Peter Lelovič's post
https://www.facebook.com/peter.lelovic/posts/pfbid025egWLGAurCnoGKQSRwmDC92azGBXEUQBL2EACLrsRZcsbLq4Wm1X1zARoAHdLXkLlDneska si dáme leporelo o ruských vláčcích. Posledně jsem do toho nechtěl zabrušovat, protože je to téma, které chce extra vysvětlení. Především: železnice je páteří všeho, co se v Rusku děje. Je to vidět už na mapě:
Drtivá většina kolejí míří do Evropy. Ale odtud už téměř nikdo nic nechce. Naopak, hlavní nynější obchodní partner (Čína) je na přesně opačném konci. Silnice podél této trasy ani moc nehledejte. Přinejmenším takové, které by snesly masovou přepravu velkých nákladů. A nechtějte vědět, jak kolabují ruští kamioňáci a kolik jejich řidičů už za velké prachy čichá slunečnice odspodu. ?
Z toho plyne, že i když nevidíme na všechna ostatní data, železnice mluví. Protože se tam bez ní nic nešustne. Na grafu vidíte, co se tam z roku na rok děje. Ani prvních šest měsíců 2025 rozhodně nenaznačuje světlé zítřky. Prudce klesá objem přepravy. Není co vozit.
Kvůli kolapsu stavebnictví (zrušení dotovaných hypoték) prudce klesla přeprava oceli a cementu. Kvůli špatné úrodě spadly převozy obilí. Výroba potravin už následuje zemědělství. Kvůli čínskému clu (!) a snížení objednávek se vozí asi o třetinu méně uhlí.
A také není ČÍM vozit. Údržbu už od úvodních sankcí a odchodu západních firem
brzdí nedostatek velkých zátěžových ložisek. Ta se neustále sjíždějí a je třeba je pravidelně měnit. Jenomže to je strojařská vyšší dívčí závislá na absolutní přesnosti. A tu ruskou známe. ? Nejsou ani lokomotivy. Jejich výroba už rok stojí.
Průměrná rychlost nákladních vlaků se teď pohybuje někde mezi 15-40 km/h. A teď si představte trasu dlouhou 9 000 km z Vladivostoku do Moskvy. I osobákem to trvá týden. A tak vzhledem na poruchy, trasy postavené na nestabilních půdách (vysvětlivka je pod tou mapkou), desetitisíce ajzenboňáků naverbovaných do armády a zbrojní výroby nepřekvapí, že 30 % zboží nedokáží doručit včas, nebo vůbec.
Za Uralem žije pouhá čtvrtina obyvatel Ruska. Ti jsou ale stále více odříznutí od zbytku země. Ukradená západní letadla melou z posledního, vlastní jsou i po deseti letech vývoje v nedohlednu (stejně mají mít dolet jenom 2 000 km) no a vlaky... Ale protože už nejsou peníze na dotování jízdného, alespoň jízdenky jsou teď třikrát dražší než před napadením Ukrajiny. ?
Nač tato země potřebuje další území, ví asi jenom jediný pomatený mozeček v jednom malém človíčku.
PS: Prosím, nechte si povzdechy "ať je to pravda". Předkládám vám jenom fakta a souvislosti. Pravdivost přísně ověřuji z vícero zdrojů. Nedoufám, jenom shromažďuji fakta a dávám je do souvislostí. Co z nich plyne, si domýšlejte sami ve svých hlavách, mě do toho netahejte. ?