Po niekoľkých mesiacoch intenzívneho používania môjho nákladného eCT81 som zistil že intenzita/výkon výpomoci je daný vlastne súčinom momentálne nastavenej hodnoty na ovládači a počtu otáčok pedálového ústrojenstva. Neviem či je to tak na všetkých e_bikoch ( áno ? nie ? ) ale mne to vyhovuje lebo keď napr. preradím na ľahší mechanický prevod tak krútim pedálmi rýchlejšie a výkon výpomoci stúpne čo umožňuje vyliezť aj do kopca.
Chcem sa spýtať aj či existuje aj lepšia možnosť predĺženia životnosti batérie ako yvužívanie len od 20 do 80 percent jej naplnenia.
Neviem, po koľkých to cykloch plneného nabitia (jedno plné nabitie napr. zo 40 na 10% + zo 60 na 100%) klesne kapacita batérie na 80%. Po 500 až 1000, zdá sa mi, nejdem to hľadať. Ja nabíjam betériu 2 roky a prešiel som 7 tis. km. Jedno plné nabitie vystačí nie menej ako na 100km. To znamená, že som za to obdobie dobil plne batériu 70x. No dobre, nie 70x a 100x. A životnosť batérie klesne na 80% nie po 1000 plných ale po 500 nabití. Dávam rezervu tam aj tam. Tak ja môžem ešte 8 rokov (teoreticky) nabíjať úplne v pohode a až (spolu) po 10 rokoch sa dostanem na tvoju úroveň 80%. A ty už dnes nabíjaš a budeš na 80%. Má to význam sa 10 rokov ochudobňovať o plné nabitie batérie a strážiť systém, aby som ho nedobil do plna ? Ono tá batéria pôjde do kytek asi skôr, tak nie 10 rokov, a dajme tomu 6 rokov plná pohoda. To je ako s retiazkami a ich mazaním.
Pri častom využívaní plnej kapacity to samozrejme význam nemá.
Neúplné ( 3,2-4V ) a pomalé cykli ( do 30C ) však skracujú životnosť LiIon monočlánkov oveľa menej.
Niektoré múdrejšie nabíjačky pre LiIon batérie majú dokonca aj režim pre skladovanie (len do cca 3,8V na jeden LiIon članok - čo je idélne na zazimovanie )
Rozhodne je asi nerozumné držať batériu trvale pripojenú na nabíjačke.
Mnohí sme si tak predčasne zlikvidovali batériu v NTBKoch.
"Články s napätím do 4,2 V vydržia približne 300-500 nabíjacích cyklov. Ak napätie znížime na 4,1 V, je to zrazu 600-1 000 cyklov a po ďalšom znížení na 3,92 voltov sa životnosť batérie zvýši až na 2 400-4 000 cyklov"
Batériu treba využívať na plnú kapacitu. Veď na čo potom je, že? Je to presne ako s frajerkou v posteli ...
Treba si uvedomiť že nejde o to do akej kapacity baterku nabiješ, ale o to akým nabíjacím napätím ju nabíjaš. A to je na každej nabíjačke 4,2V na článok, respektíve to riadi BMS batérie. Takže ak by si chcel šetriť bateriu pri nabíjaní, musel by si použiť nižšie nabíjacie napätie .
Ak to chce človek dlhšie skladovať, je dobré po plnom nabití prejsť nejaké km aby sa minula časť energie.
Inak veľkou výhodou batérií s vyššou kapacitou -ja mám 900wh (25Ah)- je rozloženie vybíjacieho prúdu medzi viacero paralelných článkov ako u baterii s nižšou kapacitou.. 900wh batéria má napr.10 paralelných článkov, kým 630wh má iba 7. tzn že zaťaženie na článok pri tom istom odbere je nižšie. A tým sa predlžuje aj životnosť článkov.
Čo sa týka sily batérie, vyzerá to že najlepšie je ju nabíjať keď kapacita klesne max pod 40% a nečakať na doporučených 20%.
Ja nabíjam batérie do ručného náradia vlastnou nabíjačkou ktorá dáva 4,1V na článok a nízkym prúdom 200mA. Trvá to dlhšie, ale batérie fungujú aj po 12-tich rokoch.
Podľa mňa tie jednosmerné motory dosahujú max.vykon pri kadencii nad 80.
Čítal som že optimum je 80-110. Vtedy zretelne cítiť ako motor pozitývne reaguje.
Odpínanie motora pri 25km.h-1 takmer nie je cítiť.
Čo sa týka nabíjania, vybíjania nedá sa táto problematika zovšeobecniť na všetky modely batérií a nabíjačiek.
Existujú inteligentné nabíjačky ktoré to urobia za vás.
Aj vynikajúci elektrotechnik sa tu môže mýliť lebo systém treba úzko popísať. Preto nebudem tu mudrovať.
Keď som začal modelarčit, hodne som sa o bateriach dočítal na http://www.rcmania.cz/viewforum.php?f=42
Vtedy ma zaujímali Lipolky ktoré sa v modelarskych aplikáciách používajú bez BMS kde človek musel strážiť podvybitie .O nabíjanie sa starala i max b6 nabijacka.
Celá starostlivosť teda spočívala v strazeni min napätia a nabíjania tesne pred lietanie.Nabite baterky sa ničia rychlejsie.Na skladovanie sa používa napätie 3,7V na článok
Bicyklove Lion ky sú hodne blbuvzdornejsie BMS to takmer všetko stráži.
Akurát ani im úplne nesvedčí keď ostávajú dlhsie plne nabite. A ničiť sa dajú ešte vystavenim vysokou teplotou alebo mrazom.
To je hádam všetko čoho sa teba "báť "?
Nie som elektrikár (ani sa nepokúšam byť). takže môžem zhrnúť len z praxe za 7 rokov, čo s ebajkami robím... Životnosť ebajkových bateriek najviac skracuje (v poradí podľa závažnosti): 1) Rýchlonabíjanie, 2) Nesprávne skladovanie (dlhodobé - zimné), 3) Podbíjanie (časté vybíjanie "do tla")...
Suhlas.
Pri rychlonabijaní si jednolive članky tak dobre “nesadnu”. Prítomný BMS zrejme lepšie pracuje s dlhšími časmi. Je to daň za získany čas.
Chlad a mráz tej chémii v batériách neprospieva vseobecne. Dôkazom sú zimné štarty napr. automobilov. So oslabenou batėriou v lete ako tak naštartujete. No v zime vás sklame. Pricom zanedbám mech. tuhost motora.
Čo sa tyka hlbkovèho vybíjania opäť súhlasím , ale nie často. My v praci v staničnej akumulatorovni sme pravidelne formatovali hlbkovym vybíjením, pricom sme starostlivo strážili dolnè napatie na clankoch a to ich bolo fúra. Toto sme robili 1x max 2x ročne.
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.
koving60 Tak do akej teploty je prevádzka batérie v pohode ? Bude závisieť aj od doby prevádzky, za aký čas "premrzne" , je rozdiel 1 hod a 3 hodiny. Do 5-6°C ?
...
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.
Pod 20% jazdím denne a nemám žiadny problém. Po 18k km a 2 rokoch baterka ako nová. Podpora síce klesne ale nie je to nič tragické. Asi záleží od výrobcu, ja mám Yamahu a ani neviem či to je 20 alebo 10%. Žiadne upozornenia nezobrazuje. Prišiel som na to náhodou.
Áno a preto ja v pivnici držím baterie trvalo pod napätím 3,7V a práve teraz som po 11
rokoch jednu z nich z multi_košíka vybral a kapacita sa temer nezmenila.
Ideálne by bolo ak by na bikoch/dobijčkách doplnili prepínač skladovanie-používanie.
Po skladovacom režime by sme mali v batérke tuším len asi 40%? kapacity.
A ešte aj teplota skladovania je nezanedbatelna.Nevhodny je mráz a aj vysoká teplota.Spominane modelarske baterky skladujem v chladničke, 10°C ideálne " uspi" chemicke procesy.
Ahojte,
chcem sa spytat ci nema niekto skusenost s velkou degradaciou baterky. Svoj ebike som kupoval novy vo februari 2019, najazdene mam cca 5500 km, baterka tam je povodna yamaha 400W. V zaciatkoch som dokazal moju trasu do prace a spat (cca 30km) dat na jedno nabite 2x a ostalo mi cca 10%. Pouzita zakladna standard podpora. Intenzivne som bike pouzival cca 2 roky a postupne menej. Vcera som si dal znova podobnu trasu ako do prace po dlhsom case a na moje prekvapenie baterka sa mala po prijazde domov (cca 30km) uz len 5%. Baterku som nabijal vzdy do plna, nenechaval ju na nabijacke cez noc a v zimnom obdobi ju drzal mimo jazdy vzdy vnutri. Preto som dost prekvapeny ze po 3.5 roku je moj dojazd o polovicu kratsi ako s novoui baterkou. Mate niekto podobnu skusenost? Vdaka
Tak je to trošku skôr, než je obvyklé, ale zas nič mega výnimočné... Využívanie "postupne menej" znamená čo? Kedy naposledy pred týmto posledným výjazdom?
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Neúplné ( 3,2-4V ) a pomalé cykli ( do 30C ) však skracujú životnosť LiIon monočlánkov oveľa menej.
Niektoré múdrejšie nabíjačky pre LiIon batérie majú dokonca aj režim pre skladovanie (len do cca 3,8V na jeden LiIon članok - čo je idélne na zazimovanie )
Rozhodne je asi nerozumné držať batériu trvale pripojenú na nabíjačke.
Mnohí sme si tak predčasne zlikvidovali batériu v NTBKoch.
"Články s napätím do 4,2 V vydržia približne 300-500 nabíjacích cyklov. Ak napätie znížime na 4,1 V, je to zrazu 600-1 000 cyklov a po ďalšom znížení na 3,92 voltov sa životnosť batérie zvýši až na 2 400-4 000 cyklov"
https://www.okhelp.cz/elektro/li-ion-pocet-cyklu-a-jak-jej-prodlouzit-id-2250/
Treba si uvedomiť že nejde o to do akej kapacity baterku nabiješ, ale o to akým nabíjacím napätím ju nabíjaš. A to je na každej nabíjačke 4,2V na článok, respektíve to riadi BMS batérie. Takže ak by si chcel šetriť bateriu pri nabíjaní, musel by si použiť nižšie nabíjacie napätie .
Ak to chce človek dlhšie skladovať, je dobré po plnom nabití prejsť nejaké km aby sa minula časť energie.
Inak veľkou výhodou batérií s vyššou kapacitou -ja mám 900wh (25Ah)- je rozloženie vybíjacieho prúdu medzi viacero paralelných článkov ako u baterii s nižšou kapacitou.. 900wh batéria má napr.10 paralelných článkov, kým 630wh má iba 7. tzn že zaťaženie na článok pri tom istom odbere je nižšie. A tým sa predlžuje aj životnosť článkov.
Čo sa týka sily batérie, vyzerá to že najlepšie je ju nabíjať keď kapacita klesne max pod 40% a nečakať na doporučených 20%.
Ja nabíjam batérie do ručného náradia vlastnou nabíjačkou ktorá dáva 4,1V na článok a nízkym prúdom 200mA. Trvá to dlhšie, ale batérie fungujú aj po 12-tich rokoch.
Čítal som že optimum je 80-110. Vtedy zretelne cítiť ako motor pozitývne reaguje.
Odpínanie motora pri 25km.h-1 takmer nie je cítiť.
Čo sa týka nabíjania, vybíjania nedá sa táto problematika zovšeobecniť na všetky modely batérií a nabíjačiek.
Existujú inteligentné nabíjačky ktoré to urobia za vás.
Aj vynikajúci elektrotechnik sa tu môže mýliť lebo systém treba úzko popísať. Preto nebudem tu mudrovať.
Vtedy ma zaujímali Lipolky ktoré sa v modelarskych aplikáciách používajú bez BMS kde človek musel strážiť podvybitie .O nabíjanie sa starala i max b6 nabijacka.
Celá starostlivosť teda spočívala v strazeni min napätia a nabíjania tesne pred lietanie.Nabite baterky sa ničia rychlejsie.Na skladovanie sa používa napätie 3,7V na článok
Bicyklove Lion ky sú hodne blbuvzdornejsie BMS to takmer všetko stráži.
Akurát ani im úplne nesvedčí keď ostávajú dlhsie plne nabite. A ničiť sa dajú ešte vystavenim vysokou teplotou alebo mrazom.
To je hádam všetko čoho sa teba "báť "?
Pri rychlonabijaní si jednolive članky tak dobre “nesadnu”. Prítomný BMS zrejme lepšie pracuje s dlhšími časmi. Je to daň za získany čas.
Chlad a mráz tej chémii v batériách neprospieva vseobecne. Dôkazom sú zimné štarty napr. automobilov. So oslabenou batėriou v lete ako tak naštartujete. No v zime vás sklame. Pricom zanedbám mech. tuhost motora.
Čo sa tyka hlbkovèho vybíjania opäť súhlasím , ale nie často. My v praci v staničnej akumulatorovni sme pravidelne formatovali hlbkovym vybíjením, pricom sme starostlivo strážili dolnè napatie na clankoch a to ich bolo fúra. Toto sme robili 1x max 2x ročne.
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.
Pod 20% jazdím denne a nemám žiadny problém. Po 18k km a 2 rokoch baterka ako nová. Podpora síce klesne ale nie je to nič tragické. Asi záleží od výrobcu, ja mám Yamahu a ani neviem či to je 20 alebo 10%. Žiadne upozornenia nezobrazuje. Prišiel som na to náhodou.
Áno a preto ja v pivnici držím baterie trvalo pod napätím 3,7V a práve teraz som po 11
rokoch jednu z nich z multi_košíka vybral a kapacita sa temer nezmenila.
Ideálne by bolo ak by na bikoch/dobijčkách doplnili prepínač skladovanie-používanie.
Po skladovacom režime by sme mali v batérke tuším len asi 40%? kapacity.
Len pre info napr. nabíjačka Giant má aj tlačidlo na skladovaciu kapacitu (60%).
Môžeš hodiť obrázok/foto/link ?
https://accubattery.zendesk.com/hc/en-us/articles/210224725-Charging-research-and-methodology
na zaklade toho tab.
pr.
zostatok = 30%, nabijanie = 80% => 0,20 cyklu
zostatok = 30%, nabijanie = 100% => 0,94 cyklu
chcem sa spytat ci nema niekto skusenost s velkou degradaciou baterky. Svoj ebike som kupoval novy vo februari 2019, najazdene mam cca 5500 km, baterka tam je povodna yamaha 400W. V zaciatkoch som dokazal moju trasu do prace a spat (cca 30km) dat na jedno nabite 2x a ostalo mi cca 10%. Pouzita zakladna standard podpora. Intenzivne som bike pouzival cca 2 roky a postupne menej. Vcera som si dal znova podobnu trasu ako do prace po dlhsom case a na moje prekvapenie baterka sa mala po prijazde domov (cca 30km) uz len 5%. Baterku som nabijal vzdy do plna, nenechaval ju na nabijacke cez noc a v zimnom obdobi ju drzal mimo jazdy vzdy vnutri. Preto som dost prekvapeny ze po 3.5 roku je moj dojazd o polovicu kratsi ako s novoui baterkou. Mate niekto podobnu skusenost? Vdaka