som tu úplne nový, dnes zaregistrovaný, a vopred upozorňujem, že som z hľadiska bicyklov úplný nováčik. Teda, kým som nemal 18 rokov a vodičák, tak som najazdil každú sezónu pár tisíc kilometrov, ale potom... viete ako to, vodičák, auto, frajerka....
No ale k téme. Mám svoj pôvodný 15-ročný bicykel Merida Kalahari 590. A chystám sa opäť začať bicyklovať, a otázka na Vás znie, či je lepšie zrenovovať tento pôvodný bicykel, alebo kúpiť nový. V prvom rade dodám, že je to moja "teenagerská" srdcovka, preto som rozmýšľal, že vymením nutné komponenty - prednú vidlicu, plášte, "prehadzovačky" a viem sa veselo voziť. Otázka na Vás skúsených je, či je takáto renovácia na tak starom bicykli vôbec možná. Taktiež dizajn bicykla naznačuje, v akom roku bol vyrobený, ale aspoň mi ho nebudú chcieť ukradnúť
Priznám sa, nový bicykel veľmi nechcem kupovať, lebo tisíce eur sa mi do toho nechce naliať, keďže nie som profi jazdec a tie lacnejšie bicykle sú len také pozlátko bez poriadnej techniky. Ja som vcelku stará škola a chcem mať ten bicykel čo najjednoduchší - V-brake (žiadne kotúčové brzdy), predná pružinová vidlica (nechcem sa starať o správne natlakovanie vzduchu pri vzduchovej atď). Ale ak mi poviete, že renovovať tak starý bicykel je vyslovená hlúposť, smutne zvesím plecia a kúpim nejakú novú meridu.
Zatiaľ ďakujem za Vaše názory, ak sa tu rozbehne nejaká diskusia, budem pridávať konkrétne otázky (typ vidlice, ako ju namontovať atď). Prajem príjemný deň
Ale dovolim si poznamku k jednoduchosti bicykla:
- V-brake si vyzaduju viac starostlivosti ako hydrauliky. Potrebujes mat vycentrovane kolesa, doladovat chod brzd pri zjazdovani gumiciek a navyse mas opotrebovanie rafika. Naproti tomu na hydraulikach pri beznom najazde a normalnych brzdach maximalne menis dosticky.
- ak nechces riesit tlakovanie vzduchovej vidly a si spokojny s pruzinovkou, tak si bud stastny clovek, ktoremu sadne standardne dodavana pruzina alebo stastny clovek, co neriesi chod vidlice.
K brzdám: ja som laik a keď viem, že doteraz mi stačili a spoľahlivo fungovali V-brake, tak prečo by som ich menil. Plus som sa dočítal, že brzdenie s kotúčovými má svoje špecifiká tak sa bojím, že pri viackilometrovom zjazde by som ich svojou nie najmenšou váhou (veľmi taktne napísané) a zlým brzdením zničil. Možno budete oponovať, kde nájdem taký dlhý zjazd, ale napríklad zo Skalky pri Kremnici smer Kremnica... neviem neviem ako by vyzerali. Ale možno je to len prehnaný strach a tie brzdy to zvládnu, avšak neviem to posúdiť. Plus netuším, ako sa hydraulické brzdy správajú pri teplotách pod 0°C.
K vidlici: Opäť, v jednoduchosti je krása. Vzduchová vidla môže byť super, ale manželka si kúpila bicykel so vzduchovou vidlou a stále sa treba o to starať, tlakovať atď. A nemám k tomu znalosti a ani vybavenie. Opäť, ak sú to prehnané obavy, rád si vypočujem argumenty.
Celkovo mi ide o to, aby som sa o bicykel vedel postarať aj sám, keďže servisom tu kde žijem (Martin) nedôverujem po viacerých zlých skúsenostiach. Preto je pre mňa dobrá predstava taká, že si bicykel zoservisujem u mňa doma, bude to príjemný relax a zmena oproti sedeniu pri PC v práci.
Zakladny servis vidlice (otretie a premazanie klzakov) po vyjazde je rovnaky u vzduchovej aj pruzinovej. Ak si chces servisovat sam, tak sa zameraj na vidlice Rockshox, maju dobru dostupnost ND a kopec servisnych navodov a video instruktazi.
Udrzba pri pruzinovej a vzduchovej vidlici je v podstate rovnaka, ked sa o pruzinovu nestaras taktiez sa moze poskodit tak ako vzduchova. Vzchovu vidlicu raz nafukas na pozadovany tlak a uz ju dalej neriesis. Ak ju manzelka musi stale tlakovat tak je niekde problem. Mozno tak za rok je dobre skontrolovat tlak, ale ak nieje nieco vo vnutry poskodene nevidim dovod do nej nejak zasahovat. Staci po kazdej jazde prestreknut silikonovym olejom, prepruzit, utriet a hotovo.