Nejde mi totizto do hlavy spotreba na mojom Bafangu a to ho uz jazdim 3/4 roka. Zda sa mi, ze bateria 630Wh sa prilis rychlo vycerpa.
Uvedomujem si, ze spotreba zavisi od mnohych faktorov (vaha, teren, stupen dopomoc(W)...atd), ale...
Tu je moj vcerajsi vyjazd.
Vaha 88kg, dopomoc priemerne 5 z 9 stupnov (rovnejsie useky 3 cca 200W, najstrmsie 7 400-450W), 42.8km, z toho cca 50% asfalt rovinka, priemer 21km/h, prevysenie 773m.
V cieli uz sla baterka na 34V a menila farbu na hnedu, cize tipujem, zeby sla do toho "safe" modu, co ma Bafang spraveny a davala by po zvysok cesty len 100W cca.
Tych 50% asfaltu by to mohlo skreslovat, ale mal som zapnutu 5 dopomoc a siel cca 32-35km/h v protivetre polovicu cesty, cize spotreba bola asi ako pri stredne strmom stupani.
Inak na kratsej asi 20km trase, kde idem vacsinou rovinu a je tam jeden kopec v lese s 200m prevysenim mi to spravi na 20km cca 20%, co by bolo podla mna realnejsie, ale na dlhsej strase sa neviem v tkaomto pomere udrzat. Keby som vedel dat tych 60km do tych 20% este by som to bral ako tak, ale davam nieco cez 40km a to sa mi stalo, ze uz aj po 35km sa zacala baterka farbit do hneda .
Zaujimali by ma hlavne odpoved typu, vazim tolko, nastupanych mam tolko m, a baterka mi ukazuje % po XY km.
Zaujimali by ma rozne statistiky roznych jazdcov a ci je to mojim stylom jazdenie, ci ma Bafang pocitov vyssiu spotrebu ako Shimano a Bosch a pod.
https://youtu.be/fAYS3yi2UAY?t=2213
---
Co sa tyka toho, ze Ebike spolu s klasikou, tak velmi zalezi od profilu trate. Ak mas male stupaky tak vahu Ebiku pocitis. Tam si s klasikou rychlejsi, samozrejme zalezi aj aku si da Ebiker dopomoc ale potom zas musis viac riesit baterku.
Idealne je to nemiesat, tak to robim ja, ale ak mas proste slabsiu kondicku, zdravotne problemy, svoje roky atd, tak chapem, ze uz ten Ebike potrebujes aby si s nimi vladal a uzil si to.
---
Co mam ja odskusane, ked ideme viaceri, tak idealne su tu v Malych Karpatoch, Rakusko trasy tak 50-75 km. Vyskove 600 - 1000m. Celkovy cas aj s nejakym posedenim v bufete 4-6 h
(napr. : https://sk.mapy.cz/s/cakevokabu
https://sk.mapy.cz/s/lonocosoka
Mozno sa to zda malo, ale treba si uvedomit, ze nejdeme autom pod kopec ale si tam doslapeme. (10-15 km)
Proste sa prisposobim skupine lebo kazdy ma inu kondicku inak pouziva dopomoc a tym vybija baterku.
Ak idem sam, tak nemam problem dat vyskovych aj viac. Proste si nalozim =)
Len ja nie som "trailista". Teda 3-5min zjazd 200-300vm a potom hore a par krat dokola. To ma nejak nelaka a nechcem sa na stare kolena dolamat =)
V zivote som to nejazdil a zacinat teraz, na to sa uz necitim.
Nejake lahsie, stredne traily som samozrejme prešiel.
Mna skor bavi brat to ako vylet a uzit si to. Proste nie som na extrem sport adrenalin.
---
Celkovo, Ebike ma svoje plusy.
Clovek toho viac pobeha za kratsi cas. Co je dnes pre mnohych velke plus.
Ked je narocnejsi vyslap, dopomoc sa hodi =)
Včera som na svojej "obvyklej " trase neminul ani 1% z baterky...
Síce to trvalo hore dlhsie,proste som šiel pomalšie,ale dole to bolo rozhodne menej unavne/náročné.
A ani po návrate som sa necítil viac "vyšťavený"?
PW-ST ,baterka630Wh a už aj s percentičkami.
Prvé je na ch p Magurou a druhe je kolečko okolo Valcianskej doliny.
36 V 630 W a podobne
48 V 400 W a podobne . tú mám ja a je to panasonic .
výrobca baterii - panasonic , LG alebo samsung .
motory sú trojfázové a sú striedavé . postačí pozrieť na konektor , kolko je tam pinov (6 - 9) .
motory majú , môžu mať , max odber 3 A . to platí pre motory(48 V ) až do 1000 W. u 36 V aj 4 A . riadiaca jednotka viac nepustí .
stačí sa pozrieť na kábel . hrúbka asi tak 6 mm a v ňom 9 káblov . viac ako 3 A , by to už mohlo zhorieť .
48 voltový motor môže mať bateriu aj 36 V . aj naopak je to možné . nič sa nestane , len sa zníži životnosť motora . výrobcovia udávajú niekoľko stoviek nabíjacích cyklov . 500 ? 800 ? . majú pravdu . nám sú také hodnoty na dve veci . po 300 cyklov nabitia telefonu vám kolko vydrží ?
a teraz k veci .
mám e fat bike 26 x 4.0. váha aj z doplnkami je asi 35 kg . moja váha 120 kg . pohon je na zadnom kolese . dá sa použiť ako kolobežka . čistý elektrický dojazd je asi 24 km . samozrejme na rovine .
mám na e biku za dva roky najazdené 5430 km . bateria je , bola nabíjaná 35 x . musel som sa naučiť používať ho ako kolobežku , cez tak zvaný rýchlopal .
lebo :
pass 1 je nastavený na 15,5 km .
do strmého kopca a po zvažnici je to nemožné . uvediem cestu , martin - nolčovo a hybaj hore 17 km do kopca .
7km bol asfalt . až som došiel hore bateria bola vyklepaná na 70 % . dôvod je ten pass 1 .
môj systém jazdenia je , že použijem akceleráciu motora na rozbehnutie (aj križovatky ) a zvyšok ťahajú nohy . ak už teda spomalím , použijem ten rýchlopal , ale len na pár sekúnd , aby som vypomohol nohám ,porípadne si jemne pridám ,aby to pomohlo nohám .
druhý príklad uvediem , strečno , terchová . do kopca som išiel asi 8-10 km rýchlosťou . z baterie som minul asi 5 % . nohy to zvládli . ak sa teda niekde potrebujem dostať čo najrýchlešie , vtedy použijem aj pass3 .
všetko záleží od štýlu jazdy ,váhy jazdca a kto s kým kde , ako rýchlo a v ktorom ročnom období .
na výlety chodím na 70 % sám . idem svojím tempom . nikde sa neponáhľam .
a to posledné-k rýchlosti . mám to nastavené na pass 3 ,kde je max rýchlosť 26,5 km. až idem dolu z kopca viac ako 42,8 km/h mi neukáže . to je konečná .
stačí sa pozrieť na kábel . hrúbka asi tak 6 mm a v ňom 9 káblov . viac ako 3 A , by to už mohlo zhorieť ."
oneeeee - nepravda
Ak to zjednodusim, to by si mal pri 50 V a 3 A prikon 150 W. To by ti motor velmi nepomahal.
Ano fazovy prud je nieco ine, ale urcite je tam o hodne viac ako 3 A pri plnom vykone.
K tomu kablu, su v nom 3 hrubsie (silove - fazove) + mozu byt (ale nemusia) 5-6 tenkych (signalnych).
Tie hrubsie mozu mat 1,5 az 2,5 mm2 a pri ich dlzke v pohode 10 A ani sa nezahreju.
Sorcerer:
Ja sa neporovnavam =)
Len som odpovedal na tvoj prispevok kde pises:
"Red ale keď prejdeš väčšinu trasy za svoje, údaje o dojazde sú veľmi skreslené, takto môže byť dojazd neobmedzený. za svoje sa samozrejme dá, ale je to nuda, nízka priemerka a koniec koncov, keby som chcel jazdiť za svoje nezaobstarám si ebajk. ..."
https://www.mtbiker.sk/forum/post1948188.html#p1948188
Tak som bol zvedavy na Tvoje priemerky, pozrel si tvoj cyklovylet (akurat ten co tam mas teraz fotky) a mas taku istu priemerku ako ja = podla teba nuda.
Odporucate mi jazdit na biobiku a naco mi je ebike ked idem na OFF.
Mam aj biobike a najazdim na nom viacej ako na ebiku.
Len nenajazdim tolko vyskovych metrov za taky cas ako na ebiku.
Moje udaje nie su skreslene. Pretoze idem na ECO ked ten motor pouzivam.
Ked pojdem po rovinke alebo dole kopcom, ukaze mi to 10 km na ECO a sliapal som tak 3-5% z toho ako ked idem do kopca.
Idem 18 km dole kopcom a po rovine aby som prisiel domov z hor a mam si zapinat ECO?
Ukaze mi to 10 km na ECO dole kopcom miesto spravne 10 km OFF, lebo som nemal dovod slapat dole kopcom.
Vsak Ty tiez, ked ti dojde baterka na rovinke, za predpokladu, ze mas len jednu, nezahodis bike do jarku a nebudes hladat nabijacku ale si to odslapes za vlastne.
Ked pojdes 20 km vzdialenost priemerkou 22 kmh a ja 18 kmh tak rozdiel bude 12 min. A mozno aj menej lebo ta dobehnem v meste na krizovatkach a priechodoch.
Navyse na vela miestach v horach sa ale tiez neda ist rychlo, obojsmerne singletraily ako napr. u nas objazd 3 Konskych hlav.
---
Je to moj prvy ebike tak chcem vediet realne co dokaze nastupat v kopcoch s dopomocou.
Ebike mam do kopcov nie na rovinku.
Nechcem sa spoliehat na druhych, ked uz mi cyklocomp poskytuje tie data tak si to odsledujem sam.
Ak budem niekedy kupovat dalsi, tak budem vediet, aku baterku potrebujem, co s nim dokazem prejst a akym stylom.
---
Uz som to tu pisal, ze dojazd je individualny. Preto skor preferujem hodnotu u MT ebiku, vyskove metre.
Na rovinkach s mestskym ebikom zas dojazd.
Niekto ma pripomoc zapnutu stale, niekto si rad sliapne aj za svoje ako ja.
Ked bol novy, na zaciatku som skusal aky je rozdiel ist na rovinke na ECO, ci za svoje a zistil som, ze som nepoznal rozdiel ked som vypol motor.
Tak chodim na OFF. Nebavme sa o protivetre niekde na hradzi na otvorenej rovine pri Dunaji kde fuci stale.
Pripadne co tu ukazujem niekedy statistiku tak neratajte tie useky co som isiel v off a mate dojazd len cisto na dopomoc.
---
V sukromnej sprave som Ti ukazoval priklad mna a o 20kg tazsieho kamarata, ktory si zo zaciatku myslel, ze vsak mam ebike s EP8/ 630 Wh tak dam vsetko, lebo mu to ukazuje dojazd na ECO 178 km, na TRIAL 89 km.
Ked mu v horach dosla baterka a to sme presli tak 40km, ~ 1200 vm, tak nechapal.
Povedal som mu, ze ak chce davat viac vyskovych metrov, so svojou vahou a kondickou bude potrebovat este jednu baterku. (Priemerne daval tak 1000 - 1200 vm / 100% baterky)
Co odmietol.
Tak tu bola druha moznost, jazdit mojim stylom, teda aj v OFF a zrazu spravil na 82% baterky 1730 vm.
A nebola to nuda.
Navyse teraz zacal upravovat stravu, zacal cvicit, hybat sa (chce zlepsit kondicku) a chce zhodit aspon 10 kg.
---
Takze ja vam tu ukazujem alternativu, ze aj vy ostatni dokazete nastupat aj viac, ked si usetrite baterku na kopce.
Ale ked to chcete mat zapnute stale, na rovinke, dole kopcom je to vasa vec a ja vas za to neodsudzujem.
Ale pochopte aj mna, ze ja mam tento styl a vyhovuje mi.
Nepotrebujem tu citat "mudra", ze naco mi je ebike a pod.
Mam aj celoodpruzeny biobike a najazdim na nom viacej km ako na ebiku. (Napr. dnes 74 km. Isiel som s kamaratom co nema ebike)
Len nenajazdim tolko vyskovych metrov za taky cas ako na ebiku.
Takze tahat biobike ked idem s ebikerom mi tiez nedava zmysel.
Ked som este nemal ebike tak som tak parkrat bol a bolo to nanic.
EDIT: pre vlastnú informáciu je to v poriadku, je dobré vedieť koľko na vlastnom bajku môžem prejsť. ale prezentovať to ako etalón dojazdu je rovnaká chyba, ako keď má predajca pri bajku so 630Wh baterkou uvedený dojazd 150 km, lebo to je pravda len čiastočne.
U ebiku preferujem DOSTUP = kolko vyskovych metrov nastupam na jednotlive dopomoci.
Robia to aj niektori skusenejsi recenzenti ebikov, pretoze dojazd je vysostne individualny.
https://www.mtbiker.sk/forum/post1898712.html#p1898712
Dojazd je v tomto pripade pre mna sekundarny udaj, lebo ked pojdem po rovinke priemerkou 22kmh tak prejdem na ECO 130-140 km v zavislosti ci bude protivietor alebo bezvetrie. To som si odskusal na 110 km trase do Gabcikova.
Len ked sa tu ale budu pisat prispevky a argumentovat, ze je nuda ist mensou priemerkou a este k tomu napises, ze naco mi je ebike, tak ja mozem napisat konfrontacny argument, ze je nuda nastupat ledva 1200 vm / 100% baterky ked sa da aj 2400 vm / 55% baterky.
Nie je problem, ze je to pre Teba osobne nudne, ist pomalsie, ale ze mi odporucas nemat ebike (viac nastupam vm za kratsi cas ako na biobiku)
Takto sa ale nikam nedopracujeme, len k hadke. Chapes =)
Vacsina sa tu stale porovnava a dava svoje odporucania, rady ako by mal kto pouzivat ebike, lebo on ho tak pouziva. Ked niekto nema zapnuty motor stale tak naco mu je ebike.
Pochopte, ze kazdy preferuje iny styl jazdy a pouzivania dopomoci.
Odporucania, naco Ti je ebajk je presne to co robia aj ebikehejteri v tom ich hate vlakne.
Ak chcete mat stale zapnuty motor tak kludne, ja vas za to odsudzovat nebudem.
Ja som vam len ponukol iny sposob pouzivania ebiku a viac nastupanych metrov bez dalsej baterky.
A dostanem hate.
---
Ked planujem cyklovylet tak si naplanujem co by som chcel prejst. Najlepsie nieco co som este nesiel, kde som este nebol, pripadne kadial som este nesiel. K tomu naplanujem trasu a pozriem vm.
Podla toho viem ci to dam na baterku.
Ak idem s tym kamaratom co ma 2-nasobnu spotrebu, tak beriem do uvahy aj to. Podla toho planujem trasu, aby mi niekde nezostal bez baterky.
Na BK aj Pezinskej babe sa da nabijat.
Len Shimano tam nepodporuju kablami, cize musim brat jeho nabijacku.
Navyse sa na to sa neda 100% spoliehat, pretoze ked budu tie dve zasuvky obsadne, co aj byva, pretoze je tam hromada ludi, tak sa k tomu nedostane.
Preto som osobne radsej, ked na sebe popracuje ak chce pojazdit aj dlhsie trasy v kopcoch.
---
peniakfoto
Skus ist vlakom do Partizanskeho (pripadne najrv Topolcian) a odtial domov. napr.
https://sk.mapy.cz/s/nebucetazu
Ja som tak bol vlakom z BA do Pezinka a odtial idem nove trasy, co som este nesiel,
Je to aj kvoli tomu kamaratovi, co by to nedal z BA napr. na Velku Homolu a naspat, bez dobijania.
Pobeham to zistim kolko miniem baterky a na zaklade toho viem aj kolko bude mat spotrebu kamarat.
Neskor by som chcel ist zo Smolenic (Trstin) do BA a podla toho mozno este dalej.
Ak budem mat zostatok 10-15% na Pezinskej babe tak to v pohode dojdem do BA. (PB-BK u mna na ECO 9%)
Rozhodující je vždy režim dopomoci (a případně jeho chování). Pokud jedu na lineární režim, tak na rychlosti nezáleží (dokud se nedostáváme nad těch 25km/h, kde odpor vzduchu neroste lineárně a na rychlosti už záleží hodně). Pořád poměr výkon jezdec vs výkon motoru je stejný a tedy výsledná spotřeba energie (na stejné trase) z baterky je také stejná.
U nelineárních režimů (jako eTour, eMTB) je to složitější, protože tam i při zachování režimu se mění poměr výkon jezdce vs výkon motoru. A je to vlastně obdobné jako kdybych u lineárních režimů přenul na vyšší režim (když zvýším výkon jezdce).
Já mám všechny režimy lineární a u nich v praxi opakovaně ověřené, že to tak platí. Tedy na stejné trase když ji na stejný režim zajedu v partě s klasikáři pomaleji a pak sám rychleji, tak spotřeba baterky je úplně stejná.
Až když použiju sám vyšší režimy (a pak stejnou trasu zajedu ještě rychleji), tak je spotřeba baterky už větší, což je ale právě daném tím vyšším režimem dopomoci.
A jinak souhlas s tím, co psal sorcerer. Jet část trasy s vypnutým motorem pro navýšení dojezdu, to není nic divného. Ale jet v kopcotivé trase 80%+ s vypnutým motorem a trápit se oproti biobajku mi přijde už taky jako dobrý úlet. Kdyby to bylo bez motoru skoro celé po rovině, tak by se to ještě dalo pochopit, ale pak by to zase bylo zbytečné, protože by nebyl problém s výdrží baterie. Pokud je to rovinatější, tak je dojezd obrovský (v neděli jsem jel 130km/1250m výškových a zbyla mi třetina baterie, s vypnutým motorem jsem nejel ani metr -> na ještě rovinatější trase odhaduju dojezd tak 300km, což ale zkoušet nehodlám, ta neděla byla už extrém s minimem kopců, běžně tak málo kopcí nejezdím).
Bez podpory na off som takmer nejazdil. 90%eko.