Ja nemam nic proti fixkam/singlespeedom. Sam si singlespeed v blizkej dobe planujem zaobstarat (aj ked trochu ineho typu nez co si ludia pod tym asi predstavia). Zbytocne sa sem vnasaju vasne. JoKo ma v podpise jednu krasnu vetu, tak ju pripomeniem:
Cyklistika je len jedna. Sú len rôzne bicykle a rôzne formy jazdenia na nich.Ad fix/ss - mne sa celkovo ten styl a hlavne tie bajky velmi pacia, aj ked je to podla mna poza. Kazdy kto na takom bajku jazdi je spriaznena dusa, lebo nesedi za volantom, ale ide na vlastny pohon. A ked vie jazdu v meste na takom stroji prisposobit podmienkam, tak samozrejme nie je problem. Ale to je prave ten rozdiel ako to vidi jedna a druha strana a asi iba kvoli tomu aj vznikaju zbytocne vasne.
Ja presuny v meste povazujem za dynamicku a rychlu vec a od toho sa odvija aj to, ze na fixke (bez brzd) sa z mojho pohladu neda rychlo a zaroven bezpecne jazdit v mestskej premavke, kedze sa neda zabrzdit v neocakavanych situaciach. A ked pisem o dynamickej jazde v mestskej premavke, tak myslim
drze jazdenie medzi autami pri rychlostiach 30-45 km/h a nie
vozenie sa po chodnikoch a na pesej zone rychlostou 15 km/h. Da sa sice ist 15 km/h a slusne aj po cestach medzi autami, ale to mi pride ako cisty hazard - ten rozdiel v rychlostiach medzi cyklistom a autom je tak velky, ze kazdy vodic ide cyklistu okamzite obehnut a teda stupa riziko kolizie hlavne na uzsich cestach. Ked idem 35-40 km/h v pravej tretine pruhu prip. v jeho strede a vynucujem si priestor, tak si vodic trufne ma obehnut len ked mu to sam dovolim, alebo ked ma naozaj dost priestoru vedla a aj sancu, ze ked to rozbehne na 60 km/h, tak sa aj bude mat kam zaradit bez okamziteho dupania na brzdu. Drviva väcsina vodicov sa pri tej rychlosti 35-40 km/h skludni a pocka si na vhodne miesto na obehnutie. To je podla mna aj recept na bezpecny pohyb v premavke. Cize ten kto naozaj jazdi po meste a vie o com to je, si urcite nedovoli risknut to na fixke bez brzd. To by bola totiz len otazka casu, kedy by sa nieco stalo. Preto odporucam pouzit singlespeed s dvomi brzdami.
Ja sa stretavam v premavke najmä s tymito situaciami (a nechcem radsej vediet, ako by v nich dopadol clovek na fixke bez brzd, ak by siel co i len tych 30 km/h):- vodic auta na poslednu chvilu dupne na brzdu, potom da blinker (alebo ho ani neda) a odboci na vedlajsiu krizom cez moju drahu (v tom case uz mam samozrejme predne
koleso na urovni jeho zadnych dveri)
- vodic auta ide z vedlajsej a neda mi prednost, lebo ma pocit, ze to stiha (samozrejme, ze to nestiha ani nahodou, len ten debil vobec nema odhad rychlosti)
- chodec krizujuci cestu mimo prechodu mi neda prednost, lebo ma pocit, ze to stiha (samozrejme, ze to nestiha ani nahodou, len ten debil vobec nema odhad rychlosti)
Cize ked to zhrniem, kazdy bajk ma nejake urcenie a pri spravnej volbe je to bez problemov:- Ked sa chcem len pohodovo v meste presunut z bodu A do bodu B (napr. na pivo do centra) a neponahlam sa, tak pokojne pojdem aj na fixke bez brzd, pojdem tych 15 km/h, budem si vychutnavat mesto a budem vyuzivat chodniky, pesie zony, jednosmerky v protismere atd.
- Ked beriem bajk ako kazdodenny rychly dopravny prostriedok do mestkej premavky, tak fixka neprichadza do uvahy a beriem bajk s dvomi brzdami (je jedno ci singlespeed abo viacrychlostny).
- Ked idem do kopcov, tak uz akosi z praxe viem

, ze cestou hore treba pouzit lahsie prevody a cestou dole tazsie a teda si zoberiem bajk s prevodmi (je jedno ci cestny abo horsky).
Takze uzivajme si jazdu kazdy na tom svojom bajku a specialne v meste na cestach majme oci na stopkach, ruky na brzdovych pakach a predvidajme aj nepredvidatelne.
