Ahoj, máte niekto skúsenosti praktické, teoretické prípr. vyjadrite svoj názor na 29´´ biky. Silno uvažujem do novej sezony skúsiť /po prečítaní o ich jazdnych vlastnostiach/.
Mam zalusk na chrtiu 29" - HT.
Divne je ze ked su tie 29" take rychle ako sa vsade /vo Vele/ pise z profikov ich nikdo nejazdi.
Preco ?
Z mojho pohladu dve velke nevyhody 29" - Schwalbe robi jedine plaste a to RR 29*2,25 a bike sa mi nezmesti do vytahu
Mam zalusk na chrtiu 29" - HT.
Divne je ze ked su tie 29" take rychle ako sa vsade /vo Vele/ pise z profikov ich nikdo nejazdi.
Preco ?
Z mojho pohladu dve velke nevyhody 29" - Schwalbe robi jedine plaste a to RR 29*2,25 a bike sa mi nezmesti do vytahu
Budeš ho vyhadzovať cez okno
Inak mi tie 29 prídu dosť ohavné
Mám 29" od septembra 2007, striedam to i s 26-kou, oba GaryFischer s podobnou geometriou, takže porovnanie je vcelku "objektívne".
1. u 29" lepšia priechodnosť za sucha i v blate.
2. proti 26" pohodlnejšie
3. na rovnakých plášťoch (racing Ralph) 29" lepšie drží na šikmých plochách (vymleté lesné cesty )
4. hlboké priečne ryhy, kde na 26" už hrozí salto - 29" -hravo zvládne
5. u 29" menej tuhé kolesá (+/- podľa toho čo jazdec chce)
Posledné 2 maratóny na 29" - proti minulému roku výrazné zlepšenie času
Napr. na trati v Partizánskom bol ten bike ideálny, 100%-ne som bol rýchlejší i vďaka 29".
S materiálom no problem.
porovnávané:
29" GF Paragon
26" GF Big Sur
moja výška: 182cm
janoT nieco take som chcel pocut
Proste cim slabsi jazdec /vravim o sebe/ tym lepsia technika
Pekny bike uz mam a teraz by som chcel nieco rychle - copyright194.30.21.65 194.30.21.65
whiteboss to asi myslel s tou rotacnou hmotou tak ze tazsie je tie kolesa roztocit co aj logiku dava lebo pri rovnakej pevnosti je na nich viac materialu a to ako na rafoch tak na pneu a dusiach takze ta rotacna nedopruzena hmota je tu samozrejme vacsia. Inak sa k vyssie popisanym vyhodam pripajam a z nevyhod este dlhsie nohy na vidlici vacsia moznost krutenia, a predpokladam ze vacsina vyrobcov rafov tie iste rafiky co maju teraz spravi vacsie a smitec takze ich pevnost pojde dole. Ked niekto prepracuje 26tky do 29 tak aby parametre ostali urcite si to necha niekde zacvakat, takze to spociatku bude drahsie. O par rokov bude na 29tkach vsetko, myslim ze trend je jasny staci sledovat vyvoj u aut za posledne roky...
whiteboss napísal:
Väčšie koleso = väčšia rotačná hmota = väčší nápor na brzdy...logika...už len z tohto dôvodu....NIE
Nezmysel. Brzdíš celú pohybovú energiu jazdca, z toho pohľadu je pár rotujúcich deka naviac zanedbateľných.
Naopak, pri brzdení je väčšie koleso lepšie, bo má väčšiu styčnú plochu s podkladom.
Ešte jeden postreh. Dolu kopcom po asfaltke (kde technika nerozhoduje) som dobiehal všetkých pred sebou!
Ale nikoho nepresviedčam, rám výhody 29-ky využijem sám
NESUHLASIM s prvym odstavcom od janoT
...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo.
...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo.
S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.
Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.
Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
...nie, nie je to ine je to v principe to iste...aj vacsi kotuc sa na obvode otaca rychlejsie ako maly a predsa na vacsom zabrzdis rychlejsie ...
-proste plati vacsi premer kolesa - vacsia paka - mensi brzdovy ucinok bezohladu na hmotnost kolies
(1)
MOJ KONECNY VERDIKT znie: pokial ostava zachvany pomer (polomer kotuca) / (polomer kolesa) brzdovy ucinok ostava nezmeneny...ak znizujes tento pomer znizujes aj brzdovy ucinok ak pomer zvysujes zvysujes aj brzdovy ucinok
...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)
(2)
....samozrejme ze cim vacsie hmotnost na obvode tym "dhsie" sa brzdi - princip zotrvacnika - to bolo uz od zaciatku jasne ale nie je to to, co som sa tu pokusam presadit
Teda, preto do nevyhody brzdenia u 29kolies treba okrem (2) zaratat aj (1)
No, nieco na tom co pises urcite je, avsak podla mojho nazoru rozdiel vo velkosti kolies tych cca 10percent pri aplikovani toho co pises bude v praxi menej podstatny ako prave ten rozdiel vahovy.
"...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)" - v zasade je to samozrejme pravda. Ja vsak tvrdim ze ak si zobereme nejake koleso 26 tazke s tazkym rafom (700g) a roztocime na 270ot/m (35 km/h) a koleso 29 lahucke cele vaziace tych 700g roztocene na 240ot/m (35km/h) zastavis pri rovnakej brzde skor to vacsie - t.j. vahovy rozdiel podstatne prevazi ten princip co opisujes, a myslim ze v praxi to bude tiez tak.
Nechcem nijak spochybnovat to co pises - v podstate je to pravda ale vsetko co tu piseme su skor len take teoreticke veci. Otazne je co viac v praxi prevazi - ci princip pomer kotuca/kolesa alebo ten vahovy rozdiel a teda zotrvacna energia. Netrufam si takto s fleku povedat co lepsie zabrzdi ci nejake koleso 26 ktore vazi 800g alebo 29 co vazi 850g s ohladom na to ze vacsie sa pomalsie toci. Rovnako je treba brat do uvahy uz spominanu vacsiu stycnu plochu gum co urcite tiez nie je zanedbatelne.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Divne je ze ked su tie 29" take rychle ako sa vsade /vo Vele/ pise z profikov ich nikdo nejazdi.
Preco ?
Z mojho pohladu dve velke nevyhody 29" - Schwalbe robi jedine plaste a to RR 29*2,25 a bike sa mi nezmesti do vytahu
Divne je ze ked su tie 29" take rychle ako sa vsade /vo Vele/ pise z profikov ich nikdo nejazdi.
Preco ?
Z mojho pohladu dve velke nevyhody 29" - Schwalbe robi jedine plaste a to RR 29*2,25 a bike sa mi nezmesti do vytahu
Budeš ho vyhadzovať cez okno
Inak mi tie 29 prídu dosť ohavné
1. u 29" lepšia priechodnosť za sucha i v blate.
2. proti 26" pohodlnejšie
3. na rovnakých plášťoch (racing Ralph) 29" lepšie drží na šikmých plochách (vymleté lesné cesty )
4. hlboké priečne ryhy, kde na 26" už hrozí salto - 29" -hravo zvládne
5. u 29" menej tuhé kolesá (+/- podľa toho čo jazdec chce)
Posledné 2 maratóny na 29" - proti minulému roku výrazné zlepšenie času
Napr. na trati v Partizánskom bol ten bike ideálny, 100%-ne som bol rýchlejší i vďaka 29".
S materiálom no problem.
porovnávané:
29" GF Paragon
26" GF Big Sur
moja výška: 182cm
Osobne pri obnove už len 29".
Proste cim slabsi jazdec /vravim o sebe/ tym lepsia technika
Pekny bike uz mam a teraz by som chcel nieco rychle -
Nezmysel. Brzdíš celú pohybovú energiu jazdca, z toho pohľadu je pár rotujúcich deka naviac zanedbateľných.
Naopak, pri brzdení je väčšie koleso lepšie, bo má väčšiu styčnú plochu s podkladom.
Ešte jeden postreh. Dolu kopcom po asfaltke (kde technika nerozhoduje) som dobiehal všetkých pred sebou!
Ale nikoho nepresviedčam, rám výhody 29-ky využijem sám
Ja mam bohužial zdvih len 80
Ja by som ho nechcel, lebo z takeho ked spadnes, tak to ako z kona...
stale nad tym rozmyslam, ak funguje priamo umerne logika vyhod medzi 26 a 29, tak preco este vsetci nejazdime toto 36kove...
Ja by som to chcel vyskusat z kopca
whiteboss napísal:
Väčšie koleso = väčšia rotačná hmota = väčší nápor na brzdy...logika...už len z tohto dôvodu....NIE
Nezmysel. Brzdíš celú pohybovú energiu jazdca, z toho pohľadu je pár rotujúcich deka naviac zanedbateľných.
Naopak, pri brzdení je väčšie koleso lepšie, bo má väčšiu styčnú plochu s podkladom.
Ešte jeden postreh. Dolu kopcom po asfaltke (kde technika nerozhoduje) som dobiehal všetkých pred sebou!
Ale nikoho nepresviedčam, rám výhody 29-ky využijem sám
NESUHLASIM s prvym odstavcom od janoT
...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo.
...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo.
S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.
Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.
Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
...nie, nie je to ine je to v principe to iste...aj vacsi kotuc sa na obvode otaca rychlejsie ako maly a predsa na vacsom zabrzdis rychlejsie ...
-proste plati vacsi premer kolesa - vacsia paka - mensi brzdovy ucinok bezohladu na hmotnost kolies
(1)
MOJ KONECNY VERDIKT znie: pokial ostava zachvany pomer (polomer kotuca) / (polomer kolesa) brzdovy ucinok ostava nezmeneny...ak znizujes tento pomer znizujes aj brzdovy ucinok ak pomer zvysujes zvysujes aj brzdovy ucinok
...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)
(2)
....samozrejme ze cim vacsie hmotnost na obvode tym "dhsie" sa brzdi - princip zotrvacnika - to bolo uz od zaciatku jasne ale nie je to to, co som sa tu pokusam presadit
Teda, preto do nevyhody brzdenia u 29kolies treba okrem (2) zaratat aj (1)
"...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)" - v zasade je to samozrejme pravda. Ja vsak tvrdim ze ak si zobereme nejake koleso 26 tazke s tazkym rafom (700g) a roztocime na 270ot/m (35 km/h) a koleso 29 lahucke cele vaziace tych 700g roztocene na 240ot/m (35km/h) zastavis pri rovnakej brzde skor to vacsie - t.j. vahovy rozdiel podstatne prevazi ten princip co opisujes, a myslim ze v praxi to bude tiez tak.
Nechcem nijak spochybnovat to co pises - v podstate je to pravda ale vsetko co tu piseme su skor len take teoreticke veci. Otazne je co viac v praxi prevazi - ci princip pomer kotuca/kolesa alebo ten vahovy rozdiel a teda zotrvacna energia. Netrufam si takto s fleku povedat co lepsie zabrzdi ci nejake koleso 26 ktore vazi 800g alebo 29 co vazi 850g s ohladom na to ze vacsie sa pomalsie toci. Rovnako je treba brat do uvahy uz spominanu vacsiu stycnu plochu gum co urcite tiez nie je zanedbatelne.