Predpokladám, že si čítal aj zvyšok. Mňa zaujalo, že hlasovalo len 56 500 voličov z 1,391 milióna a za bolo 66%, čo je 37 290 osôb, čo predstavuje 2,68% To mi nepríde zrovna ako väčšina. Tak isto, nikde neexistuje žiaden projekt, proste nič. To je jedna stránka veci. Druhá, že VHD v Paríži je už teraz katastrofálna a ľudia sa vo veľkom sťažujú, že sa čoraz horšie dostávajú do práce. Nedostatok šoférov, riedi sa interval na linkách, nedostatok údržbárov, plošná 30 spôsobila, že priemerný pracujúci cestuje do roboty o 20 minút dlhšie VHD. Samotné vedenie dopravného podniku priznáva, že nedokáže zohnať personál na riadenie autobusov. Priemerný vek šoférov v 2023 dosahoval 51 rokov, do 10 rokov sa im má odísť do dôchodku cca 23% šoférov a tým pádom budú musieť aj redukovať výkony, odhad je cca 25% výkonov, ale už teraz je časť liniek preplnená kapacitne sa nestíha a mesto si s tým nevie rady. Aby sme boli férový, nejde len o Paríž, ale týka sa to všetkých miest. Paríž má cca 2,5 milióna obyvateľov, celá aglomerácia má 12,5 milióna obyvateľov. V roku 2021 spomínali, že v celej aglomerácii klesla prepravná kapacita VHD o 8% za posledných 10 rokov, ale počet cestujúcich stúpol o 12%. Vzhľadom na to, že silná generácia šoférov bude v dohľadnej dobe odchádzať do dôchodku, je to problém. Parížska aglomerácia má rozlohu 18 941km2 (predstavte si územie tvorené kruhom o polomere 77,8km) Pre predstavu, Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky a Nitriansky kraj majú dohromady rozlohu 17 044km2. Podľa prieskumov, cca 25-31% ľudí v tej aglomerácii cestuje do práce na vzdialenosť väčšiu ako 20km. V celej EU+GB+Nórsko v roku 2023 bol nedostatok 520 tisíc profesionálnych šoférov, v 2028 ich má byť 750 tisíc. Len pre info, na Slovenku chýba 16 600 vodičov ku dnešnému dňu a Slovenský priemer je 47 rokov. Ešte pred 3 rokmi nám chýbalo len 6000 vodičov. Na čo upozorňujú odborníci všade, či Londýn (za 10 rokov poklesla prepravná plánovaná kapacita o 7% z dôvodu nedostatku šoférov. Každý rok Londýn nevypraví cca 5-7% plánovaných spojov v dôsledku nedostatku personálu. Paríž je na tom podobne).
Takže sumár je taký, že mestá nechcú IAD (nikto nemá rád kolóny) a aktívne ju obmedzujú a robia pre to všetko, čo sa dá (ak sa to robí správne, nemám s tým problém), na druhú stranu sú neschopné zabezpečiť kvalitnú VHD a dokonca jej výkony klesajú, aj keď počet cestujúcich narastá. Zatiaľ to nie je také alarmujúce, keďže do dôchodkového veku nedorazili pomerne silné ročníky, ale tie začnú odchádzať v najbližších rokoch (v realite to už začalo pomaly, ale prepuknúť to má tak do 10 rokov je odhad). Len na príklade Bratislavy, tak denne sem prichádza podľa sčítania SIM kariet do školy, či práce cca 200-250 tisíc ľudí a vozidiel je cca 40 tisíc. Teda väčšina prichádza busom, či vlakom. Bratislavská MHD denne prepraví nejak 326 tisíc ľudí (podľa SIM kariet je tu cez pracovný deň cca 800-850 tisíc ľudí). Takže nedostatok šoférov = pokles kapacity VHD, či dokonca rušenie liniek. Je jedno, či to bude Paríž, Londýn alebo Bratislava, každé z tých miest má ten istý problém. Chcú ľudí vo VHD, ale nevedia zabezpečiť dostatok personálu pre dopravu. A aj v posvätnom Holandsku len cca 27% obyvateľov využíva
bicykel na cestu do práce a z toho cca 80% ľudí to nemá ďalej ako 9km. Takže áno, Fero čo býva v Dunajskej Strede, čo má uhloriečne 5 km to zvládne na
biku do práce v rámci Dunajskej Stredy. Ale napríklad ako sa priznal fokel, tak trasa Devín - Ružinov (uvažujem, že stred je Štrkovec), tak najkratšia trasa má cca 17km po cestách, po cyklotrasách prevážne je to cca 19,5km a vieme, že to nie je ochotný absolvovať na bicykli. Ak by bol tak zásadový ako sa rozčuľoval, tak by použil MHD a nie IAD. Ale z keďže situácia so šoférmi je aká je a lepšia v asi nebude, len horšia, tak mu reálne hrozí, že z Devína sa možno MHD nebude vedieť dostať do Ružinova. Čo mu potom ostáva? Buď bike, alebo auto. Samozrejme, nie je to len o ňom, do BA prichádzajú ľudia z dosť veľkých vzdialeností a taký Imro či Cepo si si to dávali denne do MTbikera na Nivoch zo Stupavy, Senca, Kvetoslavova atď bikom, ale bežný človek nie a ak nebude k dispozícii VHD, proste bude nútený použiť IAD. A to je proste realita. Isto príde niekto, že však Kodaň, Utrecht, a neviem čo všetko, ale faktom je, že máloktoré z tých miest má uhlopriečku väčšiu ako 15km a napriek tomu aj v super pokrokovom Holandsku ochota ľudí jazdiť bikom do práce viac ako 9km je dosť nízka.