok 2017 pri vodičoch sa úvadza, že Polícia napríklad pri alkohole prichytila 9022 vodičov vozidiel (neviem, či sú tam zarátaný aj cyklisti, keďže tiež sú vodiči vozidla), z toho 4161 pod 1 promile, nad 1 promile 4861 ľudí. Podľa štatistického úradu jazdí denne po slovesných cestách cca 1,8 milióna vodičov. Pri cyklistoch sa udáva nejak 15-25 tisíc, záleží od počasia atď. V pomere vodičov ku zisteným priestupkov a cyklistov, to vyzerá dosť zle zo strany cyklistov.
Polemizovat s Janom sa neoplatí, i ked ciastocne suhlasim (teda neviem, koľkí chodci ci cyklisti porusili to, co píše hore, to su len nejake 'pseudonahodne' cisla) rovnako ale neviem presne, kolko vela vodicov poruší predpisy nedodrzanim MPR, soferovanim pod vplyvom alkoholu a inych oblbovacov, nevenovali sariadeniu lebo telefon, internet, spolujazdkyna, nedali znamenie o zmene smeru jazdy, nedali prednosť na krizovatke ci ohrozili chodca, nemali zapnuty pas...
Teda taketo statistiky (=presny sucet nepresnych čísel) su uplne na nic.
Podla clanku co je pisane som pochopil ze nakladak uz stal v krizovatke a v tom prisla pani na bicykli a zaradila sa pred neho a to mi vychadza ze ju nezaregistroval v spatnom a tym padom o nej ani len netusil
Podla foto sa zda, ze stala skor vedla neho. Podstatne je, ci blikal. Ak ano, tak je to hruba chyba a porusenie predpisov cyklistkou, pokial teda naozaj prisla zozadu.
o nejakych mrtvych uhloch a podobnych veciach nema paru ani vela "naozajstnych" cyklistov, nieto este nejaka babka, co pouziva bicykel na prepravu po dedine (do kostola a do obchodu)
iron.hide napadlo ťa, že ozaj ju nemusel vidieť? Že to mohla byť cyklistická "klasika" STOPka je pre blbcov, ja ako cyklista si to dám po pravej strane, lebo však môžem a šup ho na prechod?
no len je na zvazenie - hlavne ich samotnych - ci sa pustat s ich znalostami a schopnostami do dnesnej premavky. lebo obcas zastanem na ulici a s husou kozou, zatatymi zubami, pokrcenym celom a prizmurenym jednym okom pozorujem ako to dopadne. a mozu mat na sebe aj 200 reflexnych prvkov a milion blikaciek ked iducez krizovatku uplne mimo pravidiel.
Po Prievoze jazdí taký starší pán 60+. Reflexná vesta, z každej strany vesty mu bliká červená blikačka aj cez deň, červená blikačka na prilbe, aj vpredu a vzadu na biku. Na biku má spätné zrkadlá. Ale nemá problém jazdiť v protismere v jednosmerke, semafory zásadne neuznáva, STOPka je neznámy pojem. Prednosť sprava, keď ak ide z vedľajšej na hlavnú, neuznáva, len si tam vybehne.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
To skor EK nariadi instalovanie termo kamier do aut ako by sa chodci naucili pouzivat reflexne pasky.
Skratka 1:
Spomaľovanie vodiča dizajnom ulice nie je hlúposť, ale jediná cesta ako spomaliť vodiča tam, kde ho potrebujem spomaliť. Značky ani výchova nepomáhajú. Existuje ešte jedna cesta a tá práve prichádza - technické spomalenie áut priamo ich softvérom, ale to je ešte nadlho, zatiaľ čo dizajn ulíc sa dá meniť rýchlo.
A prečo spomalovať? Mýliš sa v tom, že nie je rozdiel, či ideš rýchlejšie, ako treba. Jednak nižšia rýchlosť znamená menej nehôd. A jednak - sú to plné gúgle - je už dávno zistené a stovkykrát preukázané v najrozličnejších podmienkach, že aj nepatrný nárast rýchlosti v prípade nehody signifikantne zvyšuje jej následky. V zásade sa môžeš v rôznych variantoch dočítať, že ak zrazíš chodca rýchlosť 30km/h, tak jeho šanca prežiť je 90%, pri 50 km/h je to 50% (ale často sa uvádza ešte menšie percento), ale pri 60 km/h je to už iba 10% (mimochodom, aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa pred pár desaťročiami znížila maximálka v obci zo 60 na 50 km/h). To platí pre závažnosť následkov nehôd vo všeobecnosti - teda menšie rýchlosti znamenajú menej mŕtvych, menej zranených a menšie materiálne škody.
K tomu ešte environmentálne dopady, ale vôbec nemám ambíciu, že by ich niekto na tomto fóre akceptoval.
Skratka 2:
To, čo píšeš, teda upozorňovanie vodičov na neuralgické miesta a ich spomaľovanie značkami, je presne to, čo už dnes škodí. Pretože časom sa celá spoločnosť naučila, že nejaké problémové miesto je iba tam, kde je to označené a na tam, kde nie je, tam si netreba dávať taký pozor. To jednak nefunguje samé so sebe, pretože auto je smrtiacim predmetom vždy, keď sa hýbe a neexistuje miesto, kde by počas jazdy nebolo smrtiacim predmetom. Iste, na menej problémových miestach je menej nehôd, ale stále sú tam nehody a tie majú svoje dôsledky.
No a jednak nie je v silách správcov komunikácií, aby označovali a udržiavali značenie všetkých problémových miest. A už vôbec nie na Slovensku, tu správcovia ciest a polícia nevedia ani len identifikovať všetky problémové úseky, nieto ich ešte označovať, ale to je už iná téma.
Nejdem to ďalej rozpisovať, bolo by o čom, ale podstatu som napísal.
opat jarohove drísty ... to ze ma chodec pro 30km nizsiu pravdepodobnost umrtia pri zrazke oproti 50km/h, NEZNAMENA, ze bude pri 30km/h mensi pocet mrtvych chodcov ...
lebo pri znizeni z 50 na 30 može byt tych nehod daleko viac, kedze chodci stratia ostrazitost, ohladuplnost a dodrziavanie zakona, vidiac ze auta sa vlečú ...
skratka je mimo reality ocakavat, ze zmena nejakej podmienky nebude mat vplyv na ostatne podmienky a spravanie ucastnikov ...
Áno. Logika alá Východ evidentne nefunguje.
Island je proste veľmi špecifický prípad, ktorý má množstvo jedinečných specifík (možno vrátane nadproporčne rušnej diaľnice k letisku:)), preto mi prišlo vtipné, že ho používaš ako argument. Ale nemyslel som to v zlom.
Ak vám z nejakého dôvodu dobre fungujú nadchody a podchody, dobré pre vás. Ale v BA, ani inde v Európe sa to neosvedčilo, ľudia proste radšej prechádzajú úrovňovo bez schodov, rámp, či výťahov.
Otazka je, co s tym... Namalovanie prechodu na Staromestskej by podla mna sposobilo zapchy az po most, pripadne by upchalo komplet Stefanikovu z druhej strany, ale ktovie, experti by mozno nasli ok riesenie. Navyse ten podchod nie je tak dlhy, zeby sposoboval vyrazne predlzenie chodze (i ked vynimou su invalidi/menej mobilne osoby). Legitimna otazka je tiez, ci toto robit kvoli par ludom, co maju oslabeny pud sebazachovy
Chodci a cyklisti porušujú vo veľkom predpisy, polícia to dlhodobo nerieši, tak preto si to zakaždým odnesú šoféri. Ale áno, západný prístup je fajn.
Nerád miešam politiku, je to paródia, ale žiaľ postupom času sa to začína ukazovať ako realita https://www.youtube.com/watch?v=_gDEedxcF38&ab_channel=Demo2LL_ Rovnaký prístup sa začína uplatňovať aj v doprave.
Možno niekto nájde viac. https://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=poznate-zakladne-pravidla-bicyklovania-1 kde sa píše: V roku 2017 policajti odhalili 3716 priestupkov, ktorých sa dopustili cyklisti. Pod vplyvom alkoholu odhalili 1902 cyklistov, z nich bolo 755 pod vplyvom alkoholu do jedného promile a 1147 nad jedno promile. Aj toto je viac menej výsledok 2 akcií na Slovensku v tom roku + ak bol cyklista účastník nehody. Za rok 2017 pri vodičoch sa úvadza, že Polícia napríklad pri alkohole prichytila 9022 vodičov vozidiel (neviem, či sú tam zarátaný aj cyklisti, keďže tiež sú vodiči vozidla), z toho 4161 pod 1 promile, nad 1 promile 4861 ľudí. Podľa štatistického úradu jazdí denne po slovesných cestách cca 1,8 milióna vodičov. Pri cyklistoch sa udáva nejak 15-25 tisíc, záleží od počasia atď. V pomere vodičov ku zisteným priestupkov a cyklistov, to vyzerá dosť zle zo strany cyklistov.
Teda taketo statistiky (=presny sucet nepresnych čísel) su uplne na nic.
Klasika - vodic nakladiaku ju nevidel