Ja som síce bol prvým zamestnancom AT&T na Slovensku, ale po tých rokoch som už z angličtiny veľa pozabúdal (forgot a lot off, alebo tak nejak).
Ešteže dnes máme možnosť na pár klikov JoKoov príspevok preložiť (skloňovanie je podľa východniarskeho vzoru "Feri", Feriov).
Tak čo, junáčik aj tak sa dá, či nie? Teda
JoKo, postarší junáčik.
Tu je:
Z FB profilu Roadman Cycling
Ďalší veľký cyklistický škandál sa netýka krvi ani drog – je o motoroch.
Skryté motory potichu prepisujú pravidlá súťaže.
Vo svete súťažnej cyklistiky sa objavila nová forma podvádzania, ktorá je potenciálne ničivejšia ako tradičný doping: skryté motory v bicykloch. Od amatérskych pretekov až po profesionálne zájazdy, tento technologický podvod spochybňuje samotnú podstatu tohto športu. Tu je hlbší pohľad do sveta mechanického dopingu a jeho vplyvu na cyklistiku.
Počiatky mechanického dopingu
Príbeh sa začína v roku 1998, keď maďarský inžinier Stefano Vargas tvrdí, že vynašiel prvý skutočne skrytý motor bicykla. V prekvapujúcom odhalení údajne predal túto prelomovú technológiu anonymnému kupcovi za takmer 2 milióny dolárov s podmienkou, že 10 rokov nevyrobí ďalší motor. Táto tajná transakcia sa uskutočnila počas neslávne známej éry EPO v cyklistike, čo naznačuje, že zatiaľ čo sa svet zameriaval na krvný doping, potichu sa objavovala nová forma podvádzania.
Prvé potvrdené prípady
Svet cyklistiky získal prvé konkrétne dôkazy o mechanickom dopingu v januári 2016 na Majstrovstvách sveta v cyklokrose UCI. Femke Van Driessche, 19-ročná pretekárka do 23 rokov, bola prichytená so skrytým motorom vo svojom náhradnom bicykli. Tento prelomový prípad viedol k šesťročnému zákazu činnosti a vysokým pokutám, čo znamenalo prvý potvrdený prípad motorového dopingu v histórii cyklistiky.
Amatérsky okruh: Neočakávané bojisko
Prekvapivo, najdramatickejšie prípady mechanického dopingu sa vyskytli v amatérskych a masters pretekoch:
Prípad talianskeho mastera (2017): 53-ročný amatérsky jazdec bol prichytený pri používaní motora skrytého v sedlovej trubke, čo detekovali termokamery.
Incident francúzskeho amatéra (2017): Serial Fontana, 43-ročný amatér, bol prichytený po automobilovej naháňačke, keď sa pokúsil utiecť so svojím motorovým bicyklom.
Kritérium Vento (2019): Dvaja podozriví jazdci doslova utiekli z miesta činu v dodávke, keď boli konfrontovaní s možným dopingom na motorových vozidlách, čo viedlo k dramatickej konfrontácii s ostatnými cyklistami.
Ako fungujú skryté motory
Tieto nelegálne systémy sa zvyčajne vyskytujú v dvoch formách:
Motory v sedlovej rúre:
Malé valcové motory umiestnené v ráme
Poskytujú približne 200 wattov podpory
Ovládané diskrétnymi tlačidlami skrytými pod páskou riadidiel
Cena medzi 3 000 a 5 000 USD
Elektromagnetické kolesá:
Sofistikovanejší systém využívajúci magnety a indukčné cievky
Takmer nezistiteľný hardvér
Výrazne drahšie (100 000 – 200 000 USD)
Detekcia a prevencia
UCI a organizátori pretekov zaviedli rôzne metódy detekcie:
Magnetické tabletové skenery
Termografické kamery
Röntgenové prístroje
Fyzické kontroly
bicyklov Dopad na kultúru cyklistiky
Vznik mechanického dopingu spôsobil krízu dôvery v cyklistiku. Ako poznamenal bývalý francúzsky riaditeľ antidopingovej agentúry Jean-Pierre Verdy, do roku 2015 boli sťažnosti na potenciálne používanie motorových vozidiel v profesionálnom pelotóne rozšírené. Dokonca aj trojnásobný šampión Tour de France Greg LeMond vyjadril vážne obavy o integritu hlavných pretekov.
Výzva budúcnosti
Boj proti mechanickému dopingu predstavuje preteky v zbrojení medzi podvodníkmi a detekčnou technológiou. Ako poznamenal technický šéf UCI: „Neurobia to isté, čo robili pred 10 rokmi. Takže aj my sa musíme vyvíjať.“ Táto pretrvávajúca výzva si vyžaduje neustálu ostražitosť a prispôsobovanie detekčných metód.
Záver
Mechanický doping predstavuje vážnu hrozbu pre integritu cyklistiky na všetkých úrovniach. Zatiaľ čo profesionálne
radenie zaviedlo prísne kontroly, amatérsky okruh zostáva obzvlášť zraniteľný. Kombinácia relatívne dostupnej technológie a obmedzeného testovania na nižších úrovniach vytvára prostredie, v ktorom by táto forma podvádzania mohla prekvitať, ak by sa nekontrolovala.
Reakcia cyklistickej komunity na túto hrozbu bude kľúčová pre zachovanie základných hodnôt tohto športu, ktorými sú ľudské úspechy a spravodlivá súťaž. Ako uviedol francúzsky štátny tajomník pre šport Thierry Bilard: „Tento problém je horší ako doping. V stávke je budúcnosť cyklistiky.“