Máš úplnu pravdu, že MHD má vyššiu, oveľa vyššiu prioritu ako cyklistická doprava.

Nadávať však na pár mikroskopických úprav kvôli pešej a cyklistickej doprave, že nejako zásadne spomaľuje MHD, nie je oprávnené, pretože ide o zanedbateľné spomalenia. Ak niečo spomaluje MHD, tak je to veľmi výrazná preferencia individuálnej automobilovej dopravy, napríklad veľmi nízka ochota mesta zriaďovať buspruhy, len aby preboha neubudol pruh autám či zavádzať preferenciu MHD na križovatkách, aby preboha autá nemuseli dlhšie čakať... Tiež zvýšenie ceny cestovného v MHD pri zachovaní ceny parkovného tiež nijako nepodporuje MHD.
Popri tom má tých pár úprav pre cyklistickú a pešiu dopravu zanedbateľný vplyv.

Mimochodom, článok (prečo je nepodpísaný?) má nadpis "Mesto ďalším projektom opäť spomalí MHD", pričom ak sa nemýlim, tak zjednosmernením Dunajskej sa spomalí iba 5 spojov nočnej linky N61.
Zvýšený priechod pre chodcov by tam pre trolejbusy nemal predstavovať zásadné spomalenie - ak bude urobený stavebne správne tak, ako je navrhnutý, čo samozrejme zatiaľ nevieme. Zvýšený priechod je pritom bezpečnostný prvok, nie je to žiadne samoľúbe huncútstvo a tak spomalenie MHD kvôli bezpečnosti chodcov je plne zdôvodniteľné, navyše ak je to - ak mám dobré informácie - pred bábkovým divadlom, kde chodí veľa detí.
V každom prípade však dopravný podnik bol prítomný pri plánovaní zjednosmernenia Dunajskej, absolútne nie je pravda, čo je v podnapise článku, že "pri plánovanom zjednosmernení Dunajskej ulice mesto na MHD nemyslí" - podľa zúčastnených ľudí 90% ústupkov z pôvodného plánu bolo urobených kvôli trolejbusom.
28.02.2025 - 06:14:23
17
arrow_leftJano1987 napísal:
V BA MHD za 24 hodín prepraví viac osôb, ako keď sa zrátajú 3-4 najsilnejšie mesiace pre cyklistov dohromady.

Vieš prosím uviesť výpočet?
28.02.2025 - 15:38:46
01
Samozrejme, DPB a.s. pravidelne zverejňuje počet cestujúcich vo svojích vozidlách (na dverách sú sčítače ľudí, vieš si to sám dohľadať, keďže mi isto neveríš) , čo sa týka cyklistov, vychádzam z dát, ktoré zverejňuje mesto zo svojích sčítačov, čo si isto sám zvládneš overiť, keďže istotne mi ani to nebudeš veriť). Aby si nebol zmätený obrovským číslom cestujúcich v MHD (rátajú, koľko ľudí nastúpilo do ich vozidiel, teda cesty), podľa prieskumov, priemerná osoba za 24 hodín vymení 3,5 dopravného prostriedku (vykoná 3,5 cesty). Takže podľa dlhodobých sčítaní za 24 hodín cestujúci v bratislavskej MHD vykonajú okolo 750 tisíc ciest (cez koronu menej, ale presné čísla si vieš nájsť). Čo je zhruba 214 500 ľudí za 24 hodín. Cyklisti sa samozrejme horšie rátajú, keďže napríklad ja sám chodím do roboty bicyklom cez 3 sčítavače, takže tam za 24 hodín len za cestu do a z roboty figurujem v štatistikách 6x, niekto nemusí prejsť ani raz. Takže ak vydelím súčet z cyklotrás 3, môžem odhadom dostať plus mínus autobus nejaké číslo cyklistov blízke realite. Alebo si môžeš len jednoducho zrátať počet prejazdov na sčítačoch a porovnať to s počtom ciest, čo vykonajú ľudia za 24 hodín v MHD. Je to na tebe, ako si to chceš interpretovať a dokázať mi, že sa mýlim.
28.02.2025 - 16:13:22
00
Prevádzkové údaje k prepraveným osobám v MHD sú tu, ak by to niekoho zaujímalo: https://imhd.sk/ba/doc/sk/10201/Prevadzkove-udaje-MHD-v-Bratislave.html#pr4. Tieto čísla sú pomerne jasné.

Mňa práve zaujímali tí cyklisti, lebo k ním porovnateľná štatistika neexistuje. Preto ma zaujímalo, s čím si to porovnával. Podľa odpovede vidím, že s odhadom, ktorý môže byť násobkom alebo podielom reálnej hodnoty. Čiže tvoje číslo je údaj, ktorý vôbec nemusí korešpondovať s realitou (jedným či druhým smerom :)
28.02.2025 - 16:28:51
00
Prestan si prosim vymyslat a spoliehat sa na lenivost ludi - ze si to nevyhladaju. Mesto ma napr UGD https://bratislava.sk/doprava-a-mapy/doprava/uzemny-generel-dopravy DPB ma vyrocne spravy atd.

arrow_leftJano1987 napísal:
podľa prieskumov, priemerná osoba za 24 hodín vymení 3,5 dopravného prostriedku (vykoná 3,5 cesty).

UGD- hybnost 2,32 a to este pleties pocet dopr. prostriedkov a ciest.

arrow_leftJano1987 napísal:
Takže podľa dlhodobých sčítaní za 24 hodín cestujúci v bratislavskej MHD vykonajú okolo 750 tisíc ciest (cez koronu menej, ale presné čísla si vieš nájsť). Čo je zhruba 214 500 ľudí za 24 hodín.

DPB https://dpb.sk/sk/verejne-informacie prepravil v 2023 priemerne denne 727063 cestujucich. Preco ich chces deli troma nechapem. Tazko vykona jedna osoba pol cesty alebo dopravneho prostriedku alebo ako si to predstavujes. Jedna osoba moze kludne vykonat 1 cestu MHD a dve cesty peso. Dalsi obyvatelia vykonaju cesty iba dve a priemerna hybnost bude tych 2,32.

arrow_leftJano1987 napísal:
Cyklisti sa samozrejme horšie rátajú, keďže napríklad ja sám chodím do roboty bicyklom cez 3 sčítavače, takže tam za 24 hodín len za cestu do a z roboty figurujem v štatistikách 6x, niekto nemusí prejsť ani raz. Takže ak vydelím súčet z cyklotrás 3, môžem odhadom dostať plus mínus autobus nejaké číslo cyklistov blízke realite. Alebo si môžeš len jednoducho zrátať počet prejazdov na sčítačoch a porovnať to s počtom ciest, čo vykonajú ľudia za 24 hodín v MHD. Je to na tebe, ako si to chceš interpretovať a dokázať mi, že sa mýlim.

Figurujes tak max v intezite na jednotlivych profiloch, korelaciu s celkovym poctom ciest na bicykli si si vymyslel. Profilove priskumy nie su dopravno-socilogickymi prieskumami. Na jednom profile zistis max. zlozenie dopravneho prudu v tom jednom profile. Pocul som uz, ze ludia robia z Bratislavy dedinu ale ty sa z nej snazis spravit jednu, resp. 3 ulice.
Delba prepravnej prace je okrem UGD (bicykle 1,6%, VOD 32,6%, teda priblizne 20násobny rozdiel v roku 2014) vycislena aj v poslednom https://www.scitanie.sk/ kde za BA pripada na VOD 36% a na bicykel 3%, teda asi 12násobny rozdiel vo viacmenej zimnom období. Ako by som sa dostal k tebou popisovanemu viac ako 100 násobku netusim. Tvoj model je chybný.
28.02.2025 - 16:56:37
21
Doplním ešte nejaké čísla. V anketovom prieskume pre územný generel dopravy (https://www.petrzalka.sk/2015-10-01-uzemny-generel-dopravy-hl-m-sr-bratislavy/) sa hovorí, že pre 10 rokmi bol podiel ciest MHD 32,6% a bicyklom 1,6%. Teda ciest v MHD bolo 20,4x viac ako bicyklom. Ak by bolo využitie bicykla rovnomerne rozložené po celý rok, tak by sa dalo povedať, že MHD prepraví za jeden deň viac cestujúcich ako použije bicykel za 20 dní. Rozhodne nie ako za 3-4 najsilnejšie mesiace. Ak by sme MHD porovnávali s najsilnejšími mesiacmi na bicykli, tak by bol rozdiel ešte menší - v lete klesá využitie MHD a rastie bicykla, keďže pribúdajú rekreačné či športové jazdy.

1,6% podiel cyklistickej dopravy sme mali pred desiatimi rokmi. To však neznamená, že bicykel nechce "nikto" používať, ale skôr to, že nevyužívame potenciál cyklodopravy pri riešení dopravných problémov a že má priestor na rast :) Viedeň s porovnateľnou klímou a omnoho väčším zastavaným územím v zvlnenom teréne začínala na podobnom podiele (3% v 1993) a v roku 2023 už mala 10% (https://www.wien.gv.at/verkehr-stadtentwicklung/modal-split.html). V Bratislave sú najľudnatejšie mestské časti na rovine a blízko pri sebe, teda podmienky sú teoreticky ešte lepšie a nie je dôvod, prečo by pri dobrej infraštruktúre nemohol byť podiel cyklistickej dopravy podobný.
28.02.2025 - 17:04:04
01
1/ Ja som našiel prieskumy, kde priemerný cestujúci za deň využije 3,5 cesty (nastúpi do vozidla, odvezie sa a vystúpi = 1 cesta), keďže niekto použije 2 spoje, niekto 4 spoje, niekto 6 spojov, preto 3,5. Ale OK, ak tvrdíte, že teda to číslo je 2,32, tak pri 726 tisíc sa bavíme, že 312 900 ľudí. Takže tvrdíte, že za 20 dní v BA bicykluje 15 650 cyklistov/deň
2/ ak je podiel dopravy v MHD okolo 33%, tak mi to nesedí, ak sa tvrdí, že IAD má podiel 54% cca. To by znamenalo, že pri priemernej obsadenosti vozidla menšej ako 1,05 (presné číslo si nepamätám), tak podľa toho by sa malo po BA hýbať 987 tisíc ľudí (podľa všetkých prieskumov cez SIM karty sa nedostali cez 850 tisíc) a malo by teda po Bratislave jazdiť cca 508 tisíc áut plus mínus. Čo mi nejak nesedí potom.
3/ len je rozdiel, že vo Viedni kvôli cyklistom neobmedzili ani nespomalili VHD. To je to, na čom som poukazoval. Vďaka cyklopruhu na Vajanského MHD v dopravých špičkách jazdí dlhšie o 5-10 minút ako predtým. Električky sa tam kvôli zelenej vlne pre cyklistov naťahuje meškanie o 1-5 minút, čo je pre niekoho nemenovaného je "pár mikroskopických úprav kvôli pešej a cyklistickej doprave, že nejako zásadne spomaľuje MHD, nie je oprávnené, pretože ide o zanedbateľné spomalenia". To že zrazu cestujem o 5-10 minút viac ako predtým mi nepríde zrovna zanedbateľné. Tak isto je aj trápne tvrdiť, že ak som nížil počet pruhov a kvôli tomu tam mešká MHD nie je problém zníženého počtu pruhov. Ubudol pruh, pribudla cyklotrasa namiesto a vzniklo meškanie. Istý diskutujúci to prirovnal k situácii, že manžel mláti svoju ženu a ona sa na to sťažuje, tak ju začne mlátiť palicou, lebo však ju nebije on, ale palica. Zvýšený prechod spôsobil, že tade už nejazdia dlhé trolejbusy, lebo tade neboli schopné prejsť a rozbíjali si podvozky o ten zvýšený prechod zníženie kapacity linky , dokonca aj tie krátke tam musia ísť krokom, aby tam neobili podvozok, na Molecovej smer Hany Melíčkovej niekto zabudol presunúť trolejové vedenie a to spôsobuje trolejbusom problém a majú kvôli tomu zníženú rýchlosť. Ak sa bavíme o Dunajskej, samotné mesto cez MIB si dalo vypracovať plán, kde sa uvažovalo, že na Dunajskej by bola obojsmerná premávka pre trolejbusy, ktoré by mohli pokračovať pred Starú tržnicu a tam vyložiť ľudí a malo to odbremeniť Cintorínsku ulicu a zrýchliť cestovanie MHD. Samotný Vallo to mal vo svojom Pláne Bratislava. Tým, že to, čo vznikne na Dunajskej proste nedovolí tú zmenu trolejbusov a tie sa ostanú plaziť po Rajskej, či Cintorínskej.
4/ nikdy som nebol proti cyklotrasám, ale som proti fušerinám. Samozrejme, pár ľudí tu si potľapkáva ramená, že aha, ako sme ukázali autám, ale to, že si to odniesli tisíce cestujúcich v MHD, už ich netankuje, aby sa pár desiatok ľudí pohodlnejšie odviezlo na bicykli.
28.02.2025 - 19:02:15
00
Nie.
28.02.2025 - 19:07:52
23
Múdro, Zigo, nemá to zmysel. Ten človek vôbec netuší, o čom píše.
28.02.2025 - 20:20:49
02
Máš pravdu netuším... Vidím len výsledok ako miznú pruhy a ako MHD jazdí pomalšie a pomalšie. Jaj, zabudol som MHD je tiež vozidlo, to je fuj. Iba pešo a bicyklom všade.
28.02.2025 - 23:07:03
00
ma pravdu ten chlapec, predsedo... minule som videl v Raci elektricku a isla omnoho pomalsie ako za Ftacnika. ani tie trolejbusy na Kolibe uz nie su co byvali
zasrani cyklisti, Vallo a slniecka...
01.03.2025 - 00:41:07
00
No, a ešte sa tie elektricky scvrkli na tretinu, chodia úplne preplnené, niekedy sa mi dokonca stane že sa špičke nedá nastúpiť a tie intervaly, namiesto troch minút čakám kľudne aj dvadsať...

Tak vás vsetkych prosím, dajte si miestneho jana do ignore listu a nezivte jeho trolie zbleby, keď nikoho nenachyta nebude ich písať...
01.03.2025 - 07:34:33
00
Zabudol som kde vlastne píšem. Zrušiť MHD, zakázať autá, všade len pešo, alebo na bicykli.

Samozrejme, ignorujme objektívny fakt, podložený aj dátami, ktorý priznáva aj samotné mesto, že vďaka postaveniu cyklotrasy na Vajanského sa tam spomalila MHD. Ja chápem, všetci jazdite buď autom, alebo bicyklom, tak vás to netrápi.

Ďakujem za názor, že MHD je zbytočná (samozrejme okrem prípadov, že sa v nej chcem odviesť bicyklom) a som zvedavý, koľko ľudí presvedčíte, aby ju využívalo, keď bude jazdiť každý rok pomalšie a pomalšie.
01.03.2025 - 09:50:59
01
Za mna su tie zmeny fajn. Z Vajanskeho by som kludne vyhodil auta a kludne by som obetoval i cyklistov, ponechal len mhd a nejake speci prejazdy pre rezidentov. Namiesto toho by tam mohol byt parcik ci sirsie nabrezie. Ale to je samozrejme nerealne. Chapem aky problem tam bol - vodici tam ohrozovali cyklistov (aj vlastna skusenost) ktori potom takmer vsetci jazdili po chodniku pri brehu Dunaja kde je takmer vzdy plno chodcov. Aj to je dovod a velakrat bol i spominany, preco vznikol ten cyklopruh. A aj keby mal polovicnu ci mensiu sirku i tak by tam nemohli byt zaroven dva pruhy pre auta tak sa to spravilo tak ako sa to spravilo. Retardery tiez uplne schvalujem, ak by bolo podla mna tak tam je mur z prefabrikatov.

Mam skusenost z Dlhych Dielov, obcas tam slapem po tom novom cyklopruhu z Molecovej do kopca a uz sa mi stalo ze ma tam v tom pruhu ohrozovala/vytlacala dodavka. Uplne schvalne, v strede kopca, nic som nespravil, mal som svetla, siel som dokonca viac v pravo a ten orangutan ma musel predbehnut uplne tesne, tretinou auta v cyklopruhu, so zapnutymi ostrekovacmi na uplne prazdnej ceste. Takto ma predbehol a potom sa zaradil normalne do svojho sirokeho pruhu. Teraz tam su male retardery takze sa tam citim trochu bezpecnejsie. Tiez tam na ukor cyklopruhu zmyzol jeden pruh a ten cyklopruh asi nema ani polovicu toho co na Vajanskeho. Rovnako porobene vyvysene obruvniky v prvej zakrute (T krizovatke pri trafo stanici) na tej ceste. Nie raz ma tam predtym ako chodca na tom prechode skoro zrazilo auto ktore si to v zakrute skracovalo, raz to bolo dokonca tak ze v noci nejaky G-ckovy cierny nadupany mercedes si to tadial isiel plnym kotlom uplne po lavej strane vozovky, uplne do protismeru kde nemal sancu vidiet. Odkedy tam su ostrovceky tak sa mi tam nic take nestalo. Ak by vsetci jazdili normalne a ohladuplne tak taketo veci vobec nevznikaju ale ako vidno tak zmysel maju.
To ze to spomaly mhd je mozne ale dovodom je pocet aut a nie to, ze je niekde cyklopruh. Bez cyklopruhu by to tam bolo o par rokov to iste a potom by sa nadavalo na co? Na co sa nadava inde kde je mhd pomalsia a cyklopruh tam nieje?
01.03.2025 - 10:36:38
02
arrow_leftJano1987 napísal:
Zabudol som kde vlastne píšem. Zrušiť MHD, zakázať autá, všade len pešo, alebo na bicykli.

Samozrejme, ignorujme objektívny fakt, podložený aj dátami, ktorý priznáva aj samotné mesto, že vďaka postaveniu cyklotrasy na Vajanského sa tam spomalila MHD. Ja chápem, všetci jazdite buď autom, alebo bicyklom, tak vás to netrápi.

Ďakujem za názor, že MHD je zbytočná (samozrejme okrem prípadov, že sa v nej chcem odviesť bicyklom) a som zvedavý, koľko ľudí presvedčíte, aby ju využívalo, keď bude jazdiť každý rok pomalšie a pomalšie.


A kto tu ešte píše o zrušení MHD a zakázaní áut okrem teba?

Či si to zakázanie áut myslel tak, že "my" (nech je to ktokoľvek) ich chceme zakázať? Zároveň však v ďalšom odseku píšeš, že "my" jazdíme autom.

Keď chceš moju skúsenosť s MHD na nábreží (mám ročnú električenku :D): V smere od autobusovej stanice nie je prakticky žiadny problém, na kritických miestach, kde sa pruhy zlučujú, sú bus pruhy. Plnšie skôr býva odbočenie z Karadžičovej na Landererovu, napriek dvom pruhom. Stojí sa na semaforoch a pred priechodom.

Dokonca aj prejazd autobusom cez Šafko je rýchlejší. Predtým sa tam občas čakalo na zelenú aj cez dve minúty. Teraz je v špičke vypnutá preferencia električiek, takže križovatka ide v pevnom cykle. (Áno, toto spomalilo cestujúcich v električkách, ale zrýchlilo prejazd autobusom a autom.)

Z opačnej strany (od PKO) spôsobuje zdržanie zúženie cesty na jeden jazdný pruh pri propeleri. Tento lievik tu bol aj pred zmenami. Len vtedy sa radili autá do jedného pruhu až tu, dnes je to pred Mostom SNP.

Riešením by mohlo byť vyhradenie pravého jazdného pruhu pre autobusy v smere do centra už do Mosta Lanfranconi. Autobusy MHD by to výrazne zrýchlilo. Podporil by si takéto riešenie? :)
01.03.2025 - 12:46:46
04
keyboard_arrow_up