Kategórie
Bike-techTi, co kazia meno normalnym cyklistom # cestná cyklistika # komunita # cyklodoprava # skúsenosti # poradenstvo # diskusia # jazda v teréne
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2208060219281939&id=1025467950874511
posledný komentár: 5. 7. 2023 o 16:53
posledný komentár: 21. 3. 2014 o 15:44
Novinka -12% Superior XR 6.5 GF bicykel, matte black stealth
1 749 €
-12%
MOC 2 099 €
-16% BMC Teammachine SLR THREE bicykel, sparkling blue/brushed alloy
4 699 €
-16%
MOC 5 599 €
-12% Giant Propel Advanced Pro 1 bicykel, phoenix fire/helios orange
4 999 €
-12%
MOC 5 699 €
-35% Bianchi Infinito CV Disc Rival eTap AXS bicykel, sivá, veľ. 57
3 899 €
-35%
MOC 5 999 €
-33% Sharvan City 3 speed 18 skladací bicykel, čierna/strieborná
999 €
-33%
MOC 1 489 €
-38% Sharvan City 3 speed 18 skladací bicykel, carbon/strieborná
999 €
-38%
MOC 1 609 €
-31% Sharvan City 3 speed 18 skladací bicykel, biela/čierna, poškriabaný
949 €
-31%
MOC 1 379 €
-28% Sharvan City 3 speed 18 skladací bicykel, multicam/strieborná
999 €
-28%
MOC 1 609 €
Ja nie som z tych cestnych cyklistov, co just pojdu po hlavnej. Ked viem o asfaltovej cyklotrase, ktora dava zmysel v ramci mojej cesty, rad ju pouzijem. Avsak, ked som za volantom, pri kazdej krizovatke (s vynikou marginalnych neoznacenych) mam informaciu o tom, ze tam krizovatka je, castokrat aj smerovnik, kam ktora cesta vedie, avsak ked som cyklista, nemam sa podla coho orientovat v ramci pozemnych komunikacii.
Druhý screenshot je z križovatky Blumentálska-Májkova. Ani v tomto prípade nie je problém identifikovať kade treba ísť.
Nemám pocit, že by som bol slepý, ale na normálnych cestách bežne nevidno vysvetlivky, že toto je cesta a ak chceš ísť do Rače, tak tadeto, ak ide človek cez mesto z Petržalky. Ak nevie, pozrie sa do mapy, alebo použije navigáciu. Rovnaké možnosti majú aj cyklisti. Napríklad mapy.cz, je to zadarmo, dajú sa tam stiahnuť offline mapy, dá sa navoliť trasa s využitím hlavne cyklotrás. Je to jednoduché na ovládanie, pochopil to aj môj 60 ročný otec po 10 minútovom vysvetľovaní. Držiakov na mobil na bicykel sú desiatky, stačí si vybrať. Problém vyriešený.
Aj kamoša keď namerali na bicykli v Londýne, kde na ceste, kde mali rýchlostný limit 20mph (cca 32km/h), tak mu namerali 35mph (cca 56km/h), bol tam pekný kopček dole, takže nebol problém to dosiahnuť. Tiež sa vyhováral, že ako má vedieť, koľko ide. Policajt to povedal jednoducho, má si kúpiť zariadenie. Najlacnejšie tachometre stoja pod £10, môže použiť cyklopočítač, mobil s GPS, hodinky s funkciou merania rýchlosti. A nebavil sa s ním. Mal to za £70.
ono tu bude asi tym ze sa robia rychlo lahke useky bez akychkolvek navaznosti lebo dotacie
Takato fajna znacka informuje vodicov v meste Malacky o tom, ze ak chcu ist do obce Kostoliste, mali by ist doprava: LINK 1a
Tu je absolutne nic o tom, ze ak si na bicykli a chces ist do obce Kostoliste, mal by si odbocit dolava:
LINK 1b
Pretoze ak sa budes drzat len tej prvej znacky, informujucej vodicov, zanedlho sa ocitnes tu, slintajuc po moznosti jazdit nalavo:
LINK 1c
Toto je horsi priklad, pretoze Streetview je z roku 2012, ale je to velka skoda, lebo by to bol o to krajsi priklad v realite. Obec Male Levare a iduc po hlavnej ceste v nej vidime pred krizovatkou tabulu, ze ak chceme ist do Velkych Levar, mame ist vpravo:
LINK 2a
Avsak pozor, je to trik! Cyklisti by v skutocnost mali ist rovno, do tej randomnej ulicky v obci, lebo vdaka nej, a po dalsom obdoceni vpravo tu (2b), sa dostanu na krasnu novu asfaltovu cyklotrasu, ktora aktualne usti tu (2c). Zmenilo sa oproti streetview to, ze tam je dnes cyklotrasa, avsak na smerovej tabuli v dedine sa neupravilo nic.
Toto myslim tymi smerovymi tabulami, ktore dnes uz na cestach existuju, akurat ignoruju cyklodopravu, ba co viac, akurat ju mylia.
Dalsia vec je, ze ak sa tvarime, ze cyklisti na ceste pre auta vedla cyklocesty "nemaju co robit", tak sa to neda porovnat s tym "ist nespravnou cestou", kam ale de facto mozeme ist. A dopravne znacenie informujuce vodicov o tom, ze niekde nemaju co robit, je pritomne uplne vsade. Naco potom vobec oznacujeme zakazy vjazdu a cesty s jednosmernou premavkou znackami, ked si kazdy sofer moze kupit navigaciu a tym padom by mal vediet, ze tam nema co robit? Navigacia ho predsa do zakazu neposle:)
Oh a btw.: mapy.cz ma na bicykli medzi Kostolistom a Malackami posielaju po hlavnej.
user_id Bohužiaľ nie je to tak, ako píšeš. Povinnosť využiť cestičku pre bicykle, ak je v danom smere, ukladá vyhláška 30/2020 o dopravnom značení:
"Značka 221 - Značka označuje cestičku pre cyklistov alebo cyklistický pruh a prikazuje cyklistovi použiť takto označenú cestičku alebo pruh."
Podobne je to určené aj pri chodníkoch zdieľaných chodcami a cyklistami (značky 222 a 223).
Pred nejakým časom sme navrhovali značku pre "nepovinný" cyklopruh, bicykel v modrom štvorcovom, nie okrúhlom poli, ale už si ani nepamätám, kto to vtedy zamietol , či policajti alebo ministerstvo vnútra ...
Bohužiaľ, nie je to také jednoduché. O rôzne "procyklistické" úpravy - aj tu spomínané - sa ako tím niekoľkých organizácií snažíme už roky, ale odpor najmä policajného prezídia je veľmi silný, až dogmatický. Policajti nechceli na vyjednávaniach pripustiť nič, čo by nejako obmedzovalo autá (oni to volajú "bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky"). Občas sa podarili čiastkové úspechy, najmä pri príprave vyhlášky 30/2020 o dopravnom značení, ale stále sú to ojedinelé veci.
Veľký, i keď pre verejnosť nenápadný prielom, znamenala novela zákona 8/2009 v novembri minulého roka. Zatiaľ čo verejnosť sa zaoberala odstupom 1.5 metra či zákazom parkovania na chodníku, najväčším prínosom zákona je ustanovenie prednosti cylistu, idúceho paralelne s hlavnou cestou. To konečne zjednoznačňuje dlhoročný problém a aj to veľmi zjednodušuje navrhovanie bezpečných cyklotrás a je to najväčší výdobytok tej novely. Nerodil sa ľahko a viem si predstaviť, že keby to išlo ako vládny a nie ako poslanecký návrh, tak by to cez policajné prezídium neprešlo, pretože to znižuje "bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky" - t.j. ukladá chudákom vodičom povinnosť byť pozorný pri odbočovaní a to ich podľa slovenských policajtov príliš obmedzuje alebo čo.
Takže "požadovať a aplikovať" nie je až také jednoduché, ako sa zdá
Vacsina z nas sme tu chodci, cyklisti aj vodici. Vacsina z nas ma bohate skusenosti, boli sme mnohokrat obmedzeni ci ohrozeni chodcami, cyklistami aj vodicmi. Niektori si aj prizname, ze nie vzdy sa sami spravame idealne.
Bezpecnost a plynulost musi byt vyvazena a zahrnovat vsetkych. Problem je, ze chodec na ceste nie je bezpecna a plynula situacia. Preto sa okrem jej prechadzania na cestach vyskytuju co najmenej. Dokonca este aj ked daky chodec ide niekde po krajnici medzi hornou a dolnou, dozvies sa o tom z radia! Pritom ma plne zakonne pravo na tej ceste byt, ale aj tak je vsetkymi vnimany ako riziko.
Cyklista je na mnohych usekoch presne to iste = zbytocne a velke riziko. Naozaj si niekto mysli, ze cyklista v plnej premavke niekde na pretazenom medzinarodnom tahu prispieva k bezpecnosti a plynulosti? Samozrejme ze ju narusuje. Bola tu presne ta debata, ked sa nejaky sef kamionistov stazoval, ze jeden rekreacny cyklista na vylete pokojne obmedzi a zdrzi desiatky aut, ludi, tovar. Zbytocna nervozita, zbytocne riziko. Vsetko len nie bezpecnost a plynulost.
Preto ta chcem poprosit, ked nabuduce budete rokovat s ppz, skuste im navrhnut "podme najst zlatu strednu cestu, vy pustite nieco cyklistom a my cyklisti zase podporime napriklad rozumne navrhy usekov, kam budu osadene zakazove znacky pre cyklistov. Zacnime spolu doraznejsie pracovat na tom, aby vznikalo nielen co najviac cyklotras a procyklo usekov, ale tiez usekov bez cyklistov. Pretoze je to na prospech nas vsetkych, dostat sa tam kam chceme a na dopravnom prostriedku na ktorom chceme BEZPECNE A PLYNULO. A pretoze bezhlave tlacenie len svojej agendy je kontraproduktivne"
Takto nejak si to ako chodec, cyklista a vodic predstavujem...
Teda napríklad v legislatíve bolo potrebné vytvoriť kategóriu "Bicyklová cesta" alebo "Ochranný pruh pre cyklistov" a pod. a až pri posudzovaní jednotlivých návrhov sa rozhoduje, či sa taká vec použije alebo nie - a tam môže platiť, čo píšeš.
Mimochodom, stovky skúseností z celého Slovenska ukazujú, že aj pri posudzovaní jednotlivých prípadov dopravné inšpektoráty rozhodujú v neprimeraný a neodôvodnený prospech áut, ale to je už iná téma... nehovoriac o tom, že popri osobných predsudkoch policajti v tomto nemajú ani vzdelanie a ani skúsenosti... ale ako píšem, to je iná téma.
Štvorcovú značku je možné efektívne nahradiť kombináciou 220 Cestička pre chodcov + dodatková tabuľka cyklisti voľno. Nie je to úplne to isté, ale ak sa niekto bojí ísť po ceste (napr. s deťmi, starší ľudia), tak môže ísť po "chodníku". A naopak, ak má ten chodník do kvalitnej cyklistickej komunikácie ďaleko, tak je plne ok ísť po súbežnej vozovke.
Alebo co pises?
Pretoze toto presne ma za nasledok ten bordel a zvykove pravo a nejasnosti. Rozumne napisany zakon je taky, ktory je strucny, jasny, nespochybnitelny, s co najmenej vynimkami a odkazmi na xy podmienok. Ked si ho precita 10 ludi, 9 by ho mali vykladat rovnako. Zakon o cestnej premavke taky az na vynimky je, najma co sa tyka zakladnych pravidiel cp. Taky zakon o dani z prijmov je presny opak, v tom sa nevyznaju ani danovi poradcovia.
A ze dopravne inspektoraty su naklonene autam? Samozrejme. Ved kvoli nim sa tie cesty stavaju. Nie kvoli bicyklom, ani chodcom, ani kocikom. Kvoli autam.
Jedina vynimka su "rekreacne", pesie, obytne zony. A tak je to z pohladu ekonomiky a pomeru cena/"vykon" spravne.
Dopravné inšpektoráty nemajú čo byť "naklonené autám", majú byť naklonené doprave. A je čisto na projektantovi, obci či cestnom správnom orgáne že akú dopravu chcú na danej komunikácii preferovať alebo naopak zakázať a ako majú tie dopravné módy navzájom interagovať. Oni chcú a určia (na základe mnohých kritérií), že tu bude cyklopruh, priechod pre cyklistov, zákaz vjazdu motorovým vozidlá, cesta 1. triedy a pod. Bohužiaľ, v zákone je ešte stále uvedený aj DI, ale to je prežitok, ministerstvo dopravy už avizuje, že stanovisko DI bude síce povinné. ale nie zaväzné. Buď si istý, že projektant, obec či cestný správny orgán má oveľa vyššiu kvalifikáciu na to, aby vedel posúdiť, čo je dobré a čo je zlé, než policajt. Ten na to nemá ani vzdelanie (čo projektant má) a ani skúsenosti či znalosti. A bohužiaľ ani kapacitu, je ich málo a žiadostí je obrovské množstvo. A samozrejme je jasné, že sa nebavíme o cyklopruhoch na diaľniciach a pod., je jasné, že kde majú byť autá dominantné, nech sú dominantné. Ale policajti bežne zamietajú aj napríklad tebou uvedené pešie či obytné zóny či iné regulácie a upokojovania dopravy a to aj napriek tomu, že ich tam chce obec alebo obyvatelia.
Mimochodom, len pre pobavenie, dopravný inšpektorát sa dnes musí záväzne vyjadriť aj ku každému jednému cyklostojanu ...
A že dopravný inšpektorát sa musí vyjadriť aj k cyklostojanu? Niektoré zaberajú plochu dlhú cez 6m a zvyčajne sú na chodníkoch. Ma ako chodca zaujíma, prečo mi zase niečo blokuje chodník.
to by bolo moc jednoduche, priamociare a nechutne lacne. Vsak treba vymysliet nejakych par projektov, dizajnov, vsetko to preplatit 10x a potom tam capnut to co Dezo postavi a vymysli vecer na zachode, ako 7-my subdodavatel v poradi
Vacsina z nas sme tu chodci, cyklisti aj vodici. Vacsina z nas ma bohate skusenosti, boli sme mnohokrat obmedzeni ci ohrozeni chodcami, cyklistami aj vodicmi. Niektori si aj prizname, ze nie vzdy sa sami spravame idealne.
Bezpecnost a plynulost musi byt vyvazena a zahrnovat vsetkych. Problem je, ze chodec na ceste nie je bezpecna a plynula situacia. Preto sa okrem jej prechadzania na cestach vyskytuju co najmenej. Dokonca este aj ked daky chodec ide niekde po krajnici medzi hornou a dolnou, dozvies sa o tom z radia! Pritom ma plne zakonne pravo na tej ceste byt, ale aj tak je vsetkymi vnimany ako riziko.
Cyklista je na mnohych usekoch presne to iste = zbytocne a velke riziko. Naozaj si niekto mysli, ze cyklista v plnej premavke niekde na pretazenom medzinarodnom tahu prispieva k bezpecnosti a plynulosti? Samozrejme ze ju narusuje. Bola tu presne ta debata, ked sa nejaky sef kamionistov stazoval, ze jeden rekreacny cyklista na vylete pokojne obmedzi a zdrzi desiatky aut, ludi, tovar. Zbytocna nervozita, zbytocne riziko. Vsetko len nie bezpecnost a plynulost.
Preto ta chcem poprosit, ked nabuduce budete rokovat s ppz, skuste im navrhnut "podme najst zlatu strednu cestu, vy pustite nieco cyklistom a my cyklisti zase podporime napriklad rozumne navrhy usekov, kam budu osadene zakazove znacky pre cyklistov. Zacnime spolu doraznejsie pracovat na tom, aby vznikalo nielen co najviac cyklotras a procyklo usekov, ale tiez usekov bez cyklistov. Pretoze je to na prospech nas vsetkych, dostat sa tam kam chceme a na dopravnom prostriedku na ktorom chceme BEZPECNE A PLYNULO. A pretoze bezhlave tlacenie len svojej agendy je kontraproduktivne"
Takto nejak si to ako chodec, cyklista a vodic predstavujem...
pokial ma pamat neklame, tak "bezpecnost a plynulost" premavky je/bol argument vyuzivany PZSR aj pri neschvaleni bus-pruhov, napriklad v BA. Takze, dalo by sa to teraz otocit, ze vlastne, bez urazky, ty nechapes...