Skorpion: hore som to vysvetlil. Energia je stále len energia.
1/ ICE motor si sám vyrába energiu potrebnú pre pohyb auta z paliva (nafta, LPG, benzín, etanol atď), plní teda zároveň funkciu generátora a aj motora, čo uvádza vozidlo do pohybu.
2/ BEV - motor v takom vozidle si sám nevyrába energiu potrebnú pre pohyb auta. Tú energiu vyrába elektráreň, alebo nejaký generátor a tá je dopravená do batérie a z batériu ju čerpá samotný motor, aby sa vozidlo mohlo hýbať.
Ako ICE motor, tak aj elektrárne podľa svojho typu majú účinnosť s ktorou vyrábajú energiu potrebnú pre pohyb.
ICE si ziadnu energiu nevyraba. Len premiena chemicku energiu obsiahnutu v palive na pohyb. Rovnako, ako BEV premiena elektricku energiu na pohyb. Ucinnost tohto procesu pri ICE je 30-40%, pri BEV je to 70-80%.
tu to mate od odborníka vysvetlené že aj tých 30% je iba z ríše snov, je to skor iba ten peak pri idealnych podmienkach, pri EV je efektivita 90%+ celý čas
0:40 emisie
4:00 efektivita Otvoriť v novom oknethumb_up0thumb_down
trionq aj my uz teda vysvetlis,ze GDE to zijem? ze tesly sa v eu nevyrabaju? Ci si taky pomyleny riadne,ze to od 2013ho abs netusis.....
ja svedok elonov,gde to len zijem
Vyrabaju sa iba v Berlíne, ako ti bolo vysvetlene. V Holandsku majú len servisne a logistické centrum kde sa vykladajú lode z Číny, prípadne v menšom objeme z US X/S ale tých je minimum. Ak je podla tvojej definície svedok ten kto o téme aj niečo vie tak som vinný..
takže celá tá ekologická show a hádky okolo je že ušetríme "len" 30% emisií CO2 voči tomu čo je tu teraz? aj to pri výpočte 16 rokov 250tis km na auto? (a to zanedbáme fakt že málo ludí jazdí 16 rokov jedno auto, či už s ohľadom na opotrebenie alebo zastaranosti, lebo to potom výjde ešte horšie)
každý gram sa počíta samozrejme a v globále to dá nejaké číslo, ale teda znížiť emisie osobnej dopravy na 70% mi nepríde tak zásadný zvrat nato aký cirkus to robí
či zas som dačo zle pochopil?
Aj v krajinach ako je cina ci polsko uz DNES bev produkuju za cely zivotny cyklus menej emisii, ako spalovaky. Takze nie je o com. A riesit uhlikovu stopu aut, ktore nejazdia s argumentom, ze su potom cistejsie. No to uz je dost zufale... copyrightwww.visualcapitalist.com www.visualcapitalist.com
Priemerny vek aut na sk je vyse 14 rokov, v celej unii 12, v rakusku 8rokov.
Ano negativny odhad je, ze bevka vyprodukuju o tretinu menej emisii. Realne to ale bude lepsie, pretoze technologicky pokrok, efektivita vyroby a recyklacie a najma skladba energetickeho mixu sa bude zlepsovat. Inak povedane kym pri spalovakoch uz sme na ich technologickych limitoch, pri bevkach iba zaciname a uz teraz su o minimalne tretinu cistejsie. A to este spalujeme v elektrarnach uhlie a plyn...
takže celá tá ekologická show a hádky okolo je že ušetríme "len" 30% emisií CO2 voči tomu čo je tu teraz? aj to pri výpočte 16 rokov 250tis km na auto? (a to zanedbáme fakt že málo ludí jazdí 16 rokov jedno auto, či už s ohľadom na opotrebenie alebo zastaranosti, lebo to potom výjde ešte horšie)
každý gram sa počíta samozrejme a v globále to dá nejaké číslo, ale teda znížiť emisie osobnej dopravy na 70% mi nepríde tak zásadný zvrat nato aký cirkus to robí
či zas som dačo zle pochopil?
Aj 30% je solidna uspora. Keby ti v praci ponukli o 30% vyssi plat, povies: nie, dakujem, to nema zvyznam?
A je to aj o tom, kde sa emisie vypustaju. ICE ich vypustaju primarne v meste (ak neratam rafinerky a pod.). BEV mimo mesto (elekrarne). Z globalneho hladiska je to jedno, ale pre zivot v mestach to ma vyznam. Pekny priklad je z domami. Ludia maju na domoch kominy z krbov vyustene nad strechu a nie do obyvacky. Preco, ked v oboch pripadoch su emisie rovnake, pricom lacnejsie by bolo to riesenie do obyvacky?
A je to aj o tom, kde sa emisie vypustaju. ICE ich vypustaju primarne v meste (ak neratam rafinerky a pod.). BEV mimo mesto (elekrarne). Z globalneho hladiska je to jedno, ale pre zivot v mestach to ma vyznam. Pekny priklad je z domami. Ludia maju na domoch kominy z krbov vyustene nad strechu a nie do obyvacky. Preco, ked v oboch pripadoch su emisie rovnake, pricom lacnejsie by bolo to riesenie do obyvacky?
Len pozor, pri autách sú to dve rozdielne veci:
Emisie skleníkových plynov (CO2) - je jedno, kde sú emitované, nevadí, že sú emitované v sídlach, škodlivo pôsobia až vo vysokých vrstvách atmosféry a človeku škodia až sekundárne;
Emisie tuhých častíc - škodlivo pôsobia najmä v mieste emitovania (ICE) prípadne v nejakej vzdialenosti od zdroja (BEV) a človeku škodia priamo, keď ich vdy*****
Nepochoval, pribrzdil. Nehovoriac o tom, že na VW Up asi do Košicov nepôjdeš...
Hej, BEV samozrejme tiež majú emisie tuhých častíc (brzdy a pneumatiky) a takisto víria prach, ako ICe (to je tiež negatívny dopad), vďaka rekuperácii sú však emisie z bŕzd nižšie, ako pri porovnateľnom ICE aute.
Riešením do budúcnosti je znižovanie podielu individuálnej automobilovej dopravy ako takej, najmä teda v mestskej mobilite, ale to na tomto fóre nie je populárne .
Prave az s prichodom euro 7 sa reguluju aj emisie z oderu pneu a brzd. Cize zase posun oproti minulosti, ked sa na to kaslalo. A pri bev su emisie z brzd minimalne, nakolko sa v praxi aj pouzivaju minimalne, vdaka rekuperacii. Plus je mozne ich zapuzdrit a tym tieto emisie prakticky uplne eliminovat (vysypu sa v servise). Pri pneu je to zlozitejsie, ale pozitivne je, ze sa to konecne riesi.
Skoda, ze toto nikto neprepocita na ekonomicke straty. Su to obrovske sumy:
Podľa najnovších odhadov EEA v roku 2020 v EÚ predčasne zomrelo najmenej 238 000 osôb v dôsledku vystavenia znečisteniu časticami PM2,5, ktoré presiahlo smernú hodnotu WHO 5 µg/m3. Počet predčasných úmrtí spôsobených znečistením oxidom dusičitým v EÚ dosiahol 49 000 a vystavením ozónu 24 000.
Znečistenie ovzdušia má okrem predčasných úmrtí za následok aj zhoršenie zdravotného stavu a značné zvýšenie nákladov na zdravotníctvo. Napríklad v roku 2019 bolo vystavenie časticiam PM2,5 príčinou 175 702 rokov života so zdravotným postihnutím (YLD) v dôsledku chronickej obštrukčnej choroby pľúc v 30 európskych krajinách.
Aj 30% je solidna uspora. Keby ti v praci ponukli o 30% vyssi plat, povies: nie, dakujem, to nema zvyznam?
ale veď určite, písal som že každý gram dobrý.. ale obdobný prínos majú aj moderné spalováky voči starým a bolo by to aj priechodnejšie cez ludí aj finančne aj mentálne.
samozrejme ruka v ruke s tým musí ísť neoyebávať jak u výrobcov tak u majiteľov na úplatkoch na STK/EK
CraObs Spalovaky su uz optimalizovane a motory dosiahli "technologicku dokonalost". Tam sa uz mozes bavit o kvapkach zlepsenia. V principe ale pokial budes mat rovnako velke auto s rovnakou aerodynamikou tak emisie z pouzivania uz velmi nezrazis. A emisie z pouzivania (tie "Use phase emissions" z cokupitovho obrazku) su prave najvacsia polozka.
S BEV vsak prave tu su rezervy a moznosti uspor. Priemerne emisie na vyrobu elektriny v sieti klesaju, mas moznost kupit si vlastny solar a budes mat tuto prevadzku za 0 (samozrejme nieco je zabudovane v solari), ked ti bude svietit slnko. Cize tu su velke moznosti uspor. Nebude to 0 vsade a vzdy, ale su tu rezervy.
Zaroven tie "uspory" hovorim z pohladu jednotlivca teraz. Lebo elektrina je vyrazne drahsia ako fosilne paliva - tam tvori 70% z ceny dan. A stat si tu dan niekedy zacne vyberat aj v elektre - nejako. Len to niekedy nie je teraz ani za rok.
Bohužiaľ, tu elektrinu nevieme skladovať. Drobný problém, kvôli ktorému máš veľké straty natankovanej energie v zime alebo po dlhom státí. Zatiaľ čo litre benzínu z nádrže neutečú ani po roku. Akonáhle začneš elektrinu ukladať do iných foriem napr. do vodíka, začneš mať ešte väčšie straty. Ako si budeš doma nabíjať BEV, keď ten BEV ťa musí ráno odviesť z domu preč, kam nemáš svoju foto elektrinu zadarmo?
Aj 30% je solidna uspora. Keby ti v praci ponukli o 30% vyssi plat, povies: nie, dakujem, to nema zvyznam?
A je to aj o tom, kde sa emisie vypustaju. ICE ich vypustaju primarne v meste (ak neratam rafinerky a pod.). BEV mimo mesto (elekrarne). Z globalneho hladiska je to jedno, ale pre zivot v mestach to ma vyznam. Pekny priklad je z domami. Ludia maju na domoch kominy z krbov vyustene nad strechu a nie do obyvacky. Preco, ked v oboch pripadoch su emisie rovnake, pricom lacnejsie by bolo to riesenie do obyvacky?
ale ze tymi krbmi zacmudzuju smradom cele okolie je OK?
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
1/ ICE motor si sám vyrába energiu potrebnú pre pohyb auta z paliva (nafta, LPG, benzín, etanol atď), plní teda zároveň funkciu generátora a aj motora, čo uvádza vozidlo do pohybu.
2/ BEV - motor v takom vozidle si sám nevyrába energiu potrebnú pre pohyb auta. Tú energiu vyrába elektráreň, alebo nejaký generátor a tá je dopravená do batérie a z batériu ju čerpá samotný motor, aby sa vozidlo mohlo hýbať.
Ako ICE motor, tak aj elektrárne podľa svojho typu majú účinnosť s ktorou vyrábajú energiu potrebnú pre pohyb.
ICE si ziadnu energiu nevyraba. Len premiena chemicku energiu obsiahnutu v palive na pohyb. Rovnako, ako BEV premiena elektricku energiu na pohyb. Ucinnost tohto procesu pri ICE je 30-40%, pri BEV je to 70-80%.
0:40 emisie
4:00 efektivita
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
ja svedok elonov,gde to len zijem
každý gram sa počíta samozrejme a v globále to dá nejaké číslo, ale teda znížiť emisie osobnej dopravy na 70% mi nepríde tak zásadný zvrat nato aký cirkus to robí
či zas som dačo zle pochopil?
Ano negativny odhad je, ze bevka vyprodukuju o tretinu menej emisii. Realne to ale bude lepsie, pretoze technologicky pokrok, efektivita vyroby a recyklacie a najma skladba energetickeho mixu sa bude zlepsovat. Inak povedane kym pri spalovakoch uz sme na ich technologickych limitoch, pri bevkach iba zaciname a uz teraz su o minimalne tretinu cistejsie. A to este spalujeme v elektrarnach uhlie a plyn...
každý gram sa počíta samozrejme a v globále to dá nejaké číslo, ale teda znížiť emisie osobnej dopravy na 70% mi nepríde tak zásadný zvrat nato aký cirkus to robí
či zas som dačo zle pochopil?
Aj 30% je solidna uspora. Keby ti v praci ponukli o 30% vyssi plat, povies: nie, dakujem, to nema zvyznam?
A je to aj o tom, kde sa emisie vypustaju. ICE ich vypustaju primarne v meste (ak neratam rafinerky a pod.). BEV mimo mesto (elekrarne). Z globalneho hladiska je to jedno, ale pre zivot v mestach to ma vyznam. Pekny priklad je z domami. Ludia maju na domoch kominy z krbov vyustene nad strechu a nie do obyvacky. Preco, ked v oboch pripadoch su emisie rovnake, pricom lacnejsie by bolo to riesenie do obyvacky?
Len pozor, pri autách sú to dve rozdielne veci:
Emisie skleníkových plynov (CO2) - je jedno, kde sú emitované, nevadí, že sú emitované v sídlach, škodlivo pôsobia až vo vysokých vrstvách atmosféry a človeku škodia až sekundárne;
Emisie tuhých častíc - škodlivo pôsobia najmä v mieste emitovania (ICE) prípadne v nejakej vzdialenosti od zdroja (BEV) a človeku škodia priamo, keď ich vdy*****
Nic nie je cierno-biele.
Prechod na BEV v podmienkach EU zial pochoval najekologickejise auta typu VW Up a pod, ktore maju nizke emisie vyroby, paliva a su lahke.
Hej, BEV samozrejme tiež majú emisie tuhých častíc (brzdy a pneumatiky) a takisto víria prach, ako ICe (to je tiež negatívny dopad), vďaka rekuperácii sú však emisie z bŕzd nižšie, ako pri porovnateľnom ICE aute.
Riešením do budúcnosti je znižovanie podielu individuálnej automobilovej dopravy ako takej, najmä teda v mestskej mobilite, ale to na tomto fóre nie je populárne
Skoda, ze toto nikto neprepocita na ekonomicke straty. Su to obrovske sumy:
Znečistenie ovzdušia má okrem predčasných úmrtí za následok aj zhoršenie zdravotného stavu a značné zvýšenie nákladov na zdravotníctvo. Napríklad v roku 2019 bolo vystavenie časticiam PM2,5 príčinou 175 702 rokov života so zdravotným postihnutím (YLD) v dôsledku chronickej obštrukčnej choroby pľúc v 30 európskych krajinách.
https://www.eea.europa.eu/sk/highlights/v-eu-nadalej-klesa-pocet
ale veď určite, písal som že každý gram dobrý.. ale obdobný prínos majú aj moderné spalováky voči starým a bolo by to aj priechodnejšie cez ludí
samozrejme ruka v ruke s tým musí ísť neoyebávať
S BEV vsak prave tu su rezervy a moznosti uspor. Priemerne emisie na vyrobu elektriny v sieti klesaju, mas moznost kupit si vlastny solar a budes mat tuto prevadzku za 0 (samozrejme nieco je zabudovane v solari), ked ti bude svietit slnko. Cize tu su velke moznosti uspor. Nebude to 0 vsade a vzdy, ale su tu rezervy.
Zaroven tie "uspory" hovorim z pohladu jednotlivca teraz. Lebo elektrina je vyrazne drahsia ako fosilne paliva - tam tvori 70% z ceny dan. A stat si tu dan niekedy zacne vyberat aj v elektre - nejako. Len to niekedy nie je teraz ani za rok.
A je to aj o tom, kde sa emisie vypustaju. ICE ich vypustaju primarne v meste (ak neratam rafinerky a pod.). BEV mimo mesto (elekrarne). Z globalneho hladiska je to jedno, ale pre zivot v mestach to ma vyznam. Pekny priklad je z domami. Ludia maju na domoch kominy z krbov vyustene nad strechu a nie do obyvacky. Preco, ked v oboch pripadoch su emisie rovnake, pricom lacnejsie by bolo to riesenie do obyvacky?