Toto asi do pieskoviska patrilo... Moc nuda ??? ale OK... Myslel som max krútiaci moment pôsobiaci na náboj alebo jak to nazvať. Chcem si vyrátať
Dobre rátam?
Chlap 80kg, kľuky 170mm vyvinie 136Nm... Ale na náboj sa prenesie pri prevode 48/20 iba 77.5Nm. Mám rátať aj priemer kolesa?
Pri náboji Shimano Nexus (8r) som niekde našiel údaj o minimálnom prevode 2 - napr 40/20, čo síce určite nepodleziem ale nie som si istý, či aj veľkosť kolies nehrá rolu.
ten moment čo si vyrátal je predsa platný pre rovnakú páku, resp. rovnakú vzdialenosť od hriadela. Čiže ak chces vyrátať moment prenášaný na obvode kolesa musí ďalej deliť/nasobit...
Ak by mala kluka 170mm, tak si vyrátal dobre moment pre stredovú os.. Prepočítaš následne silu na obvod píly ako moment : polomer píly. Tá sila sa pak prenáša retazou na pastorok vzadu. Vyrátaná sila x polomer pastroku je moment v strede zadného kolesa. Toto však plati asi len ak by si pedaloval v lufte. V realnej situácii posobi ešte sila medzi zemou a kolesom. Čiže trebalo by to am zarátať..
a hej isto to ide aj cez prevodové pomery si počítať
Takže... Je alebo nieje namáhanie náboja (prevodovky)závislé od veľkosti kolesa? Moja logika mi hovorí, že áno. Jak tak varím mozog, väčšie koleso = väčšia sila... Tým pádom by som mohol použiť ľahší prevod ako ten doporučený výrobcom
corsair: na roztocenia kolesa na zemi potrebujes silu, ktora je dana valivym, alebo smykovym trenim, ktore zavisi od koeficientu trenia , vahy sustavy a zotrvacneho momentu kolesa, ktory je zavisly na jeho vahe a velkosti. Ale sila ktorou posobis na naboj, je dana momentom na kluke, nema s kolesom nic. Ale cim vacsie koleso, tym vacsi moment budes musiet vyvjnut ty sam . Pokial ale budes do pedalov tlacit vzdy rovnakou silou, pri rovnakom prevodniku,tak cim vacsi pastorok vzadu, tym vacsi krutiaci moment prenesies na naboj.
Sila, ktrorou posobim ja na náboj, je daná tým ako posobim na kluku, OK. Akurát si myslím, že NAMÁHANIE, napr i reťaze, je daný i tým čo mám na druhej strane (čiže väčšie kolesa => väčšia páka..).
Dajme si ten problém zjednodušený: Nie je to to isté, či ťahám rovnakým typom špagátu malá dieťa sediace na trojkolke alebo auto. V oboch prípadoch ak by som aj pôsobil silou povedzme 300 N, špagát bude napínaný viac v druhom prípade. Teda v druhom prípade mnou vyvinutá sila vyvolá menší pohybový účinok ale väčší napínací účinok ako pri ťahaní trojkolky.
Alebo uvažujem zle?
EDIT: veru tušim uvažujem zle - hentaký efekt by bol keby som sa prv rozbehol a špagátom trhol. A to je niečo iné ako od začiatku pôsobiť konštantnou silou..
No, ked tahas 300Nm, tak budes tahat rovnako, ci autom, alebo trojkolkou. To co mas na mysli je uz prax, ze proste musis tahat viac, aj ked sa zda, ze nie To s trhnutim je ale uz ina zalezitost, to je tusim prenos momentu hybnosti , ako ked do seba narazia gule, ale opacne. Tam potom zalezi na kinetickej energii pohybujuceho sa telesa, hmotnosti staitckeho telesa, pruznosti spoja
hej, ak budem vynakladat silu 300N - proste auto budem rozbiehat pomalšie než trojkolku, to je cele..
len som sa zamyslel nad tým kedy sa viac našponuje špagát, resp najaka pružina, ale teraz už myslím, že v oboch pripadoch rovnako. A z toho mi aj vyplyva, že naozaj na velkosti kolesa pri otázke corsaira vlastne nezáleží.
A táto druhá vec čo hovoríme - tam ide o to že súčet hybností sa zachováva..
No... Ja som len uvažoval, či nestrhnem nexusa voľakde... Ale podľa tohto sa nemám čoho báť... Odporúčaný prevod splním s prehľadom tak niet nad čím špekulovať.
Ale... Išlo o toto: Ak je výrobcom odporúčaný prevod 2.1 a ja pri tomto zaberiem tuhšie, nerozletí sa to? Po prelúskaní internetu som zistil, že ľudia jazdia na tom aj s ľahšími prevodmi, napr. aj 1.5 na väčších kolesách (26")...
Ešte teda pri najhoršom scenári skrátim páku z 170 na 152 a bude to aj skladnejšie ale menej vhodné na môj silový štýl jazdy... No a tu sme doma... Znova prepočítať moment, aby som vyšiel tam, kam som vyšiel predtým ?
A pri svojich výpočtoch nezabudni na prevodník... Napriek tomu že prevod 50x25 má rovnaký prevodový pomer (nie prevod!) ako napr. 34x17, tak za ostatných rovnakých podmienok, sa ti s prevodom 50x25 ide ľahšie ako s 34x17. Väčšia páka robí svoje.
Toto nejak neponímam... Páka je predsa kľuka, nie??? Prevodový pomer/prepákovanie je 2 tak to bude jedno, nie? Možno by som rátal len (zanedbateľné) straty z ohybu reťaze... Toto by som chcel vysvetliť
Asi nie... pri 50x25 je vyvíjaný ťah na reťaz určite väčší ako pri 34x17.
Ale ako ekonóm a nie strojár sa nejdem hádať, hoci fyziku som mal celkom rád. Ale to sú už roky.
Každoprípadne, môj pocit je, že musím menej tlačiť do pedálov pri prevode 50x25 ako pri 34x17. A určite to nebude len trením reťaze pri jej ohýbaní na zuboch. Pri 17 zubovom pastorku sa viac ohýba (väčší uhol medzi dvomi článkami pri prechode cez pastorok) ako pri 25 zubovom, čiže je tam väčšie trenie. Aj keď sa o reťaz starám, nejazdím nasucho.
tah na retaz je tym vacsi, cim dlhsia je kluka a/alebo mensi prevodnik .. zo skusenosti ale viem, ze male prevodniky su naprd .. nejazdi sa na tom dobre silovo, na fulle su este dalsie problemy potom ..a este je tu dalsia vec, ze sice sa pomer pocita podla zubov, ale uz som raz nieco meral a nesedelo to uplne .. cize kludne moze byt, ze sice oba prevody su teoreticky 2:1, ale prakticky nie.
Ešte viac ti zamotám hlavu... Na väčšom pastorku sa reťaz medzi dvomi článkami menej ohýba, ale aj celkove, ako celok. Šaltre sú konštruované tak, aby bol pri menej zubovom pastorku v zábere dostatočný počet zubov, t. j. kladka sa posúva dopredu. Pri 11 zuboch je kladka tak vpredu, že časť reťaze opúšťajúca pastorok je skoro rovnobežná s časťou reťaze nabiehajúcej od hornej kladky na pastorok. A pri veľkom pastorku je kladka tak vzadu, že v zábere je možno len štvrtina-tretina zubov, uhol reťaze sa blíži k 90 stupňom.
Ja som zas fyzikou aj vlastne celou školou len preplával, proste formality... Tak tiež nechcem pchať ruku do ohňa, či začínať hádku... Každopádne, môžem to vyskúšať tak aj tak a uvidím...
Ale mohli by ste mi ešte skúsiť vysvetliť - vraj brzda torpédo dosť námaha rám, ako aj predná bubnová brzda... Jak ale? Však to drží len na oske... Nemá na ráme navarku ako kotúčová brzda
skusim uviest na pravú mieru: Podstatný je prevodový pomer. Ak zanedbám rozdiely v nejakom trení a "lámaní" reťaze (čo si pre naše výpočty asi môžme dovoliť) je jedno koľko zubov ma prevodnik a kolko pastorok, ak je proste prevodovy pomer napr 1,45, ťahá sa mi rovnako, tak či tak. Správnejšie by sa prevdovoý pomer mohol počítať podľa priemeru ozubených kolies (to by sme to ale preháňali ), v podstate ako pri remeňových prevodoch.
No bubnova brzda namáha rám keď brzdíš - oska udeľuje vtedy spomalenie rámu, čiže pôsobí naň dosť značne, ak silno zastavuješ. A to je tá vec, že všetko ide lem týmto kontaktom osky a rámu. Aspoň tak bych si to vysvetlil..
ešte čo sa týka pôvodnej veci- predsalem ako tak zas uvažujem, záleží na velkosti kolesa. Totiž suvisi to stym, že tých 136 Nm neni tak celkom max pravda... resp. ešte skôr, 800N pri 80kg chlapovi je sila gravitačná pôsobiaca na chlapa, nie sila ktorou chlap posobi na kluku..
corsair torpédo musí mať predsa záchyt reakcie (tá páka, ktorá sa uchytí o rám) a tým namáha reťazovú vzperu dodatočným ohybovým momentom. Špekulujem aj nad tým momentom na náboj ale podľa mňa keby si šľapal rovnakou silou na väčšom aj menšom kolese, tam moment od reťaze bude rovnaký. Meniť by sa mala len obvodová sila na kolese. Ale 100 percentne istý si momentálne nie som. Musel by som si to skúsiť nakresliť a popremýšľať viac.
Artix pri výpočte prevodového pomeru je úplne jedno či berieš do výpočtu počtu zubov, priemer kolesa, krútiaci moment alebo počty otáčok. Hodnota bude vždy tá istá. Veď priemer či už reťazového alebo ozubeného kolesa je funkciou počtu zubov. Keď si z rovníc vykrátiš modul tak ti zase ostane len počet zubov.
Ešte viac ti zamotám hlavu... Na väčšom pastorku sa reťaz medzi dvomi článkami menej ohýba, ale aj celkove, ako celok. Šaltre sú konštruované tak, aby bol pri menej zubovom pastorku v zábere dostatočný počet zubov, t. j. kladka sa posúva dopredu. Pri 11 zuboch je kladka tak vpredu, že časť reťaze opúšťajúca pastorok je skoro rovnobežná s časťou reťaze nabiehajúcej od hornej kladky na pastorok. A pri veľkom pastorku je kladka tak vzadu, že v zábere je možno len štvrtina-tretina zubov, uhol reťaze sa blíži k 90 stupňom.
Zamotal som ti hlavu ešte viac?
Vobec .. pri slapani kladka nehra rolu .. a kolko zubov je v zabera v kontexte, ktory sa riesil rovnako.
volodaj: ale to s tym, ze zuby = polomer plati, len ak naozaj plati, ze polomer = pocet zubov a to by som ruku do ohna nedal, ze to vyrobcovia kazeit na mtb dodrzia
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
https://sk.m.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%BAtiaci_moment
Dobre rátam?
Chlap 80kg, kľuky 170mm vyvinie 136Nm... Ale na náboj sa prenesie pri prevode 48/20 iba 77.5Nm. Mám rátať aj priemer kolesa?
Pri náboji Shimano Nexus (8r) som niekde našiel údaj o minimálnom prevode 2 - napr 40/20, čo síce určite nepodleziem ale nie som si istý, či aj veľkosť kolies nehrá rolu.
a hej isto to ide aj cez prevodové pomery si počítať
Dajme si ten problém zjednodušený: Nie je to to isté, či ťahám rovnakým typom špagátu malá dieťa sediace na trojkolke alebo auto. V oboch prípadoch ak by som aj pôsobil silou povedzme 300 N, špagát bude napínaný viac v druhom prípade. Teda v druhom prípade mnou vyvinutá sila vyvolá menší pohybový účinok ale väčší napínací účinok ako pri ťahaní trojkolky.
Alebo uvažujem zle?
EDIT: veru tušim uvažujem zle - hentaký efekt by bol keby som sa prv rozbehol a špagátom trhol. A to je niečo iné ako od začiatku pôsobiť konštantnou silou..
len som sa zamyslel nad tým kedy sa viac našponuje špagát, resp najaka pružina, ale teraz už myslím, že v oboch pripadoch rovnako. A z toho mi aj vyplyva, že naozaj na velkosti kolesa pri otázke corsaira vlastne nezáleží.
A táto druhá vec čo hovoríme - tam ide o to že súčet hybností sa zachováva..
Ale... Išlo o toto: Ak je výrobcom odporúčaný prevod 2.1 a ja pri tomto zaberiem tuhšie, nerozletí sa to? Po prelúskaní internetu som zistil, že ľudia jazdia na tom aj s ľahšími prevodmi, napr. aj 1.5 na väčších kolesách (26")...
Ešte teda pri najhoršom scenári skrátim páku z 170 na 152 a bude to aj skladnejšie ale menej vhodné na môj silový štýl jazdy... No a tu sme doma... Znova prepočítať moment, aby som vyšiel tam, kam som vyšiel predtým ?
Ale ako ekonóm a nie strojár sa nejdem hádať, hoci fyziku som mal celkom rád. Ale to sú už roky.
Každoprípadne, môj pocit je, že musím menej tlačiť do pedálov pri prevode 50x25 ako pri 34x17. A určite to nebude len trením reťaze pri jej ohýbaní na zuboch. Pri 17 zubovom pastorku sa viac ohýba (väčší uhol medzi dvomi článkami pri prechode cez pastorok) ako pri 25 zubovom, čiže je tam väčšie trenie. Aj keď sa o reťaz starám, nejazdím nasucho.
Zamotal som ti hlavu ešte viac?
Ale mohli by ste mi ešte skúsiť vysvetliť - vraj brzda torpédo dosť námaha rám, ako aj predná bubnová brzda... Jak ale? Však to drží len na oske... Nemá na ráme navarku ako kotúčová brzda
No bubnova brzda namáha rám keď brzdíš - oska udeľuje vtedy spomalenie rámu, čiže pôsobí naň dosť značne, ak silno zastavuješ. A to je tá vec, že všetko ide lem týmto kontaktom osky a rámu. Aspoň tak bych si to vysvetlil..
ešte čo sa týka pôvodnej veci- predsalem ako tak zas uvažujem, záleží na velkosti kolesa. Totiž suvisi to stym, že tých 136 Nm neni tak celkom max pravda... resp. ešte skôr, 800N pri 80kg chlapovi je sila gravitačná pôsobiaca na chlapa, nie sila ktorou chlap posobi na kluku..
Artix pri výpočte prevodového pomeru je úplne jedno či berieš do výpočtu počtu zubov, priemer kolesa, krútiaci moment alebo počty otáčok. Hodnota bude vždy tá istá. Veď priemer či už reťazového alebo ozubeného kolesa je funkciou počtu zubov. Keď si z rovníc vykrátiš modul tak ti zase ostane len počet zubov.
Zamotal som ti hlavu ešte viac?
Vobec
volodaj: ale to s tym, ze zuby = polomer plati, len ak naozaj plati, ze polomer = pocet zubov a to by som ruku do ohna nedal, ze to vyrobcovia kazeit na mtb dodrzia