Caute. na prednom kolese pri jazde zacalo pukanie spicov, takisto ho pocut aj staticky pri zapreti sa na pravu stranu vypletu z riaditok. Zo zvedavosti som si pozical tenzometer a odmeral napnutie, vysledky nizsie. No Parktool appka udava, ze je pri tolerancii 10% je problemovych len par kusov. Zaujima ma vsak, ci su tieto hodnoty v poriadku co sa tyka lavej a pravej strany, kedze su dost odlisne. :o Alebo - ako by mal byt vyplet spravne napnuty? Dik

Prílohy:

Snímka obrazovky 2024-10-24 151324.png
Snímka obrazovky 2024-10-24 151324.png 76.68 KiB thumb_up0thumb_down

24.10.2024 - 15:15:51
00
Pokiaľ máš kotucove predné koleso tak rozdiel napnuti spicov bude vždy rozdielny na pravej a ľavej strane. Dokonca aj pri použití asymetrického rafiku , sice budú tie rozdiely o čosi menšie ale stále tam budú.
24.10.2024 - 17:51:00
01
arrow_leftP3P napísal:
Zaujima ma vsak, ci su tieto hodnoty v poriadku co sa tyka lavej a pravej strany, kedze su dost odlisne. :o Alebo - ako by mal byt vyplet spravne napnuty? Dik


Ráfik (plášť) musí byť v strede vidlice (prednej aj zadnej). Kedže náboj nie je vždy symetrický, lebo nejaké miesto zaberá kotúč brzdy a vzadu aj kezeta, tak nemôže byť symetrický ani výplet.
Pozri tu na obrázku kde červenou je stred vidly:

bike.bikegremlin.com

Z toho obrázku vidíš, ako sa rozkladjú sily výpletu. Kratšie špice sú napnuté väčšou silou. Ešte si uvedom, že rovnako je to aj pri jazde. Viac je zaťažená strana s kratším výpletom.
24.10.2024 - 20:20:17
04
Ahojte, vypletám zadné koleso a potreboval by som poradiť.

Som v štádiu kedy mám ráfik vycentrovaný vertikálne aj horizontálne na desatiny milimetra, ale nemám ho vycentrovaný v rámci náboja. Dishing tool ukazuje, že by sa mal ráfik posunúť viac na pravú stranu, teda na stranu orechu. Tenzometer mi však ukazuje dosť vysoké hodnoty na pravej strane a zároveň slabé na ľavej. Pravú sa viac už bojím ťahať a ak pritiahnem viac ľavú stranu, tak sa ráfik viac posunie od orecha, čo nechcem. Čo by ste mi poradili?

Skúšal som opätovne všetky špice povoliť o otáčku a pritiahnúť viac pravú, ale som tam kde som bol, stále mám na pravej vysoké hodnoty a na ľavej nízke, pričom pravá by sa mala ešte posunúť v rámci náboja :D Skúsim to pravdepodobne znova, ale medzičasom možno mi poradíte čosi lepšie.

Očakával by som 120kgf na pravej a 100kgf na ľavej, avg mám 128 a 87. Nejako sa mi to nezdá.

Prílohy:

Bez názvu.png
Bez názvu.png 98.58 KiB thumb_up0thumb_down

16.01.2025 - 20:30:58
00
Keď otočíš koleso vo vidlici, vyzerá to rovnako?
16.01.2025 - 21:02:21
00
Podla mna tie hodnoty niesu prehnane, ked mas symetricky rafik. Mam to podobne na niektorych kolesach. Vzdy budes mat viac pri orechu. Ked to uz mas vycentrovane a riesis len dish doprava alebo dolava, ja to robim tak ze striedavo povolim/pritiahnem o 1/4 otacky kazdy spic, zmeram znova a opakujem pripadne. Celkove napatie ostane priblizne rovnake, len ta sila sa rozdeli viac na pravu ci lavu stranu. Vobec neries tu rozdielnu silu, len si ustraz aby si na niektorej strane nepresiahol max mozne zatazenie spice.
16.01.2025 - 21:03:32
01
Nič prehnane tam nevidím, v prvom rade teba koleso vystredit... Prava strana by mala byť napnuta na max hodnotu akú dovoľuje ráfik, alebo teda blízku nižšiu hodnotu max napnutia a k tomu doladiť ľavú stranu tak aby ráfik ostal vystredný...
16.01.2025 - 21:23:04
01
aJoN : Čo tým myslíš? Vždy po centrovaní premeriam dish a skúšal som premerať metrom vo vidlici rámu a skutočne to ukazovalo to isté → že je potrebné ťahať viac doprava. Koleso je samo o sebe ale vycentrované dobre.

tirovaf : Tak som na to išiel, ale parktool uvádza, že by to malo byť 120kgf ku 100kgf, teda asi 85% z pravej strany. Mne to vychádza nejakých 130 ku 85 možno, čo je 65% z pravej. Neviem, či na tom záleží. Možno len nad tým moc dúmam. A použil som DT Swiss Champion → u nich som nenašiel datasheet, kde by bol údaj o maximálnom zaťažení. Ale niekto v komentoch v mtbiker shope písal, že ich vedel napnúť na 1500N, čo je cca 153kgf :D Ráfik je Bontrager Line DH 30 → tam som tiež nenašiel max hodnoty, ale predpokladám, že to znesie.
16.01.2025 - 21:30:29
00
Väčšina rafkov má max napnutie 1200N,
Edita: tak Bontrager udáva pre tieto ráfky Max 136kgf...
16.01.2025 - 21:39:21
00
Nechcem hanit parktool, ale takto to napisat je blbost, ze maju byt take hodnoty, pritom existuje mnoho roznych rozmerov nabojov a kombinacia symetric/ asy rafikov da vo vysledku vzdy ine hodnoty.
16.01.2025 - 21:53:15
00
arrow_leftUndray napísal:
aJoN : Čo tým myslíš? Vždy po centrovaní premeriam dish a skúšal som premerať metrom vo vidlici rámu a skutočne to ukazovalo to isté → že je potrebné ťahať viac doprava. Koleso je samo o sebe ale vycentrované dobre.



či máš nakalibrovanú vidlicu.
keď koleso vyberieš a vložíš obrátene.
16.01.2025 - 22:19:32
00
arrow_lefttirovaf napísal:
Nechcem hanit parktool, ale takto to napisat je blbost, ze maju byt take hodnoty, pritom existuje mnoho roznych rozmerov nabojov a kombinacia symetric/ asy rafikov da vo vysledku vzdy ine hodnoty.

Skutočné hodnoty si treba odvodiť z tabulky na základe použitých špicov a nameraných hodnôt /dielikov/ z tenziometra. Ale predpokladám, že to spravil asi správne keď sa tak vedecky k tomu postavil. :)
ĎALŠIA VEC KTORÁ VEĽMI OVPLYVŇUJE NAPNUTIE ĽAVEJ A PRAVEJ STRANY VÝPLETU JE SPRÁVNA POUŽITÁ DĹŽKA ŚPICOV.
Výrazné a prirodzené rozdiely v napnutí spôsobuje symetrický ráf ktorý sa používa najčastejšie.
17.01.2025 - 10:22:12
01
Turbi Teoreticky by sa to dalo jednoducho vypočítať vektorovým rozkladom síl podľa geometrie výpletu. Otázka je, či túto jednoduchú teóriu v realite niečo nezanedbateľne neovplyvní...
17.01.2025 - 10:48:27
01
FiLus: Mohol by si mi poslať zdroj pre tých 136kgf? U výrobcu som tieto dáta nenašiel. Takže jedine čo mi ostáva je povoliť ľavú stranu a dotiahnúť pravú rovnomerne. Ľavú potom dotiahnúť tak, aby som zachoval dish? Mne sa iba nezdal ten výrazný rozdiel v napnutí.

aJoN: Myslím, že to sedí. Keď ho dám do rámu jednou alebo druhou stranou, stále mi to ukazuje posunúť ráf smerom k orechu.

Turbi: Mám špice 290mm na oboch stranách. Keď som vyberal správnu dĺžku nezávisle mi kalkulačky ukázali nejaké desatiny rozdielu, tuším 290.2 a 290.4, čo som už zanedbal. Takže toto by malo byť v pohode. Ide o symetrický ráfik. Rozumiem, že ten rozdiel tam bude kvôli asymetrii náboja, ale že až tak veľký → 135 vs 90 kgf?
17.01.2025 - 11:51:07
10
Nemáš jednu prírubu výrazne väčšiu?
Pri rovnakých prírubách býva rozdiel v dĺžke väčší.

Skús podľa tenzometra povoliť na ľavej tie čo majú najväčšie napätie a na pravej dotiahnuť tie s malým napätím.

Ináč tak ako vraví Turbi.
Ak chceš vedieť skutočnú hodnotu napätia, musíš nameraný údaj prerátať cez tabuľku.
Podľa výrobcu a modelu špicov.
No aaaa nezabudnúť kalibrovať tenzometer.

Inú hodnotu ti ukáže tenzometer aj keď sú špice napnuté rovnakou silou, ale majú iný priemer, prierez, alebo sú vyrobené iným postupom/z iného materiálu.....


Naposledy upravil aJoN dňa 17.01.2025 - 12:40:53, celkovo upravené 1 krát.

17.01.2025 - 12:29:39
00
keyboard_arrow_up