Zdvih
vidlice je maximálna vzdialenosť, o ktorú sa vidlica môže stlačiť od svojej úplne natiahnutej (odpruženej) po úplne stlačenú (doraz) polohu. Je to pevne daný parameter výrobcom/konštrukciou a udáva sa v milimetroch. Zdvih v podstate definuje potenciál vidlice absorbovať nárazy a nerovnosti terénu.
Sag je miera stlačenia vidlice pod hmotnosťou jazdca v jeho bežnej základnej jazdeckej pozícii (vrátane oblečenia,
batohu a iného výstroja). Udáva sa ako percento z celkového zdvihu vidlice nezávisle od toho, koľko mm je daný zdvih (napr. 20-30 %) . Správne nastavený sag (optimálnym tlakom, ktorým vidlicu fúkaš) umožňuje vidlici pracovať efektívne, aby absorbovala nerovnosti v teréne a neslúži na zmenu zdvihu vidlice.
Zdvih vidlice definuje jej maximálnu "kapacitu" odpruženia, zatiaľ čo sag ukazuje, ako efektívne dokáže túto kapacitu využiť v daných podmienkach pri danej hmotnosti jazdca a štýlu jazdy.
Správne nastavenie sagu je kľúčové pre optimálny
výkon vidlice. Ak je sag príliš malý (napr. 10 %), vidlica nebude efektívne reagovať na menšie nerovnosti. Ak je sag príliš veľký (napr. 40 %), vidlica sa bude rýchlo „ponárať“ a dosiahne dno pri väčších nárazoch (toto je asi to, čo myslíš, že mäkšia sa ti stlačí na "menej" zdvihu).
Zdvih a sag spoločne ovplyvňujú jazdné vlastnosti v teréne. Napríklad ale len ako príklad na pochopenie - vidlica so zdvihom 150 mm a správne nastaveným sagom (napr. 30 %) sa pri jazde v mierne až stredne náročnom teréne stláča o približne 50 mm, pričom zvyšných 10O mm zostáva na absorpciu nárazov v náročnejšom teréne až pri dopade veľkých skokov kedy hrozí doraz. Vidlicu by si mal teda nastavovať tak, aby pracovala v širokom spektre terénnych nerovností a sklone terénu optimálne v celej dĺžke zdvihu ako je to aj myslené a nie preto aby si kvázi znížil zdvih väčším počiatočným zanorením - to dosiahneš kúpou vidlice so zdvihom, ktorý chceš
