rozmýšľam, že by som sa dal na cyklistiku, ale nemam šajnu s akým bicyklom začať. Na začiatok do toho nechcem dať viac ako 500€. Ako som už písal, len chcem začať, takže sa do toho vôbec nevyznám (tým chcem hlavne povedať, že nechcem nič skladať). Prosím Vás o nejaké tipy na kúpu. Meriam 182cm a vážim (neviem, či na tom vôbec záleží) okolo 75 kg. Na záver sa chcem ospravedlniť, že zakladám novú tému, ale podobné témy sú už vačšinou staré a odkazy na bazáre taktiež.
daj linky tych bikov,
Treba si uvedomit ze PRO cyklisti sedia len na tom bicykli mozno 5h denne? Cize vlastne este menej ako my bezni smrtelnici a este k tomu aj cvicia adekvatne cviky....
https://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOLSP/holdsworth-super-professional-carbon-road-frameset
Z mojho pohladu
+ raf:
mensia vaha
menej servisu
lacnejsie na obstaranie
lacnejsie na prevadzku
nemaju tendenciu byt tak citlive pri transporte
bezpecnejsie pri padoch
pevnejsie koleso teoreticky (sirsi vyplet)
moznoist kupit lacnejsiu sadu a tym padom lacnejsi cely bike na 1km jazdy
moznost centrovat kolesa v rame podla brzd
bez problemu ide menit kolesa bez nutnosti prestavovat brzdy max povolit utiahnut napnutie lanka
brzdna sila (tu sa strhne flame, ale nan MTB 29er s deore a 180mm kotucom predne koleso na asfalte nezablokujem, ten isty stav aj na XTR u kolegu na 27.5 a 203mm kotuc, ale na rafovych brzdach som to dal na kazdom biku v pohode)
- raf:
Nici drahe karbonove kolesa
problem vybrat klatiky na karbonove kolesa
lokalne prehrievanie karbonoveho rafu a moznost poskodenia ako rafu tak duse horsie davkovanie brzdnej sily,
chytaju strk za mokra a deru raf
zmensuju max sirku plasta, ktoru ide obut
treba silne prsty pri dlhych zjazdoch
mozu suchat pri naklonoch biku, ale to aj kotuc
budes za dinosaura
+kotuc
perfektne davkovanie brzdnej sily prijemny pocit z chodu. (u hydrauliky)
netreba vyvyjat velky tlak na paky pri brzdeni - pohodlne pri dlhych zjazdoch
neneici rafy
nechyta tolko bordel
neobmedzuju sirku plasta
pozityvne body u snobov a imagerov
-kotuc
drahsie na obstaranie
udrzba = vyrazne pracnejsia pri kazdej vymene platniciek a odvzdusonovani. Ak sa dostane spina cez tesnenia do strmena len velmi tazko riesitelne.
Nutne vlastnit odvzdusnmovaci set
pakaren pri demontazi vidlice
komplykacie pri transporte s demontovanym kolesom, riziko zavzdusnenia, vytlacenia valcekov
prevadzkove naklady, cena oblozenia, kotucov je uplne inde ako klatikov na 1km
pri vymene kolies je nutne mat rovnake kotuce a peve osy. Lebo s QR to nikdy nesadne tak, ze netreba doladovat strmen aby nesuchal.
velka hmotnost
iba pre drahsie sady (draha prevadzka celeho biku)
nutnost chranit platnicky proti mastnote, zabudnite na maziva v spejoch
obvykle hlucne
uzsi vyplet musi sa tam vojst aj kotuc (menej tuhe koleso - teoretiocky)
moznost zvlnenia kotucou teplom pri prebrzdeni, nerovnomernym obrzdenim
K mechanickym kotucom sa vyjadrovat nejdem, nemam s nimi skusenost.
Zabudol som na nieco ?
edit: na zaklade pripomienok v diskusii vypustene skrivenie kotuca z nevyhod, u cestnych kotucov nepravdepodobne
Upresneneie niktorych vyjadreni a oprava preklepov
edit2: Po poslednych skusenostiach s kotucovimi brzdami doplnam a) hodnotny navod (https://youtu.be/vQXFFgRButo) b) dokaz o kolko je servis kotucov pracnejsi.
- co sa tyka vymeny platniciek, to si robim sam na mtb, zaberie to par minut casu, nie je to ziadna veda, na cestaku je predpokladam system rovnaky alebo maximalne podobny - ano, potrebujes naviac odvzdusnovaciu sadu a mineralny olej;
- pakaren pri demontazi vidlice je asi taka, ze odsroubujes 2 skrutky a das dolu strmen;
- komplYkacie pri transporte vyriesis plastovou zarazkou, ktoru strcis medzi platnicky ked mas zhodene koleso;
- mam vpredu kotuc a QR, koleso som zhodil viackrat a strmen som nastavovat nemusel (netvrdim, ze ma to parkrat neminie, ale trva to tak 2 minuty s jednou rukou), QR mam bezproblemovo aj na starsom HTcku s kotucmi;
- iba pre drahsie sady - mam Tiagru v kombinacii s brzdami TRP HY/RD - paky su na lanko, ale strmen je hydraulicky (lanko pohybuje piestikom, brzdna sila uplne dostatocna);
- ten uzsi vyplet, to je podla mna somarina;
- platnicky som nezamastil na mtb za par rokov, jedine ak je clovek debil a nevie normalne mazat/cistit (ak k tomu dojde, staci kusok brusneho papiera a isopropyl alkohol a je po probleme);
to s opieranim bajku to je taky argument, ze ziadny.
- co sa tyka vymeny platniciek, to si robim sam na mtb, zaberie to par minut casu, nie je to ziadna veda, na cestaku je predpokladam system rovnaky alebo maximalne podobny - ano, potrebujes naviac odvzdusnovaciu sadu a mineralny olej;
Ja som referoval k tomuto Otvoriť v novom okne thumb_up2thumb_down mna to uz dobehlo, nerobil som to a teraz som s tou srandou stravil pol dna.
- pakaren pri demontazi vidlice je asi taka, ze odsroubujes 2 skrutky a das dolu strmen;
ano a potom ho mozes centrovat spat na kotuc a cely cas sa bat, aby si nestlacil paku lebo ak vysunies valceky, pri ich vtlacani spat mozes dostat bordel do strmena, cize by mala nasledovat procedura z videa.
- komplYkacie pri transporte vyriesis plastovou zarazkou, ktoru strcis medzi platnicky ked mas zhodene koleso;
Ak mas kotuc zodrany pod 1.7mm musis piestiky roztlacit aby si tam dostal tu plastovu zarazku a malo by nasledovat procedura z videa
- mam vpredu kotuc a QR, koleso som zhodil viackrat a strmen som nastavovat nemusel (netvrdim, ze ma to parkrat neminie, ale trva to tak 2 minuty s jednou rukou), QR mam bezproblemovo aj na starsom HTcku s kotucmi;
zrejme ovela lepsie sediaca os vo vidlici ja som tolko stastia nemal ale beriem
- iba pre drahsie sady - mam Tiagru v kombinacii s brzdami TRP HY/RD - paky su na lanko, ale strmen je hydraulicky (lanko pohybuje piestikom, brzdna sila uplne dostatocna);
no ale to nieje sada to je vyskladane
- ten uzsi vyplet, to je podla mna somarina;
to je fyzika, tuhost ihlanu je zavisla od jeho zakladne, preco myslis ze sa prechadza na boost u mtb ?
- platnicky som nezamastil na mtb za par rokov, jedine ak je clovek debil a nevie normalne mazat/cistit (ak k tomu dojde, staci kusok brusneho papiera a isopropyl alkohol a je po probleme);
nepalti u resin, resin je nasiakavy a olej napije jedna moznost je horak a zahriat do cervena
to s opieranim bajku to je taky argument, ze ziadny.
ano mas pravdu, uz som to vyhodil, to sa tyka hlavne mtb a nie opierania ale hodenia na zem.
- servis: keď umývam bike, vyberiem platničky, napumpujem brzdu aby sa vysunuli piestiky a vyčistím ich vatovou tyčinkou namočenou v oleji do bŕzd (Shimano). Zatlačím späť platovou montpákou a prípadne skontrolujem, či chodia rovnako. Ak nie, piestiky 'rozchodím' - napumpujem znova a zatlačím, to celé viackrát. Znie to komplikovane, ale je to vec na 10min jedna brzda. Robím to asi 2x ročne na každom biku.
- platničky (už nikdy) nečistím. Som si kúpil sprej na čistenie bŕzd, ostriekal platničky a bola to katastrofa - kvílili odušu, nebrzdili. Celkom trvalo znova ich rozbrzdiť
- inak neriešim nič, odzvdušňovať normálne netreba
Ja už mám všetko na kotúčoch, pre mňa jednoznačné plus.
Mam najazdenych na graveli +-19000km a vobec to nieje take ako to malujes. Cistenie piestikov je aktivita raz dvakrat za rok.
Ak budem menit cestak, tiez uz bude na kotucoch.
Ked cistis tie piestiky, vytahujes zrejme aj kolesa, co je dolezity bod aby si nezaspinil kotuce, ci davas dole strmen ?
Táto pseudodiskusia tu už bola. 10+ rokov dozadu. Dnes by na MTB nikto príčetný Včka nedal... a taký vracajúci sa problém ako napriek všetkej snahe rozdielny travel čeľustí Včok je oproti drobným pseudoproblémikom s hydraulickými brzdami podstatne otravnejší.
A odvzdušňovaciu sadu ani nemám... hoci vymeniť kvapalinu vo Formulách by sa možno už hodilo, ale "nešahaj na to, čo funguje".
Co som spozoroval pri Shimane si tie platnicky sadaju dlhsie a nove chvilu vrzgaju pri velmi nizkych rychlostiach. Sram mal zas tendenciu semtam piskat neskor. (Menil som Sram Rival za Ultegru Di2)
nehovorím, že to čo vravím je písmo sväté, lebo sa nepovažujem za odborníka... iba som sa chcel podeliť s vnútornými pocitmi
Nemôžeš porovnávať galusky a plášťové kolesá, podstatne väčšie riziko je u tých druhých.
https://www.alpinecols.com/gear-choices-for-the-haute-route/
"There were no less than 10 front tyre blowouts during the first 3 days of the Haute Route Pyrenees 2015, all caused by excessive braking on carbon rims with clinchers. Nearly all these wheels went straight in the trash…"
- a to sú ľudia z Haute Route, nie tenista z Pezinoku...