Kategórie
Bike-techAké kotúčové brzdy na MTB? # MTB # skúsenosti # poradenstvo # rady # jazda do kopca # technika jazdy # technické otázky
chcel by som od Vas radu,ake su dobre kotucove brzdy.Berme to teraz z hladiska kvality,co by ste si dali na svoj bike aby to poriadne brzdilo.Presnejsie mali by to byt nejake hydrauliky.Momentalne mam Tektro Auriga Comp a nezda sa mi ze by brzdy ucinok bol nejaky ohromujuci.Chcel by som nieco co ide uplne lahucko a nieco v takom style ze tuknem a stojim.Prosim poradte.Linky su vitane.
Dakujem
-9% Shimano SLX M7100 hydr. predná brzda, Post Mount, 1000 mm had. + platničky G03S
69,99 €
-9%
MOC 125 €
-11% Shimano Deore XT BR-M8120 hydr. zadná brzda, Post Mount, had. 1700 mm + plat. N03A
129 €
-11%
MOC 215 €
-5% MAGURA MT Sport hydraulická brzda, páčka 2-finger, predná/zadná
51,99 €
-5%
MOC 61,99 €
-17% Shimano BL-MT200/BR-MT200 hydr. zadná brzda, pravá, Post Mount, had. 1 400 mm (OEM)
23,99 €
-17%
MOC 28,99 €
savings Shimano XTR BR-M9100 hydr. predná brzda, Post Mount, had. 1 000 mm + plat. K02Ti
202 €
savings
MOC 295 €
-21% MAGURA MT5 hydr. brzda, ľavá, 4-piest, Post Mount, had. 1 000 mm + adaptér, OEM
54,90 €
-21%
MOC 69,90 €
-31% MAGURA MT5 hydr. brzda, pravá, 4-piest, Post Mount, had. 2 000 mm, OEM
54,90 €
-31%
MOC 79,90 €
Výpredaj -31% Shimano BR-MT200 hydr. zadná brzda, Post Mount, had. 1 450 mm, OEM
33,99 €
-31%
MOC 48,99 €
-29% SRAM Level T hydr. predná brzda, Post Mount, had. 950 mm + platničky
74,99 €
-29%
MOC 106 €
-12% Shimano Deore M6100 hydr. zadná brzda, Post Mount, had. 1 700 mm + plat. G05S
65,99 €
-12%
MOC 109 €
-29% Shimano Altus BL-MT201 hydr. predná brzda, Post Mount, had. 1000 mm + plat. B05S
23,99 €
-29%
MOC 42,99 €
77,99 €
-19%
MOC 113 €
-15% Shimano Deore XT BL-M8200/BR-M8200 hydr. zadná brzda, Post Mount, had. 1 700 mm + platničky P03A
191 €
-15%
MOC 225 €
savings Shimano zadný adaptér pre brzd. kotúč, 160 mm, Flat Mount
9,19 €
savings
MOC 15,99 €
-6% SRAM brzdová objímka - (DISCRETE) BLACK (TI BOLT T25) - GUIDE ULT/RSC/RS/RE/R,LEVEL ULT
12,59 €
-6%
MOC 16,79 €
savings Shimano SMCB90 nastavovacia skrutka pre brzdy na priamu montáž, 1 ks
16,29 €
savings
MOC 27,99 €
Možno pomôže toto.
Temu brzdy riešim v podstate od kedy mam horsky bike (2016) ... pri svojej váhe 95kg + vybavenie + bike = brzdy dostanú zabrať.
Chalani z mtb.com majú výborne prepracovaný laboratórny setup a metodiky merania účinnosti mtb bŕzd a čerešnička => úplna absencia "ľudského pocitu" dáva jednoznačnú odpoveď na čo sa pýtal:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/
https://ebike-mtb.com/en/group-test-e-mtb-disc-brakes/2/
naviac aj dosť zaváži aj veľkost brzdového kotúča (posledna strana):
https://www.sensorprod.com/news/white-papers/2010-03_ctb/wp_ctb-2010-03.pdf
A musim povedať že papierove testy su jedna vec, druha vec je aký majú brzdy charakter.
z osobnej skúsenoti som mal nasledovne sety:
Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm
SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
XT M8000 (v podstate to iste ako riadok vyššie) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT, Magura; 180,203mm
Začnem od začiatku:
1.) Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm:
boli to original brzdy k mojmu prvemu mtb, brzdili celkom fajn, mali hryzavý charakter. ale achylová päta bola výdrž = stačilo sa pustiť malým kopcom a po troch stlačeniach páky začali vädnúť (v angličtine sa to nazýva "fade") v a princípe prestali brzdiť. Zmeny velkosti kotúča moc nepomohli = vädnutie prichádzalo ešte rýchlejšie a nečakane, bolo to nebezpečné a nemohol som sa ne spolahnuť. Po kratkom čase som sa rozhodol ich vymeniť za:
2.) SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
Obrovský rozdiel oproti Hayes-om, v princípe nevädli, dobrý brzdný výkon, na XC bike to bola fakt bomba = na zvažnice, lesne cesty, bol som max spokojny, vtedy vyšli na cca 140€ aj s platničkami s chladením + služba skrátenia hadíc na mieru
3.) XT M8000 (ešte lepšie 2 piesty) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
tieto prišli s novým celoodpruženým trail bike-om, charakter veľmi podobný ako pri SLX-och, no celoodpruzeny bike + teleskopka dáva vyššiu mieru istoty a tak sa jazdilo dole kopcom rýchlejšie, vymenil som aj pôvodne kotúče na XT = bol to len drobný rozdiel vo výkonnosti ale mali viac hryzavý charakter
4.) XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT SMRT81 / MT800, Magura; 180,203mm
podarilo sa mi zohnať tu na bazare 4 piestové prasa, vymenil som za pôvodne 2 piestové a to je ešte další level vyššie ... v prinícípe už je asi málo lepších bŕzd. Tu fyzika nepusti = velkost kontaktnej plochy kotuc vs platnicky je o 50% vačšia ako u 2piestov (https://images.app.goo.gl/pwUVZCcGmVfqZWpv9). V realite to je, že brzdím iba jedným prstom. V prípade prednej brzdy ak potiahnem páku dvomi prstami znamená to automaticky "frontflip" cez rajdy. Výkon to má predimenzovaný, na rozdávanie, nedajú sa prehriať = nevädnú, 100% účinok za každých okolnosti.
Možno by som ešte chvilku venoval kotúčom ... totiž mal som starší model Shimano XT (SMRT81), brzdilo to úzasne, jenine čo ma iritovalo, že po dlhom brzdení sa kotúč vlnil, potom chvílku šúchal a po chvilke prestal ako vychladol. Nič hrozné. Za honbou k dokonalosti brzdového systému a dlhom zvažovaní som kupil Magury Storm HC. Namontoval, brzdilo to +/- rovnako čo sa týka výkonu, ale na charakter som si teda zvyknúť nemohol. V tomto prípade brzdný účinok nastupoval postupne a nie "hryzavo" ako som bolo u Shimano kotúčov. Skúšal som rozne finty, odmasťovače, brebrúsil som platničky ... ale žiadna zmena => proste je to charakter kombinácie bŕzd a kotúčov. Nakoniec som kúpil nové kotúče Shimano XT MT-800 ... a hryzavý charakter sa vrátil a vrátil sa aj
Záver a odporúčania:
Asi nie je jednoznačné čo je lepšie a čo je horšie. A z osobnej skúsenoti tam vidím 2 základné závery:
1.) primárny účel = "bezpečnosť a spoľahlivosť" - či ťa "dovezú" domov celého, či výkonnosť bŕzd postačuje na tvoj region kde jazdíš (hory, roviny, ...), telesná hmotnosť, prípadne nie je na škodu aj nejaká výkonová rezerva.
2.) pocity = "charakter" - akým spôsobom brdíš, štýl brzdenia (či radšej brzdíš dostatočne vopred a predvídavo alebo na poslednú chvílu
Mne trvalo 5 rokov pokým som zistil čo mi presne vyhovuje a čo mi stači, a to sa samozrejme menilo časom ako som sa zlepšoval kondične a aj technicky.
bodaj by nie, je to princip hydraulickeho zdvihaka
slx2p plocha piestov 760mm2 22mm
slx4p plocha piestov 808mm2 15+17mm
packa piest 314mm2 10mm (ak dobre viem)
pocítiš ... ja som tak (na starom bajku) v predu menil deore 6100 za 6120 strmeň a bola to citelna zmena (kotuč zostal rovnaký - SM-RT76 - 200mm)
tiež mám 7120tky par mesiacov
tiež mám 7120tky par mesiacov
Cierne. Kotuc smrtka 70ka 180ka.
Mt5(180€) mt trail(110€)
Teraz mam aktuslne shimano m6100
Prevaznejazdim XC. A sem tam si dam Blue Trail z kamziku.
A sem tam rychlejsia jazda z kopca, ale nic zavazne. Kotuce mam predne aj zadne 180mm
Mam 14kg bike HT A 90kg. Ak to hra nejaku rolu.