Lokalizácia
Formulár sa odosiela
trecia sila je konštantná, len pri výšších tlakoch je jej účinok zanedbatelný. Taktiež závisí od použitia vazeliny, oleja jeho viskozita .....
Presne ako hovoríš, trenie je najviac vyditeľné pri počiatku zdvihu.
Trenie sa ti prejaví aj na grafe, prípadne nerovnomerným chodom, trhaním ....Pre nastavenie SAG-u ta nemusí zaujímať trenie, nakolko nastavuješ pomer svojej váhy proti stlačeniu vidly. SAG slúži pre východzie nastavenie vidly. S vyšším zdvihom bude SAG vyšší a môžeš si dovoliť ísť aj na vyššiu hranicu. Vidla sa ti odvdačí lepším kopírovaním negatívnych prekážok (jamky) Laický test "panelová cesta"
http://www.tuning-test.cz/index.php?inp ... u/3_2.html

na trení sa ti podpisuje vela vecí: stieraky a ich prevedenie (RS šedé ... mňam aj bez úpravy), O-krúžky (v lepších prevedniach X-krúžky), vzduch. piestik, púzdra (kvalita, chod) , jedno z najproblematickejších miest je tesnenie tlmiča (Manitou) ..... kto ho rozoberal, zistil pridrhávajúci chod :shock:
Z fabriky výjde vidla a nikto s nezaoberá jej chodom, že by mohol byť jemnejsí. Pre nich je to kus ktorý pruží, to platí aj pre strednú kategóriu ... česť výnimkám :wink:
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 10:09:39
00
peterg: podla mna je tato uvaha nespravna... teda je spravna, ale v tomto pripade sa neuplatnuje. pretoze ked sadnes na bike a vidla sa zanori o tych 20-30 mm, tak vlastne na nu akoby neposobi ziadna sila a pri odtrhu musis vynalozit tych povedzme 100N, takze tu necitlivost budes citit. pri merani sa to tiez neuplatni, pretoze vidlu vzdy odlahcis. pri dalsom kroku ju stlacis najprv cez ten odtrh a pokracujes plynule dalej az na pozadovanu silu a to uz ide plynule.
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 10:12:11
00
To Mar_tin: V podstate si ma utvrdil, ze uvaha je spravna, t.j. v ustalenom stave (kludovy sag) je naozaj rovnovaha sil hmotnost jazdca vs. pruzina, ale na dalsie stlacenie je potrebna vacsia a vacsia sila, cize konstantne trenie sa bude uplatnovat len pomerne, ako je to uvedene v uvahe.
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 10:32:10
00
peterg: podla mna je tato uvaha nespravna... teda je spravna, ale v tomto pripade sa neuplatnuje. pretoze ked sadnes na bike a vidla sa zanori o tych 20-30 mm, tak vlastne na nu akoby neposobi ziadna sila a pri odtrhu musis vynalozit tych povedzme 100N, takze tu necitlivost budes citit. pri merani sa to tiez neuplatni, pretoze vidlu vzdy odlahcis. pri dalsom kroku ju stlacis najprv cez ten odtrh a pokracujes plynule dalej az na pozadovanu silu a to uz ide plynule.


Vyššie spomínané úvahy sú správne, trecia sila je vlastne sila tlmiaca, teda by mala byt závislá od rýchlosti a nie od výchylky. Avšak ak sa uvažuje ideálne trenie, tak potom pri hocijakej nenulovej rýchlosti bude táto trecia sila konštantná. To znamená, keď sedíš na biku a vidla úplne stojí, tak žiadna trecia sila nepôsobí. Ty si vravel, že žiadne sila vo vidle nepôsobí, keby to tak bolo, tak by si sa prepadával až k zemi. Vo vidle ak stojí pôsobí len sila pružiny a akonáhle sa začne pohybovať nejakou nenulovou rýchlosťou, tak zrazu tam takmer skokovo začne pôsobiť spomínaná trecia sila + sila od tlmiča. Preto spomínaná charakteristika pružiny tuning-test je veľmi dobrá len vtedy ked uvažujeme ideálne trenie vo vidle, potom keď odpočítame treciu silu v celom grafe dostaneme charakteristiku čistej pružiny. Ak však trenie nie je ideálne, čo určite nie je, potom sa trecia sila mení viac-menej s rýchlosťou stlačovania...Ale toto je možné zanedbať.
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 11:53:26
00
...Ty si vravel, že žiadne sila vo vidle nepôsobí, keby to tak bolo, tak by si sa prepadával až k zemi...


ked sedis na bajku, tak su sily pruzina vs vaha bajkera v rovnovaznom stave. tak som to myslel. a navyse sa to cele vztahuje prave na odtrh z rovnovahy a odpory vo vidle (stieraky, puzdra)...
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 12:05:11
00
Este naviac v okamziku odtrhu z kludoveho stavu sa meni trenie zo statickeho na dynamicke, ktore by vsak v idealnom pripade z hladiska fyziky malo byt konstantne. Urcite je tam vsak vplyv zmeny olejoveho filmu napr. pozdlz vnutornej nohy (stieraci kruzok), ale neviem, ci to je vyznamne.
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 12:11:54
00
Este naviac v okamziku odtrhu z kludoveho stavu sa meni trenie zo statickeho na dynamicke, ktore by vsak v idealnom pripade z hladiska fyziky malo byt konstantne. Urcite je tam vsak vplyv zmeny olejoveho filmu napr. pozdlz vnutornej nohy (stieraci kruzok), ale neviem, ci to je vyznamne.

No ja myslim, ze je hlavne vyznamna zmena trenia od rozdielneho zatazenia v roznom smere. Ak totiz vidla dostane naraz spredu takmer cela sila sa prenesie do klznych puzdier. Cize dovod pre kupu paralelogramu :) Sorry ak nepisem zrozumitelne ale som uz cca 17 hodin na nohach :roll:
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 23:06:42
00
...Ak totiz vidla dostane naraz spredu takmer cela sila sa prenesie do klznych puzdier...

Uprimne povedane, velmi nerad narazam do stromov :P .
Zobraziť komentár 11.05.2007 - 23:12:45
00
Uz dlhsie som nebol na tomto fore, takze mam otazky k tym obrazkom rozobratych vidlic. V lavej nohe, kde je ETA to su co za pruziny? Ja si myslim, ze ta dlha je pozitivna a ta kratsia pracuje, ked je aktivovana ETA. A ta kratucka pruzinka v pravej nohe dolu to je ta negativna? Dakujem.
Zobraziť komentár 12.05.2007 - 17:24:16
00
ta kratka v pravej je negativka. o tej eta zalezitosti ti neviem nic povedat, aby som len tak nehadal...
Zobraziť komentár 12.05.2007 - 21:35:53
00
v pravej nohe je vzduchová komora. Na spodnej časti pod kompresným prutom sa nachádza negatívna pružina (krátka ..) + ostatné serepetičky okolo toho ...
v lavej nohe je kompresná pružina, ktorá zabezpečuje (pomáha) v činnosti pri prejazde prekážok (asistuje) keby bol vyfúknutý vzduch.Preto tie zistenia,ked vypusím vzduch tak .... krátka pružina v spodnej časti je ETA.
Funguje to jednofucho. Za normálnych okolností ... to viete... . ked sa zavrie ETA (pre predstavu ventil) tak sa v skutočnosti zablokuje prepúštanie oleja na expanziu (návrat vidly) takže patrona úplne stuhne v spodnej časti do ktorej ju treba dotlačiť. Nakolko je tam ešte krátka pružinka, tak to bude pohupovať cca 3 cm.
Toto riešenie je dobré pre prutké výšlapy do kopca, kde sa zníži zdvyh, ale nebude dobré pre pretekársky naladených bikerov, ktorý hladajú pevne uzamknutie bez pohupovania. (TPC, SPV-čiastočne, Motion ...)
Zobraziť komentár 14.05.2007 - 16:11:12
00
Tak nejak som si myslel, ze to funguje... :)
Zobraziť komentár 14.05.2007 - 16:51:04
00
...pevne uzamknutie bez pohupovania. (TPC, SPV-čiastočne, Motion ...)


myslis motion control? tak ten sa pohupuje celkom dost. 1-2 cm...
Zobraziť komentár 15.05.2007 - 09:09:09
00
naozaj tam nepatrí :oops:
Zobraziť komentár 15.05.2007 - 09:13:27
00
Vytahujem staru temu, ale zaujimavu... :-)

Pridavam charakteristiku svojej RS Dart 3 100mm, model 2008.

Co som laicky vycital z toho grafu tak problem je slabe vyuzitie zdvihu, co sa zhoduje s mojimi pocitmi pri realnej jazde... Vie niekto poradit ci sa to da nejako zlepsit/ovplyvnit? Najlepsie niecim inym ako vymenou pruziny :P

A este jedna otazka ohladom mazania - najme vnutornych noh a tesneni - vyrobca odporuca s obsahom teflonu, tu na strankach sa spomina najme silikon. Tak kere z tych dvoch je lepsie? :shock: Zatial to po kazdej jazde postriekam mazadlom s obsahom teflonu co pouzivam aj na retaz a ostatne...

Prílohy:

RS Dart3 2008.gif
RS Dart3 2008.gif 17.81 KiB Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down

Zobraziť komentár 25.09.2007 - 19:25:10
00
keyboard_arrow_up