Otázka: Ak má rekreačný cyklista 30 – 40 ročný s miernym bruškom výšku 175 cm 80 kg a bicykel 14,5 kg, koľko mu spraví na výkone fakt, ak kúpi o 2kg ľahšie HT s váhou 12,5 kg? Osobne si myslím, že keby dá z toho bruška dolu 2 kilá tréningom a úpravou stravy, tak to spraví podstatne viac ako 2kg na bicykli. Inak povedané, že je rozdiel ak niekto s 80 kilami dáva ročne 5000km a iný 80 kilový 500 km. Je to taká fajnová pivná debata, len nikto do nej nechce som nou z mojich známych ísť, lebo každý sa hneď urazí, že z toho vyjde ako tučniak.
posledný komentár: 4. 12. 2025 o 19:13
v kazdom pripade by som upriamil pozornost na zatvorky s (mB+mR)
mozno by stacilo, ak by si "obul" 2kg plaste (alebo ich niecim vyplnil) a skusil si to ...
nasledne dat normalne plaste a tu vahu si dat do ruksaku
ak mas pocit, ze je to iba o praci a vykone, tak chod 2x na kopec, ale 1.x nafukaj vzadu 2.5Bar a 2.x iba 1Bar (minimum, kolko sa ti da)
edit: whops tak prepodkladam zle. vyzera ze je to fakt vseobecna konstanta
https://pdfs.semanticscholar.org/dacf/361d991715201f6708999523dffb49c18554.pdf
mozno by stacilo, ak by si "obul" 2kg plaste (alebo ich niecim vyplnil) a skusil si to ...
nasledne dat normalne plaste a tu vahu si dat do ruksaku
ak mas pocit, ze je to iba o praci a vykone, tak chod 2x na kopec, ale 1.x nafukaj vzadu 2.5Bar a 2.x iba 1Bar (minimum, kolko sa ti da)
vid rolling resistance vzorec - vzhladom na temu ktoru mame je irelevantne ci na tie podfuknute gumy tlaci 10kg bike + 80kg jazdec alebo 20kg bike a 70kg jazdec
Ako by to bolo v prípade fixky? Tam tá zotrvačnosť kolesa podľa mňa vplyv už nejaký má, alebo je to rovnako zandbateľné a rozhoduje len hmotnosť celkovej sústavy?
Este male podotazky:
Plati, ze jazdec 85 kg s 15 kg bicyklom (spolu 100), usetri 5 % vykonu oproti jazdcovi s 90 kg a tym istym bicyklom (spolu 105 kg)?
Plati, ze najviac sa to ukaze pri jazde do kopca a to cim strmsi a cim dlhsi, tym viac?
Viacmenej je mi jasne, ze ano, len pre overenie. Dik
jasne, ale nie je jedno ci mam podfuknute, alebo nemam podfuknute gumy
islo mi iba o to, ze vaha celej sustavy je jedna vec, ale odpor jednotlivych sucasti moze mat vplyv na potrebnu silu to dat do pohybu / zrychlit (podhustenie je najjednoduchsi sposob, ako nasimulovat nejaky odpor)
nafukanim / odlahcenim obvodu kolies tento odpor znizis ...
to co vravel per je ze musis vyvinut urcitu pracu aby si sa dostal na kopec. to ze ta praca bude vacsia pri podfuknutych gumach on svojim vyrokom nespochybnuje. on vravi ze ta praca sa zmenou pomeru vahy bike/jazdec nezmeni.
situacia 1)
jazdec X + bajk Y + normalne nafukane kolesa situacia 2)
ten isty jazdec X + ten isty bajk Y + podfuknute kolesa
vaha vzduchu je dufam zanedbatelna ...
ak mas pocit, ze jazdec musi v oboch pripadoch vynalozit rovnaku silu, tak nemusime pokracovat
podfuknutim som chcel iba simulovat odpor bajku (co moze byt nielen valivy odpor na kolesach, ale aj problem napr. so zotrvacnostou rotacnych casti bajku)
t.j. nafukanim kolesa odpor znizim, tak isto ako ho znizim, ak na bajk dam o kilo lahsie kolesa
a uplne najjednoduchsie to tazatel zisti, ak si sadne na o 5kg lahsi bajk svojho kamosa a skusi si vyslapat svoj oblubeny kopec - nebude potrebovat ziadne vzorce
V skratke: Nie (a v neskratke: v istom pripade ano). Pozri sa este raz na model od staxa. Sice niektore (vacsina) odporov, ktore musis na bicykli prekonat, su linearne zavisle od hmotnosti sustavy bike+biker, su tam aj take, ktore nijak s hmotnostou nesuvisia (aerodynamicky odpor, ucinnost pohonu). Tie samozrejme neostanu rovnake (da sa napriklad predpokladat, ze pri zmene hmotnosti z 90 kg na 85 kg zmenis svoju celnu plochu), ale celkova uspora pravdepodobne nebude presne 5%, to ale zavisi od rychlosti jazdca (a vetra). Urcite vidis vo vzorci pre aerodynamicky odpor aj druhu mocninu nad rychlostou Va (podla linkovaneho dokumentu sa jedna o relativnu rychlost voci okolitemu vzduchu), preto Paero bude mat roznu vahu v celkovom vykone v zavislosti od rychlosti (cim rychlejsie pojdes, tym vacsiu vahu Paero bude mat), a preto ano, teoreticky existuje aj taka rychlost, pri ktorej uspora 85 kg cyklistu bude presne 5%.
ak mas pocit, ze jazdec musi v oboch pripadoch vynalozit rovnaku silu, tak nemusime pokracovat
a uplne najjednoduchsie to tazatel zisti, ak si sadne na o 5kg lahsi bajk svojho kamosa a skusi si vyslapat svoj oblubeny kopec - nebude potrebovat ziadne vzorce
vidim ze vidis ale necitas
a opat - cela tato diskusia je o tom ze vaha bike + jazdec ostava rovnaka kedze sa pytame ci je lepsie zhodit z biku alebo zo zivej vahy - ergo tvoj priklad presadnutia si na o 5kg lahsi bike toto ignoruje. to ze ked zo "systemu" zhodis 5kg tak sa ti pojde lahsie nespochybnuje nikto
vid 0% stupanie na obrazku pri 300w vykone- zelena cast celkoveho odporu je nezavisla na vahe