Lokalizácia
Formulár sa odosiela
taketo auto je do mesta uplne idealne. Naco 2-tonove SUV-cka na 3km jazdy?

Len taka otazka do plena. Zamyslali ste sa nad tym, aka je financna efektivita jazdy autom? Povedzme, ze natankujem za 100 euro, t.j. kupim si energiu za 100 euro. Energiu za 65 euro rovno vyhodim ako odpadne teplo kvoli (ne)ucinnosti motora. Zostava mi energia za 35 euro na pohyb. Ked niekam idem autom, potrebujem premiestnit sustavu vodic+auto. Auto je omnoho tazsie a vacsie (odpor vzduchu) ako vodic. Cize na premiestnenie auta spotrebujem 33 euro z tych 35 a na premiestnenie osoby 2 eura (hruby odhad, len tak z hlavy a cim vacsie auto, tym, vacsi pomer penazi "zozerie"). Cize finalna efektivita je zhruba 2%, alebo 2 eura zo 100. Zvysok, t.j. 98 euro su vyhodene peniaze. Z tohto velmi jednoducheho vypoctu sa daju zistit 2 veci: financna efektivita prepravy osoby sa da zlepsit ucinejsim pohonom a mensim a lahsim autom. Tym sa vraciam k svojej prvej otazke: naco 2-tonove SUV-cko do mesta, ked rovnaku sluzbu spravi 500-kilove auto?

Alebo este realny priklad. Skuste prejst 1km peso a skuste ten 1km tlacit vase auto. Porovnajte rozdiel energii, ktore ste na tieto dva pohyby vynalozili :-)

Toto samozrejme plati len ak 1 osoba ide niekam autom, typicky priklad pre jazdy po meste. V pripade viac osob, ci nakladu bude ta efektivita vyssia.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 06:34:32
00
Len taka poznamka k efektivite/vplyvu hmotnosti vozidla (a teda tomu hrubemu odhadu) - napr skutre co su 1/10 hmotnosti auta (a menej), resp motorky vseobecne, ani nahodou nemaju 1/10 spotreby. Len rychly kacer, napr toto ma vraj 2.5l/100km. Teda, pokial to nevytiahnes do extremu a nejazdis za 25l/100km

https://powersports.honda.com/motorcycle/scooter/pcx/specifications

Btw, pozdravujem istych ludi, co sa rozvuluju ze ake drahe su biky a motorky ake lacne. No, "babeta" za 4+k :D
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 07:10:43
00
arrow_leftskorpion napísal:
. Tym sa vraciam k svojej prvej otazke: naco 2-tonove SUV-cko do mesta, ked rovnaku sluzbu spravi 500-kilove auto?

pretože následná otázka je čo keď idem mimo mesta? vráti sa mi ten luxus vlastníctva 2 a viac áut? (na jednej strane bude menšia spotreba ale zároveň navyše poistka, servis, pneumatiky, parkovné ktoré sa zavádza všade..)
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 07:28:17
00
toto auto nie je urcene ako prve/jedine auto. Ale ako druhe auto do rodiny, ktora zije v meste, alebo relativne blizko. Rodiny castokrat 2 auta aj tak maju a to druhe sluzi len ako "pohybovadlo" do mesta, lebo MHD je "pod ich uroven", ako som neraz pocul. Ale uznavam, ze "pod ich uroven" bude asi aj vymenit SUV za taketo pidi-auto :-)
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 07:38:48
00
arrow_leftstanos4 napísal:
Len taka poznamka k efektivite/vplyvu hmotnosti vozidla (a teda tomu hrubemu odhadu) - napr skutre co su 1/10 hmotnosti auta (a menej), resp motorky vseobecne, ani nahodou nemaju 1/10 spotreby. Len rychly kacer, napr toto ma vraj 2.5l/100km. Teda, pokial to nevytiahnes do extremu a nejazdis za 25l/100km

ano, toto bol len taky vypocet z hlavy, ked som cakal na MHD a pozoroval auta, kde v kazdom sedel 1 clovek, ktoreho v tom velkom aute bolo sotva vidno :-) Realne tie cisla mozu vyjst trochu inak, slo hlavne o pointu.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 07:41:19
00
tak ale pointa je aj najdrahšia komodita toho presúvania a to je čas.. ja už teda nebývam v BA ale brat to má 15min autom alebo 45min jazdy autobusom, + ešte cesta na zastávku, zo zastávky..
ja teda jazdím mimomesto, ale rovnaký princíp, autom som za 32min v práci, autobusom 75 min, + na cestu domov odchádza o 15min po skončení prac. doby.
a rovnako sa vozím aktuálne sám, na velkom aute.. mne by sa tiež páčil malý elektromobil aj mám na to ideálne podmienky (viem nabíjať na dome aj v práci), ale finančne sa to za žiadnych podmienok neoplatí.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 08:19:41
03
sa mi páči ako ľudia argumentujú časom ... a najlepšie ak povedia, že čas sú peniaze .... a potom prídu domov a nezarábajú a ani sa nevenujú rodine či vzdelávaniu ... ale len tak sa šupnú na gauč a zapnú telku :)
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:03:03
02
lepšie ležať na gauči ako cestovať v buse hodinu :D
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:09:37
02
cize volny cas a relax pri sledovani kinematografie pre jednotlivca nema ziadnu hodnotu?
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:10:03
03
Skúste zmanažovať tri malé (6,9,11)decká,školu, krúžky,ulohy a MHD😀.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:12:19
02
arrow_leftlapaloma napísal:
a potom prídu domov a nezarábajú a ani sa nevenujú rodine či vzdelávaniu ...

už len cesta domov je rodina :$ lebo či dovezem deti z družiny 14:40 alebo 16:00 je dosť poznať, hlavne v zime :)
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:20:56
02
arrow_leftJano12345 napísal:
Skúste zmanažovať tri malé (6,9,11)decká,školu, krúžky,ulohy a MHD😀.


na to by ti na FB niekto kto bol na sluzobke v Amsterdame viac ako tyzden odpisal, ze tam je to uplne normalne na bicykli, tak preco nie MHD. A mal by to tak robit kazdy.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:22:45
00
Zubesuch,len ja som sakra v Považskej 😀.Tu by mali kondičku jak Sagan,keby mal vybehnúť 3krat ku mne domov na kopec.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:33:48
00
Problémom týchto debát je, že sa diskutuje buď-alebo a že sa nerozlišuje vlastníctvo a používanie auta.

To, že vlastním auto/bicykel, neznamená, že budem auto/bicykel používať na každý jeden dopravný výkon. Skrátka keď idem sám a neleje, tak idem na bicykli. Keď veziem ľadničku, tri deti a k tomu rodiacu babku o barliach do pôrodnice na kopci a ešte k tomu leje ako z krhly, tak idem autom.
A medzitými dvoma príkladmi je tisíc iných situácií a problémom je, že väčšina obhajcov individuálnej automobilovej dopravy ich nerozlišuje.

A to sa týka aj elektromobilov. Skrátka ak mi elektromobil nevyhovuje, tak si ho nekúpim. A ak mi vyhovuje, tak si ho kúpim. Elektromobil nie je univerzálne ani horší ani lepší ako spalovacie auto. Skrátka tie dve veci sú určené na rozdielne použitie v rozdielnych situáciách. Je fakt, že tie podmienky sa v čase menia a dané situácie sa stále viac a viac prekrývajú, ale ešte nejakých 25 rokov nikto nikoho netlačí do kúpy elektromobilu, ak sa mu/jej nehodí.

Veľký vplyv tu majú sociálne aj tlačené média, ktoré potrebujú sledovanosť a preto úmyselne alebo algoritmicky podporujú ten flame-war a ľudia im naletia, Slováci osobitne.
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 10:42:28
07
až na tých 25 rokov sa nedá nesúhlasiť :y: (ale to je tu dokola omielaná platňa z oboch strán :lol: )
Zobraziť komentár 10.01.2024 - 11:33:18
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
cron
keyboard_arrow_up