chcel by som sa poradit ohladom vyberu bicykla, nie az tak ohladom konkretneho modelu ako skor ohladom typu bicykla.
O co ide?
Planujem dovolenkovy cyklotrip cca 1500 km s dennym priemerom cca 100 km/den po asfaltovych cestach a tentokrat by som uz rad vymenil stary tazky horsky bike za nieco komfortnejsie.
Samozrejme ponesie sa aj nejaka batozina, ale ziaden extrem plus budu aj kopce.
Prvoplanovo by sa dalo teda mozno povedat, ze nejaky trekovy bike je idealna volba, napr. moj favorit Merida Crossway XT https://www.merida-bikes.com/sk-sk/bike/3051/crossway-xt-edition.
Avsak bicykel nie je len zalezitost jedneho dovolenkoveho tripu, rad by som ho vyuzil aj na bezne jazdenie napr. po meste, alebo len tak do prace a ked uz je moznost si zivot zjednodusit, tak preco radsej nezobrat nejaky lahky, rychly a jednoduchy hybrid cestneho a trekoveho bicykla napr. Merida Speeder 500 https://www.merida-bikes.com/sk-sk/bike/4881/speeder-500?
Len neviem si predstavit ci by takyto hybrid bol vhodny aj na nalozenie batozinou vyrazenie na dlhy trip kde sa sedi cca 6-8 hodin denne na bicykli, predsa len je tam vacsi predklon ako na trekovom a komfort sa znizuje.
Dalsia vec je ze v hre je napr. aj nejaka Kralova Hola, to uz vobec neviem ci by bolo realne s tym Speederom, ale tak taha ma to k nemu a predsa nie je to klasicky cestak, tak preco nie?
Neviem, verim ze sa najde niekto kto ma skusenost s jazdou na takomto type bicykla a poradi ci je to realne robit na nom aj dlhe jazdy s batozinou, pripadne ta Kralova hola...
Takze ako to zhrniem, hladam univerzalny bike na ktorom mozem bezne jazdit na kratke vylety, po meste alebo do prace a obcas by som rad vyrazil na dlhsi niekolkodnovy trip a netrpel pri tom, plus paralelne k nemu budem mat sucasny horsky bicykel pre pripad ked dostanem naladu vybehnut do terenu.
Co sa tyka stylu mojej jazdy - nie som nahanac kilometrov a najlepsich casov a uz vobec nie som fanusik klasickej cestnej cyklistiky - bicykel pouzivam na relax a vylety, pripadne na jazdu len tak.
Dakujem za reakcie.
Marin je zase ako gravel s rovnymi rajdami, asi tazsi ram, sirsia priechodnost plastov i agresivnejsie nasadene plaste, pohodlnejsi posed, lahsie prevody
Z tych dvoch ak to chces viac zatazovat batozinou a viac jazdit i teren tak vhodnejsi je Marin. Ak chces jazdit hlavne cestu a nechces barany tak Giant/Speeder.
Ak chces chodit na hradzu, na pivo, do obchodu, na gulas ci opekacku, a pomale kochacie vylety tak Crossway.
Aha soráč ked som klikol na link tak dalej som uz necital co pise
No keď sa pre niečo už tak serioznejsie rozhodnem, mozno si to dam poslať do mtbikeru, len predpokladám že všetky 4 mi tam nepošlú nech si ich môžem porovnať
velkosti maju - myslim ze tie bicykle po dohode vedia posklad a dat na predajnu aby si sa na to posadil.
Ano tak je - povodne pred tym ako som sa obratil na forum som premyslal ze iba vymenim stary MTB ktory je teda riadny polsky shit a pomaly sa uz rozpada (Specialized rockhopper) za nejaky novsi nie MTB, ale trekovy bike. Potom som ale zbadal tie fitness Meridy a dost sa mi ten styl zapacil a zacal som sa uberat tym smerom, ze to by bolo fajn aj na bezne pouzivanie len tak tu vybehnut po meste, alebo do prace a tak. A Specialized prehodim na terennu verziu a dorazim ho uz niekde v terene za par rokov, No ale s fitness bicyklami, ani cestnymi, gravelmi atd nemam skusenost a tak som zacal premyslat, ze ci to je dobry napad potom v lete to nalozit batozinou a vyrazit na trip s tym, lebo od MTB viem co mozem cakat, ze ma budu bolet nohu a zadok, ale pri tomto netusim - bolest chrbta uz moze byt neprijemnejsia zalezitost,
Nakoniec som skoncil pri rozhodovani medzi fitness Giant FastRoad AR 1 (AR 2) / Merida speeder 900 (500) alebo trek Giant ThoughRoad SLR 1 (Roam 1). Crossway XT uz vypadol z hry, lebo velkost M uz nie je k dispozicii.
--------------
Co ma dost mrzi je fakt ze vidiet tie bicykle niekde nazivo je takmer nemozne a vyskusat si ich, to uz ani nehovorim. Kamenne predajne to velmi nedrzia skladom, maju skor nizsie modely dostupne.
Tie XT komponenty uputali moju pozornost hlavne preto ze mam traumu z toho Specialized, ktory bol vyrobeny z papiera a hladkej muky, ale jasne suhlasim treba si to zvazit a porovnat rozdiely s nizsou triedou trebars.
PS: ta Kralova Hola nie je podmienka, tu mozem kludne absolvovat aj na RockHopperi, na nom viem ze to videm, ale uviedol som ju ako cca priklad ze co by bolo dobre keby sa da zrealizovat aj na novom biku aspon co sa prevysenia tyka, odhliadnuc od terenu.
PS 2: gravel som si vyskusal a bol som celkom nadseny, ale cenovo sa hybu niekde uplne inde ked to chce clovek mat osadene najakymi slusnejsimi komponentami
ja len zopakujem - ak si mtb nechava, tak na to na co ho potrebuje by som volil gravel bud s 2 prevodnikom, alebo osobne radsej nove 12sp. GRX s 10-51z kazetou. momentalne najvacsi vyber, dobra pripadna predajnost a aj podla zadania univerzalnost na popisovane jazdy.
Samozrejme ponesie sa aj nejaka batozina, ale ziaden extrem plus budu aj kopce.
Co sa tyka stylu mojej jazdy - nie som nahanac kilometrov a najlepsich casov a uz vobec nie som fanusik klasickej cestnej cyklistiky - bicykel pouzivam na relax a vylety, pripadne na jazdu len tak.
len pripominam povodne zadanie, aby sme sa tu neodtrhli odporucat sportove naradie na rekreaciu a tak podobne ...
Nie kvôli tomu, že je tam jednoprevodnik, ale že je obrovský. To máš v podstate 1:1, jedno otočenie pedalov sa rovná jedno otočenie kolesá, presnejšie na jedno otočenie pedálov prejdeš cca 2,1m...a to na kopec, ako je Kráľová Hoľa, nechces.. s taškami duplovane.
myslis s tymi 900g trekovymi plastami s vrstvou proti defektu? z takeho plasta som vytiahol kus plechu a defekt ziaden. seknut dusu je tiez umenie. ked si predstavim co vsetko som na trekovych plastoch presiel ....
Podľa mňa je dosť blbosť vyhadzovať toľko peňazí za trekový bajk, XT osadenie pri takom bajku nepotrebuješ. Nižší model (500) bude mať takmer takmer identický "výkon" za omnoho lepšie peniaze.
Tieto bajky majú výhodu veľa prevodov, posed ako na babete a lacné komponenty (v dobrom), ktoré núdzovo opravíš kladivom. Nevýhodou je biedna resale value (ja by som na tvojom mieste kúpil nejaký pekný bazárový kus miesto nového), kvalita komponentov pre tento segment a to, že dostávajú defekt už len pri pohľade na vzdialenú lesnú cestu.
Vyslovene s takymi bicyklami ako si dal do vyberu nejake extra skusenosti nemam, uz vobec nie na cestovanie. Jazdil alebo som jazdim dlhsie trasy i bikepackingy na roznych bicykloch - mtb rigid, enduro 160/140 i trailove HT. Najviac aktualne dostava trailove ht-cko na ktorom mam odkrutene po ceste i trasy jemne cez 300km, kratsie bikepackingy cca 250km denne ale trekingovy bicykel by som si koli tomu nekupoval pretoze by som ho inak ani nevyuzil a ono az taky velky rozdiel by to nakoniec ani nebol aby sa to oplatilo. Skor rozmyslam nad nejakym rychlym gravelom na extra dlhe trasy, niecim co by som vedel vyuzit i ako "ziletku", odmakat na tom aspon 450km vyjazd i robit nejake rychlejsie cestovanie smerom k moru i do alp vacsinou asfaltom a soto pohodlnymi cestickami.
Ked ale vies vyuzit treking tak chod do toho, ked skor vyuzijes fitness bicykel tak chod do neho.
Ďakujem za odpoveď, vpodstate suhlasim so všetkým co si napísal, doteraz som dával 100k+ tripy na horskom, takže čokoľvek kupim, bude to určite lepšie ako doteraz.
Vpodstate po pardnovom uvazovani ma to začína viac ťahať k tomu fitness, ešte som našiel tento, co nevyzera byť tiež zla voľba, ma trochu širšie pneu ako Merida a príde mi vhodný aj na každodenné použitie: https://www.giant-bicycles.com/sk/fastroad-ar-1-2023
Ty máš konkrétne ktorý to trailové HT?
Vyslovene s takymi bicyklami ako si dal do vyberu nejake extra skusenosti nemam, uz vobec nie na cestovanie. Jazdil alebo som jazdim dlhsie trasy i bikepackingy na roznych bicykloch - mtb rigid, enduro 160/140 i trailove HT. Najviac aktualne dostava trailove ht-cko na ktorom mam odkrutene po ceste i trasy jemne cez 300km, kratsie bikepackingy cca 250km denne ale trekingovy bicykel by som si koli tomu nekupoval pretoze by som ho inak ani nevyuzil a ono az taky velky rozdiel by to nakoniec ani nebol aby sa to oplatilo. Skor rozmyslam nad nejakym rychlym gravelom na extra dlhe trasy, niecim co by som vedel vyuzit i ako "ziletku", odmakat na tom aspon 450km vyjazd i robit nejake rychlejsie cestovanie smerom k moru i do alp vacsinou asfaltom a soto pohodlnymi cestickami.
Ked ale vies vyuzit treking tak chod do toho, ked skor vyuzijes fitness bicykel tak chod do neho.
Seppeder sem pletiem preto, lebo sa neviem rozhodnut teda ci trekovy, ktory je vyslovene klasifikovany ako cestovatelsky, alebo polocestny ktory je lahsi, rychlejsi, ma uzsie pneu, avsak z druheho pohladu posed na nom je narocnejsi - vyssie a pod vacsim sklonom chrbtice. Je tam na plane aj den cez 200km, tak som bol zvedavy na nazor niekoho kto mozno ma skusenosti s oboma typmi bicyklov a prezradi mi co je vacsi masaker na tento typ cestovania.