zdravim, chcel by som poprosit o pomoc pri vybere biku. potrebujem rozhybat nohu po nehode a obcas, rekreacne pobicyklovat, ziaden tryhard v lese a podobne. do oka mi padol bike giant trance alebo Cube Stereo 120 Pro. rad by som vedel vas nazor aj co sa tyka cenovky a kvality, kedze si rad priplatim za kvalitu, aby som potom nemusel riesit reklamacie a poruchy pri lacnejsich bikoch. pekny den a dakujem
ako povedal kolega nadomnou, treba dat linky o ktore konkretne modely mas zaujem, inak za mna trance som vozil 27.5" a 150/140 zdvihy( teraz to uz je myslim TranceX) a bol to super bike, klasicky trance je teraz na 29kach a s nizsimi zdvihmi takze na to co si tu napisal je to podla mna v pohode bajk, das si na tom v pohode singlace, lahsie az stredne narocne traily ( uz sa mozno trochu zapotis) a bude to aj schopny bajk na dlhe vyjazdy
https://www.cube.eu/sk/2022/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-120/cube-stereo-120-pro-greynorange/
Tento sa ti páči?
Už som to niekde písala, že Cube má až zaujímavo dobrý pomer cena/výkon. Tiež som kukala nejaký trailový full na 27,5 kolesách a dosť ma zaujal ten Stereo140 hpc, kde je za tri litre na XT a ešte má aj "moju" vidlicu Podobne osadený bike za takú cenu som veru nenašla.
Reklamácia bicykla ani tak nesúvisí s jeho cenou a pokiaľ nabude na ráme nejaká výrobná vada tak si myslím, že ak sa budeš o všetko starať ako sa má, tak by si nemal čo reklamovať ani na bicykli za liter a ani za dva a viac. Aj výrobca, ktorý má na rám doživotnú záruku a rám ti praskne, tak ťa môžu poslať si kúpiť nový Veľa šťastia s výberom modelu. Podľa mňa si na správnej ceste, a podľa investície si niečo kúp a prípadne časom vylepši nejaké komponenty...
Ten popis "obcas rekreacne pobicyklovat a ziadny tryhard po lese" je presny? Pretoze na to nemusis vyberat bicykle ake vyberas. Na to bude uplne dostatocny i AMS ONE od Cube alebo Anthem od Giantu, ak teda vyberame z tych dvoch znaciek a musia to byt fully. Ale napriklad Orbea Oiz je tu celkom popularna na to na co pises.
vrabc0 vyberam bicykle ktore sa mi pacia, do biku sa rozumiem len tolko ze treba slapat do pedalov aby som sa pohol...a ano popis je ok, potrebujem sa rozhybat a po pol roku v posteli ziskat nejake svalstvo na nohach
netusim aky je rozdiel medzi tymi zdvihmi a kolesami ...
Ak sa ti páči a je niekde k dostaniu, tak ho ber, za tú cenu nič omnoho lepšie nenájdeš. Pocit, že jazdíš na niečom čo sa ti aj páči je vždy lepší, ako jazdiť na niečom, čo má o triedu lepšie brzdy. Všetko sú len súčiastky, ktoré sa vždy dajú vymeniť - berte ma s rezervou, viem že momentálne je všetkého nedostatok.
Po čase sa trošku zorientuješ, možno budeš pokukovať po niečo inom a kedykoľvek tento môžeš predať - v dnešnej dobe s minimálnou stratou, lebo toto je bicykel dobre vyvážený "cena vs výkon".
Ten popis sa da vysvetlit hocijako. Ja si pod tym predstavujem vela asfaltovych ciest, polnych ciest, lesnych ciest a nejake hladsie chodnicky sledujuce vrstevnice. Ziadne prudke stupania ani prudke klesania, ziadne skoky, ziadne cielene vyhladavanie korenov a kamenov, ziadne adrenalinove zjazdy.
Bicykle sa delia na rozne prekryvajuce sa kategorie, kazdy je najlepsi na nieco ine. Cim viac je ten bicykel urceny do tazsieho terenu, na adrenalinove zjazdy, tym viac musi byt odolnejsi a teda i tazsi. Plus je prisposobeny na to dane urcenie, hrubsie rafiky a odolnejsie kolesa, mohutnejsie plaste, naladenie odpruzenia a kinematiky ramu, poloha tela ... atd atd. Neznamena to ze by odolnejsi bicykel nezvladal pohodove vyjazdy, to urcite zvladne, ale oproti bicyklom na to urcenym je na nom slapanie tazsie, cloveka viac unavuje. Vyhodu take bicykle maju tam kde uz potrebujes jazdit rozbitejsie veci, pumpovat na korenoch, skocit si aj nejake vacsie veci, zobrat to na traily aj do lahsieho bikeparku. Samozrejme tie bicykle sa nelisia len pri zdvihu, zdvih moze byt rovnaky ale to urcenie bicykla ine. Cize je dobre si rozmysliet co na tom bicykli budem robit a aky teren bude priorita, ci som ochotny obetovat nemotornost pred zjazdom alebo naopak obetujem zjazd pred agilnostou a akceleraciou, alebo ci vezmem nieco co najviac univerzalne.
Ako priklad pouzijem tie dva CUBE. Cube Stereo 120 je trailovy bajk, sam vyrobca pise ze je dobry na dlhe alpske tury (rozumej dlhe trasy hore dole alpskymi chodnickami a cesickami po kamenoch a korenoch) a na kratsie jazdy po trailoch. Cube AMS ONE ktory som spomenul ja je lahky trailovy bike alebo tiez downcountry (tak sa to teraz vola) co je nieco medzi xc sportovym bicyklom a trailovym bicyklom. Lepsia volba na sportovejsie i pohodovejsie jazdenie, dokonca aj na dlhsie trasy slovenskymi cyklotrasami. Je tam sice rozdiel v cene ale CUBE som dal ako priklad. Zdvihy su 130/120 vs 120/100, rozdiel vo vahe je skoro 2,5kg co nebude len rozdiel koli cene. Geometria je na prvy pohlad podobna ale su tam rozdiely, AMS je modernejsia geometria, Stereo viac retro zjazdovejsia (takze sa so Stereom celkom prekryva). Stereo bude trochu dlhsie ked sa postavis do pedalov, cize viac zjazdovejsi posed, nizsi stred cize lepsia stabilita v zjazdoch. AMS naproti tomu prekvapivo viac zjazdovejsi uhol hlavy (modernejsia geo, dnes uz standart) a efektivnejsi posed na slapanie a urcite i efektivnejsie naladene odpruzenie. V zjazde AMS nebude az tak zaostavat ak vobec ale vo vyslapoch a na bezne vozenie bude mat urcite navrch. A to si myslim ze i to AMS bude overkill. Pozor, ten Cube som si zobral ako priklad pretoze ten vyrobca ma oba podobne bicykle v ponuke, neznamena to ze zober AMS. Len som chcel ukazat aky je v tom rozdiel.
A ked nevies co ako tak si vyhladaj na nete videa s tymi bicyklami, bud oficialne aby si videl na aky teren radi ten konkretny bicykel vyrobca ale i neoficialne aby si videl co ten bicykel zvlada. A potom si len povedz ci chces nieco drsnejsie alebo pohodovejsie. Napriklad oficial AMS 2 roky stare https://www.youtube.com/watch?v=rdy6b0goN30, teraz to bude este viac zjazdovejsie. Stereo 120 nemaju oficial tak napr https://www.youtube.com/watch?v=CY5wHqH9f6s
Ten popis co chces jazdit je velmi slaby. Rekreacne pobicyklovat sa da na asfalte na hradzi aj v lese na zjazdovych trailoch. A ziadny tryhard po lese, nech uz je to cokolvek, znamena pre niekoho ziadny les a pre niekoho ineho ziadne 5m skoky. Takze velmi slaba napoveda toho co chces jazdit. Skus nam to co najblizsie priblizit. Napriklad kolko percent asfaltu, kolko percent lesnych a polnych cesticiek, ci chces jazdit lesne chodniky, singletraily, ci chces jazdit viac teren ako napr skaly, korene alebo radsej hladsie veci, kolko km v ramci jedneho vyjazdu, priblizne ako casto, ako rychlo, ci chces sediat viac vzpriamene alebo skor sportovejsie. Ak vies z netu vytiahnut fotku nejakeho najtazsieho chodnika ci cesty na aky si chces trufnut, naklikat na mape nejaku trasu ktoru na tom chces casto jazdit, atd atd. Cim viac info tym sa ti vie lepsie odporucit bicykel.
skusim ti co najlepsie opisat o co mi ide. V blizkosti mam viacmenej skor asfaltove cyklochodniky, no nebranim sa ani polnej ceste, resp lesnemu chodniku, zhrnul by som to asi takto 60% asfalt, 20% les a 20% pole. v dohladnej dobe predpokladam na jeden vyjazd max 10km, sportovejsi posed mi nevadi, mam supersport motorku, takze poskladam sa na cokolvek. proste ist sa kludnym tempom pobicyklovat, ziadne skoky, skaly, korene a podobne veci.
Dobre, beriem to tak ze to budu hlavne spevnene cesty, obcas hladke lesne a polne cesty. Asi mozeme pocitat i s vacsimi kilometrami a obcas i rozbitejsimi lesnymi cestami a vacsim makadamom.
Na vyber mas toho viac.
- MTB Full by som na zaciatok skrtol. Pri slapani, hlavne ked nevies spravne slapat do kruhu, sa to bude pohupovat a v podobnej cene to bude tazsie voci hardtailu. Nad fullom mozes uvazovat len ked vies ze ho vyuzijes bud to v terene alebo mas problemy napriklad s chrbticou a to pohupovanie chces. Potom by sa dalo vyberat z nejakych xc-ckovych fullov ako Specialized Epic, Scott Spark, Canyon Lux atd... Tie su lahsie a su vyladene viac na slapanie. Pripadne viac trailovejsie downcountry bicykle.
Dalej mas na vyber nieco vhodnejsie skor na cestu:
- Gravel , https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/gravel-a-cyklokros to su v podstate pohodlnejsie ziletky (cestne bicykle) vhodne na strkove cesty. A tiez maju viac kategorii, od sportovych az po pohodlne na dlhe trasy. Mozes mat rozne "velke" kolesa takze na tom vies zajazdit i hladsie veci v lese. Rovnako uz su i gravel bicykle s rovnymi rajdami, tie vies najst ako "Hybrid". Dalej rozne specialy ako gravel s odpruzenou vidlicou alebo celoodpruzeny gravel. Toto podla mna nie, su to bicykle na rychlost alebo na dlhe trasy (adventure gravel)
- MTB HT, https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail klasika do lesa ale na tych 10km-30km pohodovou rychlostou je to v podstate jedno. Tu je toho vela na vyber. Sportove az pretekarske, pohodove az po uplne zjazdove. Niektore mozu mat pevnu vidlicu, ine trochu pruzit v zadnej stavbe. Prevody uz maju ladene viac do kopcov takze na tom vyslapes i vacsie stupania. Asi najvacsi vyber. Ak nie si vyslovene krpec tak 29" kolesa. Tie su na take pohodove odvalovanie vhodnejsie.
- Krosove bicykle, https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/krosove-bicykle/panske Nieco medzi MTB a Cestnym alebo gravel bicyklom. Prevody niekde medzi alebo blizsie ku gravelu. Kolesa su uzsie a hladsie ako na MTB, to znamena ze to bude klast mensi odpor na tvrdom a hladkom povrchu. Na druhu stranu to bude trochu tvrdsie v terene. Posed je uz menej sportovy, takze viac pohodovy. Urcenie cca to co pises 70% asfalt 30% lahsi teren. Osobne ak krosovy bicykel tak by som bral nieco s pevnou vidlicou, az taky rozdiel v tom nebude a bude o starost menej. Ale to su moje osobne preferencie. Tu sa da zohnat nieco blizsie mtb alebo nieco blizsie ku gravelu/ceste.
Dalej mozes uvazovat nad nejakymi upravami. Napriklad MTB s tym ze vymenis plaste za uzsie a hladsie. To moze byt cesta ak sa tomu chces v buducnosti viac venovat a viac jazdit lesne cyklotrasy.
Na tych 10km vlastne ani nepotrebujes nejaky prehnane drahy bicykel. Ale tiez zavisi ako casto na tom chces jazdit, ak kazdy den do prace tak je lepsi blbuvzdornejsi model.
podla tvojho popisu to vidim najskor na tu kategoriu MTB HT...otazka znie aka velkost, L alebo XL, meriam 189cm a vazim cca 97kg... ktory bike by si mi z tejto kategorie odporucil?
Velkost zavisi od modelu a toho co ti sadne. L alebo XL su len nejake orientacne znacky ktore uz moc neznamenaju. Jeden vyrobca moze mat na tvoju vysku a postavu odporucane L, druhy XL. Odporucanu velkost najdes na strankach vyrobcu. Ale tiez sa toho nemusis 100% drzat. Vahovo nemam vobec tusenie ako na tom biky su, myslim ze do 110kg urcite, niektore do 130kg.
Z tych co su dostupne tu na mtbiker by som napriklad rozmyslal nad Marin Pine Mountain ak mas strach o nosnost. Ten ram je ocelovy cize toho celkom vydrzi, na druhu stranu bude ten bicykel celkom tazky okolo 14kg. Potom RockMashine Torrent, ten ma 115kg limit. Dalej uz len tie co si budes musiet nosnost zistit - Gt Awalanche 29, Giant Talon 29 a par dalsich. Moc ich tu na vyber nie je. Ked si otvorim napriklad Kaktusbike tak Specialized Chisel alebo Rockhopper, Scott Scale alebo Aspect, Cube Reaction atd atd, zavisi od ceny. Najlepsi pomer cena/vybava maju znacky ako Canyon, Radon, ... Takze napriklad Canyon Grand Canyon, Radon Jelous alebo ZR Team. Podporit mozes i slovakov Kellys Hacker alebo Gate, Ctm Rascal alebo Gambler. Ak pri znacke uvadzam viac modelov tak jeden je vzdy viac sportovejsi a druhy lacnejsi pohodovejsi. No a z kazdeho modelu su rozne vybavy, da sa vybrat podla ceny. Najidealnejsie je si pozriet par znaciek, pozriet co sa ti paci a vojst do par kamennych obchodov, odchytit si predavaca a prejst si par dostupnych modelov. A vybrat si podla dostupnosti po odskusani.
Inak ten Canyon ma fajn ceny, asi by som bral ten. V podstate tam maju dve verzie, jedna na 100mm zdvihu a druha odolnejsia na 120mm zdvihu (7, 8 a 9). Napriklad ta 8 ma uz vidlicu s 34mm nohami ktora bude pevnejsia a oproti 30mm alebo 32mm sa bude menej krutit. Aktualne to asi u teba nebude mat az taky vyznam ale ak zacnes viac jazdit po lese s tvojou vahou tak to bude plus. Teleskopicku sedlovku tiez asi zo zaciatku nevyuzijes ale opat, v lese dole kopcom uz ano. Potom tam ma Canyon XC-ckove HT a to model Exceed, ten by bol lepsi pre teba len uz je postaveny len na carbonovom rame takze ma vyssiu cenu a vahovy limit je otazny.
Cize zavisi od ceny, da sa ist pod 1000 a da sa ist i nad 2000. Vacsina tych lacnejsich okolo 500-800Eur bude mat zakladne vidlice, casto pruzinove ktore budu naladene na priemernu vahu. Dalej viacprevodnik vpredu co moze a nemusi byt vyhoda. V podstate ale na tych 10km je to jedno co vezmes, ak ale postupne zacnes jazdit viac tak uz to rozdiel bude.
V tych vahovych limitoch je zaratana aj vaha biku, bacha! Ak chces istotu/zaruku tak treba siahnut po Orbea, Kona, GT, Trek napr. Tieto znacky davaju max vahovy limit cca 135-150kg.
Z tych dvoch:
Talon je blizsie tomu co potrebujes. Bude ta menej brzdit, ma o nieco vacsi rozsah prevodov (cca 1 tazky a jeden lahky naviac), menej zdvihu ale zase 32mm a rychloupinak (na to co potrebujes i s ohladom na tvoju vahu toto problem nebude)
Fathom je uz trailovy bicykel s vacsimi plastami, vyssim zdvihom ale pevnejsou vidlicou a urcite i pevnymi osami.
Takto na fotkach vyzeraju tie bicykle mozno podobne, nazivo ale zistis i sam ze je to ina kategoria. Ak vyberas trailove bicykle koli nosnosti tak este mozes pouvazovat i nad fabikom. To je bicykel s objemnymi kolesami a ako taky je stavany ako dobrodruzny bicykel na miesta kde je minimum chodnikov a vsetko potrebne na prezitie si beries so sebou. Cize ma vyssiu nosnost ako bezny bicykel a obcas na fotkach vidim ze sa na tom vozia ludia 120kg+
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Tento sa ti páči?
Už som to niekde písala, že Cube má až zaujímavo dobrý pomer cena/výkon. Tiež som kukala nejaký trailový full na 27,5 kolesách a dosť ma zaujal ten Stereo140 hpc, kde je za tri litre na XT a ešte má aj "moju" vidlicu
Reklamácia bicykla ani tak nesúvisí s jeho cenou a pokiaľ nabude na ráme nejaká výrobná vada tak si myslím, že ak sa budeš o všetko starať ako sa má, tak by si nemal čo reklamovať ani na bicykli za liter a ani za dva a viac. Aj výrobca, ktorý má na rám doživotnú záruku a rám ti praskne, tak ťa môžu poslať si kúpiť nový
netusim aky je rozdiel medzi tymi zdvihmi a kolesami ...
Po čase sa trošku zorientuješ, možno budeš pokukovať po niečo inom a kedykoľvek tento môžeš predať - v dnešnej dobe s minimálnou stratou, lebo toto je bicykel dobre vyvážený "cena vs výkon".
Bicykle sa delia na rozne prekryvajuce sa kategorie, kazdy je najlepsi na nieco ine. Cim viac je ten bicykel urceny do tazsieho terenu, na adrenalinove zjazdy, tym viac musi byt odolnejsi a teda i tazsi. Plus je prisposobeny na to dane urcenie, hrubsie rafiky a odolnejsie kolesa, mohutnejsie plaste, naladenie odpruzenia a kinematiky ramu, poloha tela ... atd atd. Neznamena to ze by odolnejsi bicykel nezvladal pohodove vyjazdy, to urcite zvladne, ale oproti bicyklom na to urcenym je na nom slapanie tazsie, cloveka viac unavuje. Vyhodu take bicykle maju tam kde uz potrebujes jazdit rozbitejsie veci, pumpovat na korenoch, skocit si aj nejake vacsie veci, zobrat to na traily aj do lahsieho bikeparku. Samozrejme tie bicykle sa nelisia len pri zdvihu, zdvih moze byt rovnaky ale to urcenie bicykla ine. Cize je dobre si rozmysliet co na tom bicykli budem robit a aky teren bude priorita, ci som ochotny obetovat nemotornost pred zjazdom alebo naopak obetujem zjazd pred agilnostou a akceleraciou, alebo ci vezmem nieco co najviac univerzalne.
Ako priklad pouzijem tie dva CUBE. Cube Stereo 120 je trailovy bajk, sam vyrobca pise ze je dobry na dlhe alpske tury (rozumej dlhe trasy hore dole alpskymi chodnickami a cesickami po kamenoch a korenoch) a na kratsie jazdy po trailoch. Cube AMS ONE ktory som spomenul ja je lahky trailovy bike alebo tiez downcountry (tak sa to teraz vola) co je nieco medzi xc sportovym bicyklom a trailovym bicyklom. Lepsia volba na sportovejsie i pohodovejsie jazdenie, dokonca aj na dlhsie trasy slovenskymi cyklotrasami. Je tam sice rozdiel v cene ale CUBE som dal ako priklad. Zdvihy su 130/120 vs 120/100, rozdiel vo vahe je skoro 2,5kg co nebude len rozdiel koli cene. Geometria je na prvy pohlad podobna ale su tam rozdiely, AMS je modernejsia geometria, Stereo viac retro zjazdovejsia (takze sa so Stereom celkom prekryva). Stereo bude trochu dlhsie ked sa postavis do pedalov, cize viac zjazdovejsi posed, nizsi stred cize lepsia stabilita v zjazdoch. AMS naproti tomu prekvapivo viac zjazdovejsi uhol hlavy (modernejsia geo, dnes uz standart) a efektivnejsi posed na slapanie a urcite i efektivnejsie naladene odpruzenie. V zjazde AMS nebude az tak zaostavat ak vobec ale vo vyslapoch a na bezne vozenie bude mat urcite navrch. A to si myslim ze i to AMS bude overkill. Pozor, ten Cube som si zobral ako priklad pretoze ten vyrobca ma oba podobne bicykle v ponuke, neznamena to ze zober AMS. Len som chcel ukazat aky je v tom rozdiel.
A ked nevies co ako tak si vyhladaj na nete videa s tymi bicyklami, bud oficialne aby si videl na aky teren radi ten konkretny bicykel vyrobca ale i neoficialne aby si videl co ten bicykel zvlada. A potom si len povedz ci chces nieco drsnejsie alebo pohodovejsie. Napriklad oficial AMS 2 roky stare https://www.youtube.com/watch?v=rdy6b0goN30, teraz to bude este viac zjazdovejsie. Stereo 120 nemaju oficial tak napr https://www.youtube.com/watch?v=CY5wHqH9f6s
Na to stačí akýkoľvek bicykel.
Na vyber mas toho viac.
- MTB Full by som na zaciatok skrtol. Pri slapani, hlavne ked nevies spravne slapat do kruhu, sa to bude pohupovat a v podobnej cene to bude tazsie voci hardtailu. Nad fullom mozes uvazovat len ked vies ze ho vyuzijes bud to v terene alebo mas problemy napriklad s chrbticou a to pohupovanie chces. Potom by sa dalo vyberat z nejakych xc-ckovych fullov ako Specialized Epic, Scott Spark, Canyon Lux atd... Tie su lahsie a su vyladene viac na slapanie. Pripadne viac trailovejsie downcountry bicykle.
Dalej mas na vyber nieco vhodnejsie skor na cestu:
- Gravel , https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/gravel-a-cyklokros to su v podstate pohodlnejsie ziletky (cestne bicykle) vhodne na strkove cesty. A tiez maju viac kategorii, od sportovych az po pohodlne na dlhe trasy. Mozes mat rozne "velke" kolesa takze na tom vies zajazdit i hladsie veci v lese. Rovnako uz su i gravel bicykle s rovnymi rajdami, tie vies najst ako "Hybrid". Dalej rozne specialy ako gravel s odpruzenou vidlicou alebo celoodpruzeny gravel. Toto podla mna nie, su to bicykle na rychlost alebo na dlhe trasy (adventure gravel)
- MTB HT, https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail klasika do lesa ale na tych 10km-30km pohodovou rychlostou je to v podstate jedno. Tu je toho vela na vyber. Sportove az pretekarske, pohodove az po uplne zjazdove. Niektore mozu mat pevnu vidlicu, ine trochu pruzit v zadnej stavbe. Prevody uz maju ladene viac do kopcov takze na tom vyslapes i vacsie stupania. Asi najvacsi vyber. Ak nie si vyslovene krpec tak 29" kolesa. Tie su na take pohodove odvalovanie vhodnejsie.
- Krosove bicykle, https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/krosove-bicykle/panske Nieco medzi MTB a Cestnym alebo gravel bicyklom. Prevody niekde medzi alebo blizsie ku gravelu. Kolesa su uzsie a hladsie ako na MTB, to znamena ze to bude klast mensi odpor na tvrdom a hladkom povrchu. Na druhu stranu to bude trochu tvrdsie v terene. Posed je uz menej sportovy, takze viac pohodovy. Urcenie cca to co pises 70% asfalt 30% lahsi teren. Osobne ak krosovy bicykel tak by som bral nieco s pevnou vidlicou, az taky rozdiel v tom nebude a bude o starost menej. Ale to su moje osobne preferencie. Tu sa da zohnat nieco blizsie mtb alebo nieco blizsie ku gravelu/ceste.
Dalej mozes uvazovat nad nejakymi upravami. Napriklad MTB s tym ze vymenis plaste za uzsie a hladsie. To moze byt cesta ak sa tomu chces v buducnosti viac venovat a viac jazdit lesne cyklotrasy.
Na tych 10km vlastne ani nepotrebujes nejaky prehnane drahy bicykel. Ale tiez zavisi ako casto na tom chces jazdit, ak kazdy den do prace tak je lepsi blbuvzdornejsi model.
Tak na ktoru kategoriu to vidis?
Z tych co su dostupne tu na mtbiker by som napriklad rozmyslal nad Marin Pine Mountain ak mas strach o nosnost. Ten ram je ocelovy cize toho celkom vydrzi, na druhu stranu bude ten bicykel celkom tazky okolo 14kg. Potom RockMashine Torrent, ten ma 115kg limit. Dalej uz len tie co si budes musiet nosnost zistit - Gt Awalanche 29, Giant Talon 29 a par dalsich. Moc ich tu na vyber nie je. Ked si otvorim napriklad Kaktusbike tak Specialized Chisel alebo Rockhopper, Scott Scale alebo Aspect, Cube Reaction atd atd, zavisi od ceny. Najlepsi pomer cena/vybava maju znacky ako Canyon, Radon, ... Takze napriklad Canyon Grand Canyon, Radon Jelous alebo ZR Team. Podporit mozes i slovakov Kellys Hacker alebo Gate, Ctm Rascal alebo Gambler. Ak pri znacke uvadzam viac modelov tak jeden je vzdy viac sportovejsi a druhy lacnejsi pohodovejsi. No a z kazdeho modelu su rozne vybavy, da sa vybrat podla ceny. Najidealnejsie je si pozriet par znaciek, pozriet co sa ti paci a vojst do par kamennych obchodov, odchytit si predavaca a prejst si par dostupnych modelov. A vybrat si podla dostupnosti po odskusani.
Inak ten Canyon ma fajn ceny, asi by som bral ten. V podstate tam maju dve verzie, jedna na 100mm zdvihu a druha odolnejsia na 120mm zdvihu (7, 8 a 9). Napriklad ta 8 ma uz vidlicu s 34mm nohami ktora bude pevnejsia a oproti 30mm alebo 32mm sa bude menej krutit. Aktualne to asi u teba nebude mat az taky vyznam ale ak zacnes viac jazdit po lese s tvojou vahou tak to bude plus. Teleskopicku sedlovku tiez asi zo zaciatku nevyuzijes ale opat, v lese dole kopcom uz ano. Potom tam ma Canyon XC-ckove HT a to model Exceed, ten by bol lepsi pre teba len uz je postaveny len na carbonovom rame takze ma vyssiu cenu a vahovy limit je otazny.
Cize zavisi od ceny, da sa ist pod 1000 a da sa ist i nad 2000. Vacsina tych lacnejsich okolo 500-800Eur bude mat zakladne vidlice, casto pruzinove ktore budu naladene na priemernu vahu. Dalej viacprevodnik vpredu co moze a nemusi byt vyhoda. V podstate ale na tych 10km je to jedno co vezmes, ak ale postupne zacnes jazdit viac tak uz to rozdiel bude.
https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail/giant-talon-29-1-ge-hematite.html
https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/horske-bicykle/pevne-a-hardtail/giant-fathom-29-2-terracotta.html
Talon je blizsie tomu co potrebujes. Bude ta menej brzdit, ma o nieco vacsi rozsah prevodov (cca 1 tazky a jeden lahky naviac), menej zdvihu ale zase 32mm a rychloupinak (na to co potrebujes i s ohladom na tvoju vahu toto problem nebude)
Fathom je uz trailovy bicykel s vacsimi plastami, vyssim zdvihom ale pevnejsou vidlicou a urcite i pevnymi osami.
Takto na fotkach vyzeraju tie bicykle mozno podobne, nazivo ale zistis i sam ze je to ina kategoria. Ak vyberas trailove bicykle koli nosnosti tak este mozes pouvazovat i nad fabikom. To je bicykel s objemnymi kolesami a ako taky je stavany ako dobrodruzny bicykel na miesta kde je minimum chodnikov a vsetko potrebne na prezitie si beries so sebou. Cize ma vyssiu nosnost ako bezny bicykel a obcas na fotkach vidim ze sa na tom vozia ludia 120kg+