Ja sa snažím vo väčšine prípadov. Ale zas hádam nečakajú (či som na biku alebo aute), že akonáhle prídu k prechodu, že budem flekovať aby som ich pustil... To nečakám ani ako chodec, a ako chodec ani nečakám na prázdnej ceste mi zastane jediné auto širokoďaleko, proste počkám a prejdem.
milos21 ano ved toto je samozrejme ale nebudes predsa zastavovat na kazdej jednej krizovatke aby si sa uistil ze mozes prejst, to je proste nerealne. to by si zastal tak 50-100x za jednu jazdu. Ani na zelenej potom nemas istotu.
lapalomaja davam ake teda vidim ze su ready a nie ze sa tam vykecavaju. Uz som sa nejakych tetusiek aj pytal ci laskavo prejdu ked uz som im zastal lebo mali vasnivu debatu asi o vcerajsej telenovele.
Milujem túto logiku. Ideš na bajku v premávke a keď Ťa zrazia, je to Tvoja chyba.
Mňa na biku v kruháči zrazila jedna spievajúca celebrita, keď mi nedala prednosť. A nie preto, že som by nesvietil/blikal, ale preto, že sa zamerala len na dve svetlá a nie na nejakú blikačku.
Podľa Kenaia som na vine ja, lebo som sa trepal na cestu a nie ta koza, ktorá porušila pravidlá cestnej premávky, lebo nerozmýšľa, že cesta nie je iba pre dve svetielka.
Sprosté paragrafy vo vyhláškach a ešte sprostejší vodiči, hotové nešťastie na cestách.
Sasulnik opačný pohľad: idem autom do kruháču pozriem vľavo nič nejde zabočím doň a zrazu sa mi vpravo zozadu spoza mňa zjaví cyklista na cesťáku????
odkiaľ mám predpokladať že sa tu zjaví spoza mňa?
Mimochodom Kenai písal o niečom úplne inom.
Fascinuje ma tá posadnutosť mnohých cyklistov bočným odstupom 1,5m. Ak mi niekedy išlo na ceste o život, bolo to spravidla nedanie prednosti, predbiehanie v protismere, križovanie v kruháči a pod. Myslím si, že bočný odstup má byť skôr funkciou rozdielu rýchlostí a na rozdiel od merania radarom, považujem za nemožné dokazovať, či niekto išiel iba 134cm od ľavého obrysu cyklistu...
Odpoveďou je budovanie oddelenej cykloinfraštruktúry, výchova vodičov (vrátane cyklistov) a dôslednejšie odstraňovanie "nevodičov" z premávky.
Sasulnik opačný pohľad: idem autom do kruháču pozriem vľavo nič nejde zabočím doň a zrazu sa mi vpravo zozadu spoza mňa zjaví cyklista na cesťáku????
odkiaľ mám predpokladať že sa tu zjaví spoza mňa?
Mimochodom Kenai písal o niečom úplne inom.
Toto som videl nedavno v zahorskej bystrici na kruhaci. Typek v ciernom bave, bezkrky brav. Predo mnou si toel nejaky ziletkar ale nelepil som sa na neho lebo sa mi velmi nepozdavalo ako jazdi. No a bavo prislo pred kruhac v ktorom islo auto a my sme len dochadzali akurat a v momente ako to auto uz preslo popred bavo tak sup ho tam povedla a ten sa chcel pohnut tak by ho sundal ale hned truba na celu dedinu, ved ok. Potom ho predbehol, zase truba. Na konci ZB je semafor. Tam si ho zas docvakol ziletkar a zacal mu nieco gestikulovat a kedze padla zelena tak vyrazil popri autach rychlejsie a zahol doprava na krizovatke. No lenze brav pupkaty zahol tiez a zablokolval ho, vystupil a uz si to zacali vysvetlovat face2face. Ja som siel dalej na stupavu tak neviem ako to dopadlo ale stavil by som na brava. Som si vravel ze aj tak si za to moze ten pako. Keby aspon bol ticho tak sa nic nestane, ale kto chce kam...
a predsa len mi čosi napadlo ešte, vy, cyklisti, púšťate chodcov cez prechod keď idete po ceste?
na svk som pustaval, pravdaze, tak ako bolo napisane - ak niekto "priskoci" k prechodu, alebo ak sa niekto okolo neho obsmieta, nevie ci chce vstupit, pripadne "50m dopredu" ich nechavam prejst ale oni su pribrzdeni a nechapu a nejdu, tak potom prejdem. Kde zijem teraz prechody pre chodcov takmer neexistuju a vpodstate sa to tu riadi zakonmi dzungle a funguje to docela dost dobre
a k obiehaniu - 1.5m nieje nevyhnutne modla - ak ma bude auto pomalicky, potom co o nom viem, pripadne ukazem ze obid ma, prejde okolo mna aj natesno ale pomalicky, tak mi to nevadi. Ovsem uz nie raz som bol skoro sfuknuty kamionom, autobusom, posral sa z blizko iduceho auta, ako teenager som pomahal osetrovat tetus sfuknutu kamionom leziacu ktohovie ako dlho v priekope vedla cesty.... Dodnes mam "fobiu" z ukazovania zmeny smeru jazdy pretoze sa bojim ze mi okoloiduce auto ufakli paprcu. O tom ako ma zvykli pustit do krizovatky ked som zmenu smeru ukazoval je totalna skoda hovorit.
Preco proste v inych krajinach, ak napr. UK, ITA, Island, NL,.... vodici nemaju problem pockat a bezpecne vas obist (pokial to niesu drbaci/turisti). Na par dni v USA na "nebezpecnej" ceste s velkymi US autami som sa citil bezpecnejsie ako na vacsine SVK ciest.... preco asi....
Odpoveďou je budovanie oddelenej cykloinfraštruktúry, výchova vodičov (vrátane cyklistov) a dôslednejšie odstraňovanie "nevodičov" z premávky.
Vôbec nie, to je úplne nereálne. Ako by si postavil oddelenú cykloinfraštruktúru na všetkých desiatkach tisícoch kilometrov ciest? Ako ju postavíš v uliciach miest, zbúraš domy, aby sa tam zmestila "oddelená cykloinfraštruktúra"? A načo by si ju staval niekde na dedine, kde prejde jedno auto za päť minút?
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
a este by som si 1 vec dovolil k tej diskusii - chceme zelensie mesta, aby ludia vyuzivali rozumnejsie sposoby dopravy a nie ze na 500m sa treba previest autom, lebo sak "sa nebudem potit jak nejaka buzna latexickova ciiiipo, ta neeeee". A ani nehovorim o tom, ze tak isto ako chodci, cyklisti su ti ktori si to odnesu v "99.9%" pripadov, bez ohladu na to ci su, alebo niesu vinni (a ako tu volatko priznacne vytkol, tych pripadov kedy nieje na vine cyklista je pre podaktorych teorie zjavne nevhodne vela). Preto je podla mna uplne na mieste zavadzat opatrenia a riesenia na zvysenie bezpecnosti a pocetnosti cyklistov.
Je taktiez fajn si uvedomit, ze toto opatrenie nezvysi nevyhnutne per se prezivost cyklistov na cestach, pretoze (z dlhodobeho hladiska) moze zvysit pocit bezpecia cyklistov a tym padom navysit pocet cyklistov na cestach, co moze z inych dovodov viest k vyssiemu poctu nehod v absolutnych cislach.
Taktiez, pokial cesty niesu pre cyklistov bezpecne, tak tam proste ~50+% populacie na biku ani nepachne. 50%, pretoze zeny, ktore nepojdu na cestu... - znamy fakt, objavujuci sa napriec roznymi spektrami nasej spolocnosti, taka "rodova diskriminacia v dennom zivote", a konkretne v tomto pripade je to dovod preco sa vo svete hovori o tom ze, ano, pravidla ako 1.5m pripadne nakreslene cyklopruhy su nahovno, pretoze proste bezpecne nikdy nebudu a hlavne zeny (a deti) sa ani s nimi nebudu citit bezpecne --> 50+% populacie ich nebude moct vyuzivat.
Vôbec nie, to je úplne nereálne. Ako by si postavil oddelenú cykloinfraštruktúru na všetkých desiatkach tisícoch kilometrov ciest? Ako ju postavíš v uliciach miest, zbúraš domy, aby sa tam zmestila "oddelená cykloinfraštruktúra"? A načo by si ju staval niekde na dedine, kde prejde jedno auto za päť minút?
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
vyhladaj si nieco o tom preco sa v holandsku tolko vyuzivaju bicykle a preco je infrastruktura na ne na kazdom kroku a preco dostane sofer vycipovane aj ak chybu spravi cyklista.
Mam hint - predchadzalo tomu vela umrti a "povstanie zien" a zdaleka to nieje ze holandsko je cyklonarod od jakziva, prave naopak, cyklo historia je tu hodne mlada a je vysledkom vychovy a zmeny priorit.
ja napr. nevidim absolutne ziaden dovod, preco by sa trebars okolo Tesca v BA na kamennom, alebo obdobne V NR a kope dalsich miest malo promenadovat tolko aut v 2 az 6 prudovkach - kopu ciest zavriet a zmenit na cyklochodniky.
na slovensku je jeden zasadny problem, s ktorym treba pohnut predtym nez sa cokolvek zacne robit: ze hlupa slovac automaticky povazuje za CHODNIK vsetko asfaltove, co nie je urcene pre auta ...
nebude poriadok na cyklocestach, pokial VB nenaberie dostatok odvahy systematicky pokutovat chodcov, psickarov a kočikujuce nalpy na cyklocestach ...
vyhladaj si nieco o tom preco sa v holandsku tolko vyuzivaju bicykle a preco je infrastruktura na ne na kazdom kroku a preco dostane sofer vycipovane aj ak chybu spravi cyklista.
Mam hint - predchadzalo tomu vela umrti a "povstanie zien" a zdaleka to nieje ze holandsko je cyklonarod od jakziva, prave naopak, cyklo historia je tu hodne mlada a je vysledkom vychovy a zmeny priorit.
ja napr. nevidim absolutne ziaden dovod, preco by sa trebars okolo Tesca v BA na kamennom, alebo obdobne V NR a kope dalsich miest malo promenadovat tolko aut v 2 az 6 prudovkach - kopu ciest zavriet a zmenit na cyklochodniky.
Zjavne nevies koho poucujes o holandskej cykloinfrastrukture Jano spolupracuje s Dutch cycling embassy a tento rok organizoval webinare s holandskymi expertmi o cyklistickej infrastrukture, mozes sa dovzdelat: Otvoriť v novom oknethumb_up0thumb_down
Otto mal prezentaciu aj na konferenci cyklodoprava v Galante. Ak bude mozne ju tento rok zorganizovat znova, tak pridi pozriet.
K tomu "povstaniu" najdes viac ako "stop kindermoord". Mal som k nemu exkurziu, ked som bol na University of Amsterdam a vsetci sa vyjadrovali, ze to bol dolezity medznik ale je neprenositelny do inych krajin.
K segregacii cyklistov este kratky priklad:
- na Slovensku mame 18130 km ciest a D mimo miestnych komunikácií
- ak by sme chceli vybudovat segregovanu cesticku pre cyklistov, tak by sme pri cene 300 tis. €/km potrebovali by sme 5,49 miliárd € (bez pozemkov)
- otazka je o kolko by klesla nehodovost a o kolko by vzrastol podiel cyklistickej dopravy na delbe prepravnej práce, ak by sme nemali dobudovanú integrovanu infrastruktúru v mestách a teda by boli segregované cesticky pre vacsinu ludi nedostupne?
a predsa len mi čosi napadlo ešte, vy, cyklisti, púšťate chodcov cez prechod keď idete po ceste?
V zavislosti od situacie a vacsinou len vacsie skupinky nez jednotlivcov. Samozrejme, musi tam byt vidiet zamer ist
cez prechod, ci uz naznaceny recou tela alebo pri ocnom kontakte.
Zigo, ano, mohol/mal som to o nieco "slusnejsie" napisat - moja pointa smerovala k postoju co jaroh napisal - "nejde", "neda sa", "nebude fungovat". Ale ano, mas pravdu, neviem kto Jaroh je .
A aby som sa vyjadril troska zrozumitelnejsie - nie, nevravim ze take veci su ako lusknutim carovneho prutika.
A btw, 5.5 miliardy, no, to neznie az tak zle, prave naopak, na kompletne "zacyklochodnikovanie" by mi to prisla hodne fajna suma, neviem ci tych 300tis/km je realisticky, alebo super-best-case scenario. Pravdaze, to vzdy musi byt dane do kontextu, tak napr. myto + elektronizacia = 2 miliardy von oknom za poslednych 10 rokov , takze ak za 10 rokov by sme boli schopni dat tieto peniaze na najdolezitejsie projekty, tak vlastne mame do 10r cyklochodniky "uplne vsade kam to treba". To neznie zle.
Momentalny je vyclenených 100 mil. Tych 5,5 som uvadzal bez pozemkov a mimo miest (miestnych komunikácií je cca 39 tis. km). Aby si vytvoril cyklisticku siet musis mat upravenu pre cyklistov kazdu jednu ulicu v meste (riesit plosne opatrenia nie liniove), ci uz ako segregovanu cesticku alebo pruh alebo upokojenu komunikaciu s obmedzenou rychlostou. Zalezi od funkcie komunikacie a intenzity. Ak by si chcel vsetku cyklisticku infrastrukturu v kazdej ulici segregovat, musel by si demolovat velke mnozstvo budov a kedze by si nechal cestnu siet bez obmedzeni, vodici motorových vozidiel by nemali motivaciu opustit uz zakupene vozdla a prejst na bicykel. Viem, ze si pisal o sirokych uliciach v BA, takych mas ale SR cca desiatky km.
vsak jasne, ja som to tiez na ilustraciu len, ze tie cisla nevyzeraju tak horibilne, a to sme nebrali do uvahy ani take zakladne veci ako znizenie vydavkov na zdravotnictvo, ekonomicke benefity pre ludi, dostupnost vzdelania...
par veci ale nesuhlasim - ano, napisal som na siroke cesty, lebo je to taky najjednoduchsi priklady, ale, v spojeni s tym ze som nikde nepisal o tom ze premavka aut by nemala byt obmedzena - napr. v BA by bol perfektny priklad kde by bolo vhodne obmedzit auta zochova->kollarovo namestie->ul. 29. Augusta/mickiewiczova->mlynske nivy ktore v mojich casoch v spicke byvali suvisla lajna tranzitnych aut centrom mesta...
taktiez, nesuhlasim s tym ze by bolo potrebne mat upravenu kazdu jednu ulicu v meste/dedine. Potrebujes mat dobre tranzitne koridory a bezpecne spravene nebezpecne miesta. V "koncovych" uliciach - napr. rezidencne zony - casto nepotrebujes mat vykachlickovane (separatne) cyklochodniky. Tam ked tak "potrebujes" naucit soferov novym zvykom - ze cyklista je bezny jav a na uzkej rezidencnej ulici sa nepredbieha ale cakam idem pekne za nim az po sirsiu cestu, pripadne nejakymi trikmi trocha spomalit premavku ak auta medzi domami jazdia rychlo. A zrazu z tych 39t km potrebujes len zlomok.
včera som šiel mestom s kolegom.tlačim bike cez priechod pre chodcov na zelenu a zamnou dobre že na paty mi nejaky ebajkysta nevyšiel.otočim sa a vravim mu že po priehode se na biku nejazdi.len sa zaškeril a tlačil sa pomedzi ludi ďalej.akurat bol na kolaji vlak tak sme stali pred zavorami.a on majsterko dobre že milimeter sa nepostavil k tomu vlaku a čakal kym sa mu uvolni cesta...hned ako sa vlak pohol už dobre že rampu prilbou nedvihal...hned kluckoval dalej pomedzi ludi po chodniku k dalsiemu priechodu bez semaforu a tam suverenne vošiel vodičom pred nosy...a pritom taky cca 40tnik.čo dodať...pokial nieje vzajomny rešpekt nebudu platne žiadne zakony cyklisti vs motoristi.
Dnes peso ako chodec vecer okolo 20 medzi Tovarenskou, po Karadzicovej a nábreží pod most SNP. Za tu cca polhodinku som videl minimalne 20 priestupkov alebi zvláštnosti rozneho typu, niektore viackrat (chodci na cervenu a prichadzajuce auto,ani nezrychlili, cyklisti na chodniku mnohokrat, telefonujuca cyklistka, elektrokolobezkari obmedzujuci chodcov, alebo so sluchadlami na ceste,autobus iduci na cervenu, ziletkari vedla seba v druznom rozhovore, kolobezkari neelektricki blokujuci prechod pre chodcov kvoli mojkaniu sa so psikom v kosiku, cyklistka valiaca si to 30+ na chodniku na nabrezi, dvojica cyklistov obiehajucich dvojicu chodcov kazdy zo svojej strany, dieta natlaciace sa do uzkeho chodnika so znacku Zosadni pri Propeleri, matka ho sice napomina, ze co to robi ale frci za nim, bawormak hlukom vyfuku upozornujuci na to,ze prekracuje MPR, ...)
sodoma gomora
Dobra sprava, nikto sa nevykyblil, nezranil - tentokrat.
(nie je priamo Cyklolegislativa, skor postreh zo spravania sa obyvateľstva tohto kuta SK, kludne presunte do lepsej prislusnej temy)
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
lapalomaja davam ake teda vidim ze su ready a nie ze sa tam vykecavaju. Uz som sa nejakych tetusiek aj pytal ci laskavo prejdu ked uz som im zastal lebo mali vasnivu debatu asi o vcerajsej telenovele.
Prosím, podpíšte a zdieľajte (neplatí pre Kenaia, Lapalomu a ďalších, čo nechcú podpísať):
https://www.mojapeticia.sk/campaign/peticia-za-prijatie-opatreni-na-zvysenie-bezpecnosti-cyklistov-a-chodcov/04723b32-a881-4df4-a067-eddf4ecfe129
Mňa na biku v kruháči zrazila jedna spievajúca celebrita, keď mi nedala prednosť. A nie preto, že som by nesvietil/blikal, ale preto, že sa zamerala len na dve svetlá a nie na nejakú blikačku.
Podľa Kenaia som na vine ja, lebo som sa trepal na cestu a nie ta koza, ktorá porušila pravidlá cestnej premávky, lebo nerozmýšľa, že cesta nie je iba pre dve svetielka.
Sprosté paragrafy vo vyhláškach a ešte sprostejší vodiči, hotové nešťastie na cestách.
odkiaľ mám predpokladať že sa tu zjaví spoza mňa?
Mimochodom Kenai písal o niečom úplne inom.
Odpoveďou je budovanie oddelenej cykloinfraštruktúry, výchova vodičov (vrátane cyklistov) a dôslednejšie odstraňovanie "nevodičov" z premávky.
odkiaľ mám predpokladať že sa tu zjaví spoza mňa?
Mimochodom Kenai písal o niečom úplne inom.
Toto som videl nedavno v zahorskej bystrici na kruhaci. Typek v ciernom bave, bezkrky brav. Predo mnou si toel nejaky ziletkar ale nelepil som sa na neho lebo sa mi velmi nepozdavalo ako jazdi. No a bavo prislo pred kruhac v ktorom islo auto a my sme len dochadzali akurat a v momente ako to auto uz preslo popred bavo tak sup ho tam povedla a ten sa chcel pohnut tak by ho sundal ale hned truba na celu dedinu, ved ok. Potom ho predbehol, zase truba. Na konci ZB je semafor. Tam si ho zas docvakol ziletkar a zacal mu nieco gestikulovat a kedze padla zelena tak vyrazil popri autach rychlejsie a zahol doprava na krizovatke. No lenze brav pupkaty zahol tiez a zablokolval ho, vystupil a uz si to zacali vysvetlovat face2face. Ja som siel dalej na stupavu tak neviem ako to dopadlo ale stavil by som na brava. Som si vravel ze aj tak si za to moze ten pako. Keby aspon bol ticho tak sa nic nestane, ale kto chce kam...
na svk som pustaval, pravdaze, tak ako bolo napisane - ak niekto "priskoci" k prechodu, alebo ak sa niekto okolo neho obsmieta, nevie ci chce vstupit, pripadne "50m dopredu" ich nechavam prejst ale oni su pribrzdeni a nechapu a nejdu, tak potom prejdem. Kde zijem teraz prechody pre chodcov takmer neexistuju a vpodstate sa to tu riadi zakonmi dzungle a funguje to docela dost dobre
a k obiehaniu - 1.5m nieje nevyhnutne modla - ak ma bude auto pomalicky, potom co o nom viem, pripadne ukazem ze obid ma, prejde okolo mna aj natesno ale pomalicky, tak mi to nevadi. Ovsem uz nie raz som bol skoro sfuknuty kamionom, autobusom, posral sa z blizko iduceho auta, ako teenager som pomahal osetrovat tetus sfuknutu kamionom leziacu ktohovie ako dlho v priekope vedla cesty.... Dodnes mam "fobiu" z ukazovania zmeny smeru jazdy pretoze sa bojim ze mi okoloiduce auto ufakli paprcu. O tom ako ma zvykli pustit do krizovatky ked som zmenu smeru ukazoval je totalna skoda hovorit.
Preco proste v inych krajinach, ak napr. UK, ITA, Island, NL,.... vodici nemaju problem pockat a bezpecne vas obist (pokial to niesu drbaci/turisti). Na par dni v USA na "nebezpecnej" ceste s velkymi US autami som sa citil bezpecnejsie ako na vacsine SVK ciest.... preco asi....
Vôbec nie, to je úplne nereálne. Ako by si postavil oddelenú cykloinfraštruktúru na všetkých desiatkach tisícoch kilometrov ciest? Ako ju postavíš v uliciach miest, zbúraš domy, aby sa tam zmestila "oddelená cykloinfraštruktúra"? A načo by si ju staval niekde na dedine, kde prejde jedno auto za päť minút?
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
Je taktiez fajn si uvedomit, ze toto opatrenie nezvysi nevyhnutne per se prezivost cyklistov na cestach, pretoze (z dlhodobeho hladiska) moze zvysit pocit bezpecia cyklistov a tym padom navysit pocet cyklistov na cestach, co moze z inych dovodov viest k vyssiemu poctu nehod v absolutnych cislach.
Taktiez, pokial cesty niesu pre cyklistov bezpecne, tak tam proste ~50+% populacie na biku ani nepachne. 50%, pretoze zeny, ktore nepojdu na cestu... - znamy fakt, objavujuci sa napriec roznymi spektrami nasej spolocnosti, taka "rodova diskriminacia v dennom zivote", a konkretne v tomto pripade je to dovod preco sa vo svete hovori o tom ze, ano, pravidla ako 1.5m pripadne nakreslene cyklopruhy su nahovno, pretoze proste bezpecne nikdy nebudu a hlavne zeny (a deti) sa ani s nimi nebudu citit bezpecne --> 50+% populacie ich nebude moct vyuzivat.
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
vyhladaj si nieco o tom preco sa v holandsku tolko vyuzivaju bicykle a preco je infrastruktura na ne na kazdom kroku a preco dostane sofer vycipovane aj ak chybu spravi cyklista.
Mam hint - predchadzalo tomu vela umrti a "povstanie zien" a zdaleka to nieje ze holandsko je cyklonarod od jakziva, prave naopak, cyklo historia je tu hodne mlada a je vysledkom vychovy a zmeny priorit.
ja napr. nevidim absolutne ziaden dovod, preco by sa trebars okolo Tesca v BA na kamennom, alebo obdobne V NR a kope dalsich miest malo promenadovat tolko aut v 2 az 6 prudovkach - kopu ciest zavriet a zmenit na cyklochodniky.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_in_the_Netherlands
nebude poriadok na cyklocestach, pokial VB nenaberie dostatok odvahy systematicky pokutovat chodcov, psickarov a kočikujuce nalpy na cyklocestach ...
Mam hint - predchadzalo tomu vela umrti a "povstanie zien" a zdaleka to nieje ze holandsko je cyklonarod od jakziva, prave naopak, cyklo historia je tu hodne mlada a je vysledkom vychovy a zmeny priorit.
ja napr. nevidim absolutne ziaden dovod, preco by sa trebars okolo Tesca v BA na kamennom, alebo obdobne V NR a kope dalsich miest malo promenadovat tolko aut v 2 az 6 prudovkach - kopu ciest zavriet a zmenit na cyklochodniky.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_in_the_Netherlands
Zjavne nevies koho poucujes o holandskej cykloinfrastrukture
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Otto mal prezentaciu aj na konferenci cyklodoprava v Galante. Ak bude mozne ju tento rok zorganizovat znova, tak pridi pozriet.
K tomu "povstaniu" najdes viac ako "stop kindermoord". Mal som k nemu exkurziu, ked som bol na University of Amsterdam a vsetci sa vyjadrovali, ze to bol dolezity medznik ale je neprenositelny do inych krajin.
K segregacii cyklistov este kratky priklad:
- na Slovensku mame 18130 km ciest a D mimo miestnych komunikácií
- ak by sme chceli vybudovat segregovanu cesticku pre cyklistov, tak by sme pri cene 300 tis. €/km potrebovali by sme 5,49 miliárd € (bez pozemkov)
- otazka je o kolko by klesla nehodovost a o kolko by vzrastol podiel cyklistickej dopravy na delbe prepravnej práce, ak by sme nemali dobudovanú integrovanu infrastruktúru v mestách a teda by boli segregované cesticky pre vacsinu ludi nedostupne?
V zavislosti od situacie a vacsinou len vacsie skupinky nez jednotlivcov. Samozrejme, musi tam byt vidiet zamer ist
cez prechod, ci uz naznaceny recou tela alebo pri ocnom kontakte.
A aby som sa vyjadril troska zrozumitelnejsie - nie, nevravim ze take veci su ako lusknutim carovneho prutika.
A btw, 5.5 miliardy, no, to neznie az tak zle, prave naopak, na kompletne "zacyklochodnikovanie" by mi to prisla hodne fajna suma, neviem ci tych 300tis/km je realisticky, alebo super-best-case scenario. Pravdaze, to vzdy musi byt dane do kontextu, tak napr. myto + elektronizacia = 2 miliardy von oknom za poslednych 10 rokov
par veci ale nesuhlasim - ano, napisal som na siroke cesty, lebo je to taky najjednoduchsi priklady, ale, v spojeni s tym ze som nikde nepisal o tom ze premavka aut by nemala byt obmedzena - napr. v BA by bol perfektny priklad kde by bolo vhodne obmedzit auta zochova->kollarovo namestie->ul. 29. Augusta/mickiewiczova->mlynske nivy ktore v mojich casoch v spicke byvali suvisla lajna tranzitnych aut centrom mesta...
taktiez, nesuhlasim s tym ze by bolo potrebne mat upravenu kazdu jednu ulicu v meste/dedine. Potrebujes mat dobre tranzitne koridory a bezpecne spravene nebezpecne miesta. V "koncovych" uliciach - napr. rezidencne zony - casto nepotrebujes mat vykachlickovane (separatne) cyklochodniky. Tam ked tak "potrebujes" naucit soferov novym zvykom - ze cyklista je bezny jav a na uzkej rezidencnej ulici sa nepredbieha ale cakam idem pekne za nim az po sirsiu cestu, pripadne nejakymi trikmi trocha spomalit premavku ak auta medzi domami jazdia rychlo. A zrazu z tych 39t km potrebujes len zlomok.
sodoma gomora
Dobra sprava, nikto sa nevykyblil, nezranil - tentokrat.
(nie je priamo Cyklolegislativa, skor postreh zo spravania sa obyvateľstva tohto kuta SK, kludne presunte do lepsej prislusnej temy)