Peter Lelovič
4 h ·
Málokdy to dělám takhle otevřeně. Ale začátkem roku jsem zajolandoval, že v červnu Putinovi dojdou peníze na válku. No a před týdnem to potvrdily ty největší šajby ruské ekonomiky.
Pravda, takhle to neřekly. Mluvily o "ochlazení", "hraně recese", "zpomalení" nebo "pouze technické recesi". Hledání eufemizmů se odehrálo na panelové diskusi na tradičním Petrohradském ekonomickém fóru. Tedy pardón, mezinárodním.
I když letos tam Číňané poslali už jenom vicepremiéra. Vyšší představitele přijeli pouze z Indonézie, Nikaraguy a Hondurasu. Jo, a Tálibové. Asi tak je svět žhavý s Rusy obchodovat. Mluvil tam, samozřejmě, i sám veliký Vůdce. Plácal optimisticky páté přes deváté, což vzápětí vyvraceli ekonomové a finančníci v pracovních skupinách.
Mohl bych stráášně dlouho jmenovat průsery, které se tam právě dějí. A citovat už docela panikařící úředníky, ředitele podniků, nebo zástupce regionů. Na všechny jejich zoufalé požadavky o státní podporu už teď má ministr financí Sylvanov jedinou odpověď: "Žádné zvyšování nebude, je třeba snížit svá očekávání." V překladu "dostanete prd, došly peníze".
Ty-tam jsou hrdinská bušení se v prsa, jak jsou sankce fajn. Mimochodem, přestal o nich psát i Bloomberg. Odešel z něj totiž komentátor Alexander Isakov. Kam? Do ruské státní banky Sberbank. Tak alespoň víme, odkud se braly ty kupy hloupostí, se kterými jsem se tady léta virtuálně hádal. A náš tisk je vděčně přebíral.
Ale žel, není to poslední takový "spolehlivý západní zdroj". Jak se teď postupně ukazuje kdo kecal, vyplouvají na povrch i další ruští papoušci. V Německu, v Británii a samozřejmě – v USA.
Jenom letem-světem k tomu, co teď už víme od samotných Rusů: Čtvrtina regionů je ve ztrátě. Prudce klesá ziskovost podniků – a to je hlavní zdroj místních rozpočtů. Včetně odměn za verbovací kontrakty s armádou. Pět oblastí už zásadně snížilo náborové příspěvky, některé až na polovinu. Mimochodem, tato kapitola se v jejich rozpočtech jmenuje "Geopolitické náklady". I na ně už ale došly peníze.
Chantymansijský autonomní okruh samozřejmě také řeší geopolitiku. Ale má s ní trable. Upadl do obrovského dluhu. Tak velikého, jaký měl vloni zisk. Ale bacha: právě zde se těží asi polovina veškeré ruské ropy! Přišla odsud i další překvapivá zpráva: naftařům prý snižují platy. (Ty teda klesají všude. Dokonce i ve zbrojní výrobě.) Došly peníze.
Bubáky ale může tisknout národní banka. Ta je ovšem nesmí napřímo půjčovat státu. Tomu už teď chybí v rozpočtu kolem 6 bilionu rublů. V prasátku má ale pouze 2,8. A tak Elvira jakože půjčuje bankám s tím, že ony za ty virtuálně natištěné papírky nakupují vládní dluhopisy. Nijak přitom netroškaří. Jenom za květen takhle Centrální banka "snesla" dva biliony ničím nekrytých dřevěných rublů. Což ale nestačí ani na pokrývání dluhové služby. Protože peníze došly.
Nuly na účtech se postupně šíří směrem dolů. Minulý týden oznámil podnik Optron Stavropoľ, že zastavil výrobu. Ale teď bacha: je to dodavatel elektroniky do letadel MiG, Suchoj a Tupolev. Důvod? Vojáci ho tlačí do cen, díky kterým už třetím rokem ztrácel peníze. A ty také jemu právě došly.
Podobných katastrofických zpráv co zazněly na fóru, lze najít už i v oficiálních vládních materiálech tolik, že je sem prostě nenarvu. Podstatné je, že stát ždímá podniky i obyvatele na pokraj přežití. Prudký pokles výroby a ztráty se tak nevyhýbají ani zbrojařům, naftařům, horníkům, automobilovému průmyslu, železnici, železárnám... Sypou se místní služby, jako je údržba cest, inženýrských sítí, zavírají se nemocnice, školy atd.
Ale hlavně, šíří se
lavina neplacení. Dodavatelům, mezd (i vojákům!), úvěrů, stále dražších účtů za vodu, elektřinu a plyn (šly nahoru o desítky procent)... Rusko se to snaží řešit způsobem sobě vlastním: příkazy a zákazy.:
Káže železnici zlevnit ztrátovým dolům přepravu uhlí. Ta poslechne, ale logicky zdraží všem ostatním. Ostatní chtějí státní podporu, na kterou ale (překvapivě) nejsou peníze. Obchodním řetězcům prokuratura (!) nařizuje, za kolik mají prodávat základní potraviny. Za kolik je nakupují, nikoho nezajímá. Ztrátový automobilový průmysl má prý stavět nové železniční soupravy, které bude muset železnice nakupovat. Z Ruska je už pravá Loď bláznů.
Chaoticky řízená nesmyslnými pravidly, kde se ministr financí hádá s hlavní bankéřkou, ta se hádá s hlavním zbrojařem, všechny trolí rozpočtový výbor Státní dumy, každý ukazuje jiným směrem, a přitom vůbec netuší, kde je sever, odkud vítr fouká, a co je důležité, aby loď vůbec plula.
A nad tím vším se ve svém metru a půl tyčí kapitán, který ve stále horším deliriu blouzní o ruské neporazitelnosti.
PS: Ne, nevím, která z těch černých labutí klovne Voloďu jako první. Ale myslím, že nejpozději v září to už budeme vědět přesně.