Nechcel som sem zbytocne pisat co uz bolo napisane, ale z dlhej chvile teda pridam aj ja svoju trosku k teme "Silt - nosit ci nenosit?" (urcite nie stit)
Silt mam a uspesne pouzivam

, tzn. nemam ho len na okrasu. Samozrejme jeho pouzitelnost napr. v dazdi a proti slnku zavisi aj od toho, ako je tvarovany a dlhy, ale mozem s kludnym svedomim povedat, ze moj silt je tvarovany vhodne.
1. V dazdi (aj v zjazde) mozem pokojne jazdit aj bez okuliarov (ak nahodim predny
blatnik aby mi bordel nesiel do oci od kolesa), nakolko pri spravnom skloneni hlavy dokaze silt vsetku vodu smerujucu do oci zachytit. Prakticky to je pouzitelne za podmienok ake boli napr. na Svätojurskom maratone dva roky dozadu abo na Horale tento rok -
okuliare sa v tej vysokej vlhkosti a opare zarosia aj zvonku aj zvnutra a uz su akurat tak nanic.
2. Proti slnku samozrejme silt pouzivam tiez a dokonca vo vyrazne väcsej miere ako proti dazdu, kedze väcsinou v dazdi nejazdim. Nosim len transparentne okuliare, takze u mna zohrava hlavne funkciu tienidla proti svieteniu do oci, ale aj keby som mal tmave okuliare, tak nechapem ako moze niekto tvrdit, ze to je bez tienenia OK - ci mi svieti slnko do oci priamo bez zatienenia cez tmave abo transparentne okuliare, vadi mi to stale rovnako. Okrem tienenia ma silt este dalsiu dolezitu ulohu, akurat ze za beznych okolnosti si to clovek ani neuvedomi. Pomaha totiz aj voci spaleniu nosa ktory vytrca spod
prilby viac a nechrania ho ani okuliare. Vsak ak niekedy pojdete bez siltu dlhy vyjazd mimo lesneho tiena a vecer zistite, ze mate spaleny hlavne nos, tak mozno pochopite.

Na ziletke problem so spalenim ani bez siltu velmi nehrozi, lebo posed je viac skloneny a vo väcsine pripadov dostatocne tieni aj ten kusok pretrcajucej prilby.
3. Sice som priblu este nerozmlatil, ale uz 3 razy mi silt na nej pomohol pri pade a ochranil face - boli to sice len take suchnutia, cize nie priamy pad/rana, ale prave pri nich a ako niekto spominal, tak aj pri pade "nosom" na zem moze silt pomoct. Bez neho by som sa tvarou v tych troch pripadoch pekne posuchal cez burinu (c. 1), po hline (c. 2) a po velkom kameni (c. 3), cize ja jednoznacne mozem z vlastnych skusenosti potvrdit, ze silt ma aj takuto ochrannu funkciu.
4. Bolenie krku vs. silt svedci o tom, ze posed je viac natiahnuty a hlava viac sklonena a najcastejsie sa samozrejme prejavuje na ziletke kde je silt naozaj vo väcsine pripadov pri aeroposede velky problem jednak kvoli vyhladu vpred ale aj kvoli tomu krku. Ale obcas sa vyskytne problem aj na MTB. Podla mna najrozumnejsie riesenie je kupit si
prilbu s polohovatelnym siltom. Na mojej XENE

sa da krasne zdvihnut (system sa vola P.O.V., na stranke Gira najdete mozno aj animaciu), takze to obcas na MTB v zjazde ked sa sklonim nad riadidla poctivo vyuzivam a vyklapam ho hore, aby som nemusel neprirodzene zaklanat hlavu. Da sa sice aj odnat, ale je to samozrejme vdaka moznosti vyklopenia uplne zbytocne. Odnatie je dobre tak kvoli vymene ak sa poskodi, ale zatial prezil tem moj silt vsetko a malo toho urcite nebolo.
5. Tym som sa dostal aj k dalsiemu bodu - silt ochrani aj pred konarmi a hmyzom. Nie raz som pri jazde v terene musel v rychlosti "preletiet" cez nizke konare, ktore sa jednoducho podist nedali a zbadal som ich na poslednu chvilu, cize brzdit som nestihal. Samozrejme sa snazi clovek sklonit hlavu aby to nedostal rovno do ksichtu, ale silt naozaj chrani pred konarmi uz len tym, ze zväcsuje tu naraznikovu zonu a konare rozraza vo väcsej vzdialenosti od tvare nez
prilba bez siltu. Aj tak som uz par krat dostal preplesk, ale bez siltu by bol asi o dost neprijemnejsi. Co sa tyka hmyzu, tak platia rovnake zakonitosti ako pri ochrane voci dazdu - pri spravnom skloneni hlavy nehrozi, ze clovek schyta nejakeho odporneho blanokridlovca

do oci abo okuliarov, lebo to silt zvedie nad hlavu.
6. Vyzor prilby je relativny - niektore sa robia bez siltu a vyzeraju vynikajuco (hlavne cestne), dizajn inych sa vyvija tak, aby tvoril celok so siltom a bez neho tie priby vyzeraju cudne. Ja by som to zhrnul asi tak, ze seriozne "znackove" prilby sa maju primarne jazdit tak, ako boli dodane, tzn. v povodnom stave so siltom/bez siltu, lebo tak väcsinou vyzeraju najlepsie. To vsak nemusi byt pravidlom.
Zaverom len chcem zdoraznit, ze kazdy nech jazdi to, co mu vyhovuje, ja som sa len snazil zhrnut moje skusenosti hovoriace v MTB pre silt. Na ceste ma silt podla mna vyznam hlavne kvoli dazdu a hmyzu, jeho ostatne funkcie nebudu velmi vyuzite. A vlastne ked si clovek pozrie cestny peloton, tak v dazdi nejeden ziletkar nasadi "cepicku" so siltom pod prilbu, takze asi predsa len nejaky vyznam ma.
Howgh.