Vyse 3 roky som mal HT (Kellys Stage 70 2016) ale minuly vikend mi vybrali pivnicu a zmizli mi dva bicykle vratane tohto. Kedze stale chcem MTB jazdit, obzeram sa po niecom novom a uz dlhsie som rozmyslal ze kebyze si mozem znovu vybrat vahal by som nad full.
Nejazdim az tak vela a ked jazdim tak su to skor vyjazdy cez lesy, ziadny velky downhill. Vyslapem si kopec, spustim sa, popripade sa to vlni takze trochu hore trochu dole, lesne cesty. Viem ze full na toto nie je uplne ale obcas ked som sa spustil a hadzalo mi zadok, rozmyslal som ze ci by predsalen nebol komfortnejsi. Na druhej strane stupania su pravdepodobnejsie lahsie na HT.
Kedze som full nikdy ani len neskusil rad by som sa spytal na Vase nazory, ci sa to oplati, alebo pre moj styl jazdy mam stale zostat s HT. Moja hlava mi hovori ze full mozem "zamknut" a mam HT
HT som zatial az tak neobzeral ale s full by som pravdepodobne isiel do Canyon Neuron AL 7.0, a rozmyslam ze ak sa budem citit tak pojdem aj do CF.
Co si o tom myslite? Oplati sa full alebo to po dlhsom case skor olutujem.
Prehladal som temy, ale nenasiel som nic s touto cenovkou a ani nic vseobecne kde by som to mohol pichnut, tak som vytvoril novu. Kludne ma presunte ak sa to hodi skor inde.
Kona 134
Ghost kato FS universal
Marine rift zone 1
Ctm skaut 2.0
Skusim a uvidim. Vsetko su to zdvihy 130 mm. To musi fungovat v lese na kochacku
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/mountain-bikes/on-one-scandal/
a.) Metu kupis, budes na nej nakladat a celkovo budes az do vymeny spokojny. Sice bude to zadne koleso skackat, v rozbitych zakrutach bude triast bicyklom, mozno ta budu boliet zapastia ... ale to vsetko predsa patri k jazde na HT
b.) Niekto sa zmieni o tom ze Meta je jeden z tych tvrdsich bicyklov, zacnes zistovat co to znamena, trochu si to nastudujes a vyberies mozno vhodnejsi bike do prostredia v ktorom na tom chces jazdit. Sice bude to zadne koleso skackat, v rozbitych zakrutach bude triast bicyklom, mozno ta budu boliet zapastia ... ale to vsetko predsa patri k jazde na HT ... akurat ze to bude skackat ovela menej, triast sa to takmer nebude a ani tie zapastia ta nebudu boliet vzdy ... plus na tom zajazdis dlhsie, nebudes taky vyklepany a dovolis si ist i rychlejsie, poskaces vacsie skoky atd
V oboch pripadoch budes tych 10 rokov rovnako spokojny z toho ze mas bike, ze mas HT ktore si chcel a ze na tom vies zajazdit to co si chcel. Kym nevyskusas viac bicyklov tak ta nejaka tvrdost trapit nebude. Vid napriklad ten Steve, metu mal pozicanu na test od kamosa, presiel na tom par km a rozhodol sa ze ten bike je taky tvrdy ze sa na dalsom traily nezabavi tak to radsej pusti nadol po ceste. Myslis ze ten jeho kamos s tym ma rovnaky problem? Podla mna nie. Rozdiel bude v tom pocte vyskusanych bicyklov, ked vies ze su ovela lepsie ht na tie traily tak sa ti moc nechce trpiet na niecom co sa tam az tak nehodi.
Tvrdost ramu nie je ako geo, ze vies aspon priblizne povedat ako ten bike bude jazdit na zaklade predchadzajucich bajkov a roznych geo ktore si skusal. Jasne ani dve uplne totozne geo nebudu jazdit rovnako. Zavisi od dalsej tony veci, od pozicie a prevedenia zvarov, materialu a trubiek, ... Tu tvrdost ale uplne nezistis, mozno v niektorych pripadoch kde budu tensie vzpery, nebudu na nich mostiky, atd ... to ti nieco napovie. Preto vacsina ludi podla toho nevybera. Rovnako neuvazuje nad moznostou sirsich plastov, inej velkosti prevodnikov, moznosti dat angleset ... na tom nie je nic zle, je to kazdeho osobna vec, bud o tom nevie alebo vie ze to nepotrebuje riesit. Vacsina ludi je spokojna so svojim prvym bicyklom, nema vyskusane nic ine tak nevie porovnat. Ked ale pojazdis viac bicyklov, skusas rozne bicykle aj od kamosov alebo kludne i cudzich ludi v trailcentrach tak postupne zistis ze co ti vyhovuje a co nie a nejak si prirodzene uvedomujes co by mal mat tvoj vysnivany bicykel. To je podla mna normalne. Ja som tiez pri svojich bicykloch porobil kiksy, najskor jazdil bicykle co mi boli male, potom zase velke (v podstate mi boli dobre), potom jeden co mi bol zase maly, teraz jazdim zase vacsie bicykle vo velkostiach ako na zaciatku. Alebo mi ako decku prislo normalne ze ked dupem v stoji hore kopcom tak mi praskne s*****, alebo ked prejdem cestou vysypanou velkymi kamenmi ze sa mi rozcentruje koleso. A tvrdost som samozrejme neriesil. Zistil som ale ze to vie spravit velky rozdiel v tom ako sa na tom biku citim, ako rychlo sa unavim, ako rychlo viem zajazdit, ako daleko sa dostanem, ... rovnako ze je rozdiel pri dupani na tvrdom a makkom biku. Pri prvom, druhom biku mi to bolo uplne jedno a nepotreboval som to riesit lebo som nevedel ze to moze byt az tak rozdielne. Ale nepisal som nic o tom ze ten bike netreba brat, len napisal ze je tvrdy a nech sa chalan rozhodne (hej, nevedel som ze pisem o dve sezony neskor).
A ten material, ja pisem o tom ze ak chce niekto ht na prasenie, chce aby to to prasenie vydrzalo dlhodobo a chce dlhodobo zachovat tie jazdne vlastnosti tak hlinik nebude vzdy najlepsia volba. Napriklad ocel ako material vydrzi dlhsie, castym ohybanim ten material narozdiel od hliniku nestraca tak rychlo vlastnosti, nedochadza tam tak rychlo k starnutiu materialu a vacsej nachylnosti k moznemu praskaniu po 10-20 rokoch. Samozrejme je ocel maksia tak trochu stlmi vibracie prechadzajuce ramom a je ju mozne pouzit lepsie na nejake prehybanie zadnych vzpier. Aj preto sa niektore hardcore ht robia casto ocelove, aj ked zvysok produkcie je hlinik/carbon - norco torrent, kona honzo esd, marin el roy, ... Ale trebars aj tu metu si na zaciatku pamatam aj ako oceliak, obycajne kony honzo boli tiez ako oceliaky. Neznamena to ale ze by hlinikovy ram na prasenie nebol dobry, v konecnom dosledku tych hlinikacov bude viac ale cuduj sa svete oceliaky v testoch hardcore ht vychadzaju casto lepsie. Ono aj ked si porovnam svoju ocelovu vidlicu s karbonovou pace tak ked vidim ako sa ta moja na trailoch ohyba a aj po 7 rokoch drzi, predstavim si ci by som to riskol s hlinikovou ci karbonovou vidlicou. No neviem. Pokial ale ram nema nejake pruzne vzpery tak zafunguje i hlinik. Da sa to tiez postavit pohodlnejsie, velakrat rovnake alebo i pohodlnejsie ako na ocelovom rame. Ta meta napriklad mala hlinikovu verziu so vzperami privarenymi na sedlovu trubku ale chromoly verzia mala na tych vzperach vacsi flex a myslim ze boli privarene o toptube. A pohodlnejsia bola najskor ta cromoly verzia. Na druhu stranu kona honzo v ocely nema nejaku uzasnu vyhodu voci hlinikovej verzii (vraj), tam bude vyhoda asi len ta dlhsia zivotnost.
sorry za OT a typicky vela textu
No a potom ak chce niekto ht na prasenie, nieco co vydrzi dlho a k tomu si ma dlhodobo zachovat vlastnosti tak najskor nesiahne po hliniku.
Inak max 100% suhlas s tym funfactorom! Ja milujem svoj HT a milujem vyzvy. Prejst rychlo drsny teren hlava nehlava na nejakom full-e lebo mi to ten bike umoznuje so mnou nerobi absolutne NIC. Ale that's me ?
majlouu Ak chces ht tak bacha na commencal, ten v testoch vychadza vzdy ako tvrdsi bajk takze s tym treba pocitat. Na vyber trailoveho HT mi prijde fajn nastudovat si yt kanal https://www.youtube.com/c/hardtailparty kde sa ten clovek venuje vyslovene hardtailom a veciam okolo. Cize od kolies, materialu, geometrii, roznym testom cez singlespeed az po bikepacking. Vyhoda je v tom ze fakt toho potestil velmi vela a robi rozne porovnania i v jeden den - ma prehlad bez ohladu na to ako jazdi. Osobne s nim vo vacsine veci suhlasim takze mu zacinam celkom doverovat i v tom co nemam vyskusane. Netusim ci nieco take existuje i pre fullbiky, ak nie tak je to skoda.
No a potom co pises na zaciatku s tou nadcasovou geometriou, nepozeraj sa na to co je moderne a co nie, nepozeraj trendy ale pozeraj sa na to co chces a potrebujes. Ak sa ti jazdi dobre s modernou geo na predku tak fajn, ale rovnako sa ti moze dobre jazdit aj ked si viac vzadu, s pohodlnejsou geo. Ak sa ale bavime o HT a nadcasovej geo tak podla mna buducnost maju nizkozdvihove HT ktore budu lahke, slapave, pohodlne a agresivne. Zdvihy 120-130 max, skor tych 120, karbon s flexom na zadnej stavbe ale stale dostatocne tvrdym stredom a zadom na dupanie. Nieco ako Yeti ARC ak by malo 65hlavu a mozno 120 zdvih (ten ram je podla mna topka, teda az na tu geo, velmi lahky, odolny, tuhy a pohodlny - ale neskusal som). V jeden den na tom odjazdis maraton a v druhy poskaces na traily.
Na to co pises by som ja bral ht max nejaky nizkozdvihovy xc/dc full. Nepotrebujes na to ani uplny trailbike, to jazdenie trailov spominas len ako nejaku teoreticky moznu buducnost takze tazko povedat. Toto si musis zodpovedat ty ze co je priorita, ake traily chces jazdit a kedy. Osobne by som pri ht zacal pozerat ponuku na niecom ako BC Podsol https://youtu.be/Nx1Bo6EYpfI co by mohol byt ideal - relativne lacny a lahky ram, okolo 130 zdvih, taky univerzal na slapanie i zjazdovanie. Kupil ram a skladal na bazarovych veciach zhodenych z novych bajkov, aj keby to trvalo dlhsie. Dalej mozno niektory Ragley (myslim ze bajky.sk ich mali), Marin napr xcckovejsi team marin https://youtu.be/wMtW0p6FWV4?t=1309 pripadne i nieco s vyssim zdvihom (podla mna netreba, marin maju napr tu na mtbiker.sk)... vlastne cokolvek univerzalnejsie a lacnejsie na 120-130 zdvihu, kludne i canyon grand canyon na to co potrebujes alebo stoic na to co podla tvojich odkazov pravdepodobne chces.
*edit - aha a hardtailparty robil review aj na commencal a tiez hovori ze je tvrdy https://youtu.be/CjcRbuNxSW8?t=1259[/quote]
majlouu Ak chces ht tak bacha na commencal, ten v testoch vychadza vzdy ako tvrdsi bajk takze s tym treba pocitat. Na vyber trailoveho HT mi prijde fajn nastudovat si yt kanal https://www.youtube.com/c/hardtailparty kde sa ten clovek venuje vyslovene hardtailom a veciam okolo. Cize od kolies, materialu, geometrii, roznym testom cez singlespeed az po bikepacking. Vyhoda je v tom ze fakt toho potestil velmi vela a robi rozne porovnania i v jeden den - ma prehlad bez ohladu na to ako jazdi. Osobne s nim vo vacsine veci suhlasim takze mu zacinam celkom doverovat i v tom co nemam vyskusane. Netusim ci nieco take existuje i pre fullbiky, ak nie tak je to skoda.
No a potom co pises na zaciatku s tou nadcasovou geometriou, nepozeraj sa na to co je moderne a co nie, nepozeraj trendy ale pozeraj sa na to co chces a potrebujes. Ak sa ti jazdi dobre s modernou geo na predku tak fajn, ale rovnako sa ti moze dobre jazdit aj ked si viac vzadu, s pohodlnejsou geo. Ak sa ale bavime o HT a nadcasovej geo tak podla mna buducnost maju nizkozdvihove HT ktore budu lahke, slapave, pohodlne a agresivne. Zdvihy 120-130 max, skor tych 120, karbon s flexom na zadnej stavbe ale stale dostatocne tvrdym stredom a zadom na dupanie. Nieco ako Yeti ARC ak by malo 65hlavu a mozno 120 zdvih (ten ram je podla mna topka, teda az na tu geo, velmi lahky, odolny, tuhy a pohodlny - ale neskusal som). V jeden den na tom odjazdis maraton a v druhy poskaces na traily.
Na to co pises by som ja bral ht max nejaky nizkozdvihovy xc/dc full. Nepotrebujes na to ani uplny trailbike, to jazdenie trailov spominas len ako nejaku teoreticky moznu buducnost takze tazko povedat. Toto si musis zodpovedat ty ze co je priorita, ake traily chces jazdit a kedy. Osobne by som pri ht zacal pozerat ponuku na niecom ako BC Podsol https://youtu.be/Nx1Bo6EYpfI co by mohol byt ideal - relativne lacny a lahky ram, okolo 130 zdvih, taky univerzal na slapanie i zjazdovanie. Kupil ram a skladal na bazarovych veciach zhodenych z novych bajkov, aj keby to trvalo dlhsie. Dalej mozno niektory Ragley (myslim ze bajky.sk ich mali), Marin napr xcckovejsi team marin https://youtu.be/wMtW0p6FWV4?t=1309 pripadne i nieco s vyssim zdvihom (podla mna netreba, marin maju napr tu na mtbiker.sk)... vlastne cokolvek univerzalnejsie a lacnejsie na 120-130 zdvihu, kludne i canyon grand canyon na to co potrebujes alebo stoic na to co podla tvojich odkazov pravdepodobne chces.
*edit - aha a hardtailparty robil review aj na commencal a tiez hovori ze je tvrdy https://youtu.be/CjcRbuNxSW8?t=1259
ja som nedavno riesil tu istu dilemu (2k rozpocet a full vs. ht) a nakoniec som siel do jazdeneho fulla. absolutne nelutujem, ten fun faktor je u fullov v lesnom alebo technickom terene podla mna neporovnatelne vyssi. ano, aj na HT som zisiel vsetko, ale teraz som dole vysmiaty jak leco
Tak to si nemal veľký nájazd
Individualne a podla toho ako je clovek mechanicky zrucny. Priklad dam niekomu robit moj scott a iba precistenie a premazanie zadnej stavby je 60 az 90 eur. Alebo spravim sam. Ked mi treba loziska tak okolo 100vky za diely v scotte. Nieco to vydrzi a za 4500 km menit nemusim. Mozno spodne velke po sezone ma vyjde na kusovku za 20 eur z westbrook cycles z uk. Oni maju aj kusovku. Full ebike rockmachine co servisujem otcovi on jazdi lahké terény ale na nizssom sagu. Uz som menil jeden pár lozisiek. Za 5.50 eur z kinekusu za kus ?. Dobra vazelinka od napr. Tf 2 je za 8 eur. Vydrzi aj 10 premazani ked nie viac. A pocitam aj premazanie hlavka a konusov.
Moje loziska su cca 120€ plus posta, ale videl som aj loziska ktore boli nejaky specialy rozmer a boli vyrazne drahsie.
K tomu par hodin prace , alebo ak mas nastroje tak to mas za cenu nastrojov - toto potrebujes kazdy rok.
FULL:
+ pohodlný
+ šetrý energiu na horšom povrchu
+ viac odpustí
HT:
+ ľahší
+ rýchlejší na menej náročných povrchoch
+ lepší v stúpaniach (v nejakých extrémoch môže byť full lepší)
+ cena (full v rovnakej výbave často + 1000 eur)
Či full alebo ht tak veľmi pomôžu:
- bezduše (nižšie tlaky robia zázraky)
- teleskopka (z môjho pohľadu v zjazde dôležitejšia vec, ako zadný tlmič)
Musíš si odpovedať, čo chceš jazdiť a napríklad, či nemáš nejaké zdravotné problémy. Napríklad, ak potrebuješ kvôli chrbtu znížiť otrasy, tak určite full. Ale nie každý musí jazdiť rýchlo traily a tak mať na to bike je zbytočné. Len si znechutíš jazdenie tam, kde jazdíš najviac, lebo tie biky väčšinou jazdia horšie práve pri presunoch po asfalte, alebo cyklo chodníkoch. Sú určené proste na niečo iné. A keď jazdíš 90% to iné, tak je blbosť kúpiť si taký bike. Väčšinu vecí v pohode zídeš aj na HT, ale niektoré určite pomalšie. Vadí? Otázka zase je, že keď budeš mať rýchlejší bike, tak sa aj spustíš rýchlejšie?