Nejde mi totizto do hlavy spotreba na mojom Bafangu a to ho uz jazdim 3/4 roka. Zda sa mi, ze bateria 630Wh sa prilis rychlo vycerpa.
Uvedomujem si, ze spotreba zavisi od mnohych faktorov (vaha, teren, stupen dopomoc(W)...atd), ale...
Tu je moj vcerajsi vyjazd.
Vaha 88kg, dopomoc priemerne 5 z 9 stupnov (rovnejsie useky 3 cca 200W, najstrmsie 7 400-450W), 42.8km, z toho cca 50% asfalt rovinka, priemer 21km/h, prevysenie 773m.
V cieli uz sla baterka na 34V a menila farbu na hnedu, cize tipujem, zeby sla do toho "safe" modu, co ma Bafang spraveny a davala by po zvysok cesty len 100W cca.
Tych 50% asfaltu by to mohlo skreslovat, ale mal som zapnutu 5 dopomoc a siel cca 32-35km/h v protivetre polovicu cesty, cize spotreba bola asi ako pri stredne strmom stupani.
Inak na kratsej asi 20km trase, kde idem vacsinou rovinu a je tam jeden kopec v lese s 200m prevysenim mi to spravi na 20km cca 20%, co by bolo podla mna realnejsie, ale na dlhsej strase sa neviem v tkaomto pomere udrzat. Keby som vedel dat tych 60km do tych 20% este by som to bral ako tak, ale davam nieco cez 40km a to sa mi stalo, ze uz aj po 35km sa zacala baterka farbit do hneda .
Zaujimali by ma hlavne odpoved typu, vazim tolko, nastupanych mam tolko m, a baterka mi ukazuje % po XY km.
Zaujimali by ma rozne statistiky roznych jazdcov a ci je to mojim stylom jazdenie, ci ma Bafang pocitov vyssiu spotrebu ako Shimano a Bosch a pod.
Daj potom feedback, ako sa Ti na tom jazdi.
Skusim nastavit aj kamaratovi ten druhy profil troska slabsie. Nech viac pomaha motoru =)
A ma vacsie nastupane vm a dojazdy =)
---
Tebe to v e-tube project neukazuje tie grafy?
Skoda, ze tam nie je kolko musi dat biker Nm
https://youtu.be/0mOF3pSVmwY?t=8
laboratórny textový príklad pre túto tému, pri nastavení ECO 49Nm a 100% podpory - rovnaká prejdená vzdialenosť, rovnaká priemerná rýchlosť, rovnaké nastúpané metre, rovnaká priemerná kadencia, rovnaká hmotnosť jazdca. keď uberiem Nm na 42 a pridám podporu na 142%, bude spotreba baterky vyššia/nižšia, alebo +/- rovnaká?
Vysvetli mi co znamená podpora 100% a 142%. Ako sa to prejaví. napr. Graf z etube project.
Potom by sa dalo nieco teoreticky vyratat.
---
Inak záleží ci pri tom príklade dosiahneš max. Nm
---
Prakticky, realne vysledky, vieš vyskúšať na tej istej trase. Len stupanie, ideálne asfalt, resp pevný podklad.
Ak nemáš meranie výkonu tak rovnaký prevod, rovnaká kadencia. Odčítať spotrebu.
Tu v BA, skúšam na trase Rača-Bk
tak , keď vás bavia grafy a matematika , vypočítajte , urobte graf na 1500 W . ebike . baterie sú rovnaké 14 A , 48 V .
laboratórny textový príklad pre túto tému, pri nastavení ECO 49Nm a 100% podpory - rovnaká prejdená vzdialenosť, rovnaká priemerná rýchlosť, rovnaké nastúpané metre, rovnaká priemerná kadencia, rovnaká hmotnosť jazdca. keď uberiem Nm na 42 a pridám podporu na 142%, bude spotreba baterky vyššia/nižšia, alebo +/- rovnaká?
To nelze ještě určit. Nm určují omezení pro maximální výkon motoru. % určují násobič, kolik motor přidá oproti výkonu jezdce.
Takže kdybys chtěl konkrétní příklad, tak musíš už řešit konkrétní výkony, jestli se budeš a jak často dostávat na ten maximální limit výkonu motoru.
Příklad:
- pojedeš to uvedené hodně pomalu, takže se na maximální výkon motoru dostávat vůbec nebudeš. Pak nastavení Nm nebude mít vliv žádný a při 142% bude spotře baterky o dost větší. Konkrétně dejme tomu, že pojedeš na celkovém výkonu 242W. Při 100% nastavení bude motor dávat polovinu, tzn 121W (jezdec taky 121W). Při 142% nastavení bude dávat motor 142W (jezdec 100W). Tzn. spotřeba bude 142/121=1,17. Tzn. o 17% větší spotřeba z baterky
- opačný případ, pojedeš co nejrychleji, tedy pořád na maximumu motoru. Pak do hry vstoupí i nastavení Nm a bude spotřeba podobná, jak to už v předchozím příspěvku bylo uvedeno
- reálně nebude platit ani jedna z těch variant, ale něco mezi tím
U mého Brose na Rotwildu je to jednodušší a porovnat spotřeba lze velmi snadno. Nastavuju % podpory režimu, to je ještě stejné jako u Shimana. Ale to stejné číslo je současně automaticky použito i pro nastavení maximálního výonu motoru:
- motor umí maximální násobič 410%, režimy se nastavují v % z těch celkových 410%
- maximální výkon motoru je pak natvrdo nastaven na dvojnásobek té nastavené hodnoty pro násobič z maximálního výkonu motoru
- tedy příklad, pokud ECO nastavím na 20% (lehce zvýšené, přednastavené je na 12,5%), tak to znamená, že násobič bude 20% z 410% -> 82%. Tzn. bude motor přidávat 82% výkonu jezdce a současně bude limitovaný na maximu 40% z maxima matoru
- aby bylo možné se dostat na maximální výkon motoru, tak je potřeba aspoň nastavení 50%, což je představená hodnota pro režim sport, na tom už se tedy lze dostat na maximumu motoru, i když to vyžaduje už dost velkký výkon jezdce
K tomu jsou všechny režimy lineární, takže pak lze snadno přepočítvat dojezd dle režimu, tedy hlavně kolik se dá výškových. V praxi pak ověřeno, že to tomu přepočtu odpovídá.
Takže už pak třeba vím, že když výjezd bude šetřit na ECO oproti Sport režimu (při mojem nastavení, pro které to mám spočítané), tak nastoupám o polovinu výškových metrů navíc. Takže už pak mám hodně dobrý odhad, když potřebuju pošetřit na delší trase, aby vyšla baterka, kolik přesně musím výškových šetřit.
EDIT: bol som to prebehnúť okolo domu s novým nastavením a pocitovo je to lepšie do kopca, spotrebu zistím až na výjazde
Len os X nemá hodnoty, takže len odhadujes kolko Nm musi dávať biker
Dá sa to ako tak presnejsie odhadnúť, keď podľa toho testu 1. tvrdia, že pri Turbe na max výkon staci 100W.
Od tohoto grafu vieš potom ako tak odhadnúť, pri eco koľko musis dávať Nm aby si mal tie max Nm , v tvojom prípade 42 Nm.
Ale najlepšia bude ta skúška v reálnych podmienkach.
Tie výpočty by boli len teoretické.
Bike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX 750
Motor: Bosch Performance line CX 4 Gen
Bateria: Bosch Powertube 750
Vzdialenost: 89,65km
Cas v sedle: 4:32 (celkovo 5hodin)
Vyskove metre: 1650m
Priemerna rychlost: 19,8km/h
Spotreba baterie: 96%
Pouzivane rezimy: V kopcoch iba Tour+ a po rovine jazdim na Eco. Obidva mam cez Flow appku prisposobene na assistance +1.
Na Panskej Javorine som mal domov naspat este 47km a 41% baterie
Inak teren je to narocny, kamenisty, korene a 20-25% stojky - vedel som co ma caka, na hrebeni som park krat bol na klasickom HTcku, ale nikdy nie takto cely. Teleskopka je tu velmi uzitocna. Nabuduce pojdem naspat smerom na Selec, alebo Kalnicu, ta zvaznica je nekonecna a stale v lese.
o tom je E-bike, uzit si trasy, kt som si na bio netrufal, lebo som na to nemal cely den.
Len skoda, ze si sem miesto trasy v obrazku nedal radsej
GPX trasy, mohli sme si to s tym tvojim popisom pozriet aj v 3d na PC.
Takto mi je ta mapka nanic. lebo tam nic nevidim.
---
napr.
3d
https://sk.mapy.cz/s/mamepumera
2d
https://sk.mapy.cz/s/gasatucele
Yamaha PW-ST 630Wh Celý čas stupeň podpory STD a posledných 20km som sa aj dosť ponáhľal aby mi to nesfuklo ...
A moju 140kilovu riť to doviezli so zvyškom 7% v baterke🍻
o tom je E-bike, uzit si trasy, kt som si na bio netrufal, lebo som na to nemal cely den.
Len skoda, ze si sem miesto trasy v obrazku nedal radsej
GPX trasy, mohli sme si to s tym tvojim popisom pozriet aj v 3d na PC.
Takto mi je ta mapka nanic. lebo tam nic nevidim.
---
napr.
3d
https://sk.mapy.cz/s/mamepumera
2d
https://sk.mapy.cz/s/gasatucele
Bude u mna vo vyjazdoch, potom sem dam link. Mapy.cz chcu po mne registraciu, ked chcem nahrat gpxko.
Uz je konecne synchronizovany, da sa stiahnut aj gpx:
https://www.mtbiker.sk/vyjazdy/1521022/elektrobicykel-panska.html
77km 1850 výškové mám 90 kg. . Náročnejší terén asi 10 percent asfalt . Inak dosť náročna sotolina . Priemerná rýchlosť 20.5 km
Bolo by vhodne aj priemernu rychlost udat.