Ja som tú petíciu tiež nepodpísal a za svoj kritický názor som dostal ban na stránke Cyklokoalície, lebo ak napíšete pravdu čo sa im nehodí, tak vám zmažú príspevok a ak to zopakujete tak ban.
Ale k veci. Čo som našiel, tak podľa štatistiky Policie ČR za nehody cyklistov na cestách môžu v 75% prípadov samotný cyklisti. Ak odrátame nehody, kde bol účastník len cyklista čo je 10%, tak za 65% nehôd s účasťou cyklista-auto môže cyklista. Každý piaty cyklista čo sa riešili tie nehody, nafúkal cez 1,5 promile (1,5 promile je nejaká hranica, že sa to tvrdšie posudzuje, takže opitých mohlo byť oveľa viac). Z 36 úmrtí cyklistov za minulý rok umrelo 29 cyklistov z dôvodu porušenia predpisov cyklistami. Takže len 7 cyklisti umreli kvôli pochybeniu vodičov. Na Slovensku to bude veľmi podobné, ten pomer. Aj CK vytiahla, že na Slovensku umrelo na cestách kvôli vodičom 20 cyklistov. Žiaľ štatistiku sa mi nepodarilo nájsť, ale na internete som našiel novinové články, kde 4x umrel cyklista na ceste bez cudzieho zavinenia (1x opitý padol a rozbil si hlavu a umrel, ďalší v opitosti spadol a zamrzol a zvyšné 2 si už nepamätám). To z 20 mŕtvych cyklistov zrazu nám 4 ubudli. Jeden cyklista umrel na nejakej rýchlostnej ceste (podľa zákona tam nemal čo hľadať), jeden nezastavil na STOPke, jeden prešiel na červenú (po prechode pre chodcov), 3 zrazili autá na okreske za tmy, keď nemali ani jednu odrazku na sebe, reflexný prvok či svetlo, z toho 2 išli v protismere, samozrejme povinne celý v čiernom a 2 umreli, lebo nedali prednosť (prednosť zprava, a bol na vedľajšej) a jeden umrel, lebo to strhol priamo pred auto, chcel odbočiť doľava, nedal ani znamenie o zmene smeru, ani sa nepozrel, či mohol odbáčať, proste to zalomil na okreske. V 3 prípadoch bol na vine šofér auta, viac sa mi nepodarilo zistiť, takže ak si to zrátame, 20 mŕtvych cyklistov, za 3 môžu šoféri, za 13 ak som dobre rátal môžu samotný cyklisti a tie 4 úmrtia neviem. Čo som našiel nemeckú štatistiku nehodovosti, tak dlhodobo podiel nehôd cyklisti vs autá je na cca 55-65% za posledných 8 rokov na strane cyklistov a dlhodobo to rastie, kde ešte uvádzajú, že cca 20-30% cyklistov má spoluvinu, napríklad šofér síce zrazil cyklistu, čo išiel po hlavnej, ale bola tma a bol v čiernom a neosvetlený, kde šofér auta mu mal dať prednosť, ale reálne ho nemusel vidieť a podobné situácie (záleží aj od počasia, ak bolo pekné a v čase prázdnin, voľná atď, tak to výrazne stúpa), za cca 10% dlhodobo je to nehoda cyklistu bez cudzieho zavinenia. Ak si zoberieme tieto štatistiky, tak približne za cca 70-75% nehôd môžu samotný cyklisti (po týchto číslach a aj linkoch na správy policie ČR, Nemecka a články čo som našiel o nehodách na Slovensku som dostal ban)
Z môjho pohľadu nie je problém správanie sa šoférov (áno, pri určitých blbcoch áno, žiaľ to sa eliminovať nedá, ale drvivá väčšina je slušná), ale ukazuje to, že zhruba za 3 z 4 nehôd môže cyklista. A to treba riešiť. Darmo dáme 1,5m odstup od cyklistov, keď cyklista si to sekne na červenú a potom ho zrazí auto. Od šoférov sa vyžaduje pomaly, aby mali vešteckú guľu, že čo spraví cyklista či chodec, veľmi obľúbené fráza chodcov a cyklistov je, že šofér má predvídať. Keď som známemu cyklistovi bez vodičáku čo sme sa bavili na túto tému na aspoň ohľadom červených povedal, že skús to dať autom na neskorú oranžovú, aj tak sa za tebou v 9/10 prípadov policajt rozbehne a bude ťa riešiť. Všetci čo to počuli na okolo, tak 30 ľudí súhlasilo, čo mali vodičák. Keď som povedal, prejdi pešo/bikom na červenú pred policajtom, radšej sa pozrie na druhú stranu, len aby to nemusel riešiť. Mimochodom, chodec ak prejde na červenú má to za 50€. Pri niektorých prechodoch čo poznám, tak za 20 minút tam takto odchytia aj 300 ľudí a to už je slušná zbierka peňazí za 20 minút roboty. Podľa štatistiky že vraj za rýchlosť pri autách je štatistika 1 pokuta na cca 55 minút merania rýchlosti.
Môžme sa baviť, že infraštruktúra je nevyhovujúca. Môžme sa baviť o tom, že cesty sú v takom a onakom stave. Nič ale nemôže ospravedlniť jasné a vedomé porušenie predpisov ako jazda na červenú, nezastavenie na STOPke, nedanie prednosti v jazde, chýbajúce osvetlenie a reflexné prvky a podobne. Už len posledná štatistika. Podľa Ministerstva vnútra, vodičské oprávnenie vlastní na Slovensku cca 3,7 milióna obyvateľov z 5,5 milióna obyvateľov. Podľa štatistického úradu, osoby mladšie ako 10 rokov sa môžu pohybovať na ceste len v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá za ňu nesie zodpovednosť a pozná zákony a pravidlá. Čo som našiel štatistiku, tak máme 900 000 detí do 15 rokov na Slovensku. Nejakým hrubým odhadom teda cca 700 000 detí môže byť pod 10 rokov? Takže z 5,5 milióna obyvateľov 3,7 milióna má vodičák (aspoň na malú motorku) a cca 0,7 milióna môže na cestu len v sprievode. To nám ostáva cca 1,1 milióna ľudí bez vodičáku. Štatisticky teda, 4 z 5 slovákov majú mať vedomosti o dopravne (majú predsa vodičák), resp. majú byť pod dozorom zodpovednej osoby. Ak sa pozriem, čo stvárajú chodci a cyklisti, tak teoreticky 4 z 5 by mali ovládať pravidlá (pravidlá pre chodcov sa zmestia na A4, takže trápnejšiu výhovorku že nepoznám pravidlá nepoznám). Ale nevyzerá to tak. Skôr to vyzerá tak, že možno tak 1 z 10 ovláda pravidlá.
Podla teba sa rata iba ked cyklista umrie? Inak to nebudeme brat vazne? Kolko cyklistov skoncilo na zemi po tom co ich lizlo auto? To nebude 20. Ja sa tie neratam do tvojej statistiky. Auto mi nedalo prednost, bol som na hlavnej, cez den, mal som biely dres s farebnymi pruhmi, blikacku. Ale nezomrel som tak sa to nerata ?
Jano1987, mohol si si tú grafomániu ušetriť, pretože nesúvisí s tou petíciou. Ľudia vždy robili, robia a budú robiť chyby, či už úmyselne alebo neúmyselne. Vždy. Je nereálne, aby ich nerobili, nedá sa to dosiahnuť ani len teoreticky, nieto ešte prakticky.
Petícia je jedným z krokov k tomu, aby bolo následkov týchto chýb menej a aby boli menej závažné.
Nepodpísaním tej petície symbolicky nedosiahneš to, že cyklisti budú jazdiť sporiadanejšie, ale že ak ich sundá vodič auta (bez ohľadu na to, kto bol na vine), tak ich s vyššou pravdepodobnosťou vážnejšie zraní alebo zabije.
Jaroh ja som tú petíciu nepodpísal preto, lebo petícia hádže zodpovednosť za správanie sa cyklistov na šoférov áut. V princípe tá petícia tvrdí, že každý šofér auta je vrah a šoféruje vražedný nástroj a má byť za to trestaný, dokonca aj vtedy, keď nespravil chybu.
Ak sa vrátim k tomu 1,5m odstupu, hoci len v meste, kde je 50km/h rýchlosť a predpokladám, že cyklista potrebuje 1,25m šírky pre seba a ďalších 1,5m na obehnutie, tak sme na 2,75m, teda prakticky cyklista zabral celý pruh pre seba. Nedávno som išiel po ceste, kde je jednosmerka a sú tam vyznačené cyklopruhy na ceste s tým, že cyklista môže ísť aj v prostismere. Nemal som meter, ale tipujem, cez to bude asi klasická cesta kategórie C6,5, teda 6,5m na šírku z ktorej spravili jednosmerku. Takže v momente keď tam pôjdu 2 cyklisti proti sebe, tak zaberú 5,5m z tých 6,5m, šofér teda vlastne porušuje zákon. Jednosmerky v meste, kde je šírka 3m, auto prakticky nemôže obiehať cyklistu, lebo nevie nechať 1,5m odstup a to na veľmi veľa takých jednosmeriek je 30km/h. Alebo nejaká klasická cesta 1+1 s križovatkou, kde cyklista podľa zákona môže obiehať z pravej strany, príde na začiatok križovatky a všetci za ním skončili, aj keby tam bolo dostatok miesta, aby ten cyklista sa dal bezpečne obehnúť, tak smola, musím ho obiehať cez protismer. Cyklista sa môže rozbehnúť, nemusí sa nikam ponáhľať a pôjde svojich pohodlných 5km/h (čo reálne môže) a zrazu z 20 áut, čo malo prejsť križovatkou prejdú 3-4 a už sa nám začína tvoriť zápcha. Ďalšia vec, cyklista by mal jazdiť vpravo pri krajnici (tá biela čiara označujúca šírku pruhu, resp. odborný výraz vodiaci prúžok), t.j. naľavo od nej, nie napravo už po krajnici. Cyklokoalícia a ostatný odporúčajú jazdiť kľudne v 1/3 až 1/2 pruhu a značná časť cyklistov tak jazdí. Prípadne idú 2 vedľa seba. Ak tam aplikujeme 1,5m odstup, tak bez problémov sa vieme s ním dostať až cca 1m do protismeru, takže aj auto v protismere sa mu musí vyhýbať a porušuje zákon. Ďalšia vec, odbočenie doľava cez križovatku. Cez klasickú 1+1 cestu. Podľa zákona by sa mal vodič, tým pádom aj cyklista posunúť čo najviac vľavo k stredovej čiare, aby neblokoval ostatných a oni mohli pokračovať rovno (je tam povolené obiehať z pravej strany, ak je tam dostatok priestoru). Takže cyklista potrebuje napravo 1,5m, autá ho teda nemôžu legálne obehnúť, potrebuje naľavo 1,5m, teda žiadne auto nemôže ísť v protismere, lebo nedodrží 1,5m odstup. A teraz si predstavme, že cyklista je ešte na vedľajšej ceste a chce odbočiť doľava na hlavnú cestu (klasická križovatka tvaru X či T). Aby sa teda nezablokovala križovatka, šoféri áut budú musieť dať prednosť cyklistovi z vedľajšej cesty, inak tam budú musieť sedieť donekonečna v križovatke, lebo 1,5m odstup. Opravte ma, ak sa mýlim, ale ak sa spraví zákon s tým 1,5m odstupnom, tak by to malo platiť. Čo vyrába dosť veľký problém. Cyklopruhy na Dunajskej? Cyklopruh od Starého mosta cez Kamenné až po skoro Americké námestie? Žiadne auto tam nebude môcť obehnúť cyklistu. To sa týka aj cyklopruhy od križovatky Košická- Prievozská, smer Miletička, tam je tiež cyklopruh, žiaľ 1,5m sa nedá dodržať a teda cyklista bude blokovať celú premávku. To isté sa týka aj tých cyklopruhov medzi Inchebou a Starým mostom,pre autá je tam jednosmerka, ale pôjde cyklista v smere tej jednosmerky, auto ho nemôže legálne obehnúť. To isté napríklad na Jiraskovej, ako sa spravili tie cyklopruhy, v Lamači... Tu to niekto nedomyslel a riadne. A to je len mesto. Mimo mesto to bude ešte horšie. Vyberiem sa ako cyklista po ceste z BA do Šamorína cez Rovinku a Dunajskú Lužný? Ak pôjdem v čase hustejšej dopravy, zablokujem prakticky smer von z BA. Kľudne môžem ísť pohodových 5km/h a nikto mi nič nemôže, keďže dokážte cyklistovi bezdôvodne pomalú jazdu. Alebo obľúbené destinácie Čertovica, Donovaly, to namiesto 50-60 minút zrazu pôjdu autá tade 3,5h lebo nebudú mať ako obehnúť cyklistu pri hustejšej doprave. A čo keď pôjdu 2-3 cyklisti za sebou v takých rozostupoch, že sa autom nemôžem medzi nich bezpečne zaradiť? Kľudne to môžu natiahnuť na 30-40m a obiehajte v hustejšej premávky taký kus, keď je problém obehnúť 2m dlhý bicykel.
Tá petícia na nikoho žiadnu zodpovednosť nehádže. Petícia chce pomôcť tomu, aby sme o pár rokov mali prostredie, v ktorom sa chodci a cyklisti budú menej báť chodiť a jazdiť. Pretože už máme k dispozícii iba 300 mld kilogramov CO2 - ak ich emitujeme, sú naše deti a ich deti v prdeli. A keďže jazda spaľovacím autom bude ešte desaťročia nevyhnutná, potrebujeme z tých 300 mld kilogramov čo najviac ušetriť pre tie veci, pri ktorých sa bez spaľovacích motorov nezaobídeme - zásobovanie, služby, starostlivosť, hromadná doprava. Jazdenie do obchodu, do práce či za zábavom autom nie je (v dlhodobom hľadisku) nevyhnutnosť a preto sú tvoje argumenty irelevantné (popritom, že nie sú správne). Potrebujeme dosť veľa ľudí z individuálnej osobnej dopravy (=áut) na nohy, na bicykle a do verejnej dopravy a preto je dôležité uľahčiť im toto a nie jazdenie autom. A štatistiky dlhodobo ukazujú, že obavy o bezpečnosť sú najväčšou prekážkou, prečo ľudia nevyužívajú aktívne módy dopravy.
Aj o tom je tá petícia.
Si ako väčšina policajtov: zamieňas si bezpečnosť a plynulosť cestnej dopravy s bezpečnosťou a plynulosťou individálnej automobilovej dopravy.
Ja som za 1.5m odstup auta od cyklistu, ale ak to bude platiť aj obrátene. T.j. cyklista sa nesmie priblížiť k autu na viac ako 1,5m . Teda, zákaz predbiehať autá v kolónach.
Prečo by mali platiť pre bicykle tie isté pravidlá ako pre autá, keď to nie je auto? To, že môže bicykel predbehnúť kolónu na križovatke sprava mu dáva veľkú výhodu pred autami a to prispieva k motivácii, aby ľudia nezobrali na niektoré jazy auto, ale bicykel.
Fakt nerozumiem logike niektorých bajkerov.
ak by som zápchu nemohol obísť sprava (samozrejme opatrne ohľaduplne a len tam kde je na to priestor*), ak by som nemohol na križovatke prejsť okolo áut sprava (*to isté) tak by som obmedzil chodenie do práce bicyklom a o to viac by som chodil autom
to mozu vyzadovat len ludia co nejazdia po meste resp mozno tak po chodnikoch, to je predsa vyhoda toho biku v doprave ze nemusi cakat v tej kolone. potom sa na tie biky uz uplne ludia vyseru.
Jaroh, scarinko keď by malo platiť 1,5m pre autá, tak by bolo dobré prispôsobiť pravidlá aj opačným smerom.
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
scarinko všetci tu na fóre sme cyklisti a jazdíme aj po cestách
Milan, ja s tebou v podstate súhlasím, na cesty by mali ísť cyklisti vyzbrojení istými vedomosťami a vzorom správania, ale na druhej strane treba zvažovať, čo je najväčšia motivácia. Teraz sa nebavíme o športe ale o doprave o dochádzaní o obchode
Jaroh, scarinko keď by malo platiť 1,5m pre autá, tak by bolo dobré prispôsobiť pravidlá aj opačným smerom.
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
scarinko všetci tu na fóre sme cyklisti a jazdíme aj po cestách
Všetko je vecou nastavenia a znenia zákona. Tých 1,5 m by napr. platil mimo obce a na cestách, kde je zvýšená rýchlosť nad 50. Napr. na Hodonínskej smere do Záhorskej, kde je 70 alebo na Devínskej ceste. V meste s premávkou do 50 alebo pomalým súbežným prúdom vozidiel a cyklistov obiehajúcich z prava tieto pomalé a stojace kolóny by sa tento odstup nevyžadoval aj kvôli stiesneným podmienkam uličnej siete. Samozrejme povinnosť bezpečne predchádzať pomalšieho účastníka cestnej premávky by stále platila tak ako je v znení dnes platná.
milsu a vlastne aj user_id
ale ten odstup je koli bezpecnosti cyklistov, auto nie je nijak ohrozene ak ho cyklista lizne tesne.
je to nezmysel to co navrhujes, len koli nejakemu vyrovnavaniu pravidiel.
Ak bude bike stat v kilometrovej kolone za autami tak ludia prestanu jazdit bike ako dopravu.
To ze sa par krat prevezies po nejakej bocnej ulici nie je rentabilne. Jazdi kazdy den tam a spat krizom cez mesto v spicke a v zapche a potom sa mozeme relevantne bavit o tom co navrhujes ako reciprocitu aby asi aj vodici dostali nejaky darcek a bola karma vyvazena.
ja netvrdim ze to ma byt exaktne 1,5m. niekde to proste ani nejde dodrzat a sposobovalo by to kolonu. Podla mna by malo byt mozne cyklistu predbehnut aj cez plnu ciaru s odstupom.
videl si niekedy merat tu 50tku od riviery? ja este nie a to tam jazdim pomerne casto. Zato na tej 70tke tam kazdy druhy vali 90-100
Jazdím autom ráno v BA a mnohokrát sa nestačím diviť čo dokážu dochádzajúci "cyklisti".
kazdemu soferovi by som dal jazdit mesiac rano v spicke trasu Petrzalka - Raca po ceste aby sa vedeli vzit do situacie. drviva vacsina ludi ktorym som to umoznil a isli so mnou tak po prvej alebo druhej jazde povedali ze uz nikdy viac, radsej budu porusovat zakon a jazdit po chodnikoch alebo vobec a pojdu autom. Je to o zivot. Nie koli cyklistom ale koli soferom. Ti radsej cyklistu liznu a ohrozia ako keby mali ohrozit seba tym ze prejde viac do protismeru alebo nebodaj vedlajsieho pruhu.
Cyklistovi by malo byt zakazane obiehanie zprava minimalne pri velkych vozidlach, ktore stoja priamo pred semaforom a maju kopu mrtvych uhlov...
To je už na zvážení a pude sebazáchovy takého cyklistu. Ja osobne sa vedľa autobusu a nákladiaku nikdy netlačím, pokiaľ nemám istotu, že sa nebude rozbiehať alebo sa pohybuje či už aj pomalou rýchlosťou. Po tom čo občas vidím hlavne videa z Ázie aké kúsky tam stvárajú na tých skútroch a bicykloch pri autobusoch a nákladiakoch, ktoré končia rozjazdenou hlavou alebo rozmazaným telom zaseknutým pod nápravou na 100 metroch, tak človek musí predvídať veľmi veľa vecí.
tak kazdy rozumny cyklista sa vedla autobusu, tatrovky a pod netlaci
jednak tam nie je miesto (sirka pruhu vs sirka tatrovky) a jednak ta nevidi zhora z kabiny
ergo nebezpecne
auto je ale na tvojej vyskovej urovni
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Ale k veci. Čo som našiel, tak podľa štatistiky Policie ČR za nehody cyklistov na cestách môžu v 75% prípadov samotný cyklisti. Ak odrátame nehody, kde bol účastník len cyklista čo je 10%, tak za 65% nehôd s účasťou cyklista-auto môže cyklista. Každý piaty cyklista čo sa riešili tie nehody, nafúkal cez 1,5 promile (1,5 promile je nejaká hranica, že sa to tvrdšie posudzuje, takže opitých mohlo byť oveľa viac). Z 36 úmrtí cyklistov za minulý rok umrelo 29 cyklistov z dôvodu porušenia predpisov cyklistami. Takže len 7 cyklisti umreli kvôli pochybeniu vodičov. Na Slovensku to bude veľmi podobné, ten pomer. Aj CK vytiahla, že na Slovensku umrelo na cestách kvôli vodičom 20 cyklistov. Žiaľ štatistiku sa mi nepodarilo nájsť, ale na internete som našiel novinové články, kde 4x umrel cyklista na ceste bez cudzieho zavinenia (1x opitý padol a rozbil si hlavu a umrel, ďalší v opitosti spadol a zamrzol a zvyšné 2 si už nepamätám). To z 20 mŕtvych cyklistov zrazu nám 4 ubudli. Jeden cyklista umrel na nejakej rýchlostnej ceste (podľa zákona tam nemal čo hľadať), jeden nezastavil na STOPke, jeden prešiel na červenú (po prechode pre chodcov), 3 zrazili autá na okreske za tmy, keď nemali ani jednu odrazku na sebe, reflexný prvok či svetlo, z toho 2 išli v protismere, samozrejme povinne celý v čiernom a 2 umreli, lebo nedali prednosť (prednosť zprava, a bol na vedľajšej) a jeden umrel, lebo to strhol priamo pred auto, chcel odbočiť doľava, nedal ani znamenie o zmene smeru, ani sa nepozrel, či mohol odbáčať, proste to zalomil na okreske. V 3 prípadoch bol na vine šofér auta, viac sa mi nepodarilo zistiť, takže ak si to zrátame, 20 mŕtvych cyklistov, za 3 môžu šoféri, za 13 ak som dobre rátal môžu samotný cyklisti a tie 4 úmrtia neviem. Čo som našiel nemeckú štatistiku nehodovosti, tak dlhodobo podiel nehôd cyklisti vs autá je na cca 55-65% za posledných 8 rokov na strane cyklistov a dlhodobo to rastie, kde ešte uvádzajú, že cca 20-30% cyklistov má spoluvinu, napríklad šofér síce zrazil cyklistu, čo išiel po hlavnej, ale bola tma a bol v čiernom a neosvetlený, kde šofér auta mu mal dať prednosť, ale reálne ho nemusel vidieť a podobné situácie (záleží aj od počasia, ak bolo pekné a v čase prázdnin, voľná atď, tak to výrazne stúpa), za cca 10% dlhodobo je to nehoda cyklistu bez cudzieho zavinenia. Ak si zoberieme tieto štatistiky, tak približne za cca 70-75% nehôd môžu samotný cyklisti (po týchto číslach a aj linkoch na správy policie ČR, Nemecka a články čo som našiel o nehodách na Slovensku som dostal ban)
Z môjho pohľadu nie je problém správanie sa šoférov (áno, pri určitých blbcoch áno, žiaľ to sa eliminovať nedá, ale drvivá väčšina je slušná), ale ukazuje to, že zhruba za 3 z 4 nehôd môže cyklista. A to treba riešiť. Darmo dáme 1,5m odstup od cyklistov, keď cyklista si to sekne na červenú a potom ho zrazí auto. Od šoférov sa vyžaduje pomaly, aby mali vešteckú guľu, že čo spraví cyklista či chodec, veľmi obľúbené fráza chodcov a cyklistov je, že šofér má predvídať. Keď som známemu cyklistovi bez vodičáku čo sme sa bavili na túto tému na aspoň ohľadom červených povedal, že skús to dať autom na neskorú oranžovú, aj tak sa za tebou v 9/10 prípadov policajt rozbehne a bude ťa riešiť. Všetci čo to počuli na okolo, tak 30 ľudí súhlasilo, čo mali vodičák. Keď som povedal, prejdi pešo/bikom na červenú pred policajtom, radšej sa pozrie na druhú stranu, len aby to nemusel riešiť. Mimochodom, chodec ak prejde na červenú má to za 50€. Pri niektorých prechodoch čo poznám, tak za 20 minút tam takto odchytia aj 300 ľudí a to už je slušná zbierka peňazí za 20 minút roboty. Podľa štatistiky že vraj za rýchlosť pri autách je štatistika 1 pokuta na cca 55 minút merania rýchlosti.
Môžme sa baviť, že infraštruktúra je nevyhovujúca. Môžme sa baviť o tom, že cesty sú v takom a onakom stave. Nič ale nemôže ospravedlniť jasné a vedomé porušenie predpisov ako jazda na červenú, nezastavenie na STOPke, nedanie prednosti v jazde, chýbajúce osvetlenie a reflexné prvky a podobne. Už len posledná štatistika. Podľa Ministerstva vnútra, vodičské oprávnenie vlastní na Slovensku cca 3,7 milióna obyvateľov z 5,5 milióna obyvateľov. Podľa štatistického úradu, osoby mladšie ako 10 rokov sa môžu pohybovať na ceste len v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá za ňu nesie zodpovednosť a pozná zákony a pravidlá. Čo som našiel štatistiku, tak máme 900 000 detí do 15 rokov na Slovensku. Nejakým hrubým odhadom teda cca 700 000 detí môže byť pod 10 rokov? Takže z 5,5 milióna obyvateľov 3,7 milióna má vodičák (aspoň na malú motorku) a cca 0,7 milióna môže na cestu len v sprievode. To nám ostáva cca 1,1 milióna ľudí bez vodičáku. Štatisticky teda, 4 z 5 slovákov majú mať vedomosti o dopravne (majú predsa vodičák), resp. majú byť pod dozorom zodpovednej osoby. Ak sa pozriem, čo stvárajú chodci a cyklisti, tak teoreticky 4 z 5 by mali ovládať pravidlá (pravidlá pre chodcov sa zmestia na A4, takže trápnejšiu výhovorku že nepoznám pravidlá nepoznám). Ale nevyzerá to tak. Skôr to vyzerá tak, že možno tak 1 z 10 ovláda pravidlá.
Petícia je jedným z krokov k tomu, aby bolo následkov týchto chýb menej a aby boli menej závažné.
Nepodpísaním tej petície symbolicky nedosiahneš to, že cyklisti budú jazdiť sporiadanejšie, ale že ak ich sundá vodič auta (bez ohľadu na to, kto bol na vine), tak ich s vyššou pravdepodobnosťou vážnejšie zraní alebo zabije.
Ak sa vrátim k tomu 1,5m odstupu, hoci len v meste, kde je 50km/h rýchlosť a predpokladám, že cyklista potrebuje 1,25m šírky pre seba a ďalších 1,5m na obehnutie, tak sme na 2,75m, teda prakticky cyklista zabral celý pruh pre seba. Nedávno som išiel po ceste, kde je jednosmerka a sú tam vyznačené cyklopruhy na ceste s tým, že cyklista môže ísť aj v prostismere. Nemal som meter, ale tipujem, cez to bude asi klasická cesta kategórie C6,5, teda 6,5m na šírku z ktorej spravili jednosmerku. Takže v momente keď tam pôjdu 2 cyklisti proti sebe, tak zaberú 5,5m z tých 6,5m, šofér teda vlastne porušuje zákon. Jednosmerky v meste, kde je šírka 3m, auto prakticky nemôže obiehať cyklistu, lebo nevie nechať 1,5m odstup a to na veľmi veľa takých jednosmeriek je 30km/h. Alebo nejaká klasická cesta 1+1 s križovatkou, kde cyklista podľa zákona môže obiehať z pravej strany, príde na začiatok križovatky a všetci za ním skončili, aj keby tam bolo dostatok miesta, aby ten cyklista sa dal bezpečne obehnúť, tak smola, musím ho obiehať cez protismer. Cyklista sa môže rozbehnúť, nemusí sa nikam ponáhľať a pôjde svojich pohodlných 5km/h (čo reálne môže) a zrazu z 20 áut, čo malo prejsť križovatkou prejdú 3-4 a už sa nám začína tvoriť zápcha. Ďalšia vec, cyklista by mal jazdiť vpravo pri krajnici (tá biela čiara označujúca šírku pruhu, resp. odborný výraz vodiaci prúžok), t.j. naľavo od nej, nie napravo už po krajnici. Cyklokoalícia a ostatný odporúčajú jazdiť kľudne v 1/3 až 1/2 pruhu a značná časť cyklistov tak jazdí. Prípadne idú 2 vedľa seba. Ak tam aplikujeme 1,5m odstup, tak bez problémov sa vieme s ním dostať až cca 1m do protismeru, takže aj auto v protismere sa mu musí vyhýbať a porušuje zákon. Ďalšia vec, odbočenie doľava cez križovatku. Cez klasickú 1+1 cestu. Podľa zákona by sa mal vodič, tým pádom aj cyklista posunúť čo najviac vľavo k stredovej čiare, aby neblokoval ostatných a oni mohli pokračovať rovno (je tam povolené obiehať z pravej strany, ak je tam dostatok priestoru). Takže cyklista potrebuje napravo 1,5m, autá ho teda nemôžu legálne obehnúť, potrebuje naľavo 1,5m, teda žiadne auto nemôže ísť v protismere, lebo nedodrží 1,5m odstup. A teraz si predstavme, že cyklista je ešte na vedľajšej ceste a chce odbočiť doľava na hlavnú cestu (klasická križovatka tvaru X či T). Aby sa teda nezablokovala križovatka, šoféri áut budú musieť dať prednosť cyklistovi z vedľajšej cesty, inak tam budú musieť sedieť donekonečna v križovatke, lebo 1,5m odstup. Opravte ma, ak sa mýlim, ale ak sa spraví zákon s tým 1,5m odstupnom, tak by to malo platiť. Čo vyrába dosť veľký problém. Cyklopruhy na Dunajskej? Cyklopruh od Starého mosta cez Kamenné až po skoro Americké námestie? Žiadne auto tam nebude môcť obehnúť cyklistu. To sa týka aj cyklopruhy od križovatky Košická- Prievozská, smer Miletička, tam je tiež cyklopruh, žiaľ 1,5m sa nedá dodržať a teda cyklista bude blokovať celú premávku. To isté sa týka aj tých cyklopruhov medzi Inchebou a Starým mostom,pre autá je tam jednosmerka, ale pôjde cyklista v smere tej jednosmerky, auto ho nemôže legálne obehnúť. To isté napríklad na Jiraskovej, ako sa spravili tie cyklopruhy, v Lamači... Tu to niekto nedomyslel a riadne. A to je len mesto. Mimo mesto to bude ešte horšie. Vyberiem sa ako cyklista po ceste z BA do Šamorína cez Rovinku a Dunajskú Lužný? Ak pôjdem v čase hustejšej dopravy, zablokujem prakticky smer von z BA. Kľudne môžem ísť pohodových 5km/h a nikto mi nič nemôže, keďže dokážte cyklistovi bezdôvodne pomalú jazdu. Alebo obľúbené destinácie Čertovica, Donovaly, to namiesto 50-60 minút zrazu pôjdu autá tade 3,5h lebo nebudú mať ako obehnúť cyklistu pri hustejšej doprave. A čo keď pôjdu 2-3 cyklisti za sebou v takých rozostupoch, že sa autom nemôžem medzi nich bezpečne zaradiť? Kľudne to môžu natiahnuť na 30-40m a obiehajte v hustejšej premávky taký kus, keď je problém obehnúť 2m dlhý bicykel.
Aj o tom je tá petícia.
Si ako väčšina policajtov: zamieňas si bezpečnosť a plynulosť cestnej dopravy s bezpečnosťou a plynulosťou individálnej automobilovej dopravy.
To je celé.
Fakt nerozumiem logike niektorých bajkerov.
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
scarinko všetci tu na fóre sme cyklisti a jazdíme aj po cestách
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
scarinko všetci tu na fóre sme cyklisti a jazdíme aj po cestách
Všetko je vecou nastavenia a znenia zákona. Tých 1,5 m by napr. platil mimo obce a na cestách, kde je zvýšená rýchlosť nad 50. Napr. na Hodonínskej smere do Záhorskej, kde je 70 alebo na Devínskej ceste. V meste s premávkou do 50 alebo pomalým súbežným prúdom vozidiel a cyklistov obiehajúcich z prava tieto pomalé a stojace kolóny by sa tento odstup nevyžadoval aj kvôli stiesneným podmienkam uličnej siete. Samozrejme povinnosť bezpečne predchádzať pomalšieho účastníka cestnej premávky by stále platila tak ako je v znení dnes platná.
ale ten odstup je koli bezpecnosti cyklistov, auto nie je nijak ohrozene ak ho cyklista lizne tesne.
je to nezmysel to co navrhujes, len koli nejakemu vyrovnavaniu pravidiel.
Ak bude bike stat v kilometrovej kolone za autami tak ludia prestanu jazdit bike ako dopravu.
To ze sa par krat prevezies po nejakej bocnej ulici nie je rentabilne. Jazdi kazdy den tam a spat krizom cez mesto v spicke a v zapche a potom sa mozeme relevantne bavit o tom co navrhujes ako reciprocitu aby asi aj vodici dostali nejaky darcek a bola karma vyvazena.
ja netvrdim ze to ma byt exaktne 1,5m. niekde to proste ani nejde dodrzat a sposobovalo by to kolonu. Podla mna by malo byt mozne cyklistu predbehnut aj cez plnu ciaru s odstupom.
videl si niekedy merat tu 50tku od riviery? ja este nie a to tam jazdim pomerne casto. Zato na tej 70tke tam kazdy druhy vali 90-100
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
kazdemu soferovi by som dal jazdit mesiac rano v spicke trasu Petrzalka - Raca po ceste aby sa vedeli vzit do situacie. drviva vacsina ludi ktorym som to umoznil a isli so mnou tak po prvej alebo druhej jazde povedali ze uz nikdy viac, radsej budu porusovat zakon a jazdit po chodnikoch alebo vobec a pojdu autom. Je to o zivot. Nie koli cyklistom ale koli soferom. Ti radsej cyklistu liznu a ohrozia ako keby mali ohrozit seba tym ze prejde viac do protismeru alebo nebodaj vedlajsieho pruhu.
Toto bude súčasť príslušného legislatívneho návrhu.
To je už na zvážení a pude sebazáchovy takého cyklistu. Ja osobne sa vedľa autobusu a nákladiaku nikdy netlačím, pokiaľ nemám istotu, že sa nebude rozbiehať alebo sa pohybuje či už aj pomalou rýchlosťou. Po tom čo občas vidím hlavne videa z Ázie aké kúsky tam stvárajú na tých skútroch a bicykloch pri autobusoch a nákladiakoch, ktoré končia rozjazdenou hlavou alebo rozmazaným telom zaseknutým pod nápravou na 100 metroch, tak človek musí predvídať veľmi veľa vecí.
jednak tam nie je miesto (sirka pruhu vs sirka tatrovky) a jednak ta nevidi zhora z kabiny
ergo nebezpecne
auto je ale na tvojej vyskovej urovni