uvediem príklad ako sa správa expanzia v extremnom nastavení.
Pri prejazde je potrebné si všímať premačknutie pneumatiky, pohyb vidly do zdvihu (kompresia), návrat resp. bod dopadu vidly (plný kontakt je až ked je stlačená pneu ako bola pred prekážkou) a pohyb rámu (náraz do rúk = komfort). Zase je to Talas na 140mm zdvihu pri prejazde tehly 20km/hod
v
prvom
prípade je expanzia nastavená na minimum, ale tak aby nadochádzalo ku kopaniu vidly. V tomto prípade už pri nábehu na prekážku je stlačená pneu ktorá vzápätí odstrelí vidlu od prekážky, ale váha
biku ju vráti nad tehlu. Nakolko je expanzia rýchla tak tento odstrel sa nám prenesie na rám, ktorí pokračuje do závratnej výšky ... odkopne od tehly.
Aj ked sa môže zdať, že kontakt
kolesa vdaka rýchlej exp. bol relativne skoro za prekážkou, v skutočnosti k plnému kontaktu kolesa dochádza tesne pred nábehom zadného kolesa na tehlu. Plný kontak nieje možný z dôvodu plne vysunutej vidly nad hranicou SAGu a rámu ktorí je vo vzduchu a nedovolí kontaktu kolesa. Plný kontakt je až vtedy ked je premačknutie pneu rovnaké ako pred nábehom na tehlu.
v
druhom
prípade je nastavanie opačné a expanzný pohyb nastavený na najpomalšie. V tomto prípade odkopnutie od tehly nieje také výrazné a pocit z jazdy sa bude zdať plynulejší, ale na ovladatelnosti sme si moc nepomohli, nakolko návrat kolesa do východiskovej polohy je pomalý a kontakt kolesa zaspal dobu ....
Ideálna hranica neexistuje je to len o pocitoch konkrétneho jazdca. Vo všeobecnosti platí, že
vidla nesmie kopať ale musí sa vrátiť čo najrýchlejšie aby bola dobrá ovladatelnosť. Pre kamenné zjazdy mierne ostrejší návrat.
Uživatelia FOx a upravených Epikonov (len niektorých na objednávku) majú ešte jedno zariadenie ktoré rozoznáva rozdiely tlakov pozitívnej a negatívnej časti tlmiča a znižuje odkopávanie od prekážky.
Pre uvedené vidly neplatí čo najrýchlejší odskok. Ked sa nastaví na rýchlo, tak
olej obteká planžetku, systém je vypnutý a vidla nevyužíva všetky svoje možnosti.
Moje ideálne nastavenie
upraveného Talasa
Premačknutie pneu je menšie ako u neupraveného Talasa a je to citelné aj na pohybe rámu, čiže sa zlepšil komfort a ovladatelnosť .... zanedbatelné
