polovica ludí nevie využiť ani technologie v bežnom aute. sa pozri kolko ľudi v aute stále telefonuje za volantom s mobilom na uchu... skratka ludom sa nechce stale učiť a riešiť somariny,
ja viem, pre teba, ako človeka čo sedíí denne za PC je to hračka, ale napr moja žena si akurat tak sparovala mobil ešte v predajni s predavajucou , lebo by to sama nedala, jedine čo riešila v novom aute... AUto je predsa určené na prepravu osôb a nákladu. nie na to aby si ešte aj tam tukal do displejov , ktoré maš počas dna všade okolo seba
ja som napr hladal čisto mechanicke auto , už ich na trhu nieje... ďakujeme EU
Ak myslis cisto mechanickym autom take, ktore ma na vsetko gombiky, tak za ich absenciu nemoze EU. A dobre technologie sa pouzivaju same a tukania mas este menej. Bezklucove odomykanie a startovanie, automaticke stierace, samozatmavujuce zrkadlo, automaticke dialkove svetla, automaticka klima, pri cuvani zapne kameru a sklopi zrkadla, cez Apple car play ti ide hudba a navigacia a nemusis okrem soferovania nic. Ked chces niekomu zavolat, vies to autu povedat. Na starsom "mechanickom" aute bez tychto dnes uz samozrejmosti by si tukal viac.
Nevravim ze vsetko ma byt v displayi, tiez som rad za tlacitkove ovladanie hvac, ale chytrost mi rozhodne nepride naskodu (ak je dobre spravena).
Inak vie niekto odporucit, kde by som vedel vyskusat Teslu 3? V okoli BA.
Ak myslis cisto mechanickym autom take, ktore ma na vsetko gombiky, tak za ich absenciu nemoze EU. A dobre technologie sa pouzivaju same a tukania mas este menej. Bezklucove odomykanie a startovanie, automaticke stierace, samozatmavujuce zrkadlo, automaticke dialkove svetla, automaticka klima, pri cuvani zapne kameru a sklopi zrkadla, cez Apple car play ti ide hudba a navigacia a nemusis okrem soferovania nic. Ked chces niekomu zavolat, vies to autu povedat. Na starsom "mechanickom" aute bez tychto dnes uz samozrejmosti by si tukal viac.
Nevravim ze vsetko ma byt v displayi, tiez som rad za tlacitkove ovladanie hvac, ale chytrost mi rozhodne nepride naskodu (ak je dobre spravena).
Inak vie niekto odporucit, kde by som vedel vyskusat Teslu 3? V okoli BA.
Pre mestského Ľuda sú priority iné ,ako pre Ľuda z podhorskej dzedziny😁
Nie je to cesta, je to ekologické peklo.
Už teraz predstavuje batéria environmetnálnu záťaž, ale aspoň sa v nejakej dobe kompenzuje prevádzkou toho auta či skútra. Battery swap si však vyžaduje násobne viac výrobených batérií v násobnej sumárnej kapacite na ten istý počet vozidlokilometrov. Tento koncept podlieha veľkej kritike a pokiaľ sa nezmenia environmentálne dopady výroby batérií, tak sa neočakáva, že by sa uchytil.
Ak je pravda, co je v tej studii, co tu bola vcera, tak sa environmentalne dopady vyroby baterii znizuju a dost rapidne. Vyroba baterie s kapacitou 60 kWh ma uhlikovu stopu 5 ton CO2e, co pred par rokmi bolo 10-20 ton.
To je legitímna úvaha, ale popri ekologickom aspekte tu ešte vstupujú do hry aj ´dalšie aspekty - cena, spotrebiteľské správanie (je oveľa jednoduchšie si doma v noci nabíjať za malé peniaze z wallboxu než niekam chodiť a meniť tam baterku) a tiež v podstate absolútna nereálnosť unifikácie batérií a áut pre takýto systém (stačí sa pozrieť, ako dlho trvá zjednotiť USB-C konektor a ako sa zatiaľ vôbec neunifikujú konktory e-bajkov).
Ak je pravda, co je v tej studii, co tu bola vcera, tak sa environmentalne dopady vyroby baterii znizuju a dost rapidne. Vyroba baterie s kapacitou 60 kWh ma uhlikovu stopu 5 ton CO2e, co pred par rokmi bolo 10-20 ton.
to je strasne zjednodusene a nespravne (a zial dnes velmi moderne a robia to aj politici) na vsetko pozerat skrz emisie CO2 a totalne ignorovat ostatne aspekty.
Velmi chyba holisticky pristup ku ekoogii.
Raz su vsetci posadnuti NOx, raz CO2 a casto sa prijmaju riesenia, ktore zlepsia dany paraneter a zaroven zhorsie ine
15.7kWh asi aj s predoslym majitelom (my mame uz skoro 30k km)
System ukazuje (cisatocnych) 561 pomalych a 22 rychlych nabijacich sessions, ekvivalentnych cca 200 plnych cyklov (12600kWh, asi z toho 411kWh bolo rychlonabijacky, 64kWh baterka). Vyzera ze este stale by sme mali mat 100% stav baterky, podla udajov z pocitaca (udavany 96% "state of charge bms" pri "100% nabiti" by zodpovedal 66.7kWh celkovej kapacite, coz z pamati cca zodpoveda buffru, pre nasu 64kWh baterku)
Tak sef catlu ocakava, ze trh sa rozdeli medzi domace nabijanie, verejne a vymenu baterii. Imho je to rozumny predpoklad. Veci nie su len cierne alebo biele. Vo velkych (cinskych) mestach domaceho nabijania vela nebude a na trhu sa najde miesto aj pre vymenu baterii. Vobec to nemusi byt ekonomicky neudrzatelne, pretoze pojde len o cast aut a zakaznikov. Proste len sytia trh a chcu na nom mat podiel, pretoze vedia, ze si nemozu dovolit ostat mimo a nechat si ujst historicku prilezitost. Navyse netusime, aku dnes maju vyrobnu cenu baterii. Zjavne uz sa im to podla ich vypoctov oplati, co mnohe napoveda.
Nehovoriac o tom, ze taketo riesenie znamena, ze bev nemusi nosit velku, tazku bateriu s vacsou kapacitou ale naopak napriklad polovicnu, pricom ale dojazd moze byt napriklad 70%tny. Prave vdaka tomu, ze usetria na mrtvej vahe.
A co sa tyka tej unifikacie battery packov. Vazne si niekto mysli, ze to bude v cine problem? Co strana povie, to bude a v principe je unifikacia ziadana a smerujeme k nej v kazdej oblasti, takze tu by som sa jej vobec nebal, prave naopak.
Nebude mat formu celych baterii, ale mensich modulov, ktore si len pospajas a nacvaknes do vozidla.
.... Vobec to nemusi byt ekonomicky neudrzatelne ... Zjavne uz sa im to podla ich vypoctov oplati...
Nehovoriac o tom, ze taketo riesenie znamena, ze bev nemusi nosit velku, tazku bateriu s vacsou kapacitou ale naopak napriklad polovicnu, pricom ale dojazd moze byt napriklad 70%tny. Prave vdaka tomu, ze usetria na mrtvej vahe.
A co sa tyka tej unifikacie battery packov. Vazne si niekto mysli, ze to bude v cine problem?
Sorry, ale predstavuješ si to veľmi jednoducho.
Samozrejme, že ekonomicky to nie je problém - je to komunistická Čína, strana a vláda zadotujú.
Nejde o to, či musí alebo nemusí bev nosiť akú baterku, ale o to, že aby to fungovalo, tak tých bateriek musí byť násobne viac kusov s násobne viac celkovou kapacitou, inak to nedáva zmysel. Ak máš X áut s Y kapacitou, tak aby si mohol swapovať (teda poskytovať dostatok nabitých bateriek v celej sieti swapovacích staníc), tak potrebuješ veľakrát X batérií s veľakrát sumárnou kapacitou Y. Predstav si, že tých áut máš veľa a máš veľa staníc, tak skrátka v každej musí byť neustále prítomný nejaký počet nabitých batérií, inak to nebude fungovať (hej, viem, že sú na to optimalizačné algoritmy, ale tie iba znižujú tú "násobnosť", rozhodne ju neeliminujú.
No a čo sa týka unifikácie, tak zatiaľ sa nepodarilo unifikovať ani baterky do skútrov, takže swap funguje iba v rámci jednej značky, resp. jedného poskytovateľa. Tu nejde o konektory, ale o to, že každý jeden model BEV má tvar batérie na mieru, aby sa využil doslova každý jeden centimeter. Takže aj pri určitej unifikácii v rámci jednej platformy to vždy bude iba malá časť flotily, ktorá bude vedieť swapovať.
Swapovacie schémy nie sú ani zďaleka novinkou (pre zaujímavosť, aj na Slovensku už boli pokusy), ale zatiaľ sa vždy ukázala logistická a environmentálna nereálnosť. A čím viac bude wallboxov a čím vyššia bude energetická hustota batérií, tým menej budú ľudia ochotní chodiť meniť baterky namiesto prostého pichnutia kábla do zástrčky pri dome večer po zaparkovaní auta.
Slovensko sem neplet, preboha ) catl je vyrobca tych baterii. Ked on postavi tisice swapovacich stanic, na ktorych budu desiatky malych vyrobcov bev so stovkami modelov moct tie baterie vymenit, tak to bude tlak na unifikaciu aj u ostatnych, vacsich. V cine sa teraz hra o prezitie a ovladnutie trhu. Maju tam obrovske mnozstvo vyrobcov a modelov a je vseobecne ocakavane, ze toto sa nasobne preriedi. Kto ostane, bude na urovni huawei pri mobiloch.
Nio swapuje uz roky, zjavne uz je dostatok dat ktore v tomto rozhodnuti podporili catl.
Netusime kde tie swapy chcu stavat, ci len velkomesta, alebo aj dialnicne odpocivadla. Vsade po krajine asi nebudu. Kazdopadne cinana by som urcite nepodcenoval.
A len tak mimochodom, ty zjavne povazujes baterie na stanici za nieco ekonomicky nevyhodne. Ale tak to predsa vobec nemusi byt. Pokojne mozu sluzit zaroven ako vyrovnavace peakov v sieti a zarabat aj v case, ked nie su v aute.
wau, konecne to niekto ide realizovat a som vazne zvedavy ako to bude fungovat.
O tom ze by takato schema swapovania baterii mohla byt riesenie som rozmyslal uz davno. Dokonca tak, ze proste ty ako majitel auta vlastne ziaden battery pack nemusis nutne vlastnit. Podpisanu ju nemas a budes si platit iba za dojazd na stanici. Ked ju mas v aute mozes ju doma nabijat.
To ze bude dostatok battery packov v obehu ma zabezpecit vyrobca.
Nie je to cesta, je to ekologické peklo.
Už teraz predstavuje batéria environmetnálnu záťaž, ale aspoň sa v nejakej dobe kompenzuje prevádzkou toho auta či skútra. Battery swap si však vyžaduje násobne viac výrobených batérií v násobnej sumárnej kapacite na ten istý počet vozidlokilometrov. Tento koncept podlieha veľkej kritike a pokiaľ sa nezmenia environmentálne dopady výroby batérií, tak sa neočakáva, že by sa uchytil.
Celkom nerozumiem ako toto myslis - tie "nasobky" totizto kludne mozu byt od +1 extra baterka az po +"nekonecno". Nieco ako zalozne pocitace vo firme, alebo "over-allocation" internetovych liniek - napr. 10% extra kapacity (mnozstva zaloznych bateriek na vymenu oproti poctu aut na ulici v tomto pripade) mozno bude stacit na 95% poziadaviek o vymenu baterky.
Nevravim ze jedno alebo druhe je lepsie, ale aj ta vymena baterky moze mat opodstatnenie.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
ja viem, pre teba, ako človeka čo sedíí denne za PC je to hračka, ale napr moja žena si akurat tak sparovala mobil ešte v predajni s predavajucou , lebo by to sama nedala, jedine čo riešila v novom aute... AUto je predsa určené na prepravu osôb a nákladu. nie na to aby si ešte aj tam tukal do displejov , ktoré maš počas dna všade okolo seba
ja som napr hladal čisto mechanicke auto , už ich na trhu nieje... ďakujeme EU
Ak myslis cisto mechanickym autom take, ktore ma na vsetko gombiky, tak za ich absenciu nemoze EU. A dobre technologie sa pouzivaju same a tukania mas este menej. Bezklucove odomykanie a startovanie, automaticke stierace, samozatmavujuce zrkadlo, automaticke dialkove svetla, automaticka klima, pri cuvani zapne kameru a sklopi zrkadla, cez Apple car play ti ide hudba a navigacia a nemusis okrem soferovania nic. Ked chces niekomu zavolat, vies to autu povedat. Na starsom "mechanickom" aute bez tychto dnes uz samozrejmosti by si tukal viac.
Nevravim ze vsetko ma byt v displayi, tiez som rad za tlacitkove ovladanie hvac, ale chytrost mi rozhodne nepride naskodu (ak je dobre spravena).
Inak vie niekto odporucit, kde by som vedel vyskusat Teslu 3? V okoli BA.
Nevravim ze vsetko ma byt v displayi, tiez som rad za tlacitkove ovladanie hvac, ale chytrost mi rozhodne nepride naskodu (ak je dobre spravena).
Inak vie niekto odporucit, kde by som vedel vyskusat Teslu 3? V okoli BA.
Pre mestského Ľuda sú priority iné ,ako pre Ľuda z podhorskej dzedziny😁
Už teraz predstavuje batéria environmetnálnu záťaž, ale aspoň sa v nejakej dobe kompenzuje prevádzkou toho auta či skútra. Battery swap si však vyžaduje násobne viac výrobených batérií v násobnej sumárnej kapacite na ten istý počet vozidlokilometrov. Tento koncept podlieha veľkej kritike a pokiaľ sa nezmenia environmentálne dopady výroby batérií, tak sa neočakáva, že by sa uchytil.
Velmi chyba holisticky pristup ku ekoogii.
Raz su vsetci posadnuti NOx, raz CO2 a casto sa prijmaju riesenia, ktore zlepsia dany paraneter a zaroven zhorsie ine
to som mal v aute pred 20 rokmi
https://m.youtube.com/watch?v=VIQ_3JK2iwM
System ukazuje (cisatocnych) 561 pomalych a 22 rychlych nabijacich sessions, ekvivalentnych cca 200 plnych cyklov (12600kWh, asi z toho 411kWh bolo rychlonabijacky, 64kWh baterka). Vyzera ze este stale by sme mali mat 100% stav baterky, podla udajov z pocitaca (udavany 96% "state of charge bms" pri "100% nabiti" by zodpovedal 66.7kWh celkovej kapacite, coz z pamati cca zodpoveda buffru, pre nasu 64kWh baterku)
Nehovoriac o tom, ze taketo riesenie znamena, ze bev nemusi nosit velku, tazku bateriu s vacsou kapacitou ale naopak napriklad polovicnu, pricom ale dojazd moze byt napriklad 70%tny. Prave vdaka tomu, ze usetria na mrtvej vahe.
A co sa tyka tej unifikacie battery packov. Vazne si niekto mysli, ze to bude v cine problem? Co strana povie, to bude a v principe je unifikacia ziadana a smerujeme k nej v kazdej oblasti, takze tu by som sa jej vobec nebal, prave naopak.
Nebude mat formu celych baterii, ale mensich modulov, ktore si len pospajas a nacvaknes do vozidla.
Nehovoriac o tom, ze taketo riesenie znamena, ze bev nemusi nosit velku, tazku bateriu s vacsou kapacitou ale naopak napriklad polovicnu, pricom ale dojazd moze byt napriklad 70%tny. Prave vdaka tomu, ze usetria na mrtvej vahe.
A co sa tyka tej unifikacie battery packov. Vazne si niekto mysli, ze to bude v cine problem?
Sorry, ale predstavuješ si to veľmi jednoducho.
Samozrejme, že ekonomicky to nie je problém - je to komunistická Čína, strana a vláda zadotujú.
Nejde o to, či musí alebo nemusí bev nosiť akú baterku, ale o to, že aby to fungovalo, tak tých bateriek musí byť násobne viac kusov s násobne viac celkovou kapacitou, inak to nedáva zmysel. Ak máš X áut s Y kapacitou, tak aby si mohol swapovať (teda poskytovať dostatok nabitých bateriek v celej sieti swapovacích staníc), tak potrebuješ veľakrát X batérií s veľakrát sumárnou kapacitou Y. Predstav si, že tých áut máš veľa a máš veľa staníc, tak skrátka v každej musí byť neustále prítomný nejaký počet nabitých batérií, inak to nebude fungovať (hej, viem, že sú na to optimalizačné algoritmy, ale tie iba znižujú tú "násobnosť", rozhodne ju neeliminujú.
No a čo sa týka unifikácie, tak zatiaľ sa nepodarilo unifikovať ani baterky do skútrov, takže swap funguje iba v rámci jednej značky, resp. jedného poskytovateľa. Tu nejde o konektory, ale o to, že každý jeden model BEV má tvar batérie na mieru, aby sa využil doslova každý jeden centimeter. Takže aj pri určitej unifikácii v rámci jednej platformy to vždy bude iba malá časť flotily, ktorá bude vedieť swapovať.
Swapovacie schémy nie sú ani zďaleka novinkou (pre zaujímavosť, aj na Slovensku už boli pokusy), ale zatiaľ sa vždy ukázala logistická a environmentálna nereálnosť. A čím viac bude wallboxov a čím vyššia bude energetická hustota batérií, tým menej budú ľudia ochotní chodiť meniť baterky namiesto prostého pichnutia kábla do zástrčky pri dome večer po zaparkovaní auta.
Nio swapuje uz roky, zjavne uz je dostatok dat ktore v tomto rozhodnuti podporili catl.
Netusime kde tie swapy chcu stavat, ci len velkomesta, alebo aj dialnicne odpocivadla. Vsade po krajine asi nebudu. Kazdopadne cinana by som urcite nepodcenoval.
A len tak mimochodom, ty zjavne povazujes baterie na stanici za nieco ekonomicky nevyhodne. Ale tak to predsa vobec nemusi byt. Pokojne mozu sluzit zaroven ako vyrovnavace peakov v sieti a zarabat aj v case, ked nie su v aute.
https://m.youtube.com/watch?v=VIQ_3JK2iwM
mercedes som nemal
O tom ze by takato schema swapovania baterii mohla byt riesenie som rozmyslal uz davno. Dokonca tak, ze proste ty ako majitel auta vlastne ziaden battery pack nemusis nutne vlastnit. Podpisanu ju nemas a budes si platit iba za dojazd na stanici. Ked ju mas v aute mozes ju doma nabijat.
To ze bude dostatok battery packov v obehu ma zabezpecit vyrobca.
Cool. Fakt Cool.
https://carnewschina.com/2024/12/18/catl-unveiled-25-kwh-chocolate-battery-block-aims-to-have-30000-battery-swap-stations/
Už teraz predstavuje batéria environmetnálnu záťaž, ale aspoň sa v nejakej dobe kompenzuje prevádzkou toho auta či skútra. Battery swap si však vyžaduje násobne viac výrobených batérií v násobnej sumárnej kapacite na ten istý počet vozidlokilometrov. Tento koncept podlieha veľkej kritike a pokiaľ sa nezmenia environmentálne dopady výroby batérií, tak sa neočakáva, že by sa uchytil.
Celkom nerozumiem ako toto myslis - tie "nasobky" totizto kludne mozu byt od +1 extra baterka az po +"nekonecno". Nieco ako zalozne pocitace vo firme, alebo "over-allocation" internetovych liniek - napr. 10% extra kapacity (mnozstva zaloznych bateriek na vymenu oproti poctu aut na ulici v tomto pripade) mozno bude stacit na 95% poziadaviek o vymenu baterky.
Nevravim ze jedno alebo druhe je lepsie, ale aj ta vymena baterky moze mat opodstatnenie.