podla vas po kolkych km je potrebna vymena retaze mam najazdenych 1300 km na nej kolko este km zhruba bude pouzitelna. niekde som cital ze v priemere okolo 2000Km to treba menit , viem ze sa to da aj nejako mariat atd. ale chcem sa vas spytat ze po kolkych km menite rataz vy? a kolko ma asi vyde nova hg na 9 kolo deore
Peterq, rozmýšľam, čo si to napísal a mám pocit, že si vynašiel perpetum mobile. Citujem:
Záver 2: dokazal som vyvinuť rovnakou silou na pedál väčšiu silu...
Tak sa mi zdá, že zákon zachovania energie si premenil na zákon rozmnoženia energie.
Sila a energia sú 2 rôzne pojmy. Pri rovnakej sile šliapania do pedálov môže byť sila prenášaná reťazou väčšia alebo menšia podľa použitej píly. To je predsa normálne. Vykonaná práca (=energia) je však v oboch prípadoch rovnaká. Nerozmnožuje sa a ani nestráca (pokiaľ nerátam straty v prevodoch atď.)
...Tak sa mi zdá, že zákon zachovania energie si premenil na zákon rozmnoženia energie...
Specialne pre Teba este doplnim: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu na retazi (ktory sposobil pohyb biku). Je to len priklad pisany v 1. osobe, nic viac.
O krizeni retaze som uz uviedol, ze nie je zohladnena v uvahe
Ja predsa nepisem, ze jazdim krizene prevody, ani to nijak v texte neodporucam, len som spravil uvahu o namahani retaze v zavislosti od zaradeneho prevodnika/pastorku. S Audinom sme sa zhodli, ze retaz je namahana tym menej, cim vacsi prevodnik a vacsi pastorok je pouzity. Nic viac a nic menej.
Este perlicka k Audinovmu vykladu prace: ak vyjdes bikom na kopec a spustis sa dole spat do toho isteho miesta, tak si z fyzikalneho hladiska nevykonal vobec ziadnu pracu. Dobre, nie
Priklad pre tych, ktorym fyzika nevonia:
a/ Mam zaradenu velku pilu a nejaky pastorok vzadu (nie je dolezite, aky). Stojim na takom kopci, ze ak sa postavim na pedal celou svojou hmotnostou, bike sa nepohne. Zaver 1: Nedokazem tlakom na pedal vyvinut taku silu prenasanu retazou, aby som sa pohol.
b/ Prehodim retaz napr. na malu pilu (vzadu pastorok ostava). Postavim sa na pedal a bike sa pohne. Zaver 2: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu, cize retaz sa namahala viac.
Toto si myslim, ze je celkom blbost. Sam z vlastnej skusenosti vies, ze ked si das najlahsi prevod a pohynas sa do kopca, potrebujes na to vyvynut (za pripadnu hrubku sa ospravedlnujem) urcitu silu. Ked sa ale pohynas do toho isteho kopca ale s o nieco tazsim prevodom, musis vyvynut vacsiu silu, to znamena, ze aj vacsia sila posobi na retaz!
Porovnavat s najtazsim prevodom sa to teoreticky neda, lebo nedokazes vyvynut taku velku silu, aby si sa pohol. Ak by si to dokazal, tak na tu retaz posobis omnoho vascou silou, ako pri lahkom prevode.
Pozor, nemyl si silu posobenia na pedal so silou, ktora posobi na retaz. Cely cas sa bavime o namahani retaze Je mi luto, ale je to tak, ako som uviedol - a to som si myslel, ze uvedeny priklad je maximalne jasny. O.i. to vyplyva z fyzikalneho odvodenia posobenia sil na pake. Predstav si, ze kluka je jedna cast paky a polomer prevodnika druha. Bod otacania je stred. Cim vacsi je pomer dlzky kluky ku polomeru prevodnika (napr. 175mm ku R malej pily), tym vacsi tah na retaz sa da vyvinut rovnakou silou na pedal. Subjektivne sa Ti zda, ze tlacis menej, ale tah retaze vyvinies vacsi - inak by si sa predsa v uvedenom priklade do toho kopca nepohol Nie je vobec pravda, ze vacsia sila na pedal = automaticky vacsi tah retaze, zavisi to prave od zaradenej pily
Posledna vec na zaver, ktoru mozme kludne nazvat retazovy paradox: nech su k dispozicii 3 rovnake prevodove pomery 44/22 (viem, ze takyto pastorok nie je na kazete, ale hypoteticky), 32/16 a 22/11 a krizenie retaze zanedbame. Potom sa da matematicky dokazat, ze ak sa pouzije prevod 32/16, je sila posobiaca na retaz o 37.5% vacsia, ako v pripade pouzitia prevodu 44/22 pri rovnakej sile slapania do pedalov. V pripade prevodu 22/11 je sila dokonca o 100% vacsia (2-nasobna) voci prevodu 44/22. To uz je znacny rozdiel v namahani retaze tahom.
Fakticky to uz uviedol Audino.
Kedze uz nemam co viac povedat do tejto diskusie, koncim s temou.
Noo, nejak ste sa rozkokosili. Nieco ako otacky a zotrvacnost neberiete v uvahu? Poznate nieco ako nabehovy a prevadzkovy stav a aky je medzi nimi rozdiel najma v energii? Plus, podumajte nad posobenim sil aj v inych smeroch zohladnujucich pohyb, nie len v jednom. Dalej, rovnaku uvahu ako na prevodnikoch treba vykonat aj na pastorku, predpokladajme, ze jazdec radi primerane: velka-maly, mala-velky
Noo, nejak ste sa rozkokosili. Nieco ako otacky a zotrvacnost neberiete v uvahu? Poznate nieco ako nabehovy a prevadzkovy stav a aky je medzi nimi rozdiel najma v energii? Plus, podumajte nad posobenim sil aj v inych smeroch zohladnujucich pohyb, nie len v jednom. Dalej, rovnaku uvahu ako na prevodnikoch treba vykonat aj na pastorku, predpokladajme, ze jazdec radi primerane: velka-maly, mala-velky
Potom by jazdil velkeho alebo maleho spaniela a podla petergovej uvahy by dochadzalo k nizsiemu opotrebeniu retaze. Mne z vasich uvah vysla jedna (definitivna?): bud opotrebis prevodniky alebo pastorky (pokial nejazdite spominanych spanielov), takze aj tak musis investovat.
Peterq, nehnevaj sa, ale Newton sa obracia v hrobe.
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!
Z toho tvojho tvrdenia by sa dalo aj odvodiť, že ak prehodíš na ľahší prevod menším prevodníkom a tým pôsobíš na reťaz väčším ťahom, tak by si mal ísť rýchlejšie... Vyskúšaj a zistíš, že to tak nie je.
Podľa môjho názoru, ak pôsobíš na kľuku nejakou silou, napr. pri postavení sa na pedál váhou 70 kg (ja 90), tak oporou vytvorenej páky je stredová oska a druhá strana páky, ktorá by znásobovala pôsobiacu silu je pedál druhej kľuky. Avšak na reťaz pôsobiš silou 70 kg a nezáleží na tom, či máš veľký alebo malý prevodník. Páku kľuky môžeš zväčšiť len predľžením kľuky - pri predĺžení kľuky zo 170 na 175 mm sa táto sila zväčší asi o 3%.
No ale mozes aj skratit rameno na ktorom je retaz. Inak neviem presne o com sa tu vlastne toci ale pri kruhovom prevode sa pouziva krutiaci moment a jednotka Nm. Skus to vysvetlit viac laicky, mozno potom pochopim.
A čo ovplyvňuje životnosť reťaze?
1. Údržba
Prach, jemný piesok a mazivo tvoria brúsnu pastu, ktorá obrusuje čapy jednotlivých článkov. Tým, že sa obrusujú, sa reťaz naťahuje a natiahnutá viac obrusuje zuby na prevodníkoch aj kazete.
2. Kríženie reťaze
Všimnite si, že reťaz pri "španielovi" sa najviac ohýba na hornej strane, tesne predtým ako sa začne dotýkať prevodníka. Ten uhol môže byť snáď aj viac ako 5 stupňov. Pri takejto jazde sa čapy obrusujú nepravidelne, pretože väčšia sila pôsobí na okraji čapu. No a potom keď sa ide normálny prevod, tak styčná plocha čapov je menšia a o to rýchlejšie sa obrusujú.
3. Zaradený prevod
Reťaz sa dotýka približne 3/5 obvodu prevodníka alebo pastorka. Čím menší prevodník alebo pastorok, tým je menšia styčná plocha reťaze a prevodníka (pastorka), menej zubov zaberá a tým viac sa zuby opotrebovávajú, výkon sa rozkladá na menej zubov. Zároveň, ak na 22-zubovej šajbe zaberá 12-13 zubov a na 42 zubovej 25-26, tak každý čap na reťazi sa pri prechode ohýba o väčší uhol, vzniká väčšie trenie a tým aj obrusovanie.
Skúsenosti hovoria, že napriek tomu, že prevodníky sú zo zliatiny hliníka a tým aj z mäkšieho materiálu ako oceľové kazety, vydržia dlhšie - práve pre väčší obvod a tým menšie zaťažovanie zubov.
Silové jazdenie neovplyvňuje výrazne životnosť reťaze - reťaz musí vydržať záťaž niekoľko ton a aj keď ideš zo sedla a ešte sa aj silíš zapieraním sa do riadidiel a druhou nohou ťaháš hore, tak pôsobíš silou maximálne 100 kp (pri váhe 70 kg). Takže či dávaš bežne výkon 150 wattov alebo 250 wattov, tým neovplyvníš životnosť reťaze.
Skôr by sa dalo povedať, že životnosť reťaze ovplyvňuje frekvenčné jazdenie - lebo na prejdenie rovnakej vzdialenosti musíš viac krát otočiť kľukami a väčším počtom otáčok sa viac obrusujú čapy reťaze.
Pravdepodobne však je to vyrovnané - väčší tlak na čapy pri nižšej intenzite alebo nižší tlak pri vyššej intenzite.
Peterq, nehnevaj sa, ale Newton sa obracia v hrobe.
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!
Ak sa Newton obracia v hrobe, tak asi kvôli nevedomosti niekoho iného... nebudem menovať.
Keď tlačíš určitou silou na kľuky tak na nich vytváraš nejaký krútiaci moment. Podľa toho, aká je zaradená píla, taká sila sa bude prenášať reťazou.
Podobne ako sa krútiaci moment na kľukách premení na silu v reťazi, opačným spôsobom sa sila ťahu reťaze na zadnom kolese premení na krútiaci moment toho kolesa - v závislosti od pastorku je tento moment väčší alebo menší a spôsobí to, že sa buď pohneš (moment je dostatočne veľký pri zaradenom veľkom pastorku), alebo sa nerozbehneš (moment nestačí, lebo tam máš 11-ku pastorok). A to všetko pri rovnakom ťahu v reťazi.
Z toho tvojho tvrdenia by sa dalo aj odvodiť, že ak prehodíš na ľahší prevod menším prevodníkom a tým pôsobíš na reťaz väčším ťahom, tak by si mal ísť rýchlejšie... Vyskúšaj a zistíš, že to tak nie je.
To, že pôsobí väčšia sila, skutočne spôsobí to, že ideš rýchlejšie. Avšak je to obmedzené tým, ako rýchlo si schopný šliapať do pedálov. Ak by si si spravil porovnanie rozbehu na ľahkom prevode a ťažkom tak by si zistil, že prvé metre na ľahkom prevode ideš rýchlejšie než na ťažkom. Avšak ďalšie zrýchlovanie je obmedzené rýchlosťou ako dokážeš šliapať - nie si schopný dodávať dostatočný výkon (z fyzikálneho hľadiska), takže už ďalej nezrýchluješ.
Iný príklad z reálneho života je auto.
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.
Iný príklad z reálneho života je auto.
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.
Toto je blbost, maximalny krutiaci moment je uvedeny pri istych otackach a pochybujem ze je to na jednotke. Vsetko zalezi na tom ako su jedntlive prevody urobene. A taka spiatocka je castokrat silnejsia ako jednotka.
Opakujem, ze na pilu a kluky posobia ine sily ako na retaz (hlavne v inom smere). Taktiez opakujem, ze sa mi nepozdava myslienka obrusovania retaze o zuby nakolko po sadnuti su vo vzajomne fixovanej polohe, retaz sa predsa o zuby len zachytava, tento vplyv nebude rozhodujuci.
Toto je blbost, maximalny krutiaci moment je uvedeny pri istych otackach a pochybujem ze je to na jednotke.
V parametroch auta sa vždy uvádza krútiaci moment motora, ktorý je nezávislý od toho aký je zaradený rýchlostný stupeň. Zjavne si pletieš krútiaci moment motora na kľukovom hriadeli s krútiacim momentom, ktorý je na kolesách.
Ok, na jednotke mas velky krutiaci moment, preto sa koleso lahko pretacaju. Ked vsak udres na dvojke spravne otacky, aj vtedy sa pretocia.
Pomocka: prevody v prevodovke mozu byt urobene rozne.
Nemyslel som, že reťaz sa obrusuje o zuby - to skôr reťaz pri španielovi obrusuje zuby na prevodníku, ale bočným vychýlením sa obrusujú boky čapov (zvnútra). A vnútorné obrusovanie robí vyťahovanie reťaze, pri krížení reťaze je rýchlejšie.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Záver 2: dokazal som vyvinuť rovnakou silou na pedál väčšiu silu...
Tak sa mi zdá, že zákon zachovania energie si premenil na zákon rozmnoženia energie.
Sila a energia sú 2 rôzne pojmy. Pri rovnakej sile šliapania do pedálov môže byť sila prenášaná reťazou väčšia alebo menšia podľa použitej píly. To je predsa normálne. Vykonaná práca (=energia) je však v oboch prípadoch rovnaká. Nerozmnožuje sa a ani nestráca (pokiaľ nerátam straty v prevodoch atď.)
Specialne pre Teba este doplnim: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu na retazi (ktory sposobil pohyb biku). Je to len priklad pisany v 1. osobe, nic viac.
O krizeni retaze som uz uviedol, ze nie je zohladnena v uvahe
Ja predsa nepisem, ze jazdim krizene prevody, ani to nijak v texte neodporucam, len som spravil uvahu o namahani retaze v zavislosti od zaradeneho prevodnika/pastorku. S Audinom sme sa zhodli, ze retaz je namahana tym menej, cim vacsi prevodnik a vacsi pastorok je pouzity. Nic viac a nic menej.
a/ Mam zaradenu velku pilu a nejaky pastorok vzadu (nie je dolezite, aky). Stojim na takom kopci, ze ak sa postavim na pedal celou svojou hmotnostou, bike sa nepohne. Zaver 1: Nedokazem tlakom na pedal vyvinut taku silu prenasanu retazou, aby som sa pohol.
b/ Prehodim retaz napr. na malu pilu (vzadu pastorok ostava). Postavim sa na pedal a bike sa pohne. Zaver 2: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu, cize retaz sa namahala viac.
Toto si myslim, ze je celkom blbost. Sam z vlastnej skusenosti vies, ze ked si das najlahsi prevod a pohynas sa do kopca, potrebujes na to vyvynut (za pripadnu hrubku sa ospravedlnujem) urcitu silu. Ked sa ale pohynas do toho isteho kopca ale s o nieco tazsim prevodom, musis vyvynut vacsiu silu, to znamena, ze aj vacsia sila posobi na retaz!
Porovnavat s najtazsim prevodom sa to teoreticky neda, lebo nedokazes vyvynut taku velku silu, aby si sa pohol. Ak by si to dokazal, tak na tu retaz posobis omnoho vascou silou, ako pri lahkom prevode.
Pozor, nemyl si silu posobenia na pedal so silou, ktora posobi na retaz. Cely cas sa bavime o namahani retaze
Fakticky to uz uviedol Audino.
Kedze uz nemam co viac povedat do tejto diskusie, koncim s temou.
a ked neradi primerane?
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!
Z toho tvojho tvrdenia by sa dalo aj odvodiť, že ak prehodíš na ľahší prevod menším prevodníkom a tým pôsobíš na reťaz väčším ťahom, tak by si mal ísť rýchlejšie... Vyskúšaj a zistíš, že to tak nie je.
Podľa môjho názoru, ak pôsobíš na kľuku nejakou silou, napr. pri postavení sa na pedál váhou 70 kg (ja 90), tak oporou vytvorenej páky je stredová oska a druhá strana páky, ktorá by znásobovala pôsobiacu silu je pedál druhej kľuky. Avšak na reťaz pôsobiš silou 70 kg a nezáleží na tom, či máš veľký alebo malý prevodník. Páku kľuky môžeš zväčšiť len predľžením kľuky - pri predĺžení kľuky zo 170 na 175 mm sa táto sila zväčší asi o 3%.
1. Údržba
Prach, jemný piesok a mazivo tvoria brúsnu pastu, ktorá obrusuje čapy jednotlivých článkov. Tým, že sa obrusujú, sa reťaz naťahuje a natiahnutá viac obrusuje zuby na prevodníkoch aj kazete.
2. Kríženie reťaze
Všimnite si, že reťaz pri "španielovi" sa najviac ohýba na hornej strane, tesne predtým ako sa začne dotýkať prevodníka. Ten uhol môže byť snáď aj viac ako 5 stupňov. Pri takejto jazde sa čapy obrusujú nepravidelne, pretože väčšia sila pôsobí na okraji čapu. No a potom keď sa ide normálny prevod, tak styčná plocha čapov je menšia a o to rýchlejšie sa obrusujú.
3. Zaradený prevod
Reťaz sa dotýka približne 3/5 obvodu prevodníka alebo pastorka. Čím menší prevodník alebo pastorok, tým je menšia styčná plocha reťaze a prevodníka (pastorka), menej zubov zaberá a tým viac sa zuby opotrebovávajú, výkon sa rozkladá na menej zubov. Zároveň, ak na 22-zubovej šajbe zaberá 12-13 zubov a na 42 zubovej 25-26, tak každý čap na reťazi sa pri prechode ohýba o väčší uhol, vzniká väčšie trenie a tým aj obrusovanie.
Skúsenosti hovoria, že napriek tomu, že prevodníky sú zo zliatiny hliníka a tým aj z mäkšieho materiálu ako oceľové kazety, vydržia dlhšie - práve pre väčší obvod a tým menšie zaťažovanie zubov.
Silové jazdenie neovplyvňuje výrazne životnosť reťaze - reťaz musí vydržať záťaž niekoľko ton a aj keď ideš zo sedla a ešte sa aj silíš zapieraním sa do riadidiel a druhou nohou ťaháš hore, tak pôsobíš silou maximálne 100 kp (pri váhe 70 kg). Takže či dávaš bežne výkon 150 wattov alebo 250 wattov, tým neovplyvníš životnosť reťaze.
Skôr by sa dalo povedať, že životnosť reťaze ovplyvňuje frekvenčné jazdenie - lebo na prejdenie rovnakej vzdialenosti musíš viac krát otočiť kľukami a väčším počtom otáčok sa viac obrusujú čapy reťaze.
Pravdepodobne však je to vyrovnané - väčší tlak na čapy pri nižšej intenzite alebo nižší tlak pri vyššej intenzite.
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!
Ak sa Newton obracia v hrobe, tak asi kvôli nevedomosti niekoho iného... nebudem menovať.
Keď tlačíš určitou silou na kľuky tak na nich vytváraš nejaký krútiaci moment. Podľa toho, aká je zaradená píla, taká sila sa bude prenášať reťazou.
Podobne ako sa krútiaci moment na kľukách premení na silu v reťazi, opačným spôsobom sa sila ťahu reťaze na zadnom kolese premení na krútiaci moment toho kolesa - v závislosti od pastorku je tento moment väčší alebo menší a spôsobí to, že sa buď pohneš (moment je dostatočne veľký pri zaradenom veľkom pastorku), alebo sa nerozbehneš (moment nestačí, lebo tam máš 11-ku pastorok). A to všetko pri rovnakom ťahu v reťazi.
To, že pôsobí väčšia sila, skutočne spôsobí to, že ideš rýchlejšie. Avšak je to obmedzené tým, ako rýchlo si schopný šliapať do pedálov. Ak by si si spravil porovnanie rozbehu na ľahkom prevode a ťažkom tak by si zistil, že prvé metre na ľahkom prevode ideš rýchlejšie než na ťažkom. Avšak ďalšie zrýchlovanie je obmedzené rýchlosťou ako dokážeš šliapať - nie si schopný dodávať dostatočný výkon (z fyzikálneho hľadiska), takže už ďalej nezrýchluješ.
Iný príklad z reálneho života je auto.
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.
Nejaké ďalšie otázky?
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.
Toto je blbost, maximalny krutiaci moment je uvedeny pri istych otackach a pochybujem ze je to na jednotke. Vsetko zalezi na tom ako su jedntlive prevody urobene. A taka spiatocka je castokrat silnejsia ako jednotka.
Opakujem, ze na pilu a kluky posobia ine sily ako na retaz (hlavne v inom smere). Taktiez opakujem, ze sa mi nepozdava myslienka obrusovania retaze o zuby nakolko po sadnuti su vo vzajomne fixovanej polohe, retaz sa predsa o zuby len zachytava, tento vplyv nebude rozhodujuci.
V parametroch auta sa vždy uvádza krútiaci moment motora, ktorý je nezávislý od toho aký je zaradený rýchlostný stupeň. Zjavne si pletieš krútiaci moment motora na kľukovom hriadeli s krútiacim momentom, ktorý je na kolesách.
Pomôcka: medzi motorom a kolesami je prevodovka.
Pomocka: prevody v prevodovke mozu byt urobene rozne.