Jaroh plany narastu predaja neboli ziadnym tajpmstvom a este pred 2 rokmi sa europski vyrobcovia predbiehali, kto skor prejde 100 % na EV.... 2032,2030,2028... to bez rychleho rastu neide... A mimochodom vzhladom na pracu v odvetvi vidim plany vybranych vyrobcov na par rokov dopredu a aj ich porovnanie s realitou.
Jo, to je jasné. Ja som reagoval na keyword "očakávania", nie na "plány". Plány sú iba súčasťou nejakej stratégie, ktorú však nepoznáme.
My nevieme, aké sú očakávania majiteľov či manažmentu automobiliek. Respektíve, dá sa predpokladať, že ich logickým očakávaním je zisk. A na to, aby ho dosiahli a udržali, skrátka skúšajú a raz to vyjde, raz nie. Vy tu na fóre riešite veci, ako keby mal byť koniec sveta, ako keby nejaký pokles či nárast nejakého segmentu mal byť dnes a hneď definitívny. A pritom nikto z nás nevie zrejme posúdiť, aké má vlastne tá a tá automobilka očakávania. Nie je dôležité, čo spoločnosť komunikuje (podobne ako politici aj biznisové spoločnosti komunikujú to, čo chcú, aby verejnosť počula). Dôležité je napríklad to, aký podiel rozpočtu venujú na výskum a vývoj - a do toho spadá aj uvádzanie rôznych modelov a koncepcií na trh, aby sa zistilo, čo má reálny potenciál a čo nie - a teda o koľko zdrojov prídu, ak sa niečo nevydarí. Vieme to? Vieme aký podiel na nákladoch Mercedesu má vývoj nejakej
platformy a potom vývoj nejakého modelu? Skrátka, mňa by zaujímalo, aký podiel na celkových nákladoch nejakej automobilky má vývoj jednotlivých segmentov elektromobility, len podľa toho si trúfnem povedať, či je niečo úspešné, alebo nie. Keď to veľmi zjednoduším, ak automobilka investovala do modelu BEV 1% percento svojho rozpočtu a ono sa to nevydarilo, tak my tu riešime krivky a definitívne súdy a automobilka príšla o jedno percento, aby zistila "aha, tak takto nie, musíme ísť na to inak".
Som slovenským partnerom, distribútorom technológií nie veľkej západoeurópskej firmy (niekoľko stovák zamestnancov, obrat v desiatkach miliónov), ktorá je vo svojej branži globálnym lídrom. Za tých 12 rokov už s nami skúšali plno nových produktov, ktoré sa neosvedčili. Ale keby to nevyskúšali, tak to nezistia a nezískali by skúsenosti pre ďalší výskum a vývoj vecí, ktoré sa osvedčujú (veľmi zjednodušujem). Fail je súčasťou rozvoja, bez toho to nejde.
BEV sú dnes stále "iba" stupienkami k udržaniu zisku aj o 20 či 30 rokov. My vidíme pokles predaja ako neúspech a producent vidí pokles predaja iba ako indikátor, kade ísť/neísť ďalej. Dôležitá je analýza nákladov a výnosov, nie iba výnosov.
