Nazdar. Chcel by som dať do éteru túto tému a svoje aktuálne skúsenosti.... Na začiatok by som asi uviedol kus svojej cyklohistórie. Dlhé roky som jazdil na crosse Author Classic ktorý bol kúpený v roku 2005 za vtedajších asi 12000 SK pokiaľ ma pamäť neklame. To je ekvivalent asi 800 eurového bicykla dnes po započítaní inflácie za tie roky. Moje skúsenosti s týmto Authorom boli nanajvýš pozitívne. Za tie roky sa tam nepokazilo absolútne nič. Servis takmer nulový. Jediné čo som robil bolo mazanie reťaze, centrovanie, defekty, výmena brzdových doštičiek na V-brakeoch.... Existuje a jazdí dodnes, bolo na ňom najazdených asi 15-20 tisíc km, pohon je komplet pôvodný, aj napriek takmer nulovému servisu ide normálne a dokonca nepočuť žiadne otravné pukanie a podobné veci.

Potom som mal pár rokov viac menej cyklistickú pauzu z rôznych dôvodov. Minulý rok som sa rozhodol vrátiť k pravidelnému jazdeniu, chcel som skúsiť niečo trochu iné tak som si kúpil gravel. So svojim starým Authorom som aj tak jazdil terény cca zodpovedajúce tomu čo sa jazdí na graveloch, čiže asfalt a slušnejšie poľňačky. Kúpil som CTM Koyuk 2.0, stál asi 1400 eur, takže som predpokladal, že oproti Authoru si kvalitatívne polepším. Jazdím na ňom od minulej jesene, ale bohužiaľ musím povedať, že začínam byť trochu rozčarovaný ohľadom tej spomínanej kvality....

Po cca 1000km začal byť problém s pukaním. Bol v dvoch servisoch, prvý servisák bol blbec a nezistil nič, druhý servis rozobral stred a zistil, že ložiská tam boli od výroby nasucho bez vazelíny a ide to pravdepodobne odtiaľ... Vraj sa tam dostal aj prach a špina, plus prvý servisák ešte ten stred niečim pomastil tak sa tam dostalo aj to, a celé to bolo v takom stave, že odporučili rovno výmenu stredu za asi 25 euro. Potom to na chvíľu ustalo, ale po ďalších 300km puká bicykel zase, tentoraz to ide akoby spredu od hlavového zloženia a je to celkom hlasné. Čiže ma čaká ďalšia servisná odysea...., Taktiež od nova robil mierne zvuky prešmykač, nastaviť ho ideálne zvládol až tretí mechanik v poradí - mám pohon 2x10. Ďalšie trable - hydraulické brzdy. Brzdí to síce fajn, ale mal som už asi 3 krát problém so šúchaním kotúča. Nie tak aby ma to reálne brzdilo, ale mňa akékoľvek šúchanie kotúča proste vytáča. Návod, že uvoľniť strmeň, stisnúť brzdy a pritom dotiahnuť nie vždy funguje. Minule to nezafungovalo, snažil som sa to amatérsky opraviť podľa kadejakých návodov a skončil so zavzdušnenými brzdami takže znova servis. Zlaté V-braky, človek nič neriešil a výkon mi stačil.....

Neviem, čím toto všetko podľa vás je? Mal som len ja smolu na blbý kus? Alebo išla za posledné roky dole aj kvalita komponentov? Jasné, za niektoré veci ako tie brzdy si môžem sám, ale proste aj tak. Nie som zvyknutý na to, že pri bicykli treba furt riešiť nejaké blbosti a nechávať takéto čiastky v servisoch... vždy to bolo o tom, že som jazdil a nestaral sa. Čo si má dnes človek kúpiť ak chce bezúdržbový "tank" ako za starých čias?
25.06.2025 - 16:10:33
00
Priamo ti neodpoviem, ale nepriamo áno:
Až do covidu sme mali v cestovke flotilu takmer 300 trekingových bicyklov, 90% Trek a Scott. Tie bicykle sme požičiavali klientom, ktorí s nimi cestovali vždy stovky kilometrov po strednej Európe, takže boli mimo náš dosah. Veľmi skoro sme zistili, že (pre takéto využitie) musíme objednávať nižšie úrovne daného modelu, na ktorých boli iba nižšie úrovne výbavy - Acera, Alivio, V-brzdy a pod. Síce mali menej prevodov, boli ťažšie a brzdy brzdili slabšie, ale vydržalo to tie zápožičky bez potreby nastavovania a riešenia problémov v teréne - skrátka jednoduchšia mechanika, menej problémov. Aj mechanici mi to vraveli, že bicykel po vrátení spravia za pár minút, zatiaľ čo so svojimi/našimi súkromnými top-bajkami sa babrú oveľa dlhšie.
Ešte teraz na jednom tom Treku FX3 hádam spred 10 rokov občas jazdím, vpredu tri píly :-) , vzadu 9-kolečko, Acera, V-brzdy... a ani nepamätám, kedy som musel riešiť nejaký problém.

Podobne to bude podľa mňa teraz - síce dokonalejšia výbava, lepšie to radí, lepšie to brzdí, je to ľahšie, ale je to clitlivejšie na údržbu a nastavovanie.
25.06.2025 - 16:30:16
05
čítal som tu aj v komentoch že Koyuk 3 niekomu v kuse vŕzgal...eurá navyše v servise a vraj ten bike asi pri skladaní ani nevidel vazelínu...cena bicykla okolo 1700 eur... už som predal bicykel s osadením Alivio z roku páňe 1991 bo dcéra nemá rada bike ,synátor narástol jemu by bol malý a ja som chcel dávnejšie 29" ... okrem reťaze a brzdových gúm som na tom neriešil nič... 25 rokov ten bicykel fungoval bez problému ... 300 eur v prepočte stál vtedy
25.06.2025 - 16:32:52
00
Jaroh No práve, že ja pri tej vyššej výbave vlastne ani necítim, že by som dostával niečo naviac čo mi predtým chýbalo.... Brzdy Vbrake mi fakt stačili, ten trochu vyšší výkon hydrauliky mi fakt za tieto problémy nestojí. Podobne radenie - mal som tam 3x8... podľa mňa oveľa lepšie ako terajších 2x10.... vždy som si tam vedel nájsť optimálny prevod. Neviem, ale niektoré moderné trendy mi prídu ako riešenie vymyslených problémov len aby sa biznis hýbal a kupovalo sa nové. Fakt začínam rozmýšľať kúpiť nejaký rozumný oceľový rám a dať poskladať tour gravel na mieru práve z týchto pre niekoho archaických komponentov.
25.06.2025 - 16:46:37
01
arrow_leftadam8687 napísal:
Jaroh Brzdy Vbrake mi fakt stačili, ten trochu vyšší výkon hydrauliky mi fakt za tieto problémy nestojí. Podobne radenie - mal som tam 3x8... podľa mňa oveľa lepšie ako terajších 2x10.... vždy som si tam vedel nájsť optimálny prevod. Neviem, ale niektoré moderné trendy mi prídu ako riešenie vymyslených problémov len aby sa biznis hýbal a kupovalo sa nové.


Tak zas hydraulické kotúčovky sú určite účinnejšie, o tom niet pochýb... a za mokra je rozdiel ešte vúčší ... akurát že občas trochu šúchajú a ak nie si zdatný, tak ich nevieš servisovať sám, ale zvykol som si a dobrovoľne by som do V-brzd už teraz určite nešiel.
Čo sa týka drivetrainu, tak to nie je iba umelé vyvolávanie dopytu. Je fakt, že čím menej píl vpredu, tým jednoduchšie a tým ľahšie to je. Ja by som sa už do trojpíly na novom bajku nechcel vracať, som úplne v pohode s dvomi pílami. Jedna by mi asi bola málo, keďže chodím často naťažko s batožinou ... Práve včera som si objednal nový bajk a i keď bola možnosť aj jednej píly, tak som zobral dvojpílový variant ...
Ale hej, keby som mal ísť okolo sveta, tak by som asi chcel jednoduchšie a šahšie opraviteľné komponenty... :-) ale našťastie nejdem.
25.06.2025 - 17:14:26
00
Ja mam opacnu skusenost 20 rokov dozadu vs teraz. Vcka sa drali rychlo, suchali, nicili rafiky, vydavali zvuky a ked som ich chcel mat tip-top tak som sa im musel venovat castejsie ako kotucovkam. I mechanikam som sa asi musel venovat menej casto a stacilo len tocit kolieskami. Kolesami som presiel par stometrov po velkych volnych okruhliakoch a musel som ich centrovat. Vyplet mi praskal ovela castejsie, hlavne v sprintoch do kopca. Konusove loziska som musel tiez castejsie servisovat. Ramy boli tazsie a tvrdsie a niektore znacky praskali viac. Lyziny na sedlach i sedla mi praskali viac. Presmykac som nenavidel, vzdy na niektorom prevode suchal a retaz padala i v malych terenoch. Rebu som prerazil (lock) pri sprintoch do kopca po asfalte. Aj ramy co mi praskli boli priblizne z tohoto obdobia.

Teraz viac ludi bicykluje, nie je problem najst skusenosti s bikami a komponentami, jednoduchsie je otestovat si bike.
26.06.2025 - 08:12:18
05
A hlavne nikto nevypisova po internátoch ako mu vrzga bicykel...
26.06.2025 - 08:34:28
22
a-biker Tak ja neviem, možno závisí aj od štýlu jazdenia.... nejaké divoké zjazdy lesom na MTB ma nikdy nelákali a nejazdím takýmto štýlom..... ja píšem o bežnej cyklistike na pohodu. Ja som úprimne nič z tvojich problémov nemal. Rám mi nikdy nepraskol, ani lyžiny. Spadnutie reťaze spočítam za tie roky na prstoch ruky.... toto pre mňa nikdy nebola téma, ale, že vôbec. Osmičku po zjazde dole rozbitou poľnou cestou chytím aj teraz tak ako som ju chytil aj vtedy.
26.06.2025 - 10:35:09
00
Podľa toho čo píšeš, máš zatiaľ najazdené málo a tvoj Koyuk je ešte len "v zábehu". Aj keď to nemusí byť pravda, ťažko takto od klávesnice. Neviem aké máš kotúče. no najlacnejšie 5 € kotúče zvyknú šúchať pretože sa tá lacná blatová zliatina rýchlo zvlní. Predpokladám, že tam máš pevné osi, ak nie, tak kotúče budú vždy šuchať. Nové komponenty pohonu si chvíľu "sadajú" a kde tu môže niečo vŕzgať, inde zabudli dať vazelínu. Keď sa tieto detské chorôbky vyriešia, bicykel bude slúžiť tisíce kilometrov.

Nájazd na starom bicykli 15 - 20 tisíc km za 20 rokov je nič, podľa toho sa nedá robiť nejaké smerodajné porovnanie výdrže komponentov vtedy a dnes.
26.06.2025 - 15:40:37
11
Sa pridam. Za posledne roky som kupil 3 bicykle, kazdy do ineho terenu. Zanovny cestak Scott s celustovymi brzdami z druhej ruky zatial bez problemov, ale kvazi-gravel Speciliazed Sirrus a MTB Kellys Gate podobne zla skusenost. Kellys bol hned po kupe na reklamacii so zlym zadnym nabojom (vymena) a vcera som mu nalozil prvych cca 25km v lesnom terene, kde som ho teda nejak nesetril. Posledne kilometre naspat mi uz nieco pukalo zo zadneho kolesa, takze caka ho inspekcia, kde je zase problem... Speci Sirrus po pol roku jazdenia pukanie v hlave - po rozobrati som zistil, ze spodne lozisko ma volu, iba som ho vymenil s hornym a nejaky cas je s tym pokoj, ale cez zimu urcite vymenim. je jasne ze tie loziska su smejdy... Podobne stred - idem menit po necelych troch rokoch - praskanie a vola v klukach... Toto bolo na mojom starom MTB-cku Trek Alpha , ktory som kupoval pred 25 rokmi a donedavna este jazdil, nemyslitelne. S loziskami a nejakymi volami nebol problem minimalne 5-6 rokov, po serevise, ktory som si robil vzdy sam, opat dalsich 5-6 rokov bez problemu. Takze uz teraz som mentalne nastaveny na to, ze sa s tymi bajkami nudit nebudem, priebezne kupujem naradie na servis, lebo evidentne ma caka furt nieco...

Osobne si myslim, ze to je dnes ako so vsetkym - spotrebna doba umoznuje vyrabat "kratkodoby" tovar, diely a material sa dimenzuju do znesitelnej krajnosti, aby sa setrili naklady, vstupna-vystupna kvalita na nizkej urovni...
26.06.2025 - 16:16:52
01
Asi zavisi co porovnavate, ake cenove hladiny a vybavu. Celkovo sa moze zdat ze bolo vsetko odolnejsie pretoze napriklad bolo menej prevodov = radenie nemuselo byt take presne, ramy mali trubky s hrubsimi stenami, zvary boli mohutnejsie, hydroforming bola este relativne novinka, kolesa boli mensie atd ... takze ano, z tohoto pohladu sa to moze zdat. Ale uz len tie ramy: bolo x vyrobcov ktorym praskali, bud skusali znizovat vahu a trochu poddimenzovavali ramy (napr merida, hibike) alebo trpeli na nekvalitu dodavanych trubiek (napriklad commencal). Ano Merid sa predalo plno takze je jasne ze tych prasknutych ramov bolo ciac ale mali modely ktore trpeli na praskanie viac. U niektorych hibikov to bola skoro tutovka ze praskne - to si dobre pamatam ako to par znamych malo a len som v duchu zakazdym prepocitaval komu este nepraskol - a praskol vsetkym (styrom, neskor som spoznal dalsich dvoch ludi co to mali tiez a rovnako im to prasklo). Teraz im to praska tiez ale pochybujem ze az tak masivne.
Mam ht ktore mam 3 roky, na strave mam na nom najazdene 23500km ale nie vsetko som si trackoval. Ked sa tak zamyslim tak som nan nemusel sahat tolko ako na bike ktory som mal v minulosti. Priemyselne loziska toho vydrzia dost, ked som na tom sezonu jazdil cisto asfalt, strky a lesne cesty tak som ho len cistil, mazal a menil retaz. Ano dokatoval som ho, rozlamal na nom kadeco ale na takych veciach na ktorych by som ten bike z 2005 rozbil na atomy. Cenu tazko porovnavat, ak by som len za tie 3 roky chcel poskladat to iste tak to bude o mozno 15-20% viac. Asi to ale bude o nieco drahsie ako to co som mal pred 20 rokmi ale zase mam tam x featur nad ktorymi som v minulosti akurat tak slintal alebo vobec netusil ze nieco take vobec bude - hydraulicke kotucovky, teleskopicka sedlovka, vzduchova odpruzena vidlica, 1x12 prevody, 29", hollowtech kluky s narrow wide prevodnikom, paradna geo i jazdne vlastnosti a vydrzi to uplne sialenosti voci tomu co sa v 2005 jazdilo.
26.06.2025 - 19:20:02
03
arrow_leftJaroh napísal:
Priamo ti neodpoviem, ale nepriamo áno:
Až do covidu sme mali v cestovke flotilu takmer 300 trekingových bicyklov, 90% Trek a Scott. Tie bicykle sme požičiavali klientom, ktorí s nimi cestovali vždy stovky kilometrov po strednej Európe, takže boli mimo náš dosah. Veľmi skoro sme zistili, že (pre takéto využitie) musíme objednávať nižšie úrovne daného modelu, na ktorých boli iba nižšie úrovne výbavy - Acera, Alivio, V-brzdy a pod. Síce mali menej prevodov, boli ťažšie a brzdy brzdili slabšie, ale vydržalo to tie zápožičky bez potreby nastavovania a riešenia problémov v teréne - skrátka jednoduchšia mechanika, menej problémov. Aj mechanici mi to vraveli, že bicykel po vrátení spravia za pár minút, zatiaľ čo so svojimi/našimi súkromnými top-bajkami sa babrú oveľa dlhšie.
Ešte teraz na jednom tom Treku FX3 hádam spred 10 rokov občas jazdím, vpredu tri píly :-) , vzadu 9-kolečko, Acera, V-brzdy... a ani nepamätám, kedy som musel riešiť nejaký problém.

Podobne to bude podľa mňa teraz - síce dokonalejšia výbava, lepšie to radí, lepšie to brzdí, je to ľahšie, ale je to clitlivejšie na údržbu a nastavovanie.

90% ľudí kupuje väčšinu veci, čo skoro ani nevyužije a vlastne ich skoro ani nepotrebuje. To ale prináša doba.
Ľudom jednoducho povedané yebe
27.06.2025 - 10:47:35
01
arrow_leftifko napísal:
Sa pridam. Za posledne roky som kupil 3 bicykle, kazdy do ineho terenu. Zanovny cestak Scott s celustovymi brzdami z druhej ruky zatial bez problemov, ale kvazi-gravel Speciliazed Sirrus a MTB Kellys Gate podobne zla skusenost. Kellys bol hned po kupe na reklamacii so zlym zadnym nabojom (vymena) a vcera som mu nalozil prvych cca 25km v lesnom terene, kde som ho teda nejak nesetril. Posledne kilometre naspat mi uz nieco pukalo zo zadneho kolesa, takze caka ho inspekcia, kde je zase problem... Speci Sirrus po pol roku jazdenia pukanie v hlave - po rozobrati som zistil, ze spodne lozisko ma volu, iba som ho vymenil s hornym a nejaky cas je s tym pokoj, ale cez zimu urcite vymenim. je jasne ze tie loziska su smejdy... Podobne stred - idem menit po necelych troch rokoch - praskanie a vola v klukach... Toto bolo na mojom starom MTB-cku Trek Alpha , ktory som kupoval pred 25 rokmi a donedavna este jazdil, nemyslitelne. S loziskami a nejakymi volami nebol problem minimalne 5-6 rokov, po serevise, ktory som si robil vzdy sam, opat dalsich 5-6 rokov bez problemu. Takze uz teraz som mentalne nastaveny na to, ze sa s tymi bajkami nudit nebudem, priebezne kupujem naradie na servis, lebo evidentne ma caka furt nieco...

Osobne si myslim, ze to je dnes ako so vsetkym - spotrebna doba umoznuje vyrabat "kratkodoby" tovar, diely a material sa dimenzuju do znesitelnej krajnosti, aby sa setrili naklady, vstupna-vystupna kvalita na nizkej urovni...

Ja riešim pukania až keď je veľmi zle.
Bežné riešim slúchadlami s Iron Maiden.
27.06.2025 - 10:54:20
01
Skôr ide len o tzv. “spomienkový optimizmus.”
Vtedy som však klasický “mtb” na 26 palcových kolesách využíval inak. A bol som aj malý/mladý a bike mi väčšinou servisoval otec. Samozrejme som sa učil tieto opravy učiť. Ale tak okrem defektov bolo treba vymeniť defekty, nastaviť brzdy, lanká, aj riadenie atď.
A či sa to kazilo viac ako teraz… Je to určite len pocit. Napr. teraz čo mám bike, tak iba raz stačilo nastaviť riadenie od výroby, ktoré nebolo dobre nastavené a od vtedy to funguje a nepotreboval som nič riešiť. Ani s brzdami, ani nič také podobné.

Ale čiastočne na tom je niečo pravdy, pretože dnešné technológie a niektoré výrobky sú na inej a o veľa vyššej úrovni, ale za to sú aj drahšie a náročnejšie na údržbu.
A ďalšim faktorom sú aj niektoré lacné veci, ale nie len tie lacné, ktoré sú žial robené na dnešnú rýchlu “spotrebnú” alebo konzumný dobu. Používajú sa lacné a nekvalitné súčiastky, ktoré vydržia len niekoľko rokov. Našťastie sa v tomto EÚ “zobudila” a už nechce aby sa robili “jednorázové” výrobky, ale aby sa opravovali.

Ale to som trochu odbehol od témy…
A má to aj druhú stránku. Kopec týchto noviniek alebo rôznych vylepšení sú jednoducho nové a tak majú logicky svoje “muchy,” ktoré sa časom vyriešia. Ak sa teda na trhu presadia.
27.06.2025 - 18:02:53
01
Podľa mňa sa viac kazia tie staré 26" aj keď takmer nepoužívané a aj to iba na asfalte. Stále som sa v tom vŕtal.
Ak si niekto kúpi za 300-600E nejaký moderný, nemôže čakať kvalitu. Kazia sa aj tie dosť ak je človek ťažký, radí pod záťažou, skáče. Mne prešlo rukami desiatky bicyklov väčšinou lacnejšie modely so základnými komponentami, ktoré sa skoro kazia aj zle nastavujú. Nemôžeme porovnávať tourney s XT. S tým problém nemám a ani raz som sa v tom za 5 rokov nešpáral, stále ako nové.
Nový detský kenzel a olpran, ctm zle radil už od kúpi a servisu.
Na starom 26" 28 ročnom sa dalo jazdiť aj ked haproval a nemal indexové radenie. Niečo ako pozerať slabý signál analógového vysielania. Síce to bolo zrnité, ale pozerať sa dalo. Slabý digitálny signál bude rozkockovaný, alebo bez obrazu s neuvidíte nič. Je to aj subjektívny pocit, že si kúpite nový bicykel a on neradí presne, treba ho odvzdušnovať, začne škrtat kotúč zahriatím, alebo nárazom. 12sp prehadzovačka je citlivejšia, ako 3x7. Síce to 3x7 vydáva čudné zvuky, ale jazdí to. Na doštelovanie špalíkov bŕzd nie je treba technickú zručnosť, len mechanickú, kde vidíte ako sa špalík dotýka a dotiahnete imbus a napnutie lanka.
29.06.2025 - 23:04:00
00
keyboard_arrow_up