Na uvod by som potreboval poradit, ako jazdit v prudkom stupani. Napriklad sa mi v prudkom stupani stane, ze mi podsmykuje zadne koleso, alebo mi nadskoci predne a mam problem sa udrzat v stope. Co treba urobit v takomto pripade, ako s taziskom a podobne. Treba sa drzat v sedle (nizsie tazisko) alebo ist do stoja? Ist skor rovnomernym tempom alebo zo zaciatku dat, co to da? Ist radsej pomalsie na nizsom prevode ale rovnomerne cele stupanie? Zaujimalo by ma, ci treba aj nejako specialne nastavit bajk, ak sa clovek zucastni nejakeho preteku do vrchu (ako napr. Vysliapni si Jahodnu a pod.). Podfuknut pneu kvoli lepsej prilnavosti, dat specialne pneumatiky a pod.? Ako s nastavenim vidlice a odpruzenia - skor tuhsie alebo skor vacsie pruzenie, pripadne vidlu inak ako zadne odpruzenie? Pripadne ine dobre rady, ako sa postupne zlepsovat v technike. Pripadne nejake doplnkove cvicenia, ktore by zlepsili potom silu v slapani.
Ak mate niekto s tym dobre skusenosti, tak prosim poradte.
zjazd : ťažisko dozadu nadol, zadok nad zadným kolesom, kľuka ktorá je vpredu by mala byť mierne vyššie ako tá čo je vzadu. Opäť platí obdobné : čím strmší kopec tým viac dozadu a nadol. !!! bacha na sedlo !!!
treba len jazdiť a skúšať, vo výšľape sa vyvarovať podkĺzavania zadného kolesa a zdvíhania predného, v zjazde naopak podkĺzavania predného a zdvíhania zadného.
čo sa týka nastavenia, nič meniť nepotrebuješ ... ak ale predsa tak na výšľap zníž vidlicu a posuň sedlo dopredu (ako som už písal ťažisko dopredu nad predné koleso), v zjazde naopak vidlicu zvýš a sedlovku zníž
inak je to fakt len o hodinach v sedle..
Este k tej vidle: mam ju dat na minimum. Mam ju aj zamknut alebo nechat volne pruzenie? Niekedy sa mi zda, ze pruzenie mi trochu pomaha vo vyslape (aj keby clovek povedal, ze tam straca energiu - ale lahsie sa mi vyrovnavaju nerovnosti - nejaka ta chybicka ma nepolozi k zemi). Dik.
Dobry napad otvorit tuto temu, lebo ako je zname kde nie je technika, tam treba pouzit silu, co moze byt vyhodne pouzit aj naopak
Craobsovi musim oponovat, nastavenie posedu a bicykla celkove je dost podstatne, specialne dnes v dobe fullov. Ale aj na HT treba mat spravny posed, a napriklad spravny tlak v pneu, ani malo ani vela (co to je musis zistit podla viacerych veci, niekde inde je mozno tema).
Prudke stupanie: ja mam recept, ze okrem toho co pise andrejko pomaha aj chladna hlava cize nezacat dlhe stupanie prilis tazkym prevodom, a pedalovat rovnomerne plynule, najma v technickych miestach skor trochu rychlejsie nez pomalsie, posunuty v sedle smerom k spicke, trup nahnuty k riadidlam, drzis sa za rohy. Takto nevadi ani ked nemas vidlicu zamknutu, nebude moc vyskakovat, ale ked by si chcel, pred stupanim ju mozes trochu privriet alebo zamknut. Podla mna je tazsie tie najstrmsie stupania prejst postaveny do pedalov nez na lahkom prevode v sedle.
Ci ti smykne zadne alebo niekde nadskoci predne koleso, s tym musis ratat, ist sustredene a bud tomu predist, alebo to ustat. Velmi dolezita je starostliva volba stopy, a to nielen v stupani ale na mtb celkovo.
No a keby si siel vyslovene nejake preteky do vrchu, tak tam by som si posunul sedlo 0.5 az 1 cm v zamku sedlovky dopredu, pretoze v tom dlhom stupani to bude pohodlnejsie, o to menej sa totiz budes musiet posunut pri slapani k spicke sedla.
Takto dokazem vyliezt konske hlavy a raz sa mi podarilo dokonca vyliezt k rozhladni na velku homolu.
Mam HT - keby bol full, tak to dokaze lepsie kopirovat trasu.
A inak chalani maju pravdu s tymi casovkami do kopca - jazdit, jazdit, jazdit.
Ja osobne na xc biku nastavovačky neriešim a jazdim i do kopca i s kopca s rovnakym a v pohode to zvládam. I keď včera som prvý krát dával sedlovku dolu, no to už bol extrém ktorý mal bližšie k downhillu ako k XCčku a výjazd bol vlastne zameraný na zjazd. Pravda nemal by som problém zísť to i s vysunutou sedlovkou, no problém bol ten že ma tam plášte nedržali a tak som nechcel riskovať roztrhnutý vercajk. Chcel som len povedať že ak bike ovládaš, vieš ako v zjazde padať, ako zosadať, ako brzdiť ... tak sa nemusíš starať ani o sedlovku a zídeš všetko, síce pomalšia ako keby si mal posed upravený a sedlovku zníženú, ale zídeš a pritom je to podľa mňa väčšia zábava dávať pozor na každú hranku či kamienok.
Pokiaľ nie si majiteľom vyšších zdvihov a nemáš možnosť nastavovania zdvihu tak by som sa o vidlicu vôbec nestaral a nechal ju na pokoji. Lock jedine ak sa jedná o asfaltový alebo iný hladký povrch bez prekážok, pokiaľ sa ti vidlica "nehúpe" tiež by som neriešil a vidlicu nechal otvorenú. Pokiaľ je to výšľap v rozbitom teréne, po koreňoch tak tam je odomknutá vidlica a tlmič nutnosť, potrebuješ predsa udržovať kontakt s povrchom. Všetko závisí od schopností, povrchu a sklonu šlapaného kopca. V rozbitejšom výšľape sa budeš správať inak ako v hladkom, budeš neustále prenášať váhu dopredu/dozadu podľa prekážky akú budeš prechádzať a tiež tým ktorým kolesom budeš práve danú prekážku prechádzať. Napríklad taká hrana, schodík (koreň, skala), keď ju budeš prechádzať predným kolesom tak ideš ťažiskom dozadu a hneď na to dopredu aby prešlo i zadné koleso. Proste musíš len jazdiť, jadiť a jazdiť a uvidíš že to príde samo.
neviem v com presne chces oponovat.. nevravel som ze si nema nastavit bike, ale ze si ho nema nastavovat stale pocas jazdy podla toho ci ide do kopca, z kopca alebo po rovine.. pretoze ked to bude 8x pocas jazdy plaste sfukovat a dofukovat, a posuvat hore dole dopredu dozadu sedlo podla toho ci ide hore alebo dole kopcom tak si ani nezajazdi..
presnejsie o tomto:
Záver (ako predtým): jazdiť, jazdiť a hlavne skúšať nové veci, posúvať sa niekam, nestagnovať na jednej úrovni!
Co sa tyka zjadov,ak viem,ze ma caka dlhsi zjazd a chcem si ho plne vychutnat=sedlovka ide maximalne dolu a zase praca z taziskom-pri zjazde viac dozadu.Odlahcenie predneho kolesa umoznuje lepsiu manipulaciu s bikom ci uz zatacanie alebo prejdenie nejakych skal,korenov...
Ako tu uz bolo,vsetko je praca z taziskom,pri suvislej jazde je len malo casu na nejake nastavovanie.Idealne je,vyslapat kopec s nastavenim na up a potom zase nastavit na down a zjazdovat(napr.to nase Zelene pleso),ale casto je teren vlnovity,kedy ides napr.5min.hore,2min.dole a podobne,takze nejake nastavovanie sedlovky,vidlice,tlmica by bola otrava.
Inak vsimol som si zaujmavy jav s tym spojeny o ktorom som chcel napisat uz davnejsie.Ked som mal na vikend Stumpjumpra fsr s Talasom skusal som tolko ospevovane znizovanie zdvihu do uphillu (zo 140 na 100mm)a nielen ze som nepocitoval nejaky vyrazny rozdiel v lepsej stupavosti,ale dokonca som si vsimol jednu vec o ktorej som zatial nikde nic nenasiel-pri znizeni zdvihu sa samozrejme automaticky zmenila geometria,zatazilo sa viac predne koleso,odlahcilo zadnu stavbu a ta zrejme viac napla retaz,takze na tom istom prevode sa mi zrazu akosi tahsie islo,viac som musel tlacit do pedalov.Trochu ma to zaskocilo.
Cele to znizovanie zdvihu ma podla mna vyznam od 160mm zdvihu(alebo teda dlzky vidlice),kde uz je odlepovanie predneho kolesa v stupaniach ovela cititelnejsie ako u nizsich vidliciach...
Mozno je to trochu odbocka od temy,ale myslim,ze to dost suvisi a zaujmaju ma vase nazory na tento jav.
GREETZ