1. Dobry ram = geometria ktora mi vyhovuje na to co chcem jadit a nebude za 2 roky zastarala (vid. https://www.mtbiker.sk/forum/xc-am-en-bicykle/velkost-ramu-t40236-60.html?hilit=geometria), dobra hmotnost< 2kg u enduro, <1.6kg XC, pevne osy (niektore ramy maju tak dobre vyriesene osadenie QR, ze to nie je velky problem, ale u vacsinu co ma len obycajnu vidlicku NEBRAT) Idealne BSA stredove zlozenie. Samozrejme u karbonu to je rarita. Ak budes robit servis sam, radim vonkajsie vedenie bowdenov a hadic, ale to v tejto pochabej ere asi uz nezoozenies. Kedisi to mali vsetky, dnes nema skoro ziaden, ale niektore ramy sa k tomu zacinaju pod tlakom odbornej verejnosti vracat. Nie kazdy tuzi po biku co dobre vyzera na foto, ale hrkocu v nom lanka a vymena brzd a laniek je nocna mora na niekolko dni. (su aj ramy co maju tento problem vyrieseny napriek vnutornemu vedeniu, ale to su luxusne znacky a vysoke rady > 1000E za samotny ram.
2. Dobra vidlica = servisovatelna, dostupne diely, ak som v beznej vahe (85-95kg) tak moze byt aj struna, vsetci ostatny vzduch. A rataj, ze ak nemas tuk pod 10% a budes bikovat tak schudnes. Ja som za 3 roky isiel zo 100kg na 75kg. Moznost osadit aspon 180mm kotuc (Kazda vidla ma udany max rozmer kotuca). Vidlu neratam za komponent, lebo zasadne meni chovanie biku a je to druha najdrahsia vec na biku po rame. Kupit bike so slabou/zlou vidlou su vyhodene peniaze, lebo upgrade vyde viac ako si priplatit za ten isty bike s vidlou ktoru chcem. MO ceny vidlic su ovela vyzsie ako OM pre firmu co sklada bicykle. Vynimka moze byt jedine ak kupujes z druhej ruky. Ale to by som pri tovjich vedomostiach a skusenostiach rovno zavrhol.
3.Dobre kolesa = vnutorna sirka rafu > 21mm naboje ak shimano tak XT ak priemyselne lozisko, tak je to jedno ak nemaju vakel a idu pekne. Raf musi byt TLR alebo aspon model, ktory uz niekto na bezdusak uspesne prestaval. Vid tema bezdusove systemy. Idealne ocelovy orech, ak chces predist problemom neskor. Ak chces gramit, tak mozes ist do AL orechu, ale zaplatis to na drahej kazete, alebo jeho castych vymenach. Opat overit dostupnost dielov na naboj.
4.Brzdy = kotuce hydraulicke niektore z overenych, je ich teraz obrovske mnozstvo dobrych treba pogooglit tu vo vlakne o brzdach. Vymena brzd moze vyst dost draho, cize plati to co o vidlici. Tiez zvaz ci ich budes vediet servisovat sam. Vyber nenarocne na servis. A hlavne nie packy kombinovane s radenim.
5.Dobry pohon = za mna dost nepodstatne. vsetko od 3x7 hore je uplne postacujuce. Skor by som povedal, ze cim vyzsia novsia koncepcia tym menej spolahlive a drahsie na prevadzku. Cize ak hladas dnes nico lacne, spolahlive a plne funkcne za kazdych podmienok isiel by som v poradi: 3x9, 3x10, 2x10, 1x12. Zamerne som vynecha 1x10 a 1x11 lebo je to zly kompromis. Mnohi to jazdime lebo mame na to kolesa ale na novom biku by som to nechcel. Ci sram alebo shimano je vec vkusu, ale shimano je tipicky lacnejsie a o par gramov tazsie.
6. Hmotnost, kluky, sedlovka. Tieto veci spolu priamo suvisia preto pisem do jedneho bodu. Hmotnost je osemetny problem. V zasade palti, ze cim lahsi bike tym drahsi a ta cena narasta exponencialne. Empiricky som prisiel na rozumny pomer usetrenej vahy k cene u MTB 2g za 1E u cestneho biku 1g za 1E vsetko kde ma stoji usetrenie viac ako je uvedene sa podla mna uz neoplati, jedine, ze by tvoj problem bol na ktore Bentley bude lepsie pasovat stresny nosic.
Kluky su tiez dost drahy komponent, ale rozdiel v nich je primarne v ich hmotnosti. A je to aj jeden z najtazsich komponentov na biku. Preto sa opalti poziret, ake kluky bike ma a vygooglit hmotnost. Paradoxne ak su to uplne lacnaky moze to byt dobre. Das dole nove nejazdene kluky a vymenis za jazdene z vyzsej sady. Napr Alivia za XT. Ak nebudes velky estet a nebudu ti vadit skriabance na tych jazdenkach, mozno ta to nebude stat ani E na vrch a nove Alivia predas, za tolko co kupis jazdene XT. Velka usetrena hmotnost zdarma. Ale pozor, nie kazde kluky pasuju do kazdeho stredoveho zlozenia a dolezita je aj retazova linka. Viac v prislusnych temach tu na fore.
Sedlovka bud klasicka alebo teleskop. Ak chces jazdit DH traily, alebo akyakolvek strmsi teren teleskopicka sedlovka je nutnost. nie ze by to bez nej neslo, ale teleskop urobi z utrpenia zabavu. Ak ma bike v zaklade teleskop, treba si urobit dosledny prieskum. Teleskopky su totiz v cenach od 120E do 900E a kvalita vobec nezodpoveda cene. Ak bike teleskop nema, zvaz dokupenie. Je to obrovsky rodiel. Ak teleskop nechces, usetris > 200g na vahe.
7. Sedlo, gripy, predstavec, riaditka pri kupe ignoruj. To su veci ktore su extremne individualne a mal bysi si ich vybrat podla svojich proporcii stylu jazdenia atd. Najhorsiie co mozes urobit je kupit bike na zaklade toho ze sa ti na nom dobre vozilo 5min po parkovisku. Lebo to znamena len ze ma sedlo ktore zacne po hodine tlacit, gripy co su pravdepodobne moc makke. To ake mas mat gripy a sedlo zistit az po hodinach jazdenia v terene, az ked pochopis co vlastne potrebujes. Makke sa nerovna pohodlne po par hodinach! Poloha v ktorej sa na biku dobre sedi na parkovisku je uplne na prd v terene .... Tie diely budes aj tak na 99% menit. Ak uz pre nic ,tak pre to, ze je to dobre miesto, kde zaroven usetrit hmotnost.
Sorry za dlhy prispevok, ale pisal som ho pomaly, aby ste stihali citat.
nesnaž sa kupovať perfektný bicykel na celý život. Kúp si bicykel, ktorý sa ti páči, na ktorom sa dobre cítiš.
Až keď na ňom niečo odjazdíš (rok, dva), zistíš, čo ti vyhovuje a čo by si naopak chcel iné, aké cesty/trail-y budeš prevažne jazdiť a pod.
Potom sa možeš rozhodnúť, či si ho necháš, alebo kúpiš druhý bike, ktorý ti naozaj sadne, vyberať ho v kľude (jadiť totiž predsa budeš môcť na starom, kým si vyberieš nový) a následne starý bike predať.
Potom si treba spomenúť na dobré rady, ktoré si tu dostal (napr. Kenai to veľmi dobre zhrnul) - ale všetko to má význam riešiť, až keď už budeš mať dobrú predstavu, ako a kde chceš jazdiť, aké sú tvoje schopnosti, a akú sumu potrebuješ na bike, aby splnil tvoje požiadavky.
Nakoľko nemáš extra vysokú váhu, pochybujem, že ako začiatočník pocítiš rozdiel medzi QR a TA upevnením kolies - ja žiadny rozdiel necítim.
SRAM SX nie je perfektný, ale pre bežné jazdenie pre radosť úple stačí - sám ho jazdím. Ak by si dospel k názoru, že predsa len chces niečo lepšie, stačí ti vymeniť radenie a prehadzovač (napr. Shimano SLX cca 25 + 60 eur), nemusíš meniť kompletnú sadu.
Tunajší profíci sú samozrejmä náročnejší, a o moj bike by si ten svoj ani neopreli. Ale na začiatok je IMHO dôležitejšie cítit sa na bike-u dobre, než mať najlešie možné vybavenie, či rám ktorý budeš môcť používať 2 desaťročia.
Povedal kto ? Predavac/mechanik ktoremu sa nechce robit svoju robotu? Nic v zlom vsetci len opakujeme co do nas nahucali. A hucia do nas to, co im zarobi peniaze, alebo usetri namahu.
Dnesne bicykle maju za sebou cez 200 rokov vyvoja a na to, ze su to dve kolesa ram a pedale je teda ta poruchovost pekna ostuda. Jedine, ze by to bol zamer, alebo vedlajsi efekt snahy vyrobcov co najviac si zjednodusut montaz. Stare systemy boli neznicitelne oproti novym. Kto si pamata stvorhran, zavitove vidlice, vie o com hovorim.
Mam doma favorit z roku 1992 ktory, je stale v OK stave, az na problem s HZ. Dostal som ho ako 10rocny fagan a v servise bol 1x, ked stredove zlozenie vydavalo uz naozaj hrozne zvuky tak som tam dal nahodit zapuzdrene. cca rok 2000. Inak som len raz za 2-3 roky vymenil gulicky v loziskach pripadne venceky. Nikdy ma nezastavilo nic okrem defektu. Nikdy nic neodpadlo, nikdy sa nic nepovolilo. Ani kolesa sa nerozcentrovali, aj ked v roku 2015 som ich musel vymenit lebo zacali hromadne praskat spajdle (mal som v tedy skoro 100kg)
Babkyn bicykel znacky Ural bol servisovany presne 0x za svojich 50 rokov prevadzky a stal nonstop vonu na dazdi. Ked uz vrzal moc babka poliala retaz olejom na sijaci stroj.
Aby som nebol len v dobach minulych. 2 bicykle som kupil z cyklo nemcik v roku 2015, ani na jednom nebolo treba nieco dotahovat, ani na garancnke neboli, lebo to bolo z ciech postou. Po 5 rokoch som oba predal a jazdia dalej a vacsinu skrutiek nikto za cely cas nechytil. Momenty su predpisane na to aby ta skrutka adekvatne drzala. A ak je tam predpisane zavitove lepidlo a vyrobca ho na skrutku neda uz pri vyrobe komponentu, tak ho tam ma ju dat pri montazi.
Ak by tie bicykle skladali podla navodov Shimano tak by nic nebolo treba kontrolovat alebo dotahovat. Problem skor byva opacne, ze ked to chces po 10 rokoch rozobrat tak nevies najst dost velky kluc.
Aktualne mam 2 bicykle. MTB co som skladal cele ja. Kupil som ram a komponenty zvlast. Ma za sebol este len cca 3000km ale jediny raz sa nic nepovolilo a na nic nebolo treba siahnut, vsetko je tam kde som to dal a tak ako som to dotiahol. Len HZ som doladoval asi po 100km.
Ale mam aj Canyon endurace Al. Ktory pirsiel zlozeny a nastaveny ako Canyon tvrdi ze to posiela.
Prehadzovac rozladene dorazy, paky jedna hore druha dole, presmyk tiez zle nastaveny, Brzdy nedotiahnute, Predstavec pritiahnuty tak ze bola poskodeny krcok karbonovej vidlice. Hlavne pre to ze tam dali ulne mizerney plastovy expander. Ovin rajdov bol tak na 2 nic z toho musel som ho dat dole ked som chcel vyrovnat paky. Plaste obute uplne slendriansky nezarovnene popisky s ventilmi patky nesedeli. Misky na stredovom zlozeni natocene na sucho, jedna uvolnena, bohuzial som to zistil, az ked odislo lozisko a zacalo praskat. O nastaveni brzdovycch spalikov ani rec nemoze byt to ze by mali mat nejaku zbiehavost a sediet rovnako vysoko zrejme este nepoculi. Ochranne polepy na rame nalepene, ale tak ze maju vydutia s bublinami a chyta sa pod ne spina. Nastastie som 99% veci odchytil, lebo som menil vacsinu komponentov. Ale ak by som bol bezny uzivatel zrejme by som mal fotky ako XCBoy.
Canyon sa k tomu postavil tak ze to je normalne a je to v rezii uzivatela si to kontrolovat a vlastne poopravoat ich slendrianstvo pri montazi. Cize aj vlastni naradie ... Viac o tom sa da docitat v teme Canyon reklamacie tam som pisal celu genezu. Najhorsie na tom je ze vacsina prispevkov k tomu bola, co to riesis sak ti ram nepraskol a keby ti praskol tak ti ho vymenia. Nekupuj bike ked sa on nevies starat, pripadne to je bezne udrzba.... Cize sme tak krasne vymasirovany, ze to povazujeme za normalne. Je sranda ze s autom, motokrkou chaldnickou prackou sa uz nikomu doma parat neche a ocakavame ze bude fungovat ako nam to predaju, tak preco sme uverili bike industry, ze su tak specialny, za to ze je to hobby ?
tolko si tu spekuloval, az si to cele prespekulval a pokracujes dalej.
nič v zlom.