Inak dalo by sa polemizovať, či výroba elektroakustických zariadení umožňujúcich pirátske kopírovanie diel spadajúcich pod ochranu autorských práv nie je náhodou ťažký zločin...nie nadarmo bolo vlastníctvo magnetofónu v ČSSR do polovice 50-tych rokov zakázané...povážte...
Odbočím v tejto prekrásnej hejterskej téme a trochu sa povenujem ďalšiemu absurdnému ačohentizmu. Lebo hľadať spojitosti medzi neodblokovanými elektrobicyklami v 20-tych rokoch 21. storočia a magnetofónmi v 50-tych rokoch 20. storočia si skrátka zasluhuje našu maličkú pozornosť.
Takže.
Úprimne ma takéto absurdity minulosti zaujímajú, a tak som trochu pogooglil. Na stránkach Virtuálního musea historické radiotechniky som našiel toto:
"Československá radiotechnika se po válce věnovala jiným úkolům, než komerčním magnetofonům. Meopta Přerov začala v roce 1949 vyrábět magnetofon "Paratus" se záznamem na tenký ocelový drát, avšak pouze pro průmyslové účely. Až cca do roku 1954 byl na magnetofonovém poli klid. Teprve když se podařilo rok předtím zahájit vysílání Československé televize, což byl prvořadý úkol, bylo 7. května 1954 usnesením ÚV KSČ rozhodnuto o výrobě magnetofonů pro veřejnost."
Z iného zdroja (
https://www.zones.sk/materialy/fyzika/historia-magnetofonu-21057.pdf) som vyčítal:
" V Československu sa začali vyrábať magnetofónové pásky v Československý film – filmové laboratórium Barandov, odštepný závod Gotvaldov pod značkou Emgeton v roku 1951. Tieto pásky sa svojou kvalitou nevyrovnali páskam zahraničných výrobcov, akými boli BASF, AGFA a Scotch. V roku 1954 v máji bolo rozhodnuté o výrobe magnetofónov pre verejnosť.
V Československu bola problémom skutočnosť, že na zakúpenie ste museli mať doklad z veliteľstva SNB (Štátnej Národnej Bezpečnosti), či ste spoľahlivý na to, aby ste mohli vlastniť magnetofón. Nastala i éra amatérskych konštrukcii a individuálneho dovozu magnetofónov z okolitých štátov najmä z NDR."
Ono to teda bolo celé trochu inak, ale to nevadí. Nebolo to do polovice 50-tych rokov, ale od polovice. A neboli zakázané, ale musel si mať špeciálne povolenie (absurdné, ale taká bola doba komunizmu).
Na záver skúsim parafrázovať citáciu z úvodu príspevku do dnešných časov: bežným ľudom štát zakazuje šoférovať autá! Lebo jazdenky sú síce megadostupné, ale problémom je, že na ich vedenie musíte mať špeciálny doklad z Ministerstva.
Ospravedlňujem sa tunajšiemu obecenstvu za dlhší OT. Hor´ sa do hejtenia električiek!
