otázka je, čo by u Schwalbe mali z toho, keby ti odporúčali jazdiť nezmyselné tlaky?
Len pripomeniem, ze ziadny vyrobca neodporuca jazdit nezmyselne tlaky a ten test valiveho odporu nema oficialne s vyrobcami nic spolocne. Vyrobca by neriskoval opodstatnene reklamacie vyplyvajuce bud z poskodenia bocnic sposobene nadmernou deformaciou pri nizkom tlaku alebo z tvarovej nestalosti (vydutia) resp. roztrhnutia pri vysokom tlaku a prave preto aj stanovuje bezpecny interval tlakovania, ktory uvadza priamo na bocnicu plasta. Ano, interval sa da mierne prekrocit aj smerom dole aj hore, pretoze vzdy su tam iste bezpecnostne rezervy, ale nic netreba prehanat. Napr. Schwalbe odporuca pre
plast Nobby Nic 2,1" Evo (da sa povazovat za XC plast) minimalny tlak 2,5 baru a na bezne XC je to ako minimum absolutne OK (teda pokial ten tlak nejazdi clovek 100+ kg alebo clovek, co si pletie XC a FR).
Ano, test valiveho odporu v zavislosti od tlaku skutocne ukazuje to, co si mnohi neuvedomuju, tzn. ze valivy odpor je pri nizsom tlaku a teda o nieco väcsej stycnej ploche na väcsine typov nespevneneho povrchu mensi. Ale rozdiely vobec nie su az tak markantne na beznych lesnych (hlinenych) chodnikoch, ktorych je aspon na Slovensku drviva väcsina. Minimalne nie su tie rozdiely tak zaujimave, aby bolo potrebne kvoli tomu podhustovat pod limit stanoveny vyrobcom a riskovat prerazenie. Ano, mame tu aj par luk, ale z nich mam vzdy pocit, ze je uplne jedno, co ma clovek obute a aj tak to tam ide ako v lete na saniach (hlavne po dazdoch) a strkove trasy na Slovensku sa hadam daju spocitat na prstoch jednej ruky. Okrem toho, ti testeri porovnavali rozdiel vo valivom odpore medzi nabombovanym 2,1" plastom (4 bary) a vyrazne podhustenym 2,4" plastom (1,5 baru). Ja jazdim 2,7 - 3,2 baru podla situacie a keby som na mojom zadnom plasti RR 2,25 Evo znizil kvoli strkovemu vyslapu tlak z beznych 3 barov na 2,3 baru, tak sa mi asi pojde o kusok lepsie, ale urcite to nebude mega skok vo vykone kedze nezmenim tlak o 2,5 baru a nevymenim plast za o 15% sirsi typ ako to bolo v tom teste. Takze tolko k realnym usporam Watov.
Btw. ten
test co pastol Mlok je pre mna trochu nedoveryhodny, nakolko ani len tie tri hlavne tabulky na stranach 5, 6 a 7 nesuhlasia. V tabulkach na stranach 5 a 6 ma najväcsi valivy odpor luka, na strane 7 zrazu strk. Fakt doveryhodna studia.

Ale nepopieram, ze myslienka je spravna. Pri strkovom vyslape na Tremalzo a Altissimo (to bol snad jediny strk co som tento rok jazdil a ze som toho najazdil podla mna dost) rad trochu tlaku odpustim aby som sa tak nezabaral a bola lepsia trakcia, ale hore zase nahustim, lebo v zjazde by som zakonite sekol. A tym prichadzam k dost podstatnej myslienke: Nezabudajme, ze valivy odpor nas trapi "len" pri jazde po rovine a do kopca kde nehrozi seknutie. Pri zjazde nas o kusok väcsi odpor v podstate vobec trapit nemusi, tam nas totiz naopak omnoho viac musi trapit odolnost voci prierazu. A na zvysenie odolnosti voci prierazu zas musime tlak zvysit, cim zvysime aj valivy odpor na nespevnenych povrchoch. To je uzavrety kruh a je na nas, aby sa nam z toho nezatocila hlava a nezacali sme presadzovat jeden abo druhy extrem (min/max tlak).
Co je vyhodnejsie? Ja si myslim, ze pre kazdeho nieco ine a neda sa zovseobecnovat, ze minimalny abo maximalny tlak je lepsi, lebo kazdy ma svoje ne/vyhody. Ale pouzit tlak pod minimum stanovene vyrobcom podla mna skutocne rozumne nie je, aj ked valivy odpor mozno este klesne. Cely cas sa tu pise o vyhodach nizkeho tlaku, ale nie o najdeni idealneho tlaku pre celkovy jazdny vykon, tzn. valivy odpor + prenos bocnych sil + odolnost voci prierazu a tak trochu sa tu na to zabuda. Väcsine jazdcov (aspon podla mojho skromneho usudku) ide totiz aj o odolnost voci prierazu a ta rastie relativne priamo umerne so stupajucim tlakom. Cize testy nie su na to, aby sme sa nimi slepo riadili, ale aby sme si z nich to podstatne pre nas zobrali a riadili sa aj nadalej rozumom. Kazdy si musi najst to svoje optimum a mal by sa podla moznosti pohybovat v medziach stanovenych vyrobcom, lebo plast nie je vyvijany a dimenzovany tak, aby poskytol spolahlivy a plny
vykon pri prekroceni odporucaneho intervalu (je jedno, ktorym smerom).
A na zaver len jeden odkaz pre tych, ktori jazdia XC na 1,5 baru: Tak vam treba.
