a predsa len mi čosi napadlo ešte, vy, cyklisti, púšťate chodcov cez prechod keď idete po ceste?
Sanzim sa, Obcas sa nepodari. Na kolko som na krajnici staci pol kroku a chodec je predomnou. A chodec sa zvacsa nepozera ked nic nepocuje ist a najprv urobi 1-2 kroky na prechopd a potom pozera ci ho auta pustaju. Len to uz stoji v mojej drahe a ak mam vedla seba nebodaj auto nemam velmi inu moznost ako nudzovo brzdit. Na druhej strane ak chcme tomu predist musim brzdit pred kazdym prechodom kde sa nachadza chodec v 1-2m okruhu aby som stihol zaragovat ked sa nahle rozhodne vstupit do cesty. Specialna kategoria su prechody na neprehladnych miestach ked ja nevidim chodcu kym nie je na prechode a on ma nevidi na krajnici kym nestoji v mojej drahe... Tam jeto o drzku pre oboch.
Pred 2 rokmi som zažil, skupinka cyklistov cez Čertovicu, žiaľ nedala sa obehnúť, ani chlapík na Ferrari si netrúfol, takže od Bystrej po Kráľovu Lehotu nám to namiesto cca 35 minút čo to bežne trvá šli len skoro 3,5h. Bol to krásny zážitok, kamoš vtedy nestihol lietadlo z Popradu, lebo nečakal, že tam skysne na 3 hodiny, kade sa bežne jazdí do 40 minút. Šofér SAD to musel odparkovať niekde na krajnici, že 2 hodinová pauza, tachograf nepustí.
Nebola to akcia Trnava-Rysy? Je to organizovaná akcia a vždy sa ide vo veľkom balíku. Takže to, že niekto nestihne lietadlo nie je problém tejto akcie, ale problém tvojho kamoša, ktorý si nevie dať dostatočnú časovú rezervu a zároveň nepočíta s inými obmedzeniami. Čo ak by tam bol prekotený kamión a úplne uzavretá cesta? Po dvoch hodinách státia v kolóne by Vás otočili, že choďte cez Vernár alebo Donovaly. A to si predstav, keby sme boli cyklistická krajina ako napr. Belgicko. Kde každý druhý deň pomaly nejaký mestečko organizuje cyklopreteky a uzavrie na pol dňa cesty na trase pretekov kategórie okolo stodoly a maštale. To je také slovenské, vyhovárať sa za svoju neschopnosť na všetkých ostatných. Neschopnosť si dostatočne poistiť cestu, keď viem, že mám stihnúť let alebo iné stretnutie.
Prečo by mali platiť pre bicykle tie isté pravidlá ako pre autá, keď to nie je auto? To, že môže bicykel predbehnúť kolónu na križovatke sprava mu dáva veľkú výhodu pred autami a to prispieva k motivácii, aby ľudia nezobrali na niektoré jazy auto, ale bicykel.
Fakt nerozumiem logike niektorých bajkerov.
Ani motorka, skuter a emotorka nie je auto, a tiez by moíhli predchadzat z prava. Ale z bezpecnostnych dovodov nemnozu. To iste by malo pôlatit pre bicykel, v com je rozdiel? Je velmi narocne a miestami nemozne, aby vodic sledoval premavku za sebou v pravo aj v laov naraz. A bezne je predchadzany z oboch stran naraz.
Jaroh, scarinko keď by malo platiť 1,5m pre autá, tak by bolo dobré prispôsobiť pravidlá aj opačným smerom.
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
Ked uz pre nic tak aspon pre presetrenie priestupku, ako dokzes ze vodic vosiel do proiestoru chyklistu a nie naopak, ak plati pravidlo len jednosmerne. Zvlast v meste pri subeznej jazde je to totalny nonsens. Ked je 1km/h rychlejsi cyklista je v poriadku ked je 30cm od auta, ako nahle je ale o 1km/h rychejsie auto musi trhnut volant v lavo aby natiahlo tych 30cm na 1,5m ? Tan co prisiel s tymto napadom asi este nevidel ani 1,5m dlhy colstok, nie to situaciu v mestskej premavke.
JOLI nebola to žiadna akcia, 7 cyklisti na cestných bicykloch sa proste vybrali hore Čertovicou. Ľudia ako ja, ty, hocikto z tohto fóra. Je pravda, išli pekne v zástupe, cca 1m od krajnice, tak 8-10m od seba (keby bol niekto sviňa, tak tam narve nadrzovku to 5m auto, ale už by bol v novinách), takže cca 60m dlhý vláčik. Chlapík na Ferrari si netrúfal ich trhnúť v aby sa nezrazil s niekým čelne. Taký autobus SAD bez šance.
Čo sa týka kamoša, bežne cesta trvá 1h a 15min, má to rokmi odskúšané. Vtedy mu cesta trvala 4 hodiny a niečo. Bežne chodí s cca 1,5h rezervou. Žiadne také, že chodí na poslednú chvíľu. Kedy má potom nabudúce vyraziť? 6 hodín pred odletom? 7 hodín? Mimochodom za 4,5-5h sa dá bežne spraviť BA-KE čo je 430 km, tak kto mal predpokladať, že pôjde cez 4 hodiny z Brezna do Popradu?
Jaroh ja nedrístam. V Španielsku tiež platí 1,5m odstup, ak si dobre pamätám a Malorka je súčasťou Španielska. V Palme bežne vidno, že v 1 pruhu je zároveň aj auto aj cyklista. Nik tam v meste toho 1,5m nerieši. Max auto trocha zatrúbilo, že som za tebou a obieham ťa, tak buď ready a minul ma 30cm a šiel ďalej. Kamoš žije v Barcelone. Tiež sa pritom smeje, cyklisti sa natlačia všade kde sa dá, a všetci to majú na háku. Aj cyklisti, aj šoféri, aj policajti. V Británii to síce neplatí, ale jazdil som po Londýne bikom, ako sa tam jazdí, kopa ľudí by ani na bike nevysadla.
Je velmi narocne a miestami nemozne, aby vodic sledoval premavku za sebou v pravo aj v laov naraz. A bezne je predchadzany z oboch stran naraz.
Toto začína byť naozaj zábavná diskusia. Naozaj, to je teda veľmi náročné sledovať premávku za sebou..
Nie je to náhodou svätá povinnosť vodiča? Na to má spätná zrkadielka. Ak to zvláda v 130 kmh na diaľnici, tak to hádam zvládne, keď sa hýbe krok sun krok v zápche...
To je úplne neuveriteľne, čo tu niektorí účastníci zájazdu dokážu vypotiť Kenai, ty máš vodicak? Lebo ak nie si schopný v zápche či v státí na červenej si kontrolovať, čo sa deje okolo tvojho auta, tak by si mal vážne uvažovať o jeho odovzdaní...
V Španielsku tiež platí 1,5m odstup, ak si dobre pamätám a Malorka je súčasťou Španielska. V Palme bežne vidno, že v 1 pruhu je zároveň aj auto aj cyklista. Nik tam v meste toho 1,5m nerieši. Max auto trocha zatrúbilo, že som za tebou a obieham ťa, tak buď ready a minul ma 30cm a šiel ďalej. Kamoš žije v Barcelone. Tiež sa pritom smeje, cyklisti sa natlačia všade kde sa dá, a všetci to majú na háku. Aj cyklisti, aj šoféri, aj policajti. V Británii to síce neplatí, ale jazdil som po Londýne bikom, ako sa tam jazdí, kopa ľudí by ani na bike nevysadla.
Preto si myslím, že v meste je nezmysel aby platil tento odstup a mal by byť zameraný na cesty v extraviláne obcí a na otvorených okreskách, kde vozidlá dosahujú podstatne vyššie rýchlosti voči cyklistom a nie 30, 40 alebo 50 podľa zóny. Stačí si zobrať takú Pioniersku, kde premaľovali a zúžili jazdné pruhy aby vymedzili trhanou čiarou koridor pre cyklistov pri okraji cesty. Už tam to krásne zafungovalo v bezpečnosti cyklistov. Keď idú vozidlá oproti sebe a v koridore ide cyklista, tak to auto čo ho má pred sebou spomalí a počká kým prejde auto a potom cyklistu obehne. No vodiči, ktorí tam denne jazdia už vedia míňať cyklistu aj s vozidlom oproti. Je to stále na tesno, ale už má vymedzený priestor jazdného pruhu, ktorý musí dodržať. Po tejto zmene sa mi tam jazdí bezpečnejšie aj napriek tomu, že ten odstup 1,5 m je tam nemožný pokiaľ sa míňajú aj vozidlá.
Pritahovanie skrutiek este nikdy k vzniku slusnej a ohladuplnej spolocnosti neprispelo. Ironia je ze ten vodic na ktoreho dnes cyklista nadava ze je neohladuplny je cyklista ktory bude nadavat na ineho vodica o den neskor. To co treba je vzajomne pochopenie, emaptiu a skusit si obe strany palice. Totiz verim, ze drviva vacsina cyklistov su aj motoristi a opacne. Cize v zasade nadavame sami na seba a rozdiel je len v tom, aky dres si kto ktory den oblecie. Ak chcme, aby sa situacia zmenila, musime tie dresy zahodit a co najmenej vykikovat ja som chyklista ty si motorista.... Ak chce niekto nieco urobit pre cyklistov, mal by sa v prvom rade snazit aby ostatni ucastnici cestnej premavky nevideli v podobe cyklistu probloem, ale skor spestrenie. Aby sa cyklistovi snazili spriemnit den, nie ho vytrubit a vytlacit z cesty, za nieco co urobil nejaky jeho kolega tyzden pred tym. Taketo iniciativy ako 1,5m a ziadanie sprisnenia postihov za rychlost tomu isto nepomozu.
Jaroh Ak sa vies divat naraz do praveho aj laveho zrkadla a po pri tom aj na semafor a auto pred sebou, tak si pravdepodobne bud mucha alebo leguan. Kazdopadne iny zivocisny druh. Preto debatu s tebou dalej povazujem za bezpredmetnu lebo tu zjavne nejde o vyrovnane pole pre diskusiu. Musis debatovat zo sebarovnymi.
Vôbec nie, to je úplne nereálne. Ako by si postavil oddelenú cykloinfraštruktúru na všetkých desiatkach tisícoch kilometrov ciest? Ako ju postavíš v uliciach miest, zbúraš domy, aby sa tam zmestila "oddelená cykloinfraštruktúra"? A načo by si ju staval niekde na dedine, kde prejde jedno auto za päť minút?
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
Nemáš pravdu. Za tie roky vidím ako cyklista aj vodič, že k výchove dochádza. Ochota zastavovať chodcom na prechode, spomalenie za cyklistami a obiehanie, až premávka v protismere prejde a pod., to sa zreteľne zlepšuje. Je to proces uvedomenia a to je aj základom akejkoľvek výchovy. Moja dcéra mi hovorila, že učiteľ autoškoly jej vtĺkal do hlavy, že pri cyklistoch si musí predstaviť, že kamión obieha kamión, to za dávnejších čias vôbec neexistovalo.
Pod pojmom nevodič si predstavujem, že to je skôr prasa, ako vodič... Základom bezpečnosti a plynulosti na cestách je odhalenie tých, čo tam nemajú byť. Pomôžem si príkladom. Pred časom som dohliadal na zlepšovanie chodu jedného skladu s vyše 200 skladníkmi. Ukázalo sa, že cca. štyridsiati z nich boli zdrojom cca. 80% zmätkov, buď mali v péčku, alebo neboli schopní precízne pracovať. Sledovaním zdrojov chýb sa podarilo identifikovať tých "neskladníkov". Ich elimináciou sa potom zistilo, že drasticky ubudli aj krádeže, úrazy, PNky a nebolo potrebné ani držať ďalších 30 kontrolórov, ktorí ešte nachystané palety pracne preverovali, lebo reklamácie chýb, ktoré odhalí až zákazník, sú kua drahé.
Analógiou by bolo odoberanie vodičákov ľuďom, ktorí opakovane jazdia ako zmyslov zbavení, dopustili sa vážneho ohrozenia premávky, boli viacnásobnými účastníkmi nehôd, atď. Bohužiaľ, polícia nepozná tento vcelku jednoduchý sociologicko-manažérsky princíp a možno by na to ani nebola politická vôľa.
A nesúhlasím ani s tým, že nie je možné urobiť infraštruktúru, lebo zo sveta je dosť príkladov, kedy to niekto zvládol, či už hovoríme o cyklistike, alebo hromadnej doprave.
JOLI preto som to tu písal, že do mesta stačí ten vyznačený cyklopruh alebo ako to nazvať, ja ako cyklista vidím či som v ňom a že proste nemôžem si to len tak seknúť doľava, ako šofér mám určenú hranicu, že vidím (vidím aj tak toho cyklistu ale z psychologického hľadiska je to plus, proste budem medzi týmito 2 čiarami a nemám ako zraziť cyklistu, ktorý je priznajme si to najviac nepredvídateľný element na ceste).
Ďalšia dôležitá vec, veľa cyklistov nie je zvyknutých jazdiť na cestách. Doteraz jazdili (ak vôbec jazdili) len po chodníkoch, či hrádza a zrazu je to pre nich šok ísť na cestu, sú v strese. Nevedia, čo čakať. Zrazu nie sú ten najväčší predátor na ceste. Kopa z cyklistov ani nepozná pravidlá, alebo ich jednoducho ignoruje, lebo médiá pravidelne dávajú masáž, že šoféri majú byť ohľaduplný, majú predvídať, majú im dávať prednosť a podobne. Tak sa k tomu tak stávajú, ja som cyklista, šoféri si ma majú hýčkať. Tak isto, cyklistov veľa v mestách nie je, tak aj šoféri si na ich musia zvyknúť, keď stretnem jedného cyklistu za rok, neviem čo čakať. Okrem pár idiotov nikto s rozumom nebude chcieť úmyselne zraziť niekoho.
Pali65, pomaličky ale ista sa zvyšujúca sa ohľaduplnosť vodičov nie je dôsledkom výchovy, pretože tá neexistuje. Výchova je (JULŠ) " sústavné cieľavedomé pôsobenie na človeka zabezpečujúce jeho všestranný rozvoj" alebo "systematické vzdelávanie v istej oblasti". Nič takéto na Slovensku v oblasti dopravy a premávky neexistuje. Pomaličky ale iste sa zvyšujúca sa ohľaduplnosť vodičov je dôsledkom pomaly sa zvyšujúceho povedomia, viac a viac ľudí si uvedomuje, že ako vodič motorového vozidla nie sú nadradeným tvorom, ale naopak operátorom smrtiacej zbrane. Viac a viac ľudí si prirodzene (a nie výchovou) uvedomuje, že na cesty sa musíme zmestiť všetci a nepozabíjať sa pri tom. K tomu však neprispela výchova, ale zdravý rozum. A možno aj to, že stále viac a viac ľudí (a teda aj vodičov) bicykluje.
Jaroh veď si to nepredstavuj len ako nejaké formálne vzdelávanie v škole, či inštitúcii. Vzdelávanie prebieha dávaním príkladu (vodiči vidia správanie tých "dobrých" na cestách), diskusiami, informovaním v médiách, vrátane takýchto fór a áno, aj preto, že pribúda cyklistov a oni o svojich skúsenostiach nemlčia, ale ovplyvňujú svoje okolie – rodinu, kolegov, známych, atď. Ten proces je systematický a neustále napreduje. Vychovávame sa navzájom.
JOLI nebola to žiadna akcia, 7 cyklisti na cestných bicykloch sa proste vybrali hore Čertovicou. Ľudia ako ja, ty, hocikto z tohto fóra. Je pravda, išli pekne v zástupe, cca 1m od krajnice, tak 8-10m od seba (keby bol niekto sviňa, tak tam narve nadrzovku to 5m auto, ale už by bol v novinách), takže cca 60m dlhý vláčik.
Keby isli v baliku,tak by zaberali miesta ako 1 auto a dali by sa obehnut.Preto je lepsie,ak ked ich je viac nejdu za sebou,pretoze ako pises v takom pripade mali 60 m a bolo nebezpecne taku dlhu "kolonu" obiehat.
Keby isli v baliku,tak by zaberali miesta ako 1 auto a dali by sa obehnut.Preto je lepsie,ak ked ich je viac nejdu za sebou,pretoze ako pises v takom pripade mali 60 m a bolo nebezpecne taku dlhu "kolonu" obiehat.
Hej, v tomto sú rakušáci popredu, keď cestným cyklistom povoľujú jazdiť vo dvojiciach v prípade skupiny, čím sa takáto skupina napr. šiestich cyklistov stiahne o polovicu.
Ako vidno, legislatívne sme stále za o*****mi.
Aj povinne denné svietenie v lete hovadina, keďže sa tým ohrozuje bezpečenosť chodcov a cyklistov, viď napr. moja nehoda.
Chlapci, nemá zmysel strácať čas na tento problém, veď musíte vidieť, že toto je vymyslený úplny nezmysel: "Pred 2 rokmi som zažil, skupinka cyklistov cez Čertovicu, žiaľ nedala sa obehnúť, ani chlapík na Ferrari si netrúfol, takže od Bystrej po Kráľovu Lehotu nám to namiesto cca 35 minút čo to bežne trvá šli len skoro 3,5h.",
Venujte čas niečomu zmysluplnejšiemu.
Prečo je to nezmysel? Je to reálny problém. Odstup 1,5m reálne znamená, že treba obiehať cez ďalší pruh. Čo keď sa niekto vyberie z BA - Cintorín Vrakuňa cez Rovinku - Dunajskú Lužnú po ceste do centra Šamorína? Tá cesta je dosť frekventovaná, jazdí tam veľa áut. Ale zase je aj pomerne široká. Pri autách je trvanie cesty je okolo 15 minút, pre cyklistov podľa mapy.cz je to 59 minút, je to 17,5km trasa a výpočet pre cestný bicykel. Podstatný rozdiel. Takýchto ciest budú stovky na Slovensku a v meste bude problém vypuklejší. Na Štúrovej medzi Starým mostom a Kamenným námestím potom nemôže premávať električka, keďže nedodrží 1,5m odstup (resp. pôjde rovnako rýchlo ako cyklista). Pionierska to isté, stačí aby šli 2 cyklisti v jednom smere za sebou a už sa začína vytvárať kolóna. Čo Račianska? Tomášikova? Prievozská? Ružinovská? Pražská? Šancová? Trnavská? Všetky tie cesty práve došli o 1 pruh a treba zabudnúť na to, že len tak sa hodím do ľavého pruhu, ten bude tiež plný. MHD tiež bude riadne meškať. Alebo čo tak Košická medzi Prievozskou a Miletičkou? Tam sa nedá ako obehnúť cyklista. Na Jiraskovej nedávno spravili cyklopruhy, zo 4 pruhov pre autá spravili 2x cyklopruh a 2x pruh pre autá. Je tam dvojitá plná čiara, takže ja s autom, aj keď tam cyklista má cyklopruh ho nemôžem obehnúť, keďže aby som mal 1,5m odstup, musím ísť až do protismeru. Čo potom kopa jednosmeriek v meste? Cyklista na niektorých môže ísť cyklista v smere a dokonca aj v protismere jednosmerky, tam je nereálne dodržať 1,5m odstup, keďže tie cesty nie sú ani tak široké.
Ako si potom predstavujete to riešenie? Priemerná rýchlosť cyklistov sa uvádza 15km/h, nad 20km/h jazdí len menej ako 10% cyklistov. Reč je o rýchlosti na rovinke za optimálnych podmienok. Som zvedavý.
Riesenie je vsehochut. 1,5 metra nie je riesenie, ale gesto. Ok mozno takyto zakon rocne pomoze par (doslova) cyklistom vyhnut sa kolizii - odfuknutiu. Systematicke budovanie cyklotras by tiez pomohlo, vychova detto. Moje okamzite riesenie v obciach by bolo zmenit niektore nevyuzivane chodniky na cyklotrasy. Resp. cesticky pre chodcov a cyklistov. Zvlast povedla 4 prudoviek (Vajnorska, Roznavska atd ) chodi minimum chodcov, tam by to mohli spravit hned. A tiez po jednoduchej analyze vsade tam, kde je chodcov malo a chodnik nevedie rovno popred dvere.
Plosny odstup 1,5 metra je ako tu uz bolo pisane v praxi casto nevykonatelny, nekontrolovatelny a bude sluzit iba na ex post kriminalizaciu vodicov po kolizii. Cize old school "riesenie", ktore v realite nic neriesi. Ale mimo obce na presne vymedzenych (pozitivne ci negativne) usekoch a ako gesto, preco nie. Ale od cyklofanatikov by som skor cakal komplexny a vycerpavajuci zakon o cyklodoprave, v ktorom bude riesene vsetko. A nie taketo hura system vykriky
cokupit, zákony sú politikum a vieš, že politika je umenie možného. Nový "zakon o cyklodoprave, v ktorom bude riesene vsetko" je absolútny nezmysel, to je nereálna a navyše nesystémová vec.
Na druhej strane samozrejme implementácia cyklopodporných opatrení do relevantných zákonov je samozrejme potrebná a petícia niektoré z týchto vecí navrhuje. Navyše naše zákony sú už dosť procyklistické, problém nie je v tom, že by boli úplne zlé, ale že sa nevymáhajú.
Tá petícia má ešte ďalšie tri body, ktorú sú zo systémového hľadiska podstatnejšie, než ten prvý o 1.5 m odstupe. Ale aj on je užitočný, väčšina ľudí sa snaží dodržiavať zákony a tak sa zváši počet vodičov, ktorí dodržia potrebný odstup. V každej krajine, kde prijali presný odstup, nahlas hovoria, že ide o "osvetové" pravidlo, ktoré má upozorniť na problém. Podobne je tomu aj na Slovensku. Nikto neočakáva, že teraz policajti začnú nejako merať 1500 mm.
Na druhej strane je bez problémov uplatniteľná prax, že v prípade nehody, zapríčinenej nedostatočným odstupom, vie pri určitých okolnostiach súdny znalec zistiť, či bol dodržaný odstup - najmä na základe kamerových záznamov, ak sú dostupné. Robí sa to bežne v iných krajinách a niet dôvodu, prečo by sa to nedalo robiť u nás. Nie je to žiadna "ex post kriminalizácia", je to hľadanie spravodlivosti.
Inak súhlas, premena chodníkov pozdĺž výpadoviek a iných frekventovaných na zdieľané chodníky cyklistov a chodcov je nízko visiace ovocie a nechápem, prečo to mestá ako dočasné riešenie nerobia vo veľkom. Potrebné úpravy sú minimálne, de facto iba nájazdy na obrubníky a dopravné značenie (i keď tu opäť zohráva negatívnu úlohu dopravný inšpektorát - to rieši bod 3 petície). Pokiaľ viem, tak sa to chystá v Bratislave na Vajnorskej (?).
cokupit ono je to podobná situácia ako s rýchlosťou. Pár rokov dozadu som videl reportáž z Česka, že vodič bol označený za vinníka nehody, lebo šiel 55km/h namiesto 50km/h. Šofér sám priznal, že šiel rýchlejšie ako by mal, ale zároveň tvrdili, že zrážke by nemohol zabrániť aj keby šiel 50km/h, keďže chodec tam vbehol náhle (mal to našťastie na videu). 3 súdny znalci potvrdili, že aby zabránil zrážke musel by ísť rýchlosťou medzi 20-25km/h. Polícia to proste neriešila, išiel rýchlejšie ako mal = je vinný. Nakoniec tak či tak dostal 4 ročnú podmienku, lebo súd uznal síce, že zrážke nemohol zabrániť, ale išiel o 5km/h rýchlejšie ako mal a mal predvídať, že chodec mu tam skočí do cesty, aj keď tam nebol prechod pre chodcov (ten bol o nejakých 5m ďalej) a zobrali mu vodičák na 5 rokov. Chodca nikto neriešil, pritom podľa znaleckých posudkov za nehodu mohol chodec, ktorý náhle vkročil do dráhy vozidla a nepresvedčil sa, že vzhľadom na rýchlosť vozidiel môže bezpečne prejsť a prednostne nevyužil prechod pre chodcov. Podľa niekoľkých oslovených právnikov, čo riešia podobné situácie, proste šofér, aj keby dodržal rýchlosť a zrazil ho na prechode s tým, že chodec tam náhle vkročí, v 9/10 prípadov bude vinníkom šofér, lebo mal predvídať, že tam môže niekto náhle vbehnúť, aj keby mu tam skočil doslova 0,5m pred auto. Keďže zákon neurčuje ako rýchlo treba ísť cez prechod, len že má ísť dostatočne rýchlo aby vedel zareagovať a má predvídať chodcov, čo sa dá vyložiť aj tak, že šofér by mal zastaviť pred prechodom a prejsť rýchlosťou 1km/h. Záleží od sudcu.
Jaroh v čom je osvetový? Nikde nie je ani slovkom spomenutá dopravná výchova cyklistov. Tak isto sa ste ani raz neodpovedal, ako riešiť tých 1,5m v praxi. Zákon je zákon a ten nepustí. Nedodržal 1,5m je vinník. Nik sa s vami baviť nebude. A
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Sanzim sa, Obcas sa nepodari. Na kolko som na krajnici staci pol kroku a chodec je predomnou. A chodec sa zvacsa nepozera ked nic nepocuje ist a najprv urobi 1-2 kroky na prechopd a potom pozera ci ho auta pustaju. Len to uz stoji v mojej drahe a ak mam vedla seba nebodaj auto nemam velmi inu moznost ako nudzovo brzdit. Na druhej strane ak chcme tomu predist musim brzdit pred kazdym prechodom kde sa nachadza chodec v 1-2m okruhu aby som stihol zaragovat ked sa nahle rozhodne vstupit do cesty. Specialna kategoria su prechody na neprehladnych miestach ked ja nevidim chodcu kym nie je na prechode a on ma nevidi na krajnici kym nestoji v mojej drahe... Tam jeto o drzku pre oboch.
Nebola to akcia Trnava-Rysy? Je to organizovaná akcia a vždy sa ide vo veľkom balíku. Takže to, že niekto nestihne lietadlo nie je problém tejto akcie, ale problém tvojho kamoša, ktorý si nevie dať dostatočnú časovú rezervu a zároveň nepočíta s inými obmedzeniami. Čo ak by tam bol prekotený kamión a úplne uzavretá cesta? Po dvoch hodinách státia v kolóne by Vás otočili, že choďte cez Vernár alebo Donovaly. A to si predstav, keby sme boli cyklistická krajina ako napr. Belgicko. Kde každý druhý deň pomaly nejaký mestečko organizuje cyklopreteky a uzavrie na pol dňa cesty na trase pretekov kategórie okolo stodoly a maštale. To je také slovenské, vyhovárať sa za svoju neschopnosť na všetkých ostatných. Neschopnosť si dostatočne poistiť cestu, keď viem, že mám stihnúť let alebo iné stretnutie.
Chlape, ty tak drístaš, že je to až zábavné.
Fakt nerozumiem logike niektorých bajkerov.
Ani motorka, skuter a emotorka nie je auto, a tiez by moíhli predchadzat z prava. Ale z bezpecnostnych dovodov nemnozu. To iste by malo pôlatit pre bicykel, v com je rozdiel? Je velmi narocne a miestami nemozne, aby vodic sledoval premavku za sebou v pravo aj v laov naraz. A bezne je predchadzany z oboch stran naraz.
Vždy by mal byť pohľad z viacerých strán, nie len z jednej.
Ked uz pre nic tak aspon pre presetrenie priestupku, ako dokzes ze vodic vosiel do proiestoru chyklistu a nie naopak, ak plati pravidlo len jednosmerne. Zvlast v meste pri subeznej jazde je to totalny nonsens. Ked je 1km/h rychlejsi cyklista je v poriadku ked je 30cm od auta, ako nahle je ale o 1km/h rychejsie auto musi trhnut volant v lavo aby natiahlo tych 30cm na 1,5m ? Tan co prisiel s tymto napadom asi este nevidel ani 1,5m dlhy colstok, nie to situaciu v mestskej premavke.
Čo sa týka kamoša, bežne cesta trvá 1h a 15min, má to rokmi odskúšané. Vtedy mu cesta trvala 4 hodiny a niečo. Bežne chodí s cca 1,5h rezervou. Žiadne také, že chodí na poslednú chvíľu. Kedy má potom nabudúce vyraziť? 6 hodín pred odletom? 7 hodín? Mimochodom za 4,5-5h sa dá bežne spraviť BA-KE čo je 430 km, tak kto mal predpokladať, že pôjde cez 4 hodiny z Brezna do Popradu?
Jaroh ja nedrístam. V Španielsku tiež platí 1,5m odstup, ak si dobre pamätám a Malorka je súčasťou Španielska. V Palme bežne vidno, že v 1 pruhu je zároveň aj auto aj cyklista. Nik tam v meste toho 1,5m nerieši. Max auto trocha zatrúbilo, že som za tebou a obieham ťa, tak buď ready a minul ma 30cm a šiel ďalej. Kamoš žije v Barcelone. Tiež sa pritom smeje, cyklisti sa natlačia všade kde sa dá, a všetci to majú na háku. Aj cyklisti, aj šoféri, aj policajti. V Británii to síce neplatí, ale jazdil som po Londýne bikom, ako sa tam jazdí, kopa ľudí by ani na bike nevysadla.
Toto začína byť naozaj zábavná diskusia. Naozaj, to je teda veľmi náročné sledovať premávku za sebou..
Nie je to náhodou svätá povinnosť vodiča? Na to má spätná zrkadielka. Ak to zvláda v 130 kmh na diaľnici, tak to hádam zvládne, keď sa hýbe krok sun krok v zápche...
To je úplne neuveriteľne, čo tu niektorí účastníci zájazdu dokážu vypotiť
Kenai, ty máš vodicak? Lebo ak nie si schopný v zápche či v státí na červenej si kontrolovať, čo sa deje okolo tvojho auta, tak by si mal vážne uvažovať o jeho odovzdaní...
Preto si myslím, že v meste je nezmysel aby platil tento odstup a mal by byť zameraný na cesty v extraviláne obcí a na otvorených okreskách, kde vozidlá dosahujú podstatne vyššie rýchlosti voči cyklistom a nie 30, 40 alebo 50 podľa zóny. Stačí si zobrať takú Pioniersku, kde premaľovali a zúžili jazdné pruhy aby vymedzili trhanou čiarou koridor pre cyklistov pri okraji cesty. Už tam to krásne zafungovalo v bezpečnosti cyklistov. Keď idú vozidlá oproti sebe a v koridore ide cyklista, tak to auto čo ho má pred sebou spomalí a počká kým prejde auto a potom cyklistu obehne. No vodiči, ktorí tam denne jazdia už vedia míňať cyklistu aj s vozidlom oproti. Je to stále na tesno, ale už má vymedzený priestor jazdného pruhu, ktorý musí dodržať. Po tejto zmene sa mi tam jazdí bezpečnejšie aj napriek tomu, že ten odstup 1,5 m je tam nemožný pokiaľ sa míňajú aj vozidlá.
Jaroh Ak sa vies divat naraz do praveho aj laveho zrkadla a po pri tom aj na semafor a auto pred sebou, tak si pravdepodobne bud mucha alebo leguan. Kazdopadne iny zivocisny druh. Preto debatu s tebou dalej povazujem za bezpredmetnu lebo tu zjavne nejde o vyrovnane pole pre diskusiu. Musis debatovat zo sebarovnymi.
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
Nemáš pravdu. Za tie roky vidím ako cyklista aj vodič, že k výchove dochádza. Ochota zastavovať chodcom na prechode, spomalenie za cyklistami a obiehanie, až premávka v protismere prejde a pod., to sa zreteľne zlepšuje. Je to proces uvedomenia a to je aj základom akejkoľvek výchovy. Moja dcéra mi hovorila, že učiteľ autoškoly jej vtĺkal do hlavy, že pri cyklistoch si musí predstaviť, že kamión obieha kamión, to za dávnejších čias vôbec neexistovalo.
Pod pojmom nevodič si predstavujem, že to je skôr prasa, ako vodič... Základom bezpečnosti a plynulosti na cestách je odhalenie tých, čo tam nemajú byť. Pomôžem si príkladom. Pred časom som dohliadal na zlepšovanie chodu jedného skladu s vyše 200 skladníkmi. Ukázalo sa, že cca. štyridsiati z nich boli zdrojom cca. 80% zmätkov, buď mali v péčku, alebo neboli schopní precízne pracovať. Sledovaním zdrojov chýb sa podarilo identifikovať tých "neskladníkov". Ich elimináciou sa potom zistilo, že drasticky ubudli aj krádeže, úrazy, PNky a nebolo potrebné ani držať ďalších 30 kontrolórov, ktorí ešte nachystané palety pracne preverovali, lebo reklamácie chýb, ktoré odhalí až zákazník, sú kua drahé.
Analógiou by bolo odoberanie vodičákov ľuďom, ktorí opakovane jazdia ako zmyslov zbavení, dopustili sa vážneho ohrozenia premávky, boli viacnásobnými účastníkmi nehôd, atď. Bohužiaľ, polícia nepozná tento vcelku jednoduchý sociologicko-manažérsky princíp a možno by na to ani nebola politická vôľa.
A nesúhlasím ani s tým, že nie je možné urobiť infraštruktúru, lebo zo sveta je dosť príkladov, kedy to niekto zvládol, či už hovoríme o cyklistike, alebo hromadnej doprave.
Ďalšia dôležitá vec, veľa cyklistov nie je zvyknutých jazdiť na cestách. Doteraz jazdili (ak vôbec jazdili) len po chodníkoch, či hrádza a zrazu je to pre nich šok ísť na cestu, sú v strese. Nevedia, čo čakať. Zrazu nie sú ten najväčší predátor na ceste. Kopa z cyklistov ani nepozná pravidlá, alebo ich jednoducho ignoruje, lebo médiá pravidelne dávajú masáž, že šoféri majú byť ohľaduplný, majú predvídať, majú im dávať prednosť a podobne. Tak sa k tomu tak stávajú, ja som cyklista, šoféri si ma majú hýčkať. Tak isto, cyklistov veľa v mestách nie je, tak aj šoféri si na ich musia zvyknúť, keď stretnem jedného cyklistu za rok, neviem čo čakať. Okrem pár idiotov nikto s rozumom nebude chcieť úmyselne zraziť niekoho.
Keby isli v baliku,tak by zaberali miesta ako 1 auto a dali by sa obehnut.Preto je lepsie,ak ked ich je viac nejdu za sebou,pretoze ako pises v takom pripade mali 60 m a bolo nebezpecne taku dlhu "kolonu" obiehat.
Hej, v tomto sú rakušáci popredu, keď cestným cyklistom povoľujú jazdiť vo dvojiciach v prípade skupiny, čím sa takáto skupina napr. šiestich cyklistov stiahne o polovicu.
Ako vidno, legislatívne sme stále za o*****mi.
Aj povinne denné svietenie v lete hovadina, keďže sa tým ohrozuje bezpečenosť chodcov a cyklistov, viď napr. moja nehoda.
Venujte čas niečomu zmysluplnejšiemu.
Ako si potom predstavujete to riešenie? Priemerná rýchlosť cyklistov sa uvádza 15km/h, nad 20km/h jazdí len menej ako 10% cyklistov. Reč je o rýchlosti na rovinke za optimálnych podmienok. Som zvedavý.
Plosny odstup 1,5 metra je ako tu uz bolo pisane v praxi casto nevykonatelny, nekontrolovatelny a bude sluzit iba na ex post kriminalizaciu vodicov po kolizii. Cize old school "riesenie", ktore v realite nic neriesi. Ale mimo obce na presne vymedzenych (pozitivne ci negativne) usekoch a ako gesto, preco nie. Ale od cyklofanatikov by som skor cakal komplexny a vycerpavajuci zakon o cyklodoprave, v ktorom bude riesene vsetko. A nie taketo hura system vykriky
Na druhej strane samozrejme implementácia cyklopodporných opatrení do relevantných zákonov je samozrejme potrebná a petícia niektoré z týchto vecí navrhuje. Navyše naše zákony sú už dosť procyklistické, problém nie je v tom, že by boli úplne zlé, ale že sa nevymáhajú.
Tá petícia má ešte ďalšie tri body, ktorú sú zo systémového hľadiska podstatnejšie, než ten prvý o 1.5 m odstupe. Ale aj on je užitočný, väčšina ľudí sa snaží dodržiavať zákony a tak sa zváši počet vodičov, ktorí dodržia potrebný odstup. V každej krajine, kde prijali presný odstup, nahlas hovoria, že ide o "osvetové" pravidlo, ktoré má upozorniť na problém. Podobne je tomu aj na Slovensku. Nikto neočakáva, že teraz policajti začnú nejako merať 1500 mm.
Na druhej strane je bez problémov uplatniteľná prax, že v prípade nehody, zapríčinenej nedostatočným odstupom, vie pri určitých okolnostiach súdny znalec zistiť, či bol dodržaný odstup - najmä na základe kamerových záznamov, ak sú dostupné. Robí sa to bežne v iných krajinách a niet dôvodu, prečo by sa to nedalo robiť u nás. Nie je to žiadna "ex post kriminalizácia", je to hľadanie spravodlivosti.
Inak súhlas, premena chodníkov pozdĺž výpadoviek a iných frekventovaných na zdieľané chodníky cyklistov a chodcov je nízko visiace ovocie a nechápem, prečo to mestá ako dočasné riešenie nerobia vo veľkom. Potrebné úpravy sú minimálne, de facto iba nájazdy na obrubníky a dopravné značenie (i keď tu opäť zohráva negatívnu úlohu dopravný inšpektorát - to rieši bod 3 petície). Pokiaľ viem, tak sa to chystá v Bratislave na Vajnorskej (?).
Jaroh v čom je osvetový? Nikde nie je ani slovkom spomenutá dopravná výchova cyklistov. Tak isto sa ste ani raz neodpovedal, ako riešiť tých 1,5m v praxi. Zákon je zákon a ten nepustí. Nedodržal 1,5m je vinník. Nik sa s vami baviť nebude. A