Pred zaciatkom novej sezony by som si chcel obstarat nove 26" MTB kolesa. Potreboval by som kolesa pre diskove brzdy s uchytenim kotuca Center Lock. Moj cenovy strop je cca. 250 EUR. Oslovili ma tieto:
Mavic Crossride disc:
http://www.bikesport.cz/cz/zapletena-kola-mtb-kola/mavic-crossride-disc-2009_1670
Shimano XT disc:
http://www.kupkolo.cz/produkty/kola-mavic-shimano-fulcrum_70/MTB-zapletena-kola_86/shimano_269/Shimano-WH-M775_3035.html
Fulcrum Red Metal 5 disc:
http://www.kupkolo.cz/produkty/kola-mavic-shimano-fulcrum_70/MTB-zapletena-kola_86/fulcrum_777/
ktore z tychto zapletenych kolies by ste mi odporucili a preco?
Momentálne mam 21/24mm ráfik vraj OEM DT swiss a XM401 ma 22,5/27mm a vraj sa dava do SPLINE serie.
Takže týmto by som si len polepšil. Druha vec je celková tuhosť kolies, čo som si nie istý pri Straight Pull 28.
Nejaké praktické skúsenosti by sa hodili ak niekto používa SP 28 výplet.
Fulcrum píše, že RM3 vážia 1678g bez upínakov, ja som na svojich navážil cca 1705g +/-2g, čo na 26" XC kolesá s 24 drátmi nie je zrovna najmenej.
2,25" gumy pri nižšom tlaku sa na 19mm ráfiku dosť žujú, zvlášť, ak jazdíš verzie plášťov bez zosilnených bočníc.
Ak jazdíš plášte z dušou, potom nevidím dôvod prečo vyhadzovať toľké peniaze za kolesá s origo UST ráfkami, keď ich aj tak nevyužiješ.
Rozdiel medzi 21mm a 22,5 moc veľký nebude, ak nejazdíš nejaké Lite skin 2,35" plášte
Straight Pull výplet je v pohode, ale neviem prečo ho nerobia na 32 drátov. Zvlášť na 29" kolesá by si priam hodil.
peddro no pokiaľ ide o odľahčenie, tak sám sebe by som doprial toto:
Ráfiky: ZTR Crest MK3 622x23mm 375g
Náboje: Bitex 160F/R CL 32H 230g (zadný), prípadne Novatec D771/772 CL
Výplet: Sapim Race 2-1,8-2
Niple: mosadz (srdce vraví alu, ale rozum mosadz)
Keby sú financie naviac, tak ploché dráty ideálne CX Ray + zviazanie karbónom
predny naboj DT Swiss 350 Center Lock cca 50 eur
zadny naboj DT Swiss 350 Centerlock cca 140 eur
WTB Frequency i-23 Rim 26'' 32H cca 50 eur
DT Competition black cca 40 eur
DT Swiss Standard mosadz 2.0x14 mm cca 20 eur
kompletizacia a centrovanie cca 20 eur
Takze som sa dostal na odhadovanu cenu 370 eur co je naozaj dobre. Prosim Ta este otazka sa co tyka dratov a niplov je OK alebo mas este nejaku pripomienku? Preco radsej uprednostnit mosadz pred hlinikom, pevnost materialu alebo je v tom este nieco ine?
Ešte je možnosť zobrať klasické DT COMP 2-1,8-2 namiesto tých RACE 2-1,6-2.
Tie RACE sú novinka, tak asi ešte nebudú moc rozšírené ale podľa TAB by mohli byť OK - či ?
350 su len tazsia obdoba, vykon rovnaky.
Pocet s*****v nie je vsetko, obzvlast dnes.
Aj ked budem stavat v buducnosti druhy par kolies (karbonove Light bicycles), aj tam dam 28T Straightpull, nemusi to byt tuhsie nez treba a musel by som byt iny mamut (alebo Jared Graves) aby som tych 32 potreboval.
K drátom ani niplom nemám žiadnu výhradu.
Ja som kedysi jazdil 27,5" kolesá, kde som mal výplet 2,0-1,5-2,0 (sapim laser) a alu niple.
Keď som dal dráty vymeniť za 2,0-1,8-2 (sapim race), tak sa bočná tuhosť, hlavne pod brzdou v zjazde citeľne zlepšila.
Samozrejme veľa záleží od toho aký tuhý máš ráfik, resp. koľko vážiš.
Alu niple nevadia ničomu, pokiaľ sú dobre zalepené.
Problém nastáva, keď musíš docentrovať a potom už to tak dobre nedrží a niple sa povoľujú.
Z mojich skúseností sa alu niple viac povoľujú ako mosadzné, zvlášť na ľahkých ráfikoch.
Alu nipel mi síce nikdy nepraskol, ale pár zrastených som už pri snahe povoliť rozdrtil.
Ak plánuješ tie kolesá do dvoch rokov poslať dalej do sveta, tak je jedno, či máš alu alebo nie.
Ak sú to kolesá, ktoré tak ľahoko meniť nebudeš, radšej by som išiel do mosadze.
Ak by si chcel ešte 11€ ušetriť, tak môžeš pouvažovať nad predným nábojom Novatec D771-CL,
vpredu je pomerne jedno aký náboj tam máš, ak nejazdíš skoky, dropy, gravity a iné...
Na novatecu D711-SB sa mi nepodarilo zadrieť ložiská, ani som ich nemusel meniť a to mali najazdené cca 13tis. km vo všetkých podmienkách, vrátane bahennej udiče a iných výživných maratónov.
Pokiaľ viem, tak k D711 sa dajú dokúpiť koncovky 5mm/9mm/15mm, takže s kompatibilitou by tam problém byť nemal.
Čo sa týka ráfika tak
WTB i23 je pevný, univerzálny a kolesá na týchto ráfikoch by sa prípadne dobre predávali aj cez bazár.
ľahšia a o cca 10€ drahšia alternatíva je WTB KOM i21.
Ten je ľahší (cca 400g v 27,5"), je užšší o 2mm (čo by až tak nevadilo), tak tú nižšiu hmotnosť museli niekde ubrať.
KOM nemá vnútornú prepážku i-beam a má tenšie patky. Tu zasa záleží čo jazdíš a na akých tlakoch.
Ak sem tam dávaš hranu a ideš na ráfik, tak KOM by si mohol ohnúť, ak jazdíš "bezpečné" tlaky, tak ti bude bohato stačiť aj KOM i21
Arch Ex je super ráfik s 21mm šírkou, čo niečo aj znesie a je primerane tuhý, ale zasa je o 20-30€ drahší ako Frequenci-i23. (Poliaci ho majú dokonca drahší ako je na našich e-shopoch)
Idálny kandidát pre teba by bol WTB Frequenci i21, ktorý sa žiaľ nevyrába.
Čiže, ak chceš nejaký maximálny kompromis s ohľadom na cenu, hmotnosť a odolnosť, tak si daj zapliesť:
Predné koleso:
Novatec D771-CL+WTB KOM i21+DT Competition + alu niple
Zadné koleso:
DT 350-CL + WTB KOM i21+DT Competition + mosadzné niple
Tu by si sa mal pohybovať okolo tých 370€
Viac ti už neporadím vzhľadom na to, že neviem, kde čo a ako jazdíš.
PS: čo sa týka straightpull nábojov, tie som jazdil iba na Red Metaloch 3 s 24 drátmi, tam to boli len 26" kolesá a extra tuhý ráfik kompenzoval menší počet drátov.
Určite sú tuhšie ako J-bend dráty, nakoľko sa dajú viacej napnúť, ale stále si stojím za tým, že mi tam chýba 32H alternatíva.
Hold, keď chce niekto ľahký ráfik musí mať tuhý výplet alebo málo vážiť.
To či je Crest blato záleží o piemeru a výpletu.
26" Crest s 32 nezoslabovanými drátmi je pomerne tuhý ráfik. U 29" už si Crest pýta ploché dráty a jazdca pod 80kg.
Tuhosť Crestov by sa mala trochu zlepšiť s príchodom novej generácie MK3, kde už bude použitá iná zliatina duralu a trochu sa zmení aj výška profilu, ráfik bude síce širší (23mm vs 21mm) ale pri zachovaní rovnakej hmotnosti.
Toľko aspoň z papierovo marketingových kecov PR oddelenia ZTR. Aká bude realita sa uvidí až dorazia na EU trh
Ritchey RITCHEY WCS Zero sedlovka, 400 mm
102 €
hubset: DT Swiss 350 Centerlock
rims: WTB Frequency i-23 Rim 26" 32H
spokes: DT Swiss Competition black
nipples: DT Swiss prolock alu black
price: 330€
hubset: DT Swiss 350 Centerlock
rims: No Tubes ZTR Arch EX 26" 32H
spokes: DT Swiss Competition black
nipples: DT Swiss prolock alu black
price: 360€
Pojdem do WTB Frequency i-23 verzie. Este im napisem ze tam chcem brass niple miesto alu, to asi dopad na cenu nebude mat a vahu neriesim. Platba sa da realizovat cez PayPal co je tiez parada.