Kompresia v zavislosti od rychlosti stlacenia vidly , takze by malo byt mozne vidlu nastavit tak, aby bola citiliva pri malych nerovnostiach a pritvrdila pri skokoch (enduro,fr), alebo naopak, tvrdsia pri malych nerovnostiach a slapaniu zo sedla, a pusta vidlu pri vacsich akciach (xc).
lto prakticky súhlasím, jednoducho povedaná, low speed komresia (nízkorýchlostná) upravuje tvrdosť vidlice (prietok oleja) pri začiatku stláčania vidlice a high speed kompresia (vyokorýchlostná) upravuje konečnú progresivitu vidlice pomocou oleja.
Lapierre: progresivitu to neupravuje, aj ked v urcitej situacii sa to moze javit v konecnom dosledku podobne ako progresivita, ide o nieco ine. Progresivita je zavislost zdvihu na konstantnom tlaku, high-speed kompresia je zavisla na rychlosti tlaku. V reale to znamena, ze ak mam neprogresivnu vidli s nastavenim high-speed kompresie na tvrdsie, moze nastat situacia, ked preletis cez velky hrb, tato kompresia ti to utlmi tak, aby vidla nesla na doraz a vzapeti za hrbom zacnem prudko prizdit prednou,ak sa stihne ventil high-speed kompresie uvolnit, mala by vidla este pobrat nahly tlak pri brzdeni a zmiernit ostry nastup brzdenia. V pripade progresivnej vidlice bez high-speed kompresie podla velkosti hrbu sa moze stat, ze vidla pritvrdi na konci tak, ze hrb sa nevyzehli a nastane spatny naraz do ruk a vzapeti pri prudkom brzdeni sa uz neponori, pretoze tlak nepostaci na prekonanie progresivity vidly a nastane smyk na predne koleso. Samozrejme, toto je fakt hypoteticka situacia, a teoreticka, kde neuvazujem zotrvacnost ventilov, ale tak nejak priblizne by som nacrtol rozdiel. No , v reali je ale aj tak kazda vidlica naprd.
Áno to je pravda písal som viac menej bez uvažovania ... zvyčajne býva riešená znížením prietoku oleja v polohách ku koncu zdvihu, teda v niektorých situáciach (pomalé nárazy) sa nemusí prejaviť, preto sa vlastne volá vysokorýchlostná kompresia. Progresivita sa prejavuje stále teda aj v pomalých rýchlostiach.
Ale to s tou smrťou odpruženým vidliciam som nepochopil ...
Moze byt .. zaujimave je, ze vacsina vidlic (na XC) byvala, je progresivna default ... chrr.
No .. vsetci vyrobcovia vidlic ma stvu ... vyrabaju furt nejaky zmatky , ale poriadnu vidlicu to neee. A ked uz clovek nejaku najde, co by aj mohla byt dobra, tak je tam nejaky hacik. Catokrat ten hacik je vaha
...mala by vidla este pobrat nahly tlak pri brzdeni a zmiernit ostry nastup brzdenia...
...vzapeti pri prudkom brzdeni sa uz neponori, pretoze tlak nepostaci na prekonanie progresivity vidly a nastane smyk na predne koleso...
toto podľa mňa nie je pravda. vidlica ti nemá ako zmierniť ostrý nástup brzdenia. ak koleso blokneš, tak bude zablokované či sa ti vidla ponorí, alebo nie. a to závisí napríklad od použitých plášťov a podkladu. ja by som to skôr videl tak, že ponáranie vidlice pod brzdou je negatívna vlastnosť, pretože sa ti posunie ťažisko viac dopredu a hrozí prelet ponad riadidlá... ale s vidlicou a jej progresivitou ani nastavením kompresie by som šmyk predného kolesa nespájal.
Lapere mam v jednom aute tlmice kde je low speed kompresia nastavitelna a high speed kompresia prestavitelna len interne. Ide o to ze pri nastavenim low speed kompresie nastavujes vlastne stabilitu vozidla pri relativne nenarazovom nizkofrekvencnom zatazeni teda napriklad ked ides zatacku a vaha je prenesena na jednu stranu. High speed je potom ten prah pri ktorom sa ventil otvori a cely naraz je pohlteny len pruzinou teda je umoznene kolesu rychle skopirovat napriklad po prejdeni priecnej nerovnosti alebo hrbu. Tie rozdielne utlmove sily zavisle od zdvihu sa mi zda ze tie tlmice maju pri rebounde prave ked je koleso po skopirovani nerovnosti doslova rychlo pritlacene zas na vozovku ale nenastane nejake pohupnutie dane tym ze pruzina to koleso vytlaci viac ako treba. Tot vsjo tak to funguje u lepsich tlmicov na autach a logicky by som vzal ze aj na bajkoch. Tlmit narazy tlmicom mieto pruziny sa mi nezda moc stastne riesenie uz len koli zivotnosti planzet a ventilov. A podla mojho nazoru aj moja foxa svojou funkciou odpoveda skor tlmicom v mojom aute.
Osobne by som to aj tak konstruoval.
Rad sa vsak poucim, viem ze mas vidlice dost prejdene a nastudovane.
Presne s tym brzdenim sa mi to zda tiez opacne.
Zas low speed prietok nastaveny planzetami alebo prietokovym ventilom zabranuje ponaraniu vidly pri brzdeni ked sa opieras rukama o riadidla. Pri naraze o prekazku ale nastane rychly pohyb kde je otvoreny cely prepustaci ventil a koleso pohlti prekazku len pruzinou bez omezenia tlmica a jeho nastavenej low speed kompresie. po skopirovani sa high speed ventil zavrie aby nedoslo k zbytocnemu ponoreniu vidly od statickej sily z riaditok. a nastupuje high speed rebound neboli pozicne zavisle odskokove tlumeni t.j. rychly prietok pokial sa koleso dostane do svojej pracovnej polohy v momente ked je v tej krajnej polohe tak sa rebound omezi aby zabranil kopnutiu,
High speed komresia je napr u foxu riešená takým "kalichom" do ktorého vlastne pri polohách v poslednej časti zdvihu vchádza časť upevnená na labyrintoch cez kotér preteká olej. Kalich má v sebe navrtané dierky a úplne pri dne je dierok najmenej. Keď tam táto časť vbehne pretláča vlastne olej cez tieto dierky a vlastne olej čiastočne krotí koniec zdvihu vidlice, teda zvyšuje odpor v situáciach kde by bola trebárs pružina na doraze. High speed kompresia sa upravuje vlastne vzdialenosťou tohto kalicha, tým sa vlastne mení bod kedy začne účinkovať kompresia.
Osobne si myslím, že u EN a FR bikov je toto potrebné aby krotila koniec zdvihu. U áut je to trošku inak, teda tak kao si písal, no tam má tlmič hlavne stabilizačnú funkciu, u bikov síce tiež ale predsalen sú tam iné požiadavky na vlastnosti charakteristiky pruženia. Rozdiel bude aj medzi motrokami a bikami. Do iných oblastí sa však v pružení nešpáram, takže sa neviem objektívne vyjadriť ale je to môj názor.
Čo sa týka tých ostatných debát je to na dlhšie a vplýva na určité funkcie viacero vecí nie len kompresia, no to sú debaty nadlho a v tomto bude vedieť najviac Roman. A na šmyk kolesa kompresia vplyv nemá, teda súhlasím s Martinom.
Ale ved vysokorychlostna komp. nema nic z koncom zdvihu. To co spominas je iba ochrana pred dorazom. HS posobi kludne aj v polovici vidlice. Proste ked ju buhnes silno tak je kompresia na okamih pritvrdena (podla nastavenia) .
Dik lapiere, obrazok sa pokusim nastudovat aj ked na moj biedny zrak by bola lepsia nejaka kreslena schema. Pretoze to co pises je uplne opacne jak by som to riesil ja. Inak ten kos s roznym poctom dier. Mensim u koncu je prave pre rebound a nastavenim jeho vysky podla sagu sa prave riadilo to kde ma vidla skoncit s rychlym navratom kolesa a utlmit spetny raz pruziny co najefektivnejsie bez nejakeho hupania alebo kopnutia. Bolo to na nejakej motorke, a som si isty ze to tak maju aj tlmice v zavodnych autach.
Obmedzuje chod vidlice pri pomalych pohyboch typu hupanie pri slapani, brzdenie oprenie sa o vidlu v prudkych padakoch a tak. Samozrejme, ze to obmedzuje aj celkovy chod vidlice do urcitej miery.
Včerajšim dňom som sa stal štastnym majiteľom fox 36 performance elite. Dnes som sa skušal hrať s kompresiami lebo mam 1x v živote taku vidlicu kde sa to nadstavuje. Chapem zatial dobre že keď točim v smere - (minus) tak by mala mať vidlica väčšiu citlivosť? Lenže problem je v tom že dnes som skušal pomalu pri brzdeni a rychlu na skokoch a keď som ich mal otočene uplne na - a potom na + tak som poriadne necitil žiadny rozdiel a aj zanorenie po brzdeni / skoku bolo skoro totožne možno minimalne rozdieli. Som vadny ja ? Alebo vidlica? Alebo su neni pri tom nejake velke citelne rozdiely ?
Mám 74kg fukal som to tak na 60-65 psi 25% Sag. [ Vidlica 150mm]. Ďakujem za odpovede .
Does the fork dive through it’s travel on hard braking or bermed corners?
Does the fork feel harsh over small bumps
Your fork will either have a Low Speed Compression (LSC) control or a simple threeway firm/medium/soft adjustment. If you have LSC control the quickest and best way to tune it is through bracketing. Ride your test trail and focus on how the fork feels under hard braking and
weight shifts – does the fork dive excessively under braking or in Gout corners?
Start with minimum LSC (fully ), ride the trail, then repeat while increasing the LSC (+) until the fork feels harsh over small bumps; these are now your tuning extremes. To bracket adjust the LSC to the middle point between these extremes and ride the trail again. You are looking for a setting that minimises fork diving, while remaining plush over small bumps. Compare the feel of the new setting with the previous two and choose the two settings that felt best, then adjust the LSC halfway between them again and repeat continuously until you find the setting that works best for you. When happy record the setting
Tuning High Speed Compression Damping
What to focus on:
Does the fork bottom out too easily on moderate impacts?
Does the fork feel harsh and lacking in travel?
Some forks have an external High Speed Compression damping control (HSC), controlling the rate at which the suspension compresses at high shaft speeds (big, fast impacts). If you find that your fork is bottoming out too easily, or lacks midstroke support, it’s time to tailor HSC. Not enough HSC results in a fork that blows through its travel easily during moderate hits. Too much
HSC makes the fork overly harsh, not absorbing impacts properly. To set the high speed compression, ride the test trail again and focus on how the fork responds to big impacts. Use the same bracketing technique as for LSC until the fork offers support without feeling overly.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Smrt vsetkym odpruzenym vidliciam.
Ale to s tou smrťou odpruženým vidliciam som nepochopil ...
No .. vsetci vyrobcovia vidlic ma stvu ... vyrabaju furt nejaky zmatky , ale poriadnu vidlicu to neee. A ked uz clovek nejaku najde, co by aj mohla byt dobra, tak je tam nejaky hacik. Catokrat ten hacik je vaha
...vzapeti pri prudkom brzdeni sa uz neponori, pretoze tlak nepostaci na prekonanie progresivity vidly a nastane smyk na predne koleso...
toto podľa mňa nie je pravda. vidlica ti nemá ako zmierniť ostrý nástup brzdenia. ak koleso blokneš, tak bude zablokované či sa ti vidla ponorí, alebo nie. a to závisí napríklad od použitých plášťov a podkladu. ja by som to skôr videl tak, že ponáranie vidlice pod brzdou je negatívna vlastnosť, pretože sa ti posunie ťažisko viac dopredu a hrozí prelet ponad riadidlá... ale s vidlicou a jej progresivitou ani nastavením kompresie by som šmyk predného kolesa nespájal.
Osobne by som to aj tak konstruoval.
Rad sa vsak poucim, viem ze mas vidlice dost prejdene a nastudovane.
Zas low speed prietok nastaveny planzetami alebo prietokovym ventilom zabranuje ponaraniu vidly pri brzdeni ked sa opieras rukama o riadidla. Pri naraze o prekazku ale nastane rychly pohyb kde je otvoreny cely prepustaci ventil a koleso pohlti prekazku len pruzinou bez omezenia tlmica a jeho nastavenej low speed kompresie. po skopirovani sa high speed ventil zavrie aby nedoslo k zbytocnemu ponoreniu vidly od statickej sily z riaditok. a nastupuje high speed rebound neboli pozicne zavisle odskokove tlumeni t.j. rychly prietok pokial sa koleso dostane do svojej pracovnej polohy v momente ked je v tej krajnej polohe tak sa rebound omezi aby zabranil kopnutiu,
Osobne si myslím, že u EN a FR bikov je toto potrebné aby krotila koniec zdvihu. U áut je to trošku inak, teda tak kao si písal, no tam má tlmič hlavne stabilizačnú funkciu, u bikov síce tiež ale predsalen sú tam iné požiadavky na vlastnosti charakteristiky pruženia. Rozdiel bude aj medzi motrokami a bikami. Do iných oblastí sa však v pružení nešpáram, takže sa neviem objektívne vyjadriť ale je to môj názor.
Čo sa týka tých ostatných debát je to na dlhšie a vplýva na určité funkcie viacero vecí nie len kompresia, no to sú debaty nadlho a v tomto bude vedieť najviac Roman. A na šmyk kolesa kompresia vplyv nemá, teda súhlasím s Martinom.
ešte jeden zaujímavý obrázok tlmiča u Foxu aj s High aj Low speed kompresiou. Vysvetľovať nejdem, už som to tu ja tak celé opísal, teda len u high.
>
http://downhill-rangers.com/foto-alben/d/16394-1/IMG_3020.JPG
Mám 74kg fukal som to tak na 60-65 psi 25% Sag. [ Vidlica 150mm]. Ďakujem za odpovede .
What to focus on:
Does the fork dive through it’s travel on hard braking or bermed corners?
Does the fork feel harsh over small bumps
Your fork will either have a Low Speed Compression (LSC) control or a simple threeway firm/medium/soft adjustment. If you have LSC control the quickest and best way to tune it is through bracketing. Ride your test trail and focus on how the fork feels under hard braking and
weight shifts – does the fork dive excessively under braking or in Gout corners?
Start with minimum LSC (fully ), ride the trail, then repeat while increasing the LSC (+) until the fork feels harsh over small bumps; these are now your tuning extremes. To bracket adjust the LSC to the middle point between these extremes and ride the trail again. You are looking for a setting that minimises fork diving, while remaining plush over small bumps. Compare the feel of the new setting with the previous two and choose the two settings that felt best, then adjust the LSC halfway between them again and repeat continuously until you find the setting that works best for you. When happy record the setting
Tuning High Speed Compression Damping
What to focus on:
Does the fork bottom out too easily on moderate impacts?
Does the fork feel harsh and lacking in travel?
Some forks have an external High Speed Compression damping control (HSC), controlling the rate at which the suspension compresses at high shaft speeds (big, fast impacts). If you find that your fork is bottoming out too easily, or lacks midstroke support, it’s time to tailor HSC. Not enough HSC results in a fork that blows through its travel easily during moderate hits. Too much
HSC makes the fork overly harsh, not absorbing impacts properly. To set the high speed compression, ride the test trail again and focus on how the fork responds to big impacts. Use the same bracketing technique as for LSC until the fork offers support without feeling overly.