Na aktuálnu tému. Ospravedlňte zníženú kvalitu, nemám scanner.
(úryvok z knihy Volali ste záchranku od Viliama Dobiáša, prezidenta SČK a dlhoročného lekára na RZPčke)
Vrátim sa k tomu článku zo smečka o zmenách v dopravnom zákone (https://ekonomika.sme.sk/c/22148967/nizsi-vek-pri-soferovani-nakladiakov-a-autobusov-vlada-odobrila-zmeny-v-premavke.html?ref=trz). Zrušenie povinnej prilby ma netrápi (v najhoršom prípade zafunguje prirodzený výber), zníženia veku vodičov autobusov a nákladiakov sa celkom obávam ale všimli ste si tento odsek: "Návrh pre vodičov zavádza povinnosť v prípade státia v kolóne vytvoriť takzvanú "záchranársku uličku" pre vozidlá záchranných zložiek.
Vodiči ju majú vytvoriť "v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvoma jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom," uvádza rezort s tým, že pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky." Toto v praxi môže vytvoriť totálny zmätok na cyklistických cestách, ktoré sú vedené úplne súbežne s cestou. Alebo na miestach, kde je dosť široká cesta/krajnica na to aby cyklista bezpečne obišiel kolónu zprava (čo je dnes podľa vyhlášky dovolené). Lebo podľa tohto znenia to vyznieva, že vodiť bude môcť (resp. musieť) zastať v kolóne na cyklotrase ak zrovna po nej nepôjde žiaden cyklista. A ak pôjde a bude chcieť obehnúť kolónu, tak má jednoducho smolu (alebo môže riskovať a na drzovku sa motať medzi autá alebo prejsť po tej záchranárskej uličke čo asi bude proti pravidlám).
Nie nechápeš. Je to v tom článku zle popísané ale nakoniec sa to týka iba ciest mimo obce. Problém by samozrejme nebol samotný prejazd sanitky ale to že ak by sa to týkalo aj obcí, tak by prakticky v zápche stratili význam všetky súbežné cyklochodníky (nie že by ich bolo veľa ale zopár sa ich napr. v BA nájde alebo vybuduje), ktoré by sa stali v podstate priestorom pre vytvorenie preventívnej uličky. Mimo obcí o takýchto cyklochodníkoch neviem a asi by ani moc zmysel nemali.
Tak ešte raz, nemyslel som situáciu priamo pri prejazde sanitky (vtedy je to samozrejme úplne pochopiteľné) ale ak by išlo o automatickú povinnosť pre vodičov preventívne vytvárať takúto uličku aj keď zrovna žiadna sanitka nejde a to aj na úkor plynulosti a bezpečnosti na súbežných cyklochodníkoch v obci.
Povinnosť záchranárskej uličky sa týka situácie "na diaľnici alebo na smerovo rozdelenej ceste mimo obce s najmenej dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy". Myslím, že tvoja obava je zbytočná, takých lokalít je minimum.
Áno áno, k tomu som sa už nakoniec cez cyklokoalíciu a stránku ministerstva dopátral, len z toho stručného článku vôbec nebolo jasné, kde všade to bude povinné. Preto som sa pýtal na názory a informácie ostatných. A miesto toho som sa dočkal len nepochopenia a z neho plynúceho hejtu. Inak tu je celá dôvodová správa a všetky materiály týkajúce sa zmien v legislatíve, keby to niekoho zaujímalo: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/23948/1?fbclid=IwAR2d0QciAtUNDdFfxLftJXCHCIZw7mKvPyxx-IBmX-FjzsF_l83bFsPogLM
Oravavci budú vedieť. "Cyklotrasa" medzi Podbielom a Krivou. Takáto možnosť odlúčiť bicykle od áut by na začiatok stačila aspoň "popri" cestách I. triedy. Je to síce len vyšlapaný chodník ale pre iný ako cestný bicykel je to lepšia možnosť ako ísť po hentej ceste. Ináč, všímam si na sebe, že už ma čoraz menej baví ísť bicyklom mimo obce, máme (aspoň na Orave) samé frekventované cesty. Začína to byť o hubu. Policajti tiež nemajú inú starosť iba, kde je prilba (v obci), pán cyklista fúkať (0.000), nemáte reflexnú vestu (v obci, reflexné prvky na bicykli aj oblečení)... Proste aj oni sa snažia vytlačiť cyklistov z ciest... A ja nepatrím medzi športovcov ale bicyklom riešim dopravu. Autom jazdiť je pre mňa neskutočná otrava.
cibojak - žiadny hejt, písal si nezrozumiteľne, tak som sa len opýtal, aby som pochopil. A úprimne, stále nechápem: "Tak ešte raz, nemyslel som situáciu priamo pri prejazde sanitky (vtedy je to samozrejme úplne pochopiteľné) ale ak by išlo o automatickú povinnosť pre vodičov preventívne vytvárať takúto uličku aj keď zrovna žiadna sanitka nejde a to aj na úkor plynulosti a bezpečnosti na súbežných cyklochodníkoch v obci."
To si si fakt myslel, že autá budú "preventívne" chodiť po cyklochodníkoch, chodníkoch, krajniciach, lúkach... len aby na ceste ostala voľná "záchranárska ulička" - keby náhodou...?
corsair - tí policajti sa ti snažia zachrániť život. Keby sa snažili vyhnať ťa z cesty, kontrolovali by ti povinnú výbavu (stavím sa o pivo či sud, že ju nemáš podľa vyhlášky) prípadne by sa ti vozili za prdelou dovtedy, kým by si neporušil pravidlá CP...
Takto to funguje v zahraničí: " Ide o povinnosť vodičov pri výraznom spomalení alebo zastavení premávky na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách vytvoriť v strede minimálne tri metre široký voľný jazdný pruh slúžiaci na prejazd záchranných zložiek. Nie je pritom podstatné, čo je vzniku príčinou kolóny. Vodiči v dlhej zápche nemajú šancu odhadnúť, čo sa pred nimi nachádza, za každých okolností sú povinní voľný pruh vytvoriť a udržiavať ho otvorený aj po prejazde záchranárov či hasičov." (https://autobild.pluska.sk/clanok/211189/pozor-na-nudzovy-jazdny-pruh-v-cudzine/).
No a kľudne si viem predstaviť pri tých množstvách nezmysloch, ktoré sa bežne dostávajú do našich zákonoch, že by to dopadlo presne tak ako píšeš a ako som to myslel, že by museli vodiči uhýbať kade-tade na krajnicu a cyklochodníky aby vytvorili uličku. Našťastie to tentokrát pokazili média a nie zákonodarci.
A inak pre zaujímavosť - k cyklocestám súbežným s cestou vyšla nedávno zaujímavá štúdia (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457518309990) podľa ktorej takéto pruhy paradoxne spôsobili zmenšenie vzdialenosti akou vodiči obiehali cyklistov. Takže neplatí, že takto jednoducho riešené cyklotrasy sú aj automaticky bezpečnejšie. Každopádne ten výskum sa uskutočnil v Austrálií a z vyše 18000 obiehaní bolo zaznamenaných len 6% vo vzdialenosti menšej ako 1 meter a medián bol 173 cm! O tom môžeme na Slovensku akurát tak snívať.
Tak ja som dnes šiel v Holandsku na bicykli, to je celkom iné ako som zvyknutý. Vždy keď počujem za sebou auto na úzkej ceste stisne mi riť a psychicky sa pripravujem na pád, tu v NL takisto, akurát to auto ma nepredbieha ale sa vlečie za mnou, kým sa cesta nerozšíri... Och... Až mi bolo trápne
K tým záchranným uličkám. Je úplne normálne, že keď je štau napr na diaľnici sa autá v pravom aj ľavom pruhu tisnú na kraj cesty aby medzi nimi ostalo miesto pre sanitku, fízlou, hasičov, odťahovku...
#Cokupit - samozrejme, že mám bicykel vybavený podľa vyhlášky, každý jeden, na to si potrpím (teda až na 2 veterány, majú iba zadnú brzdu torpédo)
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
(úryvok z knihy Volali ste záchranku od Viliama Dobiáša, prezidenta SČK a dlhoročného lekára na RZPčke)
Vodiči ju majú vytvoriť "v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvoma jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom," uvádza rezort s tým, že pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky." Toto v praxi môže vytvoriť totálny zmätok na cyklistických cestách, ktoré sú vedené úplne súbežne s cestou. Alebo na miestach, kde je dosť široká cesta/krajnica na to aby cyklista bezpečne obišiel kolónu zprava (čo je dnes podľa vyhlášky dovolené). Lebo podľa tohto znenia to vyznieva, že vodiť bude môcť (resp. musieť) zastať v kolóne na cyklotrase ak zrovna po nej nepôjde žiaden cyklista. A ak pôjde a bude chcieť obehnúť kolónu, tak má jednoducho smolu (alebo môže riskovať a na drzovku sa motať medzi autá alebo prejsť po tej záchranárskej uličke čo asi bude proti pravidlám).
http://www.cyklodoprava.sk/vlada-dnes-prijala-navrh-novely-zakona-o-cestnej-premavke/
To si si fakt myslel, že autá budú "preventívne" chodiť po cyklochodníkoch, chodníkoch, krajniciach, lúkach... len aby na ceste ostala voľná "záchranárska ulička" - keby náhodou...?
corsair - tí policajti sa ti snažia zachrániť život. Keby sa snažili vyhnať ťa z cesty, kontrolovali by ti povinnú výbavu (stavím sa o pivo či sud, že ju nemáš podľa vyhlášky) prípadne by sa ti vozili za prdelou dovtedy, kým by si neporušil pravidlá CP...
No a kľudne si viem predstaviť pri tých množstvách nezmysloch, ktoré sa bežne dostávajú do našich zákonoch, že by to dopadlo presne tak ako píšeš a ako som to myslel, že by museli vodiči uhýbať kade-tade na krajnicu a cyklochodníky aby vytvorili uličku. Našťastie to tentokrát pokazili média a nie zákonodarci.
A inak pre zaujímavosť - k cyklocestám súbežným s cestou vyšla nedávno zaujímavá štúdia (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457518309990) podľa ktorej takéto pruhy paradoxne spôsobili zmenšenie vzdialenosti akou vodiči obiehali cyklistov. Takže neplatí, že takto jednoducho riešené cyklotrasy sú aj automaticky bezpečnejšie. Každopádne ten výskum sa uskutočnil v Austrálií a z vyše 18000 obiehaní bolo zaznamenaných len 6% vo vzdialenosti menšej ako 1 meter a medián bol 173 cm! O tom môžeme na Slovensku akurát tak snívať.
K tým záchranným uličkám. Je úplne normálne, že keď je štau napr na diaľnici sa autá v pravom aj ľavom pruhu tisnú na kraj cesty aby medzi nimi ostalo miesto pre sanitku, fízlou, hasičov, odťahovku...
#Cokupit - samozrejme, že mám bicykel vybavený podľa vyhlášky, každý jeden, na to si potrpím (teda až na 2 veterány, majú iba zadnú brzdu torpédo)