Hmm, s tymi strmymi stupaniami to znie zaujimavo. Budem musiet niekedy testnut.

A este k tomu pocitu, ze 29" bajk v porovnani s 26" bajkom "ide" dam moj jeden velmi zaujimavy a nie velmi objektivny postreh z inej oblasti.

Väcsinu casu pouzivam na presuny v meste "cestak" (23 mm natlakovane plaste, cely bajk do 12 kg). Dostal som nedavno defekt a nemal som cas ho riesit, tak som chytil druhy bajk (26" hardfull, nejake mierne sfuknute touring
plaste 1,5-1,75", cely bajk niekde okolo 16-17 kg). Prvy rozbeh na tom hardfulle bol dost zalostny, ale ked uz som to rozbehol, tak som zrazu mal pocit, ze to ide samo, ze to proste vali ako tank a prekazky nie su problem.

A ten pocit som mal asi tak 2 dni napriek tomu, ze som presadol z o 4-5 kg lahsieho bajku s tenkymi plastami a dokonca aj napriek tomu, ze na zadnom
rafiku je na tom 26" hardfulle taka osmicka, ze brzda pri kazdej otacke kolesa sucha o rafik. Celkovo som na tom hardfulle jazdil asi 2 tyzdne. Uz po dvoch dnoch som si ale zacal uvedomovat, ze sice ked to rozbehnem, tak to "ide", ale uz som vnimal aj to, ze nejdem az tak rychlo ako na tom
cestaku a tiez ze ma to udrzovanie rychlosti porovnatelnej s cestakom stoji viac energie (co je celkom logicke). Cize tie ruzove
okuliare som z nosa zlozil a isiel opravit defekt na cestaku. Navrat spät na cestak bol pozitivny sok - samozrejme lepsia akceleracia a lahsie udrzovanie vyssej rychlosti, ale aj rychlejsie reakcie bajku (to si v prvom momente clovek az tak uvedomovat nemusi, ale je to tam).
No a co tymto celym chcem vlastne povedat? Asi ze:
1. Hmotnost bude pri stroji pohananom ludskou silou vzdy VELMI dolezita (v tomto duchu mal myslim quasko istu dobu aj podpis tu na fore). Cize hirwils odlahcuj tie kolesa co to da.

2. Nenechajte sa oklamat dobrym pocitom z väcsej zotrvacnosti, vdaka ktorej to lepsie "ide". V skutocnosti je zotrvacnost v terene velky nepriatel, aj ked prve dojmy mozu byt velmi prijemne (na ceste je situacia obcas trochu ina).
3. Ak mate dobre najazdeny nejaky okruh/usek okruhu na cas, presadnite po case medzi 26" a 29" a vyskusajte zhodnotit nielen pocitovo, ale aj podla dosiahnuteho casu. Pocit nie je vzdy smerodajny, v skutocnosti to moze byt inak.
A na zaver: V principe je pre vikendoveho jazdca uplne jedno, ci ma 26", 27,5" alebo 29" bajk. Zvyknut sa da na hocico. Aj tak je najdolezitejsi ten medziclanok medzi pedalmi a gripmi.
