Dobre to je vysvetlene tu: http://www.bike-magazin.de/service/schrauber_tipps/fahrwerks-tuning-federgabel-%20-daempfer-pimpen/a34155.html
Je mehr Spacer man einbringt, also je kleiner die Positivluftkammer wird, desto progressiver wird die Federkennlinie. So bewahrt man sich ein feines Ansprechverhalten und verbessert Durchschlagschutz am Ende. Andersherum: Durch Entnahme von Spacern nutzt man den Federweg leichter aus und erhält eine linearere Kennlinie.
Leichtere oder besonders sanfte Fahrer, die im Werks-Set-Up nicht den gesamten Federweg nutzen, können auf dieselbe Weise durch Entnahme vorhandener Spacer die Progression reduzieren und so den gesamten Federweg nutzbar machen.
Som na a neznasam na nom pisat, tak len ctrl+v
Definícia komory EVOL podľa návodu, ktorý dostane každý nový majiteľ vidlice alebo tlmiča Fox od distributéra Cyklo Švec (viď foto).
Na stránke Fox píšu: Our Extra Volume (EVOL) air sleeve significantly reduces the force to initiate travel, providing added sensitivity and better small bump compliance. The progressiveness of the spring curve can be adjusted via air volume spacers, allowing riders to fine-tune the feel of the air spring.
V súvislosti s tokenami a jemnejším odtrhom mám stále taký dojem, že si niektorí mýlia pojmy progresivita a odtrh. Pretože zmenšením vzduchovej komory sa síce zvýši progresivita, ale určite sa nezjemní odtrh vidlice. romanx aj v tom nemeckom článku sa píše o progresivite zdvihu vidlice a nie o odtrhu vidlice. Ešte raz zopakujem. To sú dva rozdielne pojmy. A ja stále tvrdím, že čím viac zvýšiš progresivitu zmenšovaním vzduchovej komory,t.j. pridaním tokenov tak bude odtrh vyžadovať väčší impulz ako pri menšom počte tokenov a teda väčšej vzduchovej komore.
Predstav si takýto príklad. Máš dva vzduchové piesty, ktoré majú komory s rovnakým priemerom a rovnakým zdvihom 12cm (alebo dve rovnaké vzduchové vidlice s rovnakým zdvihom 120mm). Jedna vidlica alebo vzduchový piest má výšku vnútornej vzduchovej komory 12cm, t.j. je bez tokenov. Druhú si zmenšil na výšku 8cm, pridaním tokenov. Obe vzduchové komory, alebo vidlice majú stále rovnaký zdvih 12cm. Obe nafúkaš na rovnaký tlak. Teraz oba piesty zatlačíš o 2cm ako keď si sadneš na bajk a vidla sa ti ponorí o sag 2cm. Prvá komora/vidlica sa zmenší o 1/6 a teda stúpne v nej tlak o 1/6 (o 16,67%). Druhá komora sa však zmenší o 1/4 resp o 25%. V tejto komore, resp. vidlici s pridanými tokenami sa zvýši tlak po nasadnutí o 1/4. A teraz otázka za milión. Ktorá z tých dvoch vidlíc bude mať jemnejší odtrh po nasadnutí? Tá kde sa zvýšiť tlak iba o 1/6 alebo tá, v ktorej si zvýšil tlak až o 1/4?
ja to chapem tak ze ak mas 2 rovnake tlmice s roznymi komorami tak sag chces mat ten isty. kedze piest ostava rovnaky tak vacsiu komoru musis fuknut viac ako mensiu aby si mal rovnaky SAG. Mensia komora ti meni len uhol ako ti rampuje tlak pri prepruzeni - progresivita "vzduchovej pruziny" cize ta citlivost na zaciatku zdvihu bude rovnaka akurat mensia komora ti bude menej lietat do zdvihu. Neviem aky este magic je v EVOL komore lebo ak je to cisto objem a krabica vloziek k tomu aby si mal vacsi rozsah nastavitelnosti tak je to dost ***** o prachy...
A teraz otázka za milión. Ktorá z tých dvoch vidlíc bude mať jemnejší odtrh po nasadnutí? Tá kde sa zvýšiť tlak iba o 1/6 alebo tá, v ktorej si zvýšil tlak až o 1/4?
Ta, v ktorej bude mensi rozdiel medzi tlakom negativnej a pozitivnej komory . V praxi to znamena, ze ak mas Reba Dual Air, tak odtrh bude plus-minus (zanedbam zopar malickosti, ako odpor tesneni, ci puzdier) rovnaky. Inymi slovami prave negativna vzduchova komora by mala tlacit proti pozitivnej tym viac, cim vacsi tlak je v pozitivnej. Ak mas Fox, ktory ma standardnu tvrdost pruziny v negativke a nejde zmenit, tak cim vacsi tlak bude v pozitivnej, tym bude odtrh horsi, kedze sa nevyrovnava tlak v negativke (co neviem ci ma - napr. tlmic RS Vivid ma jedno aj druhe). Z toho mne vyplyva, ze ak pri mensom tlaku ma tato Fox lepsi odtrh, tak ma slabsiu negativnu pruzinu a bez auto-dofukovania. V opacnom pripade by pri mensich tlakoch mala zrat trosku zdvih... /tvrdsia negativka/.
Velkost vzduchovej pozitivnej komory ovplyvnuje progresivitu, priebeh zdvihu (hlavne stredny), ale odtrh sa riesi inou komorou, takze len z hladiska celkoveho to nejde povedat (bez dalsej komory - tj len s positivnou by to platilo). Dalsia vec , ktora odtrh ovplyvnuje je sposob a nastavenie LSC vo vidlici (puzdra a gufera su samostatna zalezitost).
takto podla mna ,v pike mam momentalne 2 tokeny... ,ten tlak je a musi byt v mensej komore -s tokenmi mensi pri rovnakom sagu a chod je progresivnejsi
ale kedze pociatocny nafukany tlak je mensi ako bol s velkou komorou a mensi objem je v prvej faze odporu -tlaku lahsie prekonatelny ,vidlica sa chova v tej prvej faze aj citlivejsie ,ako s povodnym objemom komory....
takze klucovy je tlak, s tokenmi treba aj menej fuknut inak by sa dosiahol opak....
Predstav si takýto príklad. Máš dva vzduchové piesty, ktoré majú komory s rovnakým priemerom a rovnakým zdvihom 12cm (alebo dve rovnaké vzduchové vidlice s rovnakým zdvihom 120mm). Jedna vidlica alebo vzduchový piest má výšku vnútornej vzduchovej komory 12cm, t.j. je bez tokenov. Druhú si zmenšil na výšku 8cm, pridaním tokenov. Obe vzduchové komory, alebo vidlice majú stále rovnaký zdvih 12cm. Obe nafúkaš na rovnaký tlak.
A tu sa zastav. Nie, nenafukas ich na rovnaky tlak. Tu so zmensenou komorou nafukas na nizsi tlak, pretoze ta zvysena progresivita znamena ze ti vidla aj s nizsim tlakom nebude chodit po dorazoch.
Je to príklad. Ale aj tak v reále nafúkaš, pretože iba ťažší jazdec potrebuje progresívnejší chod a pridáva tokeny. A ťažší bajker na dosiahnutie rovnakého sagu potrebuje vyšší tlak ako ľahší bajker aj keď má zmenšenú vzduchovú komoru. Ja ako ľahšia bajkerka využívam celý chod vidlice bez tokenov a nechodím na dorazoch predsa nepotrebujem progresivitu ako 80kg bajker, ktorý by s mojou vidlou chodil na dorazoch.
V casoch, ked som mal <68 kg, som potreboval priliat olej do Fox vidly, lebo sa aj pri mojom vyletnom prdkani po Karpatoch zanarala ako diva a nedalo sa o nu opriet...a pri zhupe preletela celym 125mm zdvihom...
kristina ,nenafukas narovnako,ak to spravis tak sag budes mat ,ak vobec nejaky ,tak max 2-5%
zvysis obrosky tlak ,takze uz ten mensi objem nepomoze a stane sa z toho este necitlivejsia "*****"
edit: skusal som to naschval pri prvom vlozenom tokene
MageZ tak to si ju mal asi málo nafúkanú, ja som zas pri cca 85 kg dával nižšie tlaky ako boli odporúčané a aj tak nechodila až na doraz ani pri skokoch
Zaklad je nafukat spravnym postupom sag 25%, teda vidlu v stoji zatazenu
Ak si ja nafukam takto vidlicu a neskocim na prasaka,( rozumej technicky zle) tak doraz nedam ani pri jednom skoku na bk traili
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Je mehr Spacer man einbringt, also je kleiner die Positivluftkammer wird, desto progressiver wird die Federkennlinie. So bewahrt man sich ein feines Ansprechverhalten und verbessert Durchschlagschutz am Ende. Andersherum: Durch Entnahme von Spacern nutzt man den Federweg leichter aus und erhält eine linearere Kennlinie.
Leichtere oder besonders sanfte Fahrer, die im Werks-Set-Up nicht den gesamten Federweg nutzen, können auf dieselbe Weise durch Entnahme vorhandener Spacer die Progression reduzieren und so den gesamten Federweg nutzbar machen.
Som na
A ked neviem po nemecky?
Definícia komory EVOL podľa návodu, ktorý dostane každý nový majiteľ vidlice alebo tlmiča Fox od distributéra Cyklo Švec (viď foto).
Na stránke Fox píšu: Our Extra Volume (EVOL) air sleeve significantly reduces the force to initiate travel, providing added sensitivity and better small bump compliance. The progressiveness of the spring curve can be adjusted via air volume spacers, allowing riders to fine-tune the feel of the air spring.
V súvislosti s tokenami a jemnejším odtrhom mám stále taký dojem, že si niektorí mýlia pojmy progresivita a odtrh. Pretože zmenšením vzduchovej komory sa síce zvýši progresivita, ale určite sa nezjemní odtrh vidlice.
romanx aj v tom nemeckom článku sa píše o progresivite zdvihu vidlice a nie o odtrhu vidlice. Ešte raz zopakujem. To sú dva rozdielne pojmy. A ja stále tvrdím, že čím viac zvýšiš progresivitu zmenšovaním vzduchovej komory,t.j. pridaním tokenov tak bude odtrh vyžadovať väčší impulz ako pri menšom počte tokenov a teda väčšej vzduchovej komore.
Predstav si takýto príklad. Máš dva vzduchové piesty, ktoré majú komory s rovnakým priemerom a rovnakým zdvihom 12cm (alebo dve rovnaké vzduchové vidlice s rovnakým zdvihom 120mm). Jedna vidlica alebo vzduchový piest má výšku vnútornej vzduchovej komory 12cm, t.j. je bez tokenov. Druhú si zmenšil na výšku 8cm, pridaním tokenov. Obe vzduchové komory, alebo vidlice majú stále rovnaký zdvih 12cm. Obe nafúkaš na rovnaký tlak. Teraz oba piesty zatlačíš o 2cm ako keď si sadneš na bajk a vidla sa ti ponorí o sag 2cm. Prvá komora/vidlica sa zmenší o 1/6 a teda stúpne v nej tlak o 1/6 (o 16,67%). Druhá komora sa však zmenší o 1/4 resp o 25%. V tejto komore, resp. vidlici s pridanými tokenami sa zvýši tlak po nasadnutí o 1/4. A teraz otázka za milión. Ktorá z tých dvoch vidlíc bude mať jemnejší odtrh po nasadnutí? Tá kde sa zvýšiť tlak iba o 1/6 alebo tá, v ktorej si zvýšil tlak až o 1/4?
Ta, v ktorej bude mensi rozdiel medzi tlakom negativnej a pozitivnej komory
Velkost vzduchovej pozitivnej komory ovplyvnuje progresivitu, priebeh zdvihu (hlavne stredny), ale odtrh sa riesi inou komorou, takze len z hladiska celkoveho to nejde povedat (bez dalsej komory - tj len s positivnou by to platilo). Dalsia vec , ktora odtrh ovplyvnuje je sposob a nastavenie LSC vo vidlici (puzdra a gufera su samostatna zalezitost).
ale kedze pociatocny nafukany tlak je mensi ako bol s velkou komorou a mensi objem je v prvej faze odporu -tlaku lahsie prekonatelny ,vidlica sa chova v tej prvej faze aj citlivejsie ,ako s povodnym objemom komory....
takze klucovy je tlak, s tokenmi treba aj menej fuknut inak by sa dosiahol opak....
A tu sa zastav. Nie, nenafukas ich na rovnaky tlak. Tu so zmensenou komorou nafukas na nizsi tlak, pretoze ta zvysena progresivita znamena ze ti vidla aj s nizsim tlakom nebude chodit po dorazoch.
zvysis obrosky tlak ,takze uz ten mensi objem nepomoze a stane sa z toho este necitlivejsia "*****"
edit: skusal som to naschval pri prvom vlozenom tokene
Ak si ja nafukam takto vidlicu a neskocim na prasaka,( rozumej technicky zle) tak doraz nedam ani pri jednom skoku na bk traili
A teraz by sme mohli plynule prejst k tomu co je xc,amen,enduro light DH
A teraz by sme mohli plynule prejst k tomu co je xc,amen,enduro light DH
no tak vznikla cela tato diskusia, ked "XC jazdec" (samozrejme s dobry umyslom) radil ako upravit vidlu na AM/EN bajku, nie ?
https://www.bikeparkwales.com/Fox-Evol-air-can-review