Nie vždy a stále je potrebné chodiť do servisu.Samozrejme nie každý má k tomu vzťah, ale najdu sa určite taký ako ja čo sa učia, skúšajú, študujú...a servisujú si sami.A časom si upravia svoj "kútik" na útulnú dieľňu....vycibria si techniku a pomáhajú kamošššom
Začínal som v pivnici rodičov,ktorú som si prerobil,po svojom.....síce to vyzerá ako neporiadok, ale akurát som robil "APACHE"
Podeľte sa aj vy o vaše dielne,vylepšenia,zlešováky,alebo hoc ... len o "sersan"...
Stretla som sa s prípadmi strhnutia závitov na vidlici pri upevňovaní brzdičov alebo dokonca pevnej osy vidlice.
Problém býva aj v tom, že domáci majstri používajú imbusáky, ktoré im zostali z nábytku z Ikea
Tomu nerozumiem. Vyssi moment skrutkovaca/racne sa dosahuje stlacanim pruziny, ktora je vo vnutri. Ak sa momentak skladuje nastaveny na vysoky moment alebo uz ma roky, pruzina ma tendenciu sa unavit t.j. byt slabsia. Problem je skor opacny nie? t.j. ze momentak bude utahovat naopak na slabsi moment ako je nastaveny. Ako sa moze pruzina po rokoch stat silnejsou o 10%?
Písal som, že profi momenťák... ParkTool PTTW 6... Kalibrovaný pred 2 mesiacmi...
A ak nie - tam sa aj nejak nastavuje / steluje ten komentak, alebo clovek (uzivatel) len dostane informaciu o odchylke a potom s nou pocita pri utahovani... (?)
poskodenie moze nastat aspon 2-ma sposobmi - bud utiahnes prilis silno a nice "rupne", alebo utiahnes prilis slabo a nieco sa povoli a potencialne rupne nasledkom toho.
potom mozes mat este kombinaciu - mas napr. 4 srouby na predstavci ktore su nerovnomerne utiahnute --> dochadza ku koncentracii sily na 1 miesto
Karbonove komponenty budu zrejme citlivejsie primarne na prvy pripad - typicky priklad je prilisne stiahnutie objimky s naslednym poskodenim karbonu/zivice v danom mieste
To ci nastava prilisne utahovanie sa tazko odhaduje, a uprimne, z toho co som cital.... aj skuseni technici co si myslia ze jak dobre utahuju, tak ked im daju momentak do ruky tak je to docela nahodne....
Ina vec je, ze ako casto to vadi. Napr. odkedy mam canyon lacny momentak, tak doma nim utahujem veci ako predstavec, sedlovka a tak (mam hlinikove komponenty). Mimo domu ale utahujem taktiez "s citom" a zatial sa nikomu nic nestalo, ovsem niekedy dotiahnem malo a musim dotiahnut
s kalibraciou - iste su rozne moznosti kalibracie, ale ano, 1 z moznosti je kupa niecoho takehoto (prosim, referuj to iba ako obrazok): amazon
ktory ti viac-ci-menej presne povie akym momentom posobis --> nastavis moment na kluci a pri cvaknuti precitas najvyssiu zaznamenanu hodnotu. V zavislosti na momentaku potom riesis co dalej.
Niektore momentaky umoznuju nastavenie tuhosti pruziny. Ine maju fixnu "pruzinu" ("leaf spring") a tam mas potom len tabulku pre par hodnot (napr. po 1Nm) a vies ze ked na kluci precitas 1Nm tak "v skutocnosti" to znamena 1.3Nm...
Kalibracia z fabriky: treba si uvedomit, ze kalibracne zariadenia stoja stovky az tisice eur (v lepsom pripade). Cas technika je .... vystavenie kalibracneho zaznamu.... Je len otazka zakonov a dovery ze ako relevantne su niektore z tych papierikov co dostanes k roznym (hlavne lacnym) momentakom... Technicky vzato, ale zvacsa sa odchylka pohybuje pod urovnou 10%, skorej okolo 5% tusim, ak si spravne pamatam co som kukal, niektore idu pod. To je vsetko ovsem "za nova". Otazka je ako to vyzera po nejakej dobe pouzivania. Zvacsa toto ale relativne dobre koreluje s cenou
Na aky krutiaci moment dotahujes skrutky pokial je dajme tomu na komponente uvedene 6 Nm? Existuje pravidlo o kolko znizit nastaveny Mk vzhladom na hodnotu uvedenu na komponente, tak aby som nestrhol zavit a zaroven aby to nebolo slabo dotiahnute a teda hrozilo povolenie?
Ale teraz vazne - v tvojom pripade, pokial aj skrutka a aj diera do ktorej skrutka ide, maju napisane 6Nm, resp. 6Nm je mensie z dvoch cisel, tak strhnutie zavitu je dosledok niektoreho z:
* poskodeny vyrobok (vek, manipulacia,...)
* sprosty uzivatel (sroubujem nakrivo, naopak, pouziva produkt tak ako by nemal, prekrocenie zivotnosti, zle nastroje...)
* chyba vyrobku --> zodpoveda vyrobca
* zly design vyrobku a vyrobok ani za neexistencie inych vplyvov (napr. tych spomenutych vyssie) nemoze spolahlivo ustat dany moment
zoznam iste nieje vycerpavajuci, ale ak nekupujes fakt ze vysperkovane komponenty (rozumej fakt dobre inziniersky navrhnute a fakt dobre fyzicky vyrobene), a body vyssie nacrtnute nenastali, tak strhnutie zavitu tym ze prekrocis moment zo 6 na ~6.6Nm, i.e. +10%, fakt neverim ze nastane.
A teraz ruku na srdce, aj ked si to malokto prizna, kolko strhanych zavitov nemalo niektory z vyssie popisanych (hlavne z tych prvych bodov) problemov.
A teda, jedina "bezpecna moznost" proti strhnutiu zavitu/hlavicky, je ist na tak nizky moment, aby to stale bezpecne drzalo pokope. Moja skusenost na nasich bikoch je ze s 6Nm sa da ist o 1 az 2Nm nizsie, zalezi od komponentu.
6Nm je už pomerne veľký krútiaci moment. Tam kde sa používa väčšinou stačí 5Nm prípadne aj menej pokiaľ sa použije pasta proti posunu a locktite na skrutky. Pokiaľ sa budeš riadiť pravidlom max odporúčaný moment -10% tak by mali byť komponenty v bezpečí.
To je IMHO hlúposť. Kde si čítal, že moment je uvádzaný pre suchý závit? Väčšina výrobcov hlavne drahších komponentov s titánovými skrutkami totiž odporúča závity namazať vazelínou alebo loctite proti "zrasteniu" a oxidácii.