Nikto mi este doteraz nevedel presne povedat ako to technicky funguje a dokonca ani ty ludia ktory tieto brzdy vlastnia.
Mnoho brzd ma nastavenie take ze si brzdnu packu iba posuvam dalej a blizsie ku gripu (Hayes stroker trail). Co je celkom dobre nastavenie ale stoji to za 2 veci.
Takze dakujem moc za vysvetlenie.
posledný komentár: 14. 5. 2020 o 9:47
Trochu mimo povodnu otazku, ale neda mi nezareagovat, ze system zmeny vzdialenosti packy od rukovate nie je na dve veci, ako si uviedol ty, ale je to dost uzitocna vec na prisposobenie si uvedenej vzdialenosti podla individualnych potrieb.
Ze ked je taka ista vzdialenost platniciek od kotuca tak:.
1.Musim packu zmacknut o 15 mm aby sa mi dosticky presne dotkly kotuca.
2.Musim packu zmacknut o 5 mm aby sa mi dosticky presne dotkly kotuca.
Takze mi tu ide o to ze lepsie je ked si nastavim aby mi packa behala iba maly kusok na to aby brzdy uz zacaly brzdit. Aby som nemackal velky rozsah packou ako keket
?
No a ten pad contact point presne ako pises meni dlzku chodu paky kym sa dotkne kotuca - tj ako si nakreslil napr staci stlacit paku o par mm resp ak si nastavis inak tak aj omhoho viac aby si mal full stop. Teraz ma opravte ak sa mylim: ale moja predstava bola vzdy taka (a aj mnohokrat to bolo tak prezentovane) ze sa meni tym realna vzdialenost platni od kotuca co ma za nasledok kratsi chod. Keby to bolo ako pises ze sa meni chod paky bez zmeny vzdialenosti platni od kotuca dala by sa tym vlastne nastavit aj pekne davkovatelnost brzd - pri dlhsom chode by mali plynulejsi nastup, pri kratsom omnoho ostrejsi.
Teda ak mam napisat svoju predstavu ako to funguje tak zrejme tak ze tym nastavovanim vlastne zanaras piest packy hlbsie do systemu (resp. inym sposobom zmensujes objem systemu)cim aj viacej vysuvas platnicky ku kotucu. Aby bol dosiahnuty efekt rozneho chodu pri rovnakej vzdialenosti platni od kotuca v kludovej polohe musela by sa nastavovanim menit plocha piestu ktory v packe tlaci na kvlapalinu co si v praxi neviem celkom dobre predstavit. Ak teda trepem kludne ma opravte...
Cibo: No áno v praxi máš pravdu ale čím skôr zaberá páka, tak tým skôr v rozbitých úsekoch budeš nechcene brzdiť. Samozrjme každému to vyhovuje inak.
Takže najprv si nastav vzdialenosť páky od gripu (imbusom, ako kde?) a potom dolaďuj červené kolečko.
Napr. ja si čiastočne kompenzujem absenciu červeného kolečka na Elixiroch R nastavovaním vzdialenosti páky. S jej posunom sa mení aj vzdialenosť bodu dotyku platničiek vzhľadom ku gripu a túto vzdialenosť pocítiš najviac. Či je páčka +- 2-3 mm bližšie/ďalej v polohe kedy na ňu zatlačíš (brzda ešte nezaberá) moc nepocítiš. Zato bod, kedy začne brzda zaberať cítiš dosť zreteľne. Takže dá sa to čiastočne kompenzovať, no to bolo len na okraj.
Jorge: Nie vzdialenosť platničiek zostáva nezmenená. Treba si uvedomiť že páka tlačí na piest pomocou nazvime to piestnice. Ťažko to opísať slovami, no medzi piestom a touto piestnicou je ešte jedna časť, ktorá tlačí priamo na piest. Táto časť sa pri otáčaní kolečkom posúva bližšie ďalej od tej piestnice (systém závitu). Nulová poloha páky však od tohto nie je závislá, nakoľko piestnica nie je priamo spojená s touto časťou. Takže po nastavení bodu dotyku platničiek bližšie k rajdom sa po točení kolečkom časť tohto systému posunie ďalej od piestnice a tým pádom začne piestnica tlačiť na ňu až po väčšom stlačení páky. Tým pádom sa bod dotyku platničiek posunie bližšie k rajdom.
Viem je to zložité pridám sem schému, je to len schéma, každý výrobca to rieši svojím spôsobom. No jo skicármade
Páka pri nastavení kratšieho chodu zaberá takmer hneď, pri nastavení dlhého hlbokého chodu ide kus na prázno a až potom začne zaberať, pričom ostrosť nábehu je rovnaká ako pri prvom nastavení.
Ty zmenou tohto nastavenia nezmeníš phyb piestu ani objem komory piestu, tá je stále konštatná a kusavá brzda bude vždy kusavá, len bude zaberať bližšie pri gripe (páka pôjde zo začiatku naprázdno).
To že sa tam nemení objem komory a podobne vidno pekne pri brzdách Formula ORO K18 a K24. Jediný rozdiel medzi brzdami je FCS systém (obdoba pad contact point adjustment-u u Fromuly), tam stačí na dorobenie systému FCS do K18 vymeniť jeden diel v páke, ktorý nemá s komorou, piestom ani kvapalinou nič spoločné. Je to diel, do ktorého vstupuje táto "piestnica" ktorá nepriamo tlačí na piest. Systém funguje inak podobne ako som popísal vyššie.