Ahojte.
Jazdím po Európe viacdňovky, nie príliš naťažko, prespávam vždy v penziónoch a doteraz som dlhé roky jazdil na treku s hladkými plášťami 35 mm.
Teraz si chcem kúpiť nového tátoša (cca do 3000 eur) a mám dilemu, či prejsť na gravel alebo rovno cesťák (trek už nie). Jazdím vyslovene asfalt, šotolinu len keď sa inak nedá (napr. Hainburg - Viedeň hrádza), tak si argumentujem načo mi je gravel. Na druhej strane, mám so sebou vždy batožinu cca 5-7 kg, v podsedlovej 16 L brašni, tak argumentujem, či to kolesá na cesťáku zvládnu (práskanie špicov a pod.).
Zaujímal by ma váš názor.
04.08.2025 - 22:41:25
00
Podla mna by bol pre teba idealny gravel s "cestnym" setupom kolies, alebo len s uzsimi, rychlejsimi plastami
05.08.2025 - 10:14:33
00
Mas na vyber allroad cestaky, vacsina znaciek uz ma dve kategorie gravelov race aj bikepacking, treba si najst co ti bude vyhovovat posedom.
05.08.2025 - 10:25:13
01
arrow_leftennio napísal:
Podla mna by bol pre teba idealny gravel s "cestnym" setupom kolies, alebo len s uzsimi, rychlejsimi plastami


Ale načo gravel keď jazdím len asfalt? V čom by mal pre mňa pridanú hodnu ns tripoch po Európe oproti cesťáku?
05.08.2025 - 11:24:43
00
V moznosti uchytenia batoziny napr., plus ram je stavany na vyssiu zataz - biker + batozina.

Alebo potom teda ten allroad cestak by bola tiez dobra volba.
05.08.2025 - 11:26:02
05
Ked si mal doteraz trekovy bicykel tiez si jazdil iba asfalt. To nie je iba o povrchu, chod sa niekde posadit na cestak, idealne na dlhsiu jazdu, aby si nebol potom prekvapeny.
05.08.2025 - 11:38:29
00
arrow_leftennio napísal:
V moznosti uchytenia batoziny napr., plus ram je stavany na vyssiu zataz - biker + batozina.

Alebo potom teda ten allroad cestak by bola tiez dobra volba.


Plus moznost osadenia sirsich plastov a este plnohodnotnych dlhych blatnikov k tomu, tiez nie je na zahodenie.
05.08.2025 - 14:58:32
03
Moderné allroad biky zoberú 40mm plášte, pozeral by som po takých, keďže nechceš príliš jazdiť šotoliny. Niečo ako Canyon Endurace, Giant Defy, Spešl Roubaix, Trek Domane a pod
06.08.2025 - 13:17:57
00
Výbornou variantou je aj Merida Scultura Endurance :) Máš cestnú geo s gravel využitím :)
06.08.2025 - 15:03:49
00
A načo sú mi 40 mm plášte a gravel využitie keď jazdím vyslovene po asfalte? Niektorí akoby ste tu ani nečítali, len si išli to svoje..
06.08.2025 - 18:01:04
01
A naco sa potom pytas, ked tomu rozumies lepsie ako my.
06.08.2025 - 18:08:20
00
Vetroplach To ze je na tom bicykli bude priechodnost pre 40mm plaste este neznamena, ze ich musis mat . Ide o to, aby si mal v rame priestor aj na blatniky. Na druhu stranu, pri stabilnom pocku, bez blatnikov a so 40mm plastami , mozes jazdit nizsie tlaky (pri bezdusovom setupe) a neprekvapi ta ani horsi asfalt :-)
06.08.2025 - 18:29:03
00
cestak= kabrio; gravel=karavan
co sa tyka rychlosti a uloznych moznosti
najma pri kolesach byva napisana max nosnost, aj pri bikoch. to by si mal prestudovat ci sa vobec zmestis.
su endurance road gumy co znesu zly teren (cinturato evo, nebudu vyrazne pomalsie)
dajme tomu nad 30 aero odpor prevlada, cize nejake ruksaky, vaky budu urcite brzdit.
06.08.2025 - 19:43:34
00
Ak chceš univerzálne plášte tak odporúčam Panaracer Gravelking SK TLR (https://www.bike-discount.de/en/panaracer-gravelking-sk-tlr-folding-tyre)
Majú ich v rozmere od 30mm-50mm, osobne jazdím 30mm na tubeless na druhom sete kolies, sú vhodné ako na asfalt tak aj "light gravel" :)
06.08.2025 - 20:32:04
00
Prd sa do toho vyznam, viem len ze je rozdiel medzi rychlym cestakom, endurance bicyklom a roznymi druhmi gravel bicyklov. Ked porovnas cestak a gravel tak tam bude rozdiel nielen v plastoch ale i v geometrii a prevodoch. Gravel bude vacsinou pohodlnejsi uvolnenejsim posedom s vhodnejsimi prevodmi na dlhsie jazdy. Naviac napriklad mne na dlhe trasy vyhovuje skor stabilnejsi bicykel ktory je dlhsi, s dlhsou zadnou stavbou i prednym trojuholnikom. Na dlhsie trasy ked ides kazdy den 200+km ti moze byt jedno ze na cestaku mozes efektivnejsie vo vyssich rychlostiack, myslim ze vacsinou pojdes pomalsie ako 35-45km/h. So vzpriamenejsim posedom dlhsie vydrzis, so stabilnejsim bicyklom nebudes musiet tolko mikrokorigovat smer (usetris energiu), s dlhsou zadnou stavbou sa ti budu efektivnejsie slapat kopce.
Oproti tomu rychlemu cestaku bude endurance alebo allroad (asi to je to iste) skor na tie dlhsie trasy. Stavil by som sa ze ta geo bude pohodlnejsia i dlhsia a mozno i prevody nebudu len cisto tazke ale i o kusok lahsie. Gravel bude potom vseobecne ale este pohodlnejsi, dlhsi atd. Vseobecne lebo napriklad taky Superior ma na tom istom rame postaveny endurance i gravel takze geo je predpokladam ta ista (ak sa nemeni vidlica). Byt tebou asi pozeram nieco take. Na druhu stranu potom ale mas napriklad Specialized Crux ktory je tvrdsi, kratsi, povodne cyklokroska teraz asi uz gravel/cyklokroska co vies pouzit i ako cestak- takze to bude rychle ale tvrde a vratke s velmi malou nosnostou takze uz i tych 7kg moze byt pre niekoho cez (max 125kg ty + bike + batozina).
Dalsia vec je i pohodlie ramu a sirka pneu. Tiez to nieco spravi s usetrenim energie a tym ako daleko sa za den dostanes a ako z toho budes unaveny.
Takze skor je to na tebe co chces, ludia ti tu skor pisu podla seba co si myslia ze je vhodnejsie. Rozhodnut sa musis sam podla toho co este znesies (poloha tela, otrasy, prevody, ...) a to fakt nikto nevie len ty sam (nevieme ani kolko km za den najazdis, kolko hodin, ....)
06.08.2025 - 21:02:27
04
keyboard_arrow_up