Ked som si prednedavnom vsimol YETIho zavadzajuci a falosny marketing na ich stranke, tak mi napadlo, ze na fore chyba tema o geometrii MTB bicyklov. K realizacii ma ale rozhybal az prispevok od foobara. Bola by skoda, kedy sa linkovany clanok stratil v prepadlisku dejin.
Takze vsetci konzervativci aj moderni, praktici aj teoretici, samozvani filozofi ale aj ti jednoduchsi baziaci diskutovat na tuto temu, sem sa
Za mňa pri zmene veľkosti rámu je potrebné zmeniť väčšinu parametrov, vrátane "chainstay". To že sa to väčšinou nerobí je však spôsobené šetrením nákladov. V kategórii bajkov do 1000€ to ani nikto neocení. Teda bavíme sa o potrebe mať kratšiu zadnú stavbu ako na rámoch pre vysokých bajkerov.
U e-bajkov je zase problém sa na krátku zadnú stavbu vôbec dostať takže tu je problém opačný ako štandardných bajkoch.
Mne sa páči ten postreh, že súčasné XC biky majú vidlice predkopnuté v uhle, aký mali zjazdové bicykle v rokoch 2002-2005. A pritom kopce sú stále tie isté
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.
Mne sa páči ten postreh, že súčasné XC biky majú vidlice predkopnuté v uhle, aký mali zjazdové bicykle v rokoch 2002-2005. A pritom kopce sú stále tie isté
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.
Stale maju tie XCka ale povacsinou dlhe predstavce, cize polohou si stale vyrazne nad prednym kolesom. Co je dolezite kvoli trakcii..
Chceš nápovedu? Ktorá tu už padla? Pri chainstay máš logicky 2 dôležité parametre, ktoré ti to určujú: 1/ veľkosť kolesa (nejak sa tam musí zmestiť) a 2/ tvarom sedlovej trúbky (tiež sa musí zmestiť nejak okolo toho kolesa). Je nerentabilné pre 3-4 veľkosti bicykla vyrábať 3-4 komplet nové zadné stavby, hlavne pri bežných bicykloch do 2000€ a bežný smrteľník si ten rozdiel 1-2cm ani len nevšimne.
Ako clovek co dost riesil pri testovani bikov geo a vplyv na jazdu a majitel bikov s posuvnymi patkami mozem povedat nasledovne. Aj mala zmena dlzky chainstay na rovnakom biku ma vplyv na jazdu. Pri 1 - 1,5 cm rozdiely dlzky chainstay si ten rozdiel pri vzajomnom porovnavani musi vsimnut dost ludi.
Pri porovnani aktualnych bikov s posuvnymi patkami, kde je rozdiel 1,5cm pri jednom a 2cm pri druhom:
- Kratka verzia spravi bike citelne hravsim a ovladatelnejsim. Na ovladanie treba menej energie, i mensia zmena taziska dopredu/dozadu spravi to, pri com by na dlhsom biku bola treba vacsia zmena taziska. Naklananie do boku je na tom podobne, tiez staci do toho dat menej energie alebo pohybu. Zakruty to zvlada s mensim polomerom takze na trailoch to vie jazdit i viac dovnutra. Tym ze je bike ovladatelnejsi a hravsi tak si poskakujem na hocijakych blbostiach, hadzem kolesom, zdviham predok, skusam prechadzat rozne "dusitka" durch a viac sa s tym bikom hram.
- Dlha verzia spravi z biku na trailoch dh-cko (stale sa bavime v kontexte porovnania kratsej a dlhsej chainstay). Zrazu to drzi smer, neposkakuje to tak, je to rychlejsie a citelne stabilnejsie. Pri zatacani to drzi smer tak to treba o nieco viac prehovarat. Do zakrut radsej zosiroka ako na vnutro. Pocitovo ma clovek vacsi pocit ze ho zadne koleso nasleduje akoby po kolajnici alebo taky ten pocit ako lyzba velkymi oblucikmi v prasane. Je to i pohodlnejsie. Niektore tieto "vlastnosti"mozu byt sposobene inymi "vlastnostami", napr stabilnejsi a pohodlnejsi bike = vacsia rychlost = zakruty vonkajskom, pocitovo ale i ta zmena dlzky chainstay ma na vsetky tieto veci vplyv. Mimo trailov je dlhsia verzia o dost lepsia na vyslapy, na dlhsich trasach a bikepackingu je jazda menej unavujuca. Pri bikepackingu je citit i to ze je to stabilnejsie pri nalozeni zataze v podobe brasni.
Takyto bike ktory ma moznost menit dlzku chainstay odporucam vyskusat vsetkym ktori si myslia ze geo je nepodstatna alebo nevedia co znamenaju ci sa smeju na vyrazoch hravy/stabilny bike.
Nad cim som ale parkrat rozmyslal bolo to, ci prave pri zmene dlzky chainstay pri roznych velkostiach ramu a hlavne velkosti jazdca sa prejavia ine jazdne vlastnosti alebo budu tie vlastnosti cca podobne ako pri mensej velkosti. A tak nejak si myslim ze nejaka zmena tam bude ale asi nie taka markantna ako pri zmene chainstay na rovnakom biku skusanom tym istym clovekom.
A celkovo ku geo. Moj nazor je ten ze moderna geo = agresivna geo. Staci sa pozriet ako vyzera xc pretek dnes a dh pretek pred 20 rokmi. Netreba sa potom cudovat nad tym ako sa meni geometria. Vplyv ma samozrejme i technika napriklad sirsim stredom je mozne posunut koleso k stredu blizsie atd. A vplyv ma samozrejme i vyrobca ktory ku geo moze pristupovat konzervativnejsie a nasledne kazde dva roky prijde s novou uzasnou vylepsenou geo. Toto vsetko ale neznamena ze by mali vsetci jazdit agresivnejsiu geo, ideal nech kazdy jazdi to co mu vyhovuje - podla toho co s tym a akym sposobom bude jazdit, kludne kratke xc s hlavou 71 stupnov.
a-biker, čo sa napísal je isto pravda. Ale je to niečo, čo bude riešiť bežný človek, čo to chce na bežné jazdenie a nebude to hrotiť do extrému?
Podla mna si otazku nepolozil spravne. Ci to bude riesit alebo nie je na tom beznom cloveku. Jeden to nemusi riesit a bude jazdit na com chce a bude spokojny, druhy to bude riesit, vyberie co mu bude viac vyhovovat na to bezne jazdenie a tiez bude spokojny. Obaja budu rovnako spokojny ale jednemu z nich sadne ten bike na dane vyuzitie lepsie. Este sa moze stat ze ten prvy vyberie uplne zle a bude sa zbytocne trapit, ale nebude o tom vediet tak bude stale spokojny.
Mozno si sa chcel skor spytat ci si to bezny clovek pri beznom jazdeni vsimne. Beriem to tak ze sa teraz bavime o dlzke chainstay a nie komplet geo. Vsimnes si medzi dvomi bicyklami napriklad to ze na jednom sa ti slape lepsie ako na druhom? Ze sa nemusis tolko naklanat dopredu a posuvat na spicku sedla? Podla mna si to vsimnes ked ich budes medzi sebou porovnavat. Ked ale budes mat jeden bajk a iny si nikdy neskusal tak ako budes vediet ci sa na nom slape lepsie alebo horsie? Asi ti to bude celkom jedno.
Takze to su rozne pohlady na problematiku, jeden typ cloveka vyberie prvu vec co sa mu paci, druhy moze vyberat podla pomeru cena/vykon, dalsi typ cloveka vyberu venuje trochu casu a zvoli to co mu bude najviac vyhovovat, atd atd. A nejde len o bajky. Moze to byt fotak, auto, praca, ... dosadit mozes cokolvek.
Celý trend dlhších bajkov nie je iba o dlhšom Reach. Ten je iba nástrojom sú časného trendu posunu jazdca viac dopredu. V minulosti sme mohli pozorovať sedlové uhly na XCO bajkoch cca okolo 73°. A aj napriek takému položenému uhlu mávali bajkeri sedlovky s offsetom a ešte aj mnohokrát posunuté dozadu. Dnes je štandard 75° a strmší, teleskopické sedlovky sú väčšinou bez ofsetu a sedadlá posunuté vpred.
Už som sa stretla z názorom, že "na starom bajku sa mi jazdilo lepšie". Práve preto, lebo bajker nebol ochotný zmeniť svoj zvyčajný posed a posunúť ho viac dopredu nad predné koleso. S tým súvisia aj široké riaditká, ktoré sa pred 10 rokomi nejazdili, položený hlavový uhol a kratšie kľuky.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
https://www.pinkbike.com/news/enginerding-seat-tube-angles.html
https://www.pinkbike.com/news/bike-fashion-vs-fit-is-longer-always-better-opinion.html
https://www.pinkbike.com/news/opinion-hello-can-i-get-one-extra-medium-frame-please.html
https://www.pinkbike.com/news/its-time-to-recalibrate-our-ideas-about-chainstay-length-2022.html
U e-bajkov je zase problém sa na krátku zadnú stavbu vôbec dostať takže tu je problém opačný ako štandardných bajkoch.
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.
Stale maju tie XCka ale povacsinou dlhe predstavce, cize polohou si stale vyrazne nad prednym kolesom. Co je dolezite kvoli trakcii..
Len ta moja narazka na Yeti ostala asi nepochopena. Treba sa viacej snazit
Alebo treba napovedu?
Pri porovnani aktualnych bikov s posuvnymi patkami, kde je rozdiel 1,5cm pri jednom a 2cm pri druhom:
- Kratka verzia spravi bike citelne hravsim a ovladatelnejsim. Na ovladanie treba menej energie, i mensia zmena taziska dopredu/dozadu spravi to, pri com by na dlhsom biku bola treba vacsia zmena taziska. Naklananie do boku je na tom podobne, tiez staci do toho dat menej energie alebo pohybu. Zakruty to zvlada s mensim polomerom takze na trailoch to vie jazdit i viac dovnutra. Tym ze je bike ovladatelnejsi a hravsi tak si poskakujem na hocijakych blbostiach, hadzem kolesom, zdviham predok, skusam prechadzat rozne "dusitka" durch a viac sa s tym bikom hram.
- Dlha verzia spravi z biku na trailoch dh-cko (stale sa bavime v kontexte porovnania kratsej a dlhsej chainstay). Zrazu to drzi smer, neposkakuje to tak, je to rychlejsie a citelne stabilnejsie. Pri zatacani to drzi smer tak to treba o nieco viac prehovarat. Do zakrut radsej zosiroka ako na vnutro. Pocitovo ma clovek vacsi pocit ze ho zadne koleso nasleduje akoby po kolajnici alebo taky ten pocit ako lyzba velkymi oblucikmi v prasane. Je to i pohodlnejsie. Niektore tieto "vlastnosti"mozu byt sposobene inymi "vlastnostami", napr stabilnejsi a pohodlnejsi bike = vacsia rychlost = zakruty vonkajskom, pocitovo ale i ta zmena dlzky chainstay ma na vsetky tieto veci vplyv. Mimo trailov je dlhsia verzia o dost lepsia na vyslapy, na dlhsich trasach a bikepackingu je jazda menej unavujuca. Pri bikepackingu je citit i to ze je to stabilnejsie pri nalozeni zataze v podobe brasni.
Takyto bike ktory ma moznost menit dlzku chainstay odporucam vyskusat vsetkym ktori si myslia ze geo je nepodstatna alebo nevedia co znamenaju ci sa smeju na vyrazoch hravy/stabilny bike.
Nad cim som ale parkrat rozmyslal bolo to, ci prave pri zmene dlzky chainstay pri roznych velkostiach ramu a hlavne velkosti jazdca sa prejavia ine jazdne vlastnosti alebo budu tie vlastnosti cca podobne ako pri mensej velkosti. A tak nejak si myslim ze nejaka zmena tam bude ale asi nie taka markantna ako pri zmene chainstay na rovnakom biku skusanom tym istym clovekom.
A celkovo ku geo. Moj nazor je ten ze moderna geo = agresivna geo. Staci sa pozriet ako vyzera xc pretek dnes a dh pretek pred 20 rokmi. Netreba sa potom cudovat nad tym ako sa meni geometria. Vplyv ma samozrejme i technika napriklad sirsim stredom je mozne posunut koleso k stredu blizsie atd. A vplyv ma samozrejme i vyrobca ktory ku geo moze pristupovat konzervativnejsie a nasledne kazde dva roky prijde s novou uzasnou vylepsenou geo. Toto vsetko ale neznamena ze by mali vsetci jazdit agresivnejsiu geo, ideal nech kazdy jazdi to co mu vyhovuje - podla toho co s tym a akym sposobom bude jazdit, kludne kratke xc s hlavou 71 stupnov.
Nebudem síce vedieť odpovedať, ale aspoň si pozriem obrázok;) a popremyslam
Podla mna si otazku nepolozil spravne. Ci to bude riesit alebo nie je na tom beznom cloveku. Jeden to nemusi riesit a bude jazdit na com chce a bude spokojny, druhy to bude riesit, vyberie co mu bude viac vyhovovat na to bezne jazdenie a tiez bude spokojny. Obaja budu rovnako spokojny ale jednemu z nich sadne ten bike na dane vyuzitie lepsie. Este sa moze stat ze ten prvy vyberie uplne zle a bude sa zbytocne trapit, ale nebude o tom vediet tak bude stale spokojny.
Mozno si sa chcel skor spytat ci si to bezny clovek pri beznom jazdeni vsimne. Beriem to tak ze sa teraz bavime o dlzke chainstay a nie komplet geo. Vsimnes si medzi dvomi bicyklami napriklad to ze na jednom sa ti slape lepsie ako na druhom? Ze sa nemusis tolko naklanat dopredu a posuvat na spicku sedla? Podla mna si to vsimnes ked ich budes medzi sebou porovnavat. Ked ale budes mat jeden bajk a iny si nikdy neskusal tak ako budes vediet ci sa na nom slape lepsie alebo horsie? Asi ti to bude celkom jedno.
Takze to su rozne pohlady na problematiku, jeden typ cloveka vyberie prvu vec co sa mu paci, druhy moze vyberat podla pomeru cena/vykon, dalsi typ cloveka vyberu venuje trochu casu a zvoli to co mu bude najviac vyhovovat, atd atd. A nejde len o bajky. Moze to byt fotak, auto, praca, ... dosadit mozes cokolvek.
Už som sa stretla z názorom, že "na starom bajku sa mi jazdilo lepšie". Práve preto, lebo bajker nebol ochotný zmeniť svoj zvyčajný posed a posunúť ho viac dopredu nad predné koleso. S tým súvisia aj široké riaditká, ktoré sa pred 10 rokomi nejazdili, položený hlavový uhol a kratšie kľuky.